Gå til innhold

Hvordan huske å ta medisiner?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er forferdelig dårlig til å ta medisinene mine. Sliter en del med konsentrasjonsvansker og litt dårlig hukommelse så kan vel ha noe med det å gjøre. Noen som har enkle tips?

Går ikke på livsnødvendige medisiner, men p-piller, allergimedisiner og vitaminer. Har medisinene stående på badet ved siden av tannbørsten, men glemmer fortsatt å ta de!

Anonymous poster hash: a1aef...f12
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en alarm på telefonen som heter p-pille. Det funker sånn delvis :laugh: Hvis det er en mulighet å ta de på kvelden, er det kanskje også lurt.

AnonymBruker
Skrevet

Det hjelper å gjøre det sammen med en annen fast aktivitet du gjør hver dag. For eksempel til frokost eller til middag. I starten kan du legge inn alarm på telefonen din som minner deg på det, og etterhvert vil du huske det av deg selv når det blir en del av rutinen. Jeg var veldig sløv på å ta medisiner i mange år, men nå husker jeg det nesten hver eneste dag siden jeg har blitt så vant til det.

Anonymous poster hash: d2a13...759
AnonymBruker
Skrevet

Du laster ned appen medisafe

Anonymous poster hash: 3cc61...3b0
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en alarm på telefonen som heter p-pille. Det funker sånn delvis :laugh: Hvis det er en mulighet å ta de på kvelden, er det kanskje også lurt.

Prøv appen medisafe du!

AnonymBruker
Skrevet

Ha de stående synlig og ta de til et fast tidspunkt hver dag. For eksempel før du pusser tennene om morgenen. Eller sett en alarm på mobilen som noen andre nevnte, også den til et fast tidspunkt.

Anonymous poster hash: 0724a...0f3
Skrevet

Prøv appen medisafe du!

Ser ikke helt forskjellen på at en app forteller meg det vs en alarm.

AnonymBruker
Skrevet

Enig i det med alarm på mobilen, det bør vel løse det. Hvis du er av typen som skrur av alarmen uten å tenke over det kan du alltids bruke en annen påminnelses-app som du tar litt mer alvorlig enn vanlig mobil-alarm.

Jeg liker å sette ting jeg skal huske innenfor utgangsdøren, og tilsvarende her ville vel vært å legge pilleboksene på hodeputen. Men da må du tross alt huske å legge boksen der også, og er du tilstrekkelig distré hjelper det vel neppe så mye.

Anonymous poster hash: 15dac...113
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er så veldig dårlig til å ta mine medisiner jeg skal ta astmamedesiner hver dag men glemmer ofte å ta de :/

Anonymous poster hash: 94ba0...4e9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er så veldig dårlig til å ta mine medisiner jeg skal ta astmamedesiner hver dag men glemmer ofte å ta de :/ Anonymous poster hash: 94ba0...4e9

Men så skal jeg ta fem forskjellige medisiner hver dag da så det er ikke like lett å huske å ta alle heller frustrerende

Anonymous poster hash: 94ba0...4e9

AnonymBruker
Skrevet

Sleit før jeg og, et ukesdosett hjelper meg fordi da heller jeg bare i hånden og tar de. Slipper å styre med flere bokser eller pillebrett hver dag. Og etterhvert ble det en vane, nå glemmer jeg å ta de kanskje to ganger i året.

Anonymous poster hash: cd38e...ac4

AnonymBruker
Skrevet

Jeg setter pillebrettene oppi tannglasset på badet. Da må jeg ta dem ut for å få pusset tennene, og når jeg står det med dem i neven husker jeg jo å ta dem. Det hjelper ikke om de står ved siden av, jeg klarer fint å overse dem om jeg ikke aktivt må ta i dem.

Anonymous poster hash: c60e8...1ad
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har dosett + alarm. Jeg tar medisiner både morgen og kveld. Når jeg tar kveldsmedisinene lar jeg dosetten ligge fremme til morning siden det er de jeg sliter mest med å huske.

Anonymous poster hash: b6c70...c27

AnonymBruker
Skrevet
Jeg er forferdelig dårlig til å ta medisinene mine. Sliter en del med konsentrasjonsvansker og litt dårlig hukommelse så kan vel ha noe med det å gjøre. Noen som har enkle tips? Går ikke på livsnødvendige medisiner, men p-piller, allergimedisiner og vitaminer. Har medisinene stående på badet ved siden av tannbørsten, men glemmer fortsatt å ta de! Anonymous poster hash: [acronym="Full hash:

a1aefc91724c4b69cbaf8d92d7380f12"] a1aef...f12

[/

quote]

Legg det heller på kjøkkenet.

Kjøp deg evt en dosset, og legg den på en plass der den ligger i veien for deg når du gjør andre ting.

Anonymous poster hash: bdbcd...973

AnonymBruker
Skrevet

Ser ikke helt forskjellen på at en app forteller meg det vs en alarm.

Fordi det gir deg en påminner og ikke ringer helt til du slår den av. Så da trenger du ikke slå den av (trykke på "take") før du faktisk har tatt medisinen. Og da vil den gi deg et varsel hvert 10.min til du tar medisinen.

Skrevet

Fordi det gir deg en påminner og ikke ringer helt til du slår den av. Så da trenger du ikke slå den av (trykke på "take") før du faktisk har tatt medisinen. Og da vil den gi deg et varsel hvert 10.min til du tar medisinen.

Kjenner meg selv så godt at jeg tror det er like effektivt som en alarm :laugh: Men for andre kan det sikkert funke!

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner meg selv så godt at jeg tror det er like effektivt som en alarm :laugh: Men for andre kan det sikkert funke!

Åja :P For min del funker det bedre, for om jeg slår av alarmen så glemmer jeg å ta medisinen. Heh.. :sjenert:

Gjest Canario
Skrevet (endret)

Jeg var ekstremt dårlig på å huske å ta ppille og ritalin, alarm hjalp ingenting da jeg bare tenkte "gjør det etterpå" hver gang.

Eneste som hjalp var rutine, rutine, rutine. Så de lå fast på kjøkkenbordet. Tok de etter siste biten av frokosten var svelget, dag etter dag. Tok en god stund med piller på bordet for jeg greide å få det banka inn men nå går det på automatikk. Jeg svelger biten med brød, reiser meg opp og henter pillene mine.

Måtte bare gjøre det mange nok ganger, og ha de synlige hele tiden i begynnelsen

Endret av Canario

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...