AnonymBruker Skrevet 21. mai 2015 #1 Skrevet 21. mai 2015 Poster dette på et kvinneforum så jeg ikke blir gjenkjent av noen, forhåpentligvis. Jeg er en voksen mann, og har et problem som engster meg nå som sommeren nærmer seg. I vinter hadde jeg en mørk periode, og en natt i beruset tilstand kuttet jeg meg selv med en saks. Hele greia var en impuls handling, og jeg anser meg ikke som en selvskader i det hele tatt. To sekunders bad judgement går likevel ikke bare bort av seg selv har jeg funnet ut. Jeg bruker mye singlet, men har ikke kunnet bruke det nå. Arrene er ikke store, men det er likevel fortsatt rødt, og er ekstra synlig når jeg kommer ut av dusjen eller fryser. Jeg har regnet på at det er snart 5 måneder siden det skjedde og jeg skjønner at det ikke kommer til å gå bort før sommeren. Der er problemet mitt. Frem til nå har jeg brukt alt jeg kommer over av tips fra nettet. Jeg har gått til innkjøp av dyre silikonkremer og behandler arret flere ganger om dagen. Jeg gruer meg mye til sommerlige aktiviteter siden det ser veeeeldig selvskader- aktig ut, og det er jo ikke representabelt for meg i det hele tatt. Jeg er en veldig aktiv mann som ofte er ute med sykkelen min. Her om dagen mens jeg syklet tenkte jeg på hvordan det ville sett ut hvis jeg falt og om da tilfeldigvis skrapa meg opp akkurat der hvor jeg har dette arret. Det høres kanskje helt fjernt ut, men jeg føler at det sosiale stigmaet blir borte om jeg har en komfortabel forklaring på det, og heller kan le det bort på en måte. Jeg har likevel ingen aning om hvordan det vil gro når jeg skader meg på et arr? Noen som har noen aning? Jeg innser at det er en litt spesiell måte å håndtere dette på, men jeg syns det høres ut som en enkel måte å unngå en rekke ukomfortable spørsmål og samtaler på. Anonymous poster hash: c8d2d...ef8
Gjest Silje1 Skrevet 21. mai 2015 #2 Skrevet 21. mai 2015 Gå med plaster en uke som dekker mer enn kuttet, si du datt, etter en uka tar du jo av plasterert og "søren heller tror du ikke jeg fikk arr, jaja, manndomsmerke"
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2015 #3 Skrevet 21. mai 2015 Er det veldig tydelig at det er selvskadingsarr? Hvis ikke, kan du lyve og si at du har fått det etter et fall på sykkel eller lignende? Anonymous poster hash: eb438...ba5
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2015 #4 Skrevet 21. mai 2015 Hvis det bare er ett arr hadde jeg ikke tenkt så mye på det, det er ingen som ser ett arr og automatisk selvskading. Antakelig er det bare du som merker det. Jeg har en god del arr på armene, men har aldri opplevd å få spørsmål om det, selv om jeg selv føler at de er veldig synlige noen dager. Anonymous poster hash: d59e9...5f1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2015 #5 Skrevet 22. mai 2015 Ingenting å tenke på. Ingen kommer til å tenke selvskading. Det er kun du som vet det.si du skadet deg ved å falle på sykkelen. Ikke tenk på det Anonymous poster hash: aedd3...80a
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2015 #6 Skrevet 22. mai 2015 Vil ikke arrene forsvinne med tiden da - kan du ikke bare dekker over med et svært plaster i sommer. Et sånt stort et som dekker hele området du har kuttet deg. Si at du har fjernet noen føflekker i området der (eller at du veltet på sykkel), og ikke vil ha sol på, da det gjør arrene mer permanente. Og så satser du på at de forsvinner innen neste singlet-sesong i hvert fall. Synes det er en dårlig idé å dekke arrene med et nytt sår i hvert fall. La huden få gro i fred, det blir sikkert knapt synlige arr til slutt. Trekk pusten og tenkt at du ikke MÅ vise frem hele armen denne sommeren. Anonymous poster hash: 2fe0c...62f
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2015 #7 Skrevet 22. mai 2015 Nja, det skal noe til å treffe sånn at det blir passe skadd til å dekke over det gamle arret, men uten å risikere mye blødning. Hvis du velger å gjøre dette, vær svært forsiktig og ha førstehjelpsutstyr tilgjengelig. Jeg ville nok heller tatt et av rådene lenger opp i tråden - gå med plaster på en stund og si du skadet deg mens du skar opp grillmat eller noe, og så får du heller skylde arret på det etterpå. Eventuelt kan du bruke sånne 90-talls svettebånd på håndleddene når du er ute, lat som du prøver å starte en ny trend Og så kan du ta kontakt med en privatklinikk og høre om mulighetene for laserbehandling. Anonymous poster hash: 6a60d...796
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2015 #8 Skrevet 22. mai 2015 Skyld på mammas/storebror/kompisens katt. Hvis du hadde lekt med en katt som ble litt vel engasjert, kunne du lett fått den typen sår Anonymous poster hash: 72d51...437
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2015 #9 Skrevet 22. mai 2015 Er det ett sår så vil ingen tenke på det. Om det er så mange at du ser ut som en ribbe derimot så har du grunn til bekymring siden alle vil vite at hodet ikke er helt der det skal være. Anonymous poster hash: 75aed...116
Colorama Skrevet 23. mai 2015 #10 Skrevet 23. mai 2015 Arr etter selvskading er ikke, som du sier, representabelt for noen som person. Vi er ikke en egen rase heller... Jeg har over 200 arr på armene og jeg går gjerne uten lange ermer. Ingen sier noe, og jeg bryr meg ikke om folk stirrer. Vær så god å stirr, jeg er meg, jeg er ikke arrene mine om noen ikke vil prate til meg fordi jeg tok det valget for 8 år siden, så vil ikke jeg prate med dem heller. Uansett... Arrene dine vil blekne, og kanskje gå bort, men det er ingen garanti. Kanskje du kan ta en tatovering?
Gjest RunawayShadow Skrevet 23. mai 2015 #11 Skrevet 23. mai 2015 Er jo en viss sjanse for at noen faktisk synes det er fint også.
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2015 #13 Skrevet 24. mai 2015 Nytt sår vil jo bare ødelegge groprossessen og gjøre arret mer permanent. Det finnes en arr gel på apoteket, en veldig liten tube, til ca 270 kr, men den er drøy i bruk. Den er populær å bruke på alt fra operasjonsarr til ulykkesarr, og selvskadings arr og den beste fordelen er at som med andre kremer så må man ikke nødvendigvis bruke den umiddelbart fra arret har oppstått. Den vil altså ha effekt selvom det er fem måneder siden arret oppstod. Den fremsyknder groprossessen ved å tilføre huden silikon og gelatin og noe andre greier som fører til hyppigere cellevekst osv. Om arrene er røde går det også an å bleke de med sitronsaft. Ikke gjør det hver dag, men ca 3 ganger i uka frem til sommeren så vil du se underverker. Har selv brukt sitronsaft på mørke kvisearr osv. (og gel kremen nevnt over på hvite selvskadingsarr). Påfør med q-tips før du pusser tenna (sånn at det tørker før du legger deg i senga, for det kan også bleke sengetøy) og sov med og ha på til neste gang du dusjer. Ikke vits å skrubbe det vekk eller lignende. Siden arret er rødt vil du tirre det minst mulig! Anonymous poster hash: be1ea...c97
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå