Gå til innhold

Skille depresjon og angst


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan skiller man mellom depresjon og angst? Kan man ha begge deler? Det føles sånn.... Jeg er utrolig "pysete", og er drittlei av det! Tør ikke kjøre bil, tør ikke fullføre utdanningen min pga praksis, fødselsdepresjon som aldri går bort (barnet er to år gammelt...), tør ikke være sosial... Er så lei av å ha det vondt hele tiden, og se at livet bare går forbi meg. Noen tips??



Anonymous poster hash: 34831...3c0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man kan absolutt ha begge deler. Gå til fastlegen din og få henvisning til psykolog.



Anonymous poster hash: a03f9...f99
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig vanlig å ha både depresjon og angst samtidig. Jeg har en haug med psykiatriske diagnoser, men jeg klarer ikke å si at "dette er depresjon", "nå føler jeg det sånn pga angst" eller "dette er et personlighetsforstyrrelsesproblem". For meg føles alt bare som én ting, et problem.



Anonymous poster hash: 79411...4ab
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tassen10

En litt "kvasivitenskaplig" måte å si det på er vel at hvis man plages med fortida er man deprimert, og hvis man er bekymra for fremtida har man angst.

Uansett. Man kan være begge deler samtidig.

Edit:

If you are depressed you are living in the past.

If you are anxious you are living in the future.

If you are at peace you are living in the present.

Endret av Tassen10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du sier det sånn er det nok kanskje angst jeg kjenner mest. Kjennes som jeg blir kvalt av og til, for eksempel da jeg var i praksis. Samme da jeg skulle ta lappen, skulket kjøretimer fordi at jeg var helt lammet av skrekk. Gjør jeg det bra på eksamen, er det kun fordi at jeg har lurt sensor til å tro jeg kan noe. Alle tror jeg er så flink og smart, men jeg føler meg bare som en stor vits som lurer alle.



Anonymous poster hash: 34831...3c0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...