Gå til innhold

Avhengig av avføringstabletter


Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For noen år siden (mis)brukte jeg avføringstabletter over en periode. Jeg klarte å slutte med det, men jeg husker ikke hvordan. Etter en vanskelig periode for sykdommen min har jeg begynt å bruke dem igjen, og har tatt det omtrent daglig i ca 9 måneder. Jeg tar opp til firedobbelt av anbefalt dose, altså ikke ekstreme mengder.

Jeg blir ikke forstoppet om jeg dropper tablettene en dag eller to, så kroppen min er ikke avhengig. Problemet er at jeg ikke klarer å føle meg full avføring, jeg må tømme meg for å klare å slappe av.

Jeg vet at dette er feil, og jeg vet at det kan føre til både det ene og det andre. Likevel føler jeg en så stor angst ved å skulle være "full" at jeg ignorerer det jeg vet at kan skje. Jeg forstår at dette er noe jeg bør ta opp med lege, men jeg aner ikke hva jeg skal si. Samtidig er er jeg redd for å bli fratatt denne muligheten til å tømme meg. Jeg vet at jeg bør slutte, men jeg vil egentlig ikke.

Er det andre som har vært i samme situasjon? Er det noen som har forslag til hvordan jeg kan legge frem dette for en lege? Som sagt føles det som kontrolltap dersom jeg ikke lengre har denne muligheten. Derfor er jeg redd for å gi slipp..



Anonymous poster hash: 1caf5...461
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

dette er ikke bra for kroppen din, verken på kort eller lang sikt. jeg anbefaler deg å ta kontakt med legen din så fort som mulig. fremlegg det som du gjorde her og spør hvordan han kan hjelpe deg. "kontrollen" du snakker om bør ikke gå på bekostning av helsa di..

Anonymous poster hash: d8ed1...d9a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter med treg mage, og har vel på mange måter vært litt avhengig av avføringstabletter, selv om det kun var to ganger i uka og med normal dose. Min måte å løse det på var å heller ta Laktulose, som er helt ufarlig, samtidig som jeg begynte å trene et par ganger i uka. Det har hjulpet veldig. I tillegg passer jeg på å spise grovt brød, ta en kaffe eller to om dagen (koffein hjelper litt på treg mage, samt drikke mye vann.

Anonymous poster hash: 913c7...59d

AnonymBruker
Skrevet

dette er ikke bra for kroppen din, verken på kort eller lang sikt. jeg anbefaler deg å ta kontakt med legen din så fort som mulig. fremlegg det som du gjorde her og spør hvordan han kan hjelpe deg. "kontrollen" du snakker om bør ikke gå på bekostning av helsa di..

Anonymous poster hash: d8ed1...d9a

Jeg vet at det ikke er bra, og jeg vet at jeg bør slutte. Jeg bare aner ikke hvordan jeg skal si noe til legen. Jeg skammer meg, og jeg er redd for å bli fratatt kontroll.

Jeg sliter med treg mage, og har vel på mange måter vært litt avhengig av avføringstabletter, selv om det kun var to ganger i uka og med normal dose. Min måte å løse det på var å heller ta Laktulose, som er helt ufarlig, samtidig som jeg begynte å trene et par ganger i uka. Det har hjulpet veldig. I tillegg passer jeg på å spise grovt brød, ta en kaffe eller to om dagen (koffein hjelper litt på treg mage, samt drikke mye vann.

Anonymous poster hash: 913c7...59d

Det er hodet mitt som er avhengig, ikke magen.

Anonymous poster hash: 1caf5...461

AnonymBruker
Skrevet

Det er hodet mitt som er avhengig, ikke magen. Anonymous poster hash: 1caf5...461

Men uansett så kan det jo hende noe av det jeg nevnte kan hjelpe deg også. Det var delvis i hodet mitt også.

Anonymous poster hash: 913c7...59d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...