AnonymBruker Skrevet 19. mai 2015 #1 Skrevet 19. mai 2015 Jeg har 2 leger -fastlege og en spesialist på min kroniske sykdom. Spesialiste tar seg normalt kun av min kroniske sykdom og resepter som skal brukes mot kun denne sykdommen, mens fastlegen tar seg av alt annet vedr min helse. Tidligere i vinter var jeg hos fastlegen pga senebetennelse, og ba spesifikt om en betennelsesdempende medisin, men han skrev heller resept på vanlig smertestillende. Tilfeldigvis skulle jeg til spesialisten uken etter, og nevnte betennelsen min - og han skrev da ut en resept på denne medisinen som min fastlege IKKE ville gi meg. Var hos fastlegen igjen nå, og han sa da at han trengte å oppdatere medisinlisten min og gikk igjennom alle medisiner jeg står på fast + ved behov. Og da nevner han jo medisiner som kun spesialisten har skrevet ut på resept til meg (e-resept). Så da lurer jeg på; hvem har tilgang/innsyn til hvilke medisiner jeg har fått på e-resept?? Og er den informasjonen tilgjengelig også etter at jeg har hentet ut medisinen? (engangsresept, så burde jo slettes når medisinen er tatt ut?) Og; har de på apoteket innsyn i hvilke medisiner jeg tidligere har fått og tatt ut på e-resept? (engangs resepter). Sistnevnte lurer jeg mest på fordi naboen jobber på apoteket i nærheten, og vil helst ikke at hun skal se hva jeg tidligere har tatt ut av medisiner.. Anonymous poster hash: 930c2...4bd
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2015 #2 Skrevet 19. mai 2015 E-resepter ligger i reseptformidleren, og der har både fastlegen og spesialistn din tilgang. Apoteket har tilgang til resepter som er aktive, dvs klare for utlevering. Tidligere utleverte medisiner ligger i kjernejournalen din (foutsatt at du bor i ett område som har innført den, og har hentet medisiner etter at den ble opprettet). Kjernejournalen har ikke apoteket tilgang til, men fastlege og spesialist har.Anonymous poster hash: af2eb...79f 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2015 #3 Skrevet 19. mai 2015 https://www.mineresepter.no/MineResepter/velkommen.jsp Trykk på lenken så finner du den infoen du trenger. Anonymous poster hash: 0a598...fcf
Gjest Magdalene Skrevet 20. mai 2015 #4 Skrevet 20. mai 2015 Spesialisten din sender jo notat til din fastlege hver gang du har vært der,
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2015 #5 Skrevet 20. mai 2015 Reseptene er belagt med taushetsplikt. Når legen åpner reseptformidleren, må hun/han klikke av for om du har tillatt innsyn i tidligere resepter.Anonymous poster hash: 2c4ad...c75
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2015 #6 Skrevet 20. mai 2015 Både spesialisten og fastlegen kan se alle e-resepter som er aktive. Det oppdaget jeg selv da jeg var hos en spesialist. De kan vel også se hva de tidligere selv har skrevet ut. Apoteket du har hentet ut reseptene hos kan se hva de tidligere har levert ut om de søker spesielt på det. Selv synes jeg at det er litt ekkelt at spesialisten kan se alt av andre resepter også, for jeg har bl.a kroniske soppinfeksjoner som det holder at fastlegen vet om. Derfor skal jeg be om papirresept på medisiner mot sånne ting senere.Anonymous poster hash: e517f...7f3
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2015 #7 Skrevet 20. mai 2015 På helsenorge.no står dette: "10. Kan legen se alle reseptene mine? Legen kan se resepter som legen selv har skrevet til deg. Du kan også gi samtykke til at legen får se e-resepter du har fra andre leger." ... men jeg mistenker at terskelen for at legen krysser av for at man har gitt samtykke, er lav. Stoler i alle fall ikke på at ikke min fastlege har fullt innsyn i reseptene mine. Regner med at han har tatt seg den friheten til å se alt. Dette burde det gå an å sjekke på mineresepter.no! Anonymous poster hash: 00b5b...e9e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå