Gå til innhold

Hvorfor fikser ikke FN IS greiene?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sikkert idiotisk spørsmål, men er det ikke på tide at FN rykker inn nå og stopper dette IS greiene? De har tatt over halve landet (det var Syria ja?) og det er jo sykt alvorlig! Flere enn USA må hjelpe til i krigen mot IS nå synes jeg.

Jeg vet at FN helst vil at folk skal ordne opp i ting selv, men vi ser jo at de ikke klarer det. Forøvrig er vel en regjering med IS eller en regjering med han diktatoren som å velge mellom pest eller kolera, men tror jeg velger kolera her for det virker ikke like skummelt

Anonymous poster hash: eac9b...0ca

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sikkert idiotisk spørsmål, men er det ikke på tide at FN rykker inn nå og stopper dette IS greiene? De har tatt over halve landet (det var Syria ja?) og det er jo sykt alvorlig! Flere enn USA må hjelpe til i krigen mot IS nå synes jeg.

Jeg vet at FN helst vil at folk skal ordne opp i ting selv, men vi ser jo at de ikke klarer det. Forøvrig er vel en regjering med IS eller en regjering med han diktatoren som å velge mellom pest eller kolera, men tror jeg velger kolera her for det virker ikke like skummelt

USA skapte IS, så det er bare rett og rimelig at de får rydde opp. Europeiske land var imot invasjonena av Irak.

Anonymous poster hash: d64bb...4ed

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er sjelden FN deltar i kriger, de brukes mest i fredsbevarende operasjoner, altså der det har blitt en form for fred, men at det fortsatt er ustabilt.

Anonymous poster hash: f1803...245

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns vi i vesten skal forlate hele midtøsten og la de steke i sitt eget fett der nede til de bestemmer seg for å oppføre seg.

Desto mer vi blander oss inn der nede desto verre blir det.

• Liker 5
Skrevet

FN er vel passiv fordi Russland har brukt vetoretten sin når det gjelder å intervenere i Syria.

AnonymBruker
Skrevet

FN er fullstending ubrukelige til å gjøre noe som helst, derfor griper de ikke inn. Målet deres er ikke å skape fred i verden uansett

Anonymous poster hash: 72737...80a
  • Liker 1
Skrevet

FN er vel passiv fordi Russland har brukt vetoretten sin når det gjelder å intervenere i Syria.

Det gjelder vel angrep på Assad (som er en av Russlands få allierte i MØ). Kan ikke se at Russland skulle ha noen grunn til å sette seg på bakbena mot IS.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns vi i vesten skal forlate hele midtøsten og la de steke i sitt eget fett der nede til de bestemmer seg for å oppføre seg.

Desto mer vi blander oss inn der nede desto verre blir det.

Så lenge vi har noe som heter menneskeverd så kan vi heldigvis ikke det. Midt-Østen har vært i kaos i flere tiår nå, men ISIS er i en egen liga av brutalitet, for ikke å snakke om at de utgjør en internasjonal trussel. Det er på tide at verdenssamfunnet samler seg nok en gang og angriper.

Anonymous poster hash: dced0...b56

Skrevet

Fordi FN ikke fungerer overhodet. Hadde de gjort det, hadde man ikke stått å se på IS bygge seg opp. Man kan slenge så mye dritt om USA man bare vil, men det er i alle fall et land som prøver å gjøre noe for å stoppe IS.

Kritikken vil sikkert hagle i etterkant, og USA beskyldes for å ha et ansvar for det ene og det andre.

Men når alt kommer til alt er de Midtøsten selv som gang på gang lager sine egne problemer.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Så lenge vi har noe som heter menneskeverd så kan vi heldigvis ikke det. Midt-Østen har vært i kaos i flere tiår nå, men ISIS er i en egen liga av brutalitet, for ikke å snakke om at de utgjør en internasjonal trussel. Det er på tide at verdenssamfunnet samler seg nok en gang og angriper.

Herregud du er vel blåøyd. Du understreker jo poenget mitt eksemplarisk. IS/ISIS/ISIL, Syria, Libya, Irak, Afghanistan ville ikke skjedd hadde det ikke vært for oss her i Europa og USA.

Igjen, vi må la dem være i fred, de må ordne opp i det selv. Er jo du med ditt "menneskeverd" som ødelegger hele greia.

Endret av debattanten
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Flere ting som gjør at dette er trøblete å gå inn i. Noen av dem:
- To forskjellige FN-medlemsland direkte involvert, Irak og Syria, i tillegg til mindre, IS-kontrollerte områder i andre land. Hvordan skal mandatet utformes?
- Mange parter i begge kriger. I Syria Assad, FSA, kurderne og IS. I Irak regjeringshæren, sjiamilitser (overlapp med regjeringshæren), kurdere og IS. Innenfor disse gruppene er det store gnisninger, man vet ikke hvor man har noen. Kan man kun angripe IS? Hva gjør man med al-Nusra, som kjemper med FSA og samtidig er med i al-Qaida?
- Allianser forandres ukentlig. Grupper går ut og inn av FSA, noen grupper kjemper med hverandre i enkelte byer og mot hverandre i andre. Plutselig snur en alliert seg og skyter deg ned. FN-soldatene kan ikke være uten kontakt med alle andre styrker der nede, men man vet ikke hvor man har dem.

- Allerede stor nok skepsis mot Vesten, som FN ville blitt oppfattet som en representant for. Flere sivile kan tenkes å sympatisere med mer ekstreme bevegelser hvis FN trer inn i tillegg, fremfor å møte FN som noen frigjørere.
- Vansker med å enes om noen felles strategi og et konkret mandat. Russland støtter Assad, vi støtter (dessverre) FSA. Uenighet i regionen også. Tyrkia hater Assad, men ikke mer enn de hater kurderne. Jordan støtter kurderne, men tør forståelig nok ikke ta ordentlig stilling til Assad-FSA. Saudi-Arabia støtter FSA og pr. i dag kurderne, men er et teokrati som åpenbart ikke støtter kurderne på lang sikt.
- FN-styrker kjemper under felles fane. Hva gjør man da med gisselsituasjonene som nødvendigvis oppstår? Noen land vil forhandle, andre vil ikke.
- Hvis "verdenssamfunnet" ved FN kommer inn for å løse dette, da vanskeliggjør det humanitært arbeid. Ikke alle der nede skiller mellom FN-styrker og FNs hjelpeprogrammer, akkurat.
- Hva gjør man når/dersom IS nedkjempes? Hva gjør man i krigen som allerede var der, mellom FSA og Assad? Hvem får hva hvis den også avgjøres? Fortsatt alawitt-ledet Syria og sjia-ledet Irak? Eget Kurdistan? Demokrati har man forsøkt i dette området, det fungerer ikke pr. 2015. Det er den manglende evnen til å bli enige om hva som skjer når man har vunnet som gjør at resten av Midtøsten også står i brann, når fienden er nedkjempet slåss man med hverandre.

Det største problemet forblir nok uansett at IS ikke kan nedjempes av FN. Hvis FN rykker inn kommer mange sunnier som i dag sitter på gjerdet til å ramle ned på IS sin side. Man må huske at man tross alt må kunne gjenopprette en hverdag for befolkningen på sikt, ikke bare bombe i stykker IS-krigerne. FN er ikke en militærmakt, FN er et vingeklippet forum som samler inn noen tropper til ad hoc-styrker i ny og ne. FN har ingen hær å sende, en eventuell "FN-hær" ville vært kunstig sammensatt, preget av splid og ville ikke vært i stand til å skape fred.

Anonymous poster hash: bc2bb...cc2
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Herregud du er vel blåøyd. Du understreker jo poenget mitt eksemplarisk. IS/ISIS/ISIL, Syria, Libya, Irak, Afghanistan ville ikke skjedd hadde det ikke vært for oss her i Europa og USA.

Igjen, vi må la dem være i fred, de må ordne opp i det selv. Er jo du med ditt "menneskeverd" som ødelegger hele greia.

Skaden er allerede gjort, ta tar man sin del av ansvaret. Å la dem være i fred fører til nok et massemord i området, det er snakk om verdens tungest bevæpne terrororganisasjon mot sivilie mål.

• Liker 1
Skrevet

Skaden er allerede gjort, ta tar man sin del av ansvaret. Å la dem være i fred fører til nok et massemord i området, det er snakk om verdens tungest bevæpne terrororganisasjon mot sivilie mål.

Er det vesten sin feil at IS har vokst frem i hovedsaklig Syria?

• Liker 2
Skrevet

Er det vesten sin feil at IS har vokst frem i hovedsaklig Syria?

I sosialistenes hode er alt mulig.

• Liker 1
Skrevet

Ryddet for avsporinger.

pinar, mod.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...