Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvem er det som designer og bestemmer over bunadene? Det finnes jo mange regler om at den kan se slik, men ikke slik ut, og fra tid til annen kommer det nye regler, mønster eller farger. Hvem er det som "eier" designet på disse?

Og hvor passer festdrakter inn i dette? Tidligere trodde jeg at dette bare var et annet ord for bunader, men det dukker jo stadig opp nye drakter, både offisielle og hjemmelagede. Festdrakt brukes også om barne-draktene som kan kjøpes på Cubus, som helt klart ikke er en ekte bunad. Er definisjonen på en festdrakt da bare et bunads-liknende plagg?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

En bunad er basert på klestradisjoner, mønster og stoffbruk i ett område, og er dermed basert på historie, tradisjon og arv. En festdrakt er en bunadsutseende drakt lagt på fri fantasi. De kan likevel være fine, men har ikke samme bindingen til sted og tradisjon.

Anonymous poster hash: 9b3d6...429

Skrevet

De 5 bunadskategoriene

• Kategori 1 er bunader som representerer siste ledd i en folkedraktutvikling, det man kaller ubrutt tradisjon.

• Kategori 2 er bunader som har bakgrunn i folkedrakter som var gått ut av daglig bruk, men som ikke var glemt.
  • Kategori 3 er bunader som er systematisk rekonstruert på grunnlag av bevarte folkedraktplagg fra samme område, epoke og drakttype.

• Kategori 4 er bunader som er basert på tilfeldig og mangelfullt gammelt draktmateriale

• Kategori 5 er bunader som er helt eller delvis konstruert. .

Flere av de mest populære bunadene er i kategori 4 og 5, og disse har gjerne strengere regler da de har blitt "designet". Bunader i kategori 1 og 2 er ofte friere da de er basert på folkedrakter og gjenspeiler det mangfoldet som var da de var i daglig bruk.

Skrevet

En bunad er basert på klestradisjoner, mønster og stoffbruk i ett område, og er dermed basert på historie, tradisjon og arv. En festdrakt er en bunadsutseende drakt lagt på fri fantasi. De kan likevel være fine, men har ikke samme bindingen til sted og tradisjon.

Hæ, festdrakter kan da ha tilhørighet til sted? Altså, alle kan vel kjøpe dem uten tilknytning men de er jo fortsatt skapt for en bygd/område.

Gjest Tigress
Skrevet

Jubileumsdrakta til Oslo er jo til dømes basert på klesprøver frå gamle Hjula veveri, og er vel slik sett like grunnlagt i tradisjon som meir etablerte bunader som er basert eit random klesplagg frå ein gard ein stad. Og så er det dei som er heilt fritt designa. Men generelt sett er vel poenget at det varierer!

Skrevet

Så det finnes bunader som er ting som folk faktisk brukte på 1800-tallet? Jeg hadde fått inntrykk av at alle var mer eller mindre designet i moderne tid (type 4 og 5 som beskrevet over).

Er det noen som "eier" designet til bunadene? Dersom jeg lager meg en bunad, men velger å brodere andre blomster på, eller velger vest i en annen farge, hvem er det som kan si at dette er feil? Bortsett fra bunadspolitiet, da.

Har en festdrakt samme status som bunad, altså er det å anse som et galla-antrekk?

Skrevet

Så det finnes bunader som er ting som folk faktisk brukte på 1800-tallet? Jeg hadde fått inntrykk av at alle var mer eller mindre designet i moderne tid (type 4 og 5 som beskrevet over).

Er det noen som "eier" designet til bunadene? Dersom jeg lager meg en bunad, men velger å brodere andre blomster på, eller velger vest i en annen farge, hvem er det som kan si at dette er feil? Bortsett fra bunadspolitiet, da.

Har en festdrakt samme status som bunad, altså er det å anse som et galla-antrekk?

Det finnes bunader som er rekonstruert etter funn fra 1700-tallet også. Den dominerende trenden i bunadmiljøet har siden 90-tallet vært å rekonstruere, så vi får stadig flere bunader som har historiske røtter.

Det er de som rekonstruerer eller designer som eier rettighetene. Ofte er det jo et husflidslag eller ungdomslag involvert, og da blir gjerne bunaden satt i produksjon av en husflid. Om det er en privatperson som designer eller rekonstruerer så er det den personen som sitter med rettighetene og velger hvem andre enn en selv som får produsere den. Mange av de bunadene vi husker best er så gamle at de ikke er designbeskyttet, det var jo ingen i første halvdel av 1900-tallet som forutså kinaprodusjon og kopivirksomhet. Likevel har slike kopibedrifter blitt fradømt retten til å produsere noen få bunader.

Om du syr selv så står du fritt til å lage din helt egen drakt. Tror nok ikke så mange seriøse bunadtilvirkere vil sy en fantasidrakt som er en vri på en allerede eksisterende bunad, om det er snakk om en ren fantasidrakt kan du eventuelt snakke med en sydame. Hvem som helst kan designe eller rekonstruere en egen drakt eller bunad, og da står du fritt til å velge om den skal settes i produksjon etterpå eller ikke.

AnonymBruker
Skrevet

De 5 bunadskategoriene

• Kategori 1 er bunader som representerer siste ledd i en folkedraktutvikling, det man kaller ubrutt tradisjon.

• Kategori 2 er bunader som har bakgrunn i folkedrakter som var gått ut av daglig bruk, men som ikke var glemt.
  • Kategori 3 er bunader som er systematisk rekonstruert på grunnlag av bevarte folkedraktplagg fra samme område, epoke og drakttype.

• Kategori 4 er bunader som er basert på tilfeldig og mangelfullt gammelt draktmateriale

• Kategori 5 er bunader som er helt eller delvis konstruert. .

Flere av de mest populære bunadene er i kategori 4 og 5, og disse har gjerne strengere regler da de har blitt "designet". Bunader i kategori 1 og 2 er ofte friere da de er basert på folkedrakter og gjenspeiler det mangfoldet som var da de var i daglig bruk.

Interessant :)

Du vet ikke tilfeldigvis hvilken kategori Vest-Agders bunad hører til, vel? Har forsøkt å google, men dessverre uten hell.

Anonymous poster hash: 02b35...044

Skrevet

Interessant :)

Du vet ikke tilfeldigvis hvilken kategori Vest-Agders bunad hører til, vel? Har forsøkt å google, men dessverre uten hell.

Kvinnebunaden fra Vest-agder er i kategori 4, men bunaden er ment å gi et bilde av hvordan draktskikken var i 1830-1870. Det er noen sider om denne i bunadsleksikonet, og anbefaler deg å lese der hvis du er interessert i denne bunaden.

AnonymBruker
Skrevet

Ei dame på 17-mai greia på TV'n sa at bunad er ingen beskyttet tittel, men at den bør skal ha en historisk forankring som du sier for å kunne bli kalt bunad.

Så om TS vil lage sin egen bunad kan hun gjerne se på gamle klestradisjoner og lage en bunad ut av dette. Og hun kan fint kalle det bunad om hun ønsker.

Anonymous poster hash: d2a85...83d

AnonymBruker
Skrevet

Greia er at det er mange tiår siden man sist ga en drakt bunadtittel, tror det sist ble gjort på 60-tallet. Var et eget råd som arbeidet med det. i dag bare uttaler eksperter seg på bakgrunn av de fem kategoriene. Mange bunader rakk derfor ikke å få en bunad tittel, og kalles bare drakt, selv om eksperter har sagt at det er som bunad å regne. Har selv en lundebydrakt. Den ble komponert på 1930-tallet, og har ingen historisk tilknytning. Den er derimot basert på andre bunader, særlig bunadene man ser i Gudbrandsdalen. Den er derfor en kategori 5. De fleste broderte bunader befinner seg i den kategorien. Noen hadde vel enklere for å få tittelen rett og slett fordi draktene ble konstruert for å tilhøre en bestemt plass :)

Anonymous poster hash: bf628...cfd

AnonymBruker
Skrevet

Joda, bunadsnemda finnes fremdeles. De er i hvert fylke, med hovedmål å ta vare på bunadstradisjonene fra akkurat det fylket. Så du kan ikke bare lage en egen bunad, den må godkjennes. En egen drakt kan du vel derimot lage. Uten at den automatisk er en folkedrakt, da..

http://borgundgavlen.no/venneforeiningar/bunadsnemda/

Anonymous poster hash: 2b90a...20f
AnonymBruker
Skrevet

Min bunad har helt klart gamle røtter. Det er ikke mange årene siden gamle koner i dalen her fortsatt brukte bunadslignende plagg til hverdags. Det er fortsatt i bruk bunader som ble sydd på 1800-tallet og det er mange funn av bunadsdeler helt tilbake fra 1700-tallet som fortsatt er tilgjengelige på museum og lignende, men faktisk ble den første bunaden i mitt område populær så langt tilbake som på vikingetiden. Den tiden var det vanlig med småkonger rundt om i Norge og Hallingkongen (Kong Hadding) var en populær kar på 800-tallet. Han hadde datter som kom i "uløkka" og dette måtte skjules. Kong Hadding fikk derfor sydd en kjole med høyt liv der den voksende magen ikke ble synlig.
Klærne kongens datter brukte ble selvsagt populært blant damene i dalen og flere og flere fikk sydd seg en lignende drakt. Dette var starten på det vi i dag kjenner som hallingbunaden.

Men selvsagt er det et stykke fra den bunaden vi i Hallingdal bruker i dag til den kong Hadding fikk sydd på 800-tallet, det er antageligvis kun snittet som ligner litt.... Jeg syns uansett det er veldig flott å gå med en bunad med så gamle tradisjoner og bærer min Hallingbunad med stor stolthet.
(I tillegg er den en drøm på dager da man skal spise mye mat, noe man jo ofte gjør på 17.mai, i konfirmasjon og bryllup...)

Anonymous poster hash: abb86...615
  • Liker 1
Skrevet

Joda, bunadsnemda finnes fremdeles. De er i hvert fylke, med hovedmål å ta vare på bunadstradisjonene fra akkurat det fylket. Så du kan ikke bare lage en egen bunad, den må godkjennes. En egen drakt kan du vel derimot lage. Uten at den automatisk er en folkedrakt, da..

http://borgundgavlen.no/venneforeiningar/bunadsnemda/

Anonymous poster hash: 2b90a...20f

De lokale bunadsnemndene har så vidt meg bekjent ikke noe med godkjenning av nykonstruerte bunader eller drakter å gjøre. Deres oppgave er å ta vare på tradisjonene rundt de bunadene som allerede finnes i deres område, samt at de ofte er involvert i forbindelse med utarbeidelse av nye bunader.

Det du tenker på som Bunadsnemnda er i dag delt i to, Bunad og Folkedraktrådet, som er det rådgivende organet, og Norsk Institutt for Bunad og Folkedrakt, som tar seg av det praktiske og administrative. Sistnevnte sitter med et innholdsrikt arkiv over registrert folkedraktmateriale i Norge, og gir råd og veiledning når noen vil rekonstruere en bunad.

Når selve arbeidet med rekonstruksjon er ferdig blir materialet sendt inn til Rådet, som så kan gi en uttalelse som blant annet går på hvor godt bunaden en representant for en gammel draktskikk. Det skal noe til å bli "underkjent" her, siden man har jobbet under kyndig veileding hele tiden.

For fantasidrakter trenger man ingen uttalelse, man må bare unngå å kopiere andre designeres åndsverk.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kvinnebunaden fra Vest-agder er i kategori 4, men bunaden er ment å gi et bilde av hvordan draktskikken var i 1830-1870. Det er noen sider om denne i bunadsleksikonet, og anbefaler deg å lese der hvis du er interessert i denne bunaden.

Takk skal du ha :)

Skrevet

Takk for mange interessante svar. Jeg skjønner at jeg skal sette meg ordentlig inn i historien før jeg eventuelt velger å sy meg en bunad. Jeg syr en del historiske drakter, og skal jeg sy en bunad vil jeg gjerne at den skal være så "riktig" som mulig.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...