Gå til innhold

Sliter med å holde meg til 1500 kcal


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg synes også det er utrolig vanskelig å holde meg til 15-1600 kalorier, men jeg synes det er nokså lett å kutte mange kalorier fra de to dagene du beskriver. Som andre her skriver  er det en del veldig næringstette matvarer, som f.eks rømmegrøt, kyllinglår, ost og waldorfsalat. Jeg er enig med deg i at det ikke er nødvendig å kutte ut all olje og smør i hverdagen. Jeg synes heller ikke noe om lettprodukter - jeg foretrekker ordentlig ost et par ganger i uka fremfor lettost hver dag, så spiser jeg heller en god skinke eller noe de andre dagene. På den annen side ville jeg ikke spist waldorfsalat og rømmegrøt heller - det finnes en gylden middelvei der maten er god, og personlig  tror jeg på å droppe ekstremene i begge ender - dvs dropp lettproduktene og spis ordentlig mat, men dropp waldorfsalaten og rømmegrøten også. Jeg ville også spist rømmegrøt 17. mai, for det skal være rom for kos på spesielle dager, men jeg ville ikke spist restene dagen etter - da ville jeg begynt på en ny start med ekstra sunn mat. Ellers fikk jeg tips om å erstatte salatdressingen med sitronsaft, og det synes jeg som regel funker fint. Hvis ikke er vel en vinagraitte det beste dressingvalget. 

 

Når det gjelder frokosten din tenker jeg at det er  ikke de tre knekkebrødene til frokost som er problemet, men osten du har på dem har mye kalorier, og tre knekkebrød er litt lite mettende helt fram til lunsj.

For meg har det vært avgjørende å begynne med havregrøt til frokost - den ligger på 250 til 300 kcal og holder meg god og mett helt til lunsj.Lager den med 50-50 vann og lettmelk, har i en spiseskje chiafrø og topper med naturlig søt eplemos. VIktig med den melken, blir ikke mett nok av grøt på vann. Uten chiafrø ligger den vel på 250 gram inkl eplemosen, men de frøene er ganske mettende. Suppe og salat med kikerter til lunsj kommer på 4-500 kcal. Hvis jeg skal trene, et knekkebrød med peanøttsmør som mellommåltid, ca 100 kcal.Som regel kyllingbryst og grønnsaker og saus til middag 5-600 kcal. to knekkebrød med skinke til kvelds er under 200 kcal.

 

Nå har jeg nevnt at det bare var to eksempler fra to tilfeldige dager rundt 17. mai hvor det derfor var rester fra rømmegrøt og waldorfsalat - det er ikke representativt for hva jeg pleier å spise, problemet er bare at 1500 kcal ikke holder meg mett.

 

De tre knekkebrødene med ost på er faktisk den mest mettende frokosten jeg har hatt på leeenge. Havregrøt til frokost har jeg levd på i snart 10 år, og det gjør meg mett i maks en time, og nå som jeg har fått en mer krevende jobb duger ikke det lenger. Det hjelper jo å ha egg i, men det fikk jeg klar beskjed om å droppe. Men jeg har begynt med chiagrøt til frokost (uten havregryn), og det metter langt mer. Så havregrøten er pensjonert. ;)

 

Tråden ble vel mest opprettet i frustrasjon om at jeg faktisk IKKE kan spise vanlig mat og samtidig holde meg mett. Jeg kan ikke spise grøt, kyllinglår, ost, smør, kjøttdeig, stekt potet, saus, guacamole, avokado uten å sprekke budsjettet. Hadde jeg vært alene hadde det vært en sak, men når jeg er sammen med en mann som også må få være med å bestemme middagen, så blir det vanskelig når han vil ha kjøttdeig og spagetti, og det for meg involverer å spise så liten porsjon at jeg ikke blir mett. Eller kjøttboller. Eller kyllinglår. Eller grøt. Eller grateng med pasta. Eller pizza på en lørdag, eller bacon til søndagsfrokosten. Jeg ønsket ikke å gå på diett (for da vil jeg jo bare gå opp i vekt når dietten er over), og var frustrert over at det varige kostholdet mitt da vil innebære "slankekost" og at jeg og mannen ofte må lage hver vår middag...Resten av livet?!? Sultfølelsen vil forhåpentligvis forsvinne etter hvert, men jeg sliter litt med å slå meg til ro med at jeg og mannen må ha ulike middager og at jeg for alltid vil føle jeg lever med slankemat. Men det vil kanskje bli bedre etter hvert?

 

TS

Anonymous poster hash: dc19e...db7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er da ikke en livsstil å ligge på 1500 kcal. Hvorfor har du lagt deg så lavt med en gang? Ser du gikk opp på 2000 kcal, men droppet du da 500 på en gang? Prøv å dropp 100 og 100 og ligg på det er par uker for å se hva som skjer. Jeg takler ikke gå under 1800 og har allikevel gått mye ned i vekt. Hva med trening? Mer aktivitet=kan spise mer.

Ellers virker det veldig som du setter deg på bakbeina. Det handler ikke om å droppe gode matvarer, kanskje bare bytte de ut. Olje på salaten kan feks byttes med basalmico, etter min mening smaker det bedre og er bedre næringsmessig. Sauser kan lages mye sunnere fra bunn, jeg bruker mye mager kesam og lager kalde sauser eller lett creme fraishe til varme. Ellers er det måtehold, spis mindre av det med mye kalorier og mer av det med få. Juice er en versting, du kunne like godt drukket brus til frokost. Her er melk bedre om du absolutt må ha drikke med kalorier til frokost.

Men igjen, for meg virker det ikke som du vil det nok. Om mannen din vil ha waldorfsalat behøver ikke du å spise det. Da jeg begynte min livsstilendring hadde jeg samboer som ikke ville være med på det. Endte med at vi spiste det samme, men han brukte mer saus og andre "usunne" ting på sin middag, mens jeg spiste det renere.

Uvant i starten og bytte ingredienser, men nå liker jeg den sunne versjonen av det jeg alltid har spist mye bedre enn den usunne :)

 

Ja du har nok rett i at jeg har satt meg litt på bakbeina. Jeg blir litt vrang når jeg er sulten. :ler: Det har gått mye bedre nå som jeg tillater meg 17-1800 kalorier, så jeg skal prøve det en stund og se hvordan det går. Trener en del allerede, det har jeg gjort en god stund. Godt å høre at du og din samboer har funnet en grei ordning. Her er utfordringen litt det at vi bytter på å lage middag, ettersom jeg ofte har lange dager på jobb. Da er det mannen som bestemmer hva han skal lage (kjøttdeig og spagetti er en klassiker), og da er erfaringen at jeg ikke blir mett uten å spise for mange kalorier. Takk for råd!

 

Til dere alle - hvordan gjør dere når dere er på ferie/reise? Jeg skal snart på en måneds kursing i Spania, og må spise alle måltider ute. Da har jeg jo ingen kontroll på hvor mye kalorier ting inneholder.  :sjokkert:  Har dere erfaring med hva som er typisk kaloririk og kalorifattig mat i Spania?

 

TS

 

Anonymous poster hash: dc19e...db7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du har nok rett i at jeg har satt meg litt på bakbeina. Jeg blir litt vrang når jeg er sulten. :ler: Det har gått mye bedre nå som jeg tillater meg 17-1800 kalorier, så jeg skal prøve det en stund og se hvordan det går. Trener en del allerede, det har jeg gjort en god stund. Godt å høre at du og din samboer har funnet en grei ordning. Her er utfordringen litt det at vi bytter på å lage middag, ettersom jeg ofte har lange dager på jobb. Da er det mannen som bestemmer hva han skal lage (kjøttdeig og spagetti er en klassiker), og da er erfaringen at jeg ikke blir mett uten å spise for mange kalorier. Takk for råd!

Til dere alle - hvordan gjør dere når dere er på ferie/reise? Jeg skal snart på en måneds kursing i Spania, og må spise alle måltider ute. Da har jeg jo ingen kontroll på hvor mye kalorier ting inneholder. :sjokkert: Har dere erfaring med hva som er typisk kaloririk og kalorifattig mat i Spania?

TS

Anonymous poster hash: dc19e...db7

Han er nå min eks, og må innrømme at det gjorde det hele lettere. Men er ikke anbefalt altså :ler:

Spagetti og kjøttdeig går det mye av her og. Dolmio og disse ferdigsausene er ikke sååå ille kalorimessig, eller så lager jeg sausen ofte selv på hakka tomater osv. I tillegg blir den mye sunnere bare dere bruker karbonadedeig, det er ikke store forskjellen i smak så det må tilogmed mannen din være med på :)

I utlandet har jeg ingen tips, da jeg unner meg litt ekstra på tur. Gjort det sånn hele veien, og da jeg som oftest ikke er utlandet har jeg allikevel gått ned ca 60kg :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager spaghetti med kjøttsaus med vanlig kjøttdeig stekt i vanlig solsikkeolje, vanlig spaghetti, men også veldig mye grønnsaker (løk, hvitløk, chili, paprika, tomat - pluss evt squash, stilkselleri, gulrot, alt etter hva jeg har) og litt revet parmesan, og blir stappmett på anslagsvis 534 kalorier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager spaghetti med kjøttsaus med vanlig kjøttdeig stekt i vanlig solsikkeolje, vanlig spaghetti, men også veldig mye grønnsaker (løk, hvitløk, chili, paprika, tomat - pluss evt squash, stilkselleri, gulrot, alt etter hva jeg har) og litt revet parmesan, og blir stappmett på anslagsvis 534 kalorier.

 

Gleder meg til jeg kan si jeg blir stappmett på noe sånn... :sjenert: Her må det 100g spagetti og minst 150g kjøttdeig til for at jeg blir mett (=minst 650 kalorier). Har du alltid vært vant til "små" porsjoner, eller har du vent deg til det mens du har prøvd å gå ned i vekt? Hvor lang tid tar det før kroppen venner seg til mindre porsjoner?

 

TS

TS

Anonymous poster hash: dc19e...db7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utlandet har jeg ingen tips, da jeg unner meg litt ekstra på tur. Gjort det sånn hele veien, og da jeg som oftest ikke er utlandet har jeg allikevel gått ned ca 60kg :)

 

Jepp, jeg også tenker å unne meg litt ekstra på tur, men jeg tror ikke jeg slipper unna med å unne meg litt ekstra i en hel måned. :ler: Er veldig vanskelig å ikke spise for mye da, spesielt når jeg er i et land med mye god mat (tapas...mmmm...).

 

TS

Anonymous poster hash: dc19e...db7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er under Friskvernklinikken i Asker nå hvor jeg har en ernæringsfysiolog å forholde meg til.
Skal være på 1500kcal om dagen, og ikke vært noe problem for meg.

Et eksempel over hva jeg kan få i meg i løpet av en normal dag hvor jeg spiser ca. hver tredje time:

Frokost: Havregrøt m/ melk
Mellommåltid: Banan
Lunsj: To knekkebrød med magert pålegg eller ost
Mellommåltid: Gresk Yoghurt Bringebær og Granateple
Middag: 1 stk kyllingfilet, fullkornsris, grønnsaker, mager kesam blandet med soyasaus.
Kveldsmat: Samme som lunsjen

Drikker stort sett vann, kanskje et glass juice til frokost eller middag.

Dette blir jeg mett av, og det holder i gjennom en hel dag.
Jeg får lov å spise karbohydrater, men i stedet for fem poteter, for å sette det veldig på spissen, så tar jeg 1-2 små, eller fullkornsris/fullkornspasta.



Anonymous poster hash: 9b090...238
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg er under Friskvernklinikken i Asker nå hvor jeg har en ernæringsfysiolog å forholde meg til.

Skal være på 1500kcal om dagen, og ikke vært noe problem for meg.

Et eksempel over hva jeg kan få i meg i løpet av en normal dag hvor jeg spiser ca. hver tredje time:

Frokost: Havregrøt m/ melk

Mellommåltid: Banan

Lunsj: To knekkebrød med magert pålegg eller ost

Mellommåltid: Gresk Yoghurt Bringebær og Granateple

Middag: 1 stk kyllingfilet, fullkornsris, grønnsaker, mager kesam blandet med soyasaus.

Kveldsmat: Samme som lunsjen

Drikker stort sett vann, kanskje et glass juice til frokost eller middag.

Dette blir jeg mett av, og det holder i gjennom en hel dag.

Jeg får lov å spise karbohydrater, men i stedet for fem poteter, for å sette det veldig på spissen, så tar jeg 1-2 små, eller fullkornsris/fullkornspasta.

Anonymous poster hash: 9b090...238

 

 

Ja det er nok mengdene jeg er vant til å spise + at jeg er glad i fett (kjøttdeig over karbonadedeig, kremfløte over matfløte, olivenolje over lett rømmedressing, smør over margarin etc) som gjør at jeg sliter.

 

Men det hjelper VELDIG å høre fra dere som har greid det og som mener dere blir mette og har et fint kosthold, da får jeg større tro på at jeg også  en dag kommer dit.

 

TS

Anonymous poster hash: dc19e...db7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg til jeg kan si jeg blir stappmett på noe sånn... :sjenert: Her må det 100g spagetti og minst 150g kjøttdeig til for at jeg blir mett (=minst 650 kalorier). Har du alltid vært vant til "små" porsjoner, eller har du vent deg til det mens du har prøvd å gå ned i vekt? Hvor lang tid tar det før kroppen venner seg til mindre porsjoner?

 

TS

TS

Anonymous poster hash: dc19e...db7

 

Glemte å spesifisere mengder :P Jeg lager spaghetti for to dager (til bare meg) og bruker da 200 gram kjøttdeig, 100 gram tørr spaghetti, 1 ts olje. 1 stor løk, en "eske" hermetisk tomat på 500 gram. 1 ss parmesan.

 

Tidligere har jeg alltid spist store porsjoner - bortsett fra da jeg var liten og småspist, det var vel derfor jeg ble oppfordret til å spise så mye jeg klarte, og den vanen var vond å vende da jeg ble større og glad i mat. Jeg trodde at jeg måtte spise så mye fordi jeg klarte å spise så mye, jeg trodde oppriktig at jeg trengte så mye. Jeg ble jo ofte ubehagelig stappmett, men jeg trodde det skulle være sånn! Porsjoner trodde jeg bare var noe slankenazigreier.

 

Men så ble jeg plutselig drittlei av å være tjukk og bestemte meg bare for å spise frokost og lunsj, og middag de fleste dagene. Overgangen gikk fort. Etter noen dager merket jeg at jeg ønsket mer struktur, og meldte meg inn i roedeklubben, deretter myfitnesspal. Det gjør det veldig enkelt å registrere og analysere matinntak. Bare ved å justere porsjonene (når det gjaldt pasta, ris og poteter hadde jeg spist 2-3 ganger mer enn nødvendig), kunne jeg få plass til en god frokost, lunsj, enda en lunsj, skikkelig middag, og tilogmed noe kosemat på kvelden. For meg var det en enorm hjelp og ga en følelse av trygghet å se (svart på hvitt) at jeg hadde fått i meg så mange kalorier jeg faktisk trengte, samt fem om dagen, og rikelig av både kjøtt og melk og nøtter og stivelse. Det var også forbløffende å se at det gikk an å gå ned i vekt uten et eneste lettprodukt, og ikke skjære/helle av fett ol.

Endret av Pringle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ja det er nok mengdene jeg er vant til å spise + at jeg er glad i fett (kjøttdeig over karbonadedeig, kremfløte over matfløte, olivenolje over lett rømmedressing, smør over margarin etc) som gjør at jeg sliter.

 

Men det hjelper VELDIG å høre fra dere som har greid det og som mener dere blir mette og har et fint kosthold, da får jeg større tro på at jeg også  en dag kommer dit.

 

TS

Anonymous poster hash: dc19e...db7

 

Jeg har i tiden før Friskvernklinikken gjort små forandringer; jeg er til en viss grad laktoseintolerant, så bruker laktosefritt i matlagingen.

Bruker karbonadedeig og kyllingkjøttdeig, forsøker å holde meg til hvitt kjøtt, har kanskje rødt kjøtt en gang i uka.

Dessverre er jeg mer glad i fet/rød fisk, men forsøker å ha en middag med hvit fisk i uka.

Prøver å ha tre fiskemiddager i uka.

Jeg er fryktelig fæl på fet ost, så det er forbedringspotensial.

Jeg har blitt enda mer bevisst etter at jeg startet på Friskvernklinikken, men hadde ikke så ille kosthold fra før, min fiende er brus, godterier og snacks.

Det har jeg mer eller mindre kuttet ut i ukedagene, men har fortsatt noe å lære i helgene, å tilpasse mengdene nå i forhold til før.

Jeg er i hvert fall på vei, og jeg tenker som så at kan jeg klare det.. Ja, da kan alle klare det :)

Anonymous poster hash: 9b090...238

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser ikke lite grønnsaker, men teller ikke kalorier på grønnsaker.

Hva slags fiber skal jeg få plass til i "kaloriregnskapet"?

Anonymous poster hash: ecff7...162

Hvis du allerede ligger 400 over uten å regne grønnsaker,så kan du for alt du vet ligge 600 over grensa di.

Anonymous poster hash: 0e34c...8a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Anbefaler Vektklubb.no

 

Der får du regnet ut kaloribehov i forhold til vektmålet ditt.

Der får du menyforslag og masse oppskrifter.

Det er også et aktivt forum fullt av støtte, tips og råd.

 

Lykke til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Anbefaler Vektklubb.no

Der får du regnet ut kaloribehov i forhold til vektmålet ditt.

Der får du menyforslag og masse oppskrifter.

Det er også et aktivt forum fullt av støtte, tips og råd.

Lykke til. :)

Meldte meg faktisk inn der i forrige uke. Men syns ikke det er særlig bra, kalorikalkulatoren er veldig dårlig på mobil (lifesum er mye bedre), og forumet er veldig dødt... Får mye bedre råd her og på fitnessbloggen. Men jeg har betalt for 6 mnd, så jeg skal nå bruke det. :)

TS

Anonymous poster hash: dc19e...db7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du allerede ligger 400 over uten å regne grønnsaker,så kan du for alt du vet ligge 600 over grensa di.

Anonymous poster hash: 0e34c...8a6

Grønnsaker må jeg jo uansett ha, og mange anbefaler å ikke telle det. Altså, man kan aldri regne ut konkret kaloriinntak og forbruk for en dag - alt som står på emballasjer etc er estimater. Så det eneste telling duger til er å se på en trend - er det usikre estimatet over tid lavere enn estimatet man beregnet da man IKKE gikk ned i vekt. Så lenge man er konsekvent er det dermed ikke viktig å telle grønnsaker, og går jeg ikke ned i vekt må jeg bare redusere kaloriestimatet mer.

Anonymous poster hash: dc19e...db7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meldte meg faktisk inn der i forrige uke. Men syns ikke det er særlig bra, kalorikalkulatoren er veldig dårlig på mobil (lifesum er mye bedre), og forumet er veldig dødt... Får mye bedre råd her og på fitnessbloggen. Men jeg har betalt for 6 mnd, så jeg skal nå bruke det. :)

TS

Anonymous poster hash: dc19e...db7

Meldte meg også inn nylig, og er godt fornøyd.

 

Har vært og lest flere av dagbøkene og trådene som ligger der og fått masse inspirasjon.

Bruker kalkulatoren på pc og synes den er super.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meldte meg også inn nylig, og er godt fornøyd.

Har vært og lest flere av dagbøkene og trådene som ligger der og fått masse inspirasjon.

Bruker kalkulatoren på pc og synes den er super.

:)

Jeg bruker bare pc på jobb, så er derfor jeg syns det er tungvint. Og så er jeg ganske vant med å lese dagbøkene på fitnessbloggen, så er nok derfor jeg ikke føler jeg får så mye ekstra for pengene. Men det var jo 50%, så må jo prøve. :) menyene og oppskriftene er jo greie.

Anonymous poster hash: dc19e...db7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...