AnonymBruker Skrevet 31. mai 2015 #81 Skrevet 31. mai 2015 Katter kan nok være hengivne, men kjærlighet til eieren tviler jeg på kan sammenliknes med hvordan en hund knytter bånd til sin eier. Jeg har hatt hund hele livet, og har noen historier som virkelig beviser hvor følsomme og sensitive hunder kan være i forhold til menneskers følelser og humør. Man får unektelig en helt annen kontakt med hunder enn man gjør med katter. Samspillet hund-eier er helt unikt. Og ja, jeg har hatt katt også, men det kan virkelig ikke sammenliknes med den kontakten og hengivenheten en hund utviser. Fint å høre om din hundehistorie, men du generaliserer en del. At man får et sterkere bånd til en hund kontra en katt er veldig situasjonsavhengig, og selvfølgelig på det individet det gjelder. Jeg kunne ikke hatt et bedre og sterkere forhold til min katt, noe jeg aldri kan se for meg at jeg kan få til en hund. Det er nå bare meg, som er mer katteperson enn hundeperson. Det er klart at jeg er glad i hunder, men ikke i nærheten av hvor glad jeg er i katter. Katter passer meg mye bedre enn en hund, nettopp fordi katten er så subtil og rolig. De er aldri hypre (vel... noen ganger er de det, men ikke på samme nivå som en hund kan være), eller bjeffer, men små dyr som viser kjærlighet og tilknytning på et helt annet nivå enn hunder. Sammenligning av hund og katt er for øvrig umulig, for det er to vidt forskjellige vesener og det er ekstremt store forskjeller man må ta hensyn til Anonymous poster hash: 099b7...0b7 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2015 #82 Skrevet 1. juni 2015 Fint å høre om din hundehistorie, men du generaliserer en del. At man får et sterkere bånd til en hund kontra en katt er veldig situasjonsavhengig, og selvfølgelig på det individet det gjelder. Jeg kunne ikke hatt et bedre og sterkere forhold til min katt, noe jeg aldri kan se for meg at jeg kan få til en hund. Det er nå bare meg, som er mer katteperson enn hundeperson. Det er klart at jeg er glad i hunder, men ikke i nærheten av hvor glad jeg er i katter. Katter passer meg mye bedre enn en hund, nettopp fordi katten er så subtil og rolig. De er aldri hypre (vel... noen ganger er de det, men ikke på samme nivå som en hund kan være), eller bjeffer, men små dyr som viser kjærlighet og tilknytning på et helt annet nivå enn hunder. Sammenligning av hund og katt er for øvrig umulig, for det er to vidt forskjellige vesener og det er ekstremt store forskjeller man må ta hensyn til Anonymous poster hash: 099b7...0b7 Dette! Jeg har hatt både hund og katt, men det kunne fortsatt ikke falle meg inn å generalisere og påstå at mitt forhold til mitt kjæledyr er større og mer ekte enn andres forhold til kjæledyr eller komme med noe fasit på denne diskusjonen. Javel - du hadde en katt en gang og du hadde ikke samme tilknytningen/båndet med den som med bikkja di ; men det har jo søren meg mange andre hatt ! Å påstå at de tar feil gjør at du ikke viser respekt og forståelse for at mennesker kan knyttes sterkt til andre dyr også og omvendt. Å diskutere hvorvidt katten eller hunden er "best" er latterlig og grenser til nesten idiotisk, for det er forskjell fra dyr til dyr og hvordan man knytter seg til de. Hvis man har vanskeligheter med å tro/forstå at enkelte katteeiere har et like sterkt bånd til katten som du har med hunden din så viser det ikke noe annet enn at du er trangsynt. At DU ikke har opplevd det båndet/tilknytningen til en katt betyr ikke at vi andre ikke har det også. Der betyr ikke at du sitter på noe fasit om at ditt dyr er best, det betyr bare at 1. Dyr er forskjellige (hund er ikke hund og katt er ikke katt), og 2. Det er ingen god grunn til å sammenligne hunder og katter, og spesielt ikke stille spørsmålstegn ved hvorvidt det er "ekte" tilknytning der eller innbilt. Det grenser til respektløst rett og slett.Anonymous poster hash: 47bd8...aa1
Gjest Gia_ Skrevet 7. juni 2015 #83 Skrevet 7. juni 2015 Leste i dyrespalten VG pleide å ha med hu veterinæren som vant farmen (Silje?) at katter holdt seg der de fikk varme, mat og kos, mens hunder holdt seg med eieren uansett om disse ikke kunne gi hunden det de fortjener. Om det er sant vet jeg ikke
Gjest Rose11 Skrevet 7. juni 2015 #84 Skrevet 7. juni 2015 Etter så mye jeg skjemmer bort den katta (får til og med lov til å ligge i senga!) så håper jeg hun er glad i meg. Vil si den katta har det utrolig godt. Jeg er i alle fall veldig glad i henne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå