AnonymBruker Skrevet 21. mai 2015 #1 Skrevet 21. mai 2015 Hei. Jeg er redd for å få kreft, spesielt brystkreft. Jeg har en i nær familie som døde av det da hun var like over 40 år. Jeg er snart 30, og i det siste så har jeg klødd veldig mye på det ene brystet. Jeg har aldri klødd sånn før. Og huden under brystvorta er også tørr/og litt hard. Jeg må også tisse hele tiden, det er akkurat som det sprenger på. Jeg vet ikke om det er fordi jeg sitter mye stille. Hvis jeg ønsker mammografi, kan jeg søke om det? Ellers vil jeg si at allmenntilstanden er vanlig/bra. Jeg føler meg frisk og sprek, men sliter med pollenallergi. Kan pollen ha noe med kløingen å gjøre, eller at jeg regelmessig bader i badeanlegg? Kan klor føre til kløing? Jeg har bestilt legetime, men jeg synes det er litt flaut at legen skal se på dem. Kanskje det bare er ubetydelige ting, og at det er helt vanlig å klø på den ene puppen... jeg har ikke kjent noen kuler noen steder, og av det jeg kan se så er ikke brystvortene "utflytende". Noen som har erfaringer? Anonymous poster hash: 55455...07a
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2015 #2 Skrevet 21. mai 2015 Generelle tegn på kreft er feber (uten annen åpenbar årsak), nattesvette og ufrivillig vekttap (dog dette er naturligvis symptomer man kan få ved tusen andre mindre alvorlige tilstander også). Brystkreft oppdages som regel før det merkes på allmenntilstanden, vha kul i brystet eller armhulen. Selv om man finner en kul trenger det ikke være kreft, det kan være tegn på infeksjon eller en opphovnet kjertel. Kløe har sjelden (eller aldri?) noen sammenheng med kreft. Da ville jeg nok heller mistenkt reaksjon på klor, vaskemidler, dusjsåpe etc. Og brystkreft hos slektninger er egentlig bare relevant dersom det er førstegradsslektninger (mor, søster, datter). Dog om du har en opphopning av brystkreft i familien kan det være aktuelt å undersøke om du har BRCA-genene som disponerer for sykdommen.http://nhi.no/pasienthandboka/sykdommer/kreft/brystkreft-varselstegn-16495.html?page=2 Det er likevel ikke noe galt i å ta en tur til legen for å roe nervene. Men om du ikke selv finner tegn til kul når du undersøker brystene dine (http://www.brystkreftforeningen.no/om-brystkreft/selvundersokelse) så har du nesten garantert ikke kreft. Det finnes noen tumormarkører man kan kontrollere blodprøver for, men disse sier ingenting garantert om kreft eller ei, de kan stige ved andre tilstander også. Jeg tviler på at legen henviser til mammografi uten at det er noen funn som tilsier det, men det er alltids mulig å bestille en undersøkelse selv på privatsykehus, f.eks. Aleris. Bare ikke gjør det til en vane - en av grunnene til at mammografi ikke tilbys til unge kvinner er at jevnlig eksponering for stråling kan være skadelig. 99,9% sannsynlig så har du ikke kreft, men det gjør ingen skade å ta en tur til legen likevel for å få sjelefred. Anonymous poster hash: 67e44...803
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2015 #3 Skrevet 21. mai 2015 Jeg ville nok heller prioritert å snakke med legen om den tissingen, få tatt en urinprøve før du går inn til legen. Det er mulig å ha UVI uten at det svir, og hvis det kommer bare litt hver gang er det ganske typisk for UVI. Da får du en antibiotikakur. Hvis du tisser mye hele tiden kan du enten ha havnet i en vond sirkel der du drikker for mye og derfor tisser for mye, eller f.eks. ha en eller annen hormonell ubalanse. Anonymous poster hash: 67e44...803
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2015 #4 Skrevet 21. mai 2015 Kreft er ikke en sykdom med ett sett symptomer. Så dette er det ikke mulig å gi deg et generelt svar på. Mamografi på kvinner i ung alder gjøres ikke med mindre man har dunnet en kul, eller har annen berettiget mistanke om kuler/syster. Fordi bryststrukturen på unge kvinner er slik at den er vanskelig å tolke. Mamografien har dermed ingen verdi. Det har vært en tråd her inne på en som ikke fikk mamogrqfi, men fikk ultralyd da hun møtte opp hos røntgeninstituttet. Ang bading i klor/baseng: Har du sett alle obligatoriske oppslagene om dusjing og full kroppsvask før du går i basenget? De er der av to grunner (minst). Går du i baseng uten å dusje og vaske deg skikkelig uten badetøy, vil klorinen angripe huden der hvor det er deodorant, lotion, svette og andre ting enn ren hud. Dette er klorinens natur og jobb. Mange som hevder de ikke kan bade i baseng pga reaksjon etter klor, ville ikke hatt et eneste problem om de dusjet og vasket seg med såpe før de går i basenget. Den andre grunnen til å vaske seg skikkelig er at bakterier i badevannet er ikke noe noen ønsker å bade i, noen kan enda til bli syke av dine bakterier fra svette eller andre kroppsutskillelsesprodukter. Anonymous poster hash: caf7b...405 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå