Gå til innhold

Feite menn og kvinner

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har de feite en vanskeligere hverdag enn de ikke-feite?

Anonymous poster hash: f2d62...343

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tenk deg en hverdag hvor man blir dømt som mindre verdt før man i det hele tatt har åpnet munnen.

Tenk deg en hverdag hvor man blir dårligere behandlet enn andre bare fordi man er som man er.

Tenk deg en hverdag hvor man ser at alle andre rundt seg virker lykkelige, mens du føler du havner i annen rekke.

Forsåvidt er det jo slik at dette kan gjelde andre ting som virker uattraktivt. Som f.eks etnisitet.

Det verste er å konstant bli minnet på dette. Det verste er å måtte jobbe dobbelt så hardt å måtte bevise ovenfor andre at man faktisk er verdt noe.

Men vet du hva det aller verste er? Den indre stemmen som forteller deg at du er verdiløs. Du er din verste fiende. Enten det er fedme, etnisitet, sosioøkonomisk status. Og det skal så mye til å få den indre stemmen til å holde kjeft.

Anonymous poster hash: 2f5bd...b91
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Godt med trening og en liten diett burde da få stemmen til å tie stille etterhvert...

Anonymous poster hash: a33b9...91e
  • Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Godt med trening og en liten diett burde da få stemmen til å tie stille etterhvert...

Hva om vedkommende ikke vil trene ei spise mindre mat?

Anonymous poster hash: f2d62...343

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke overvektig selv, og jeg er forsåvidt enig i det du sier.

Men det er jo slikt at det er mer komplekst enn som så. Det kan sammenliknes med damer som alltid har hatt dårlig selvbilde og tror hun ikke er attraktiv. Selv når hun får en kjæreste som syns hun er den vakreste og deiligste dama i verden, så henger det igjen.

Tankemønstre sitter dypt og kan være vanskelige å endre. Det krever mye. Sier ikke at det er umulig, men det er en grunn til at mange sliter mer enn nødvendig. Det er vanskelig å endre noe når man blir stadig bekreftet at man er ubrukelig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men vet du hva det aller verste er? Den indre stemmen som forteller deg at du er verdiløs. Du er din verste fiende. Enten det er fedme, etnisitet, sosioøkonomisk status. Og det skal så mye til å få den indre stemmen til å holde kjeft.

Jeg er veldig lei av et overvektige forventer å bli sett på som en minoritet. Og jeg synes det er et hån mot faktiske minoriteter som opplever diskriminering for faktorer som er helt utenfor deres kontroll, at overvektige presser seg inn i denne gruppen.

Om man så sier seg enig i at det finnes sykdommer som betyr at man sliter mer med vektnedgang enn andre, så endrer ikke det det faktum at overvekt ikke er en naturgitt, permanent situasjon slik f.eks. hudfarve er det.

Jeg har full aksept for at det er vanskelig med fedme men det er faktisk ikke det samme som andre minoriteter og diskrimineringen de opplever.

Anonymous poster hash: 10309...c70

• Liker 15
Skrevet

Gamle naboen min sa at den dagen han innså at han ikke lenger klarte å tørke seg bak selv innså han også alle de andre problemene han hadde. Så tok han tak i det og han ser i alle fall ut som livet hans er bedre nå som han er vesentlig mindre.

AnonymBruker
Skrevet

Saa overfladisk aa domme folk etter utsennde/vekt. Det er ikke viktig for meg aa ha tynne venner. Det er viktig for meg aa ha empatiske,interessante og morsomme venner.

Naar det er sagt, hvis selvtillitten deres er saa daarlig, kutt brus,juice,saft og sjokolade,chips. Spis baer med kesam hvis dere trenger noe sott. Gaa til jobb. Kutt ned paa karbohydrater (trenger ikke kutte helt ut). Hvis dere maa drikke alkohol, drikk torr hvitvin. Prov dette i kun to uker....Jeg lover at dere merker forskjell, og den kommer til aa vaere motriverende.

Anonymous poster hash: 2257c...167
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veldig lei av et overvektige forventer å bli sett på som en minoritet. Og jeg synes det er et hån mot faktiske minoriteter som opplever diskriminering for faktorer som er helt utenfor deres kontroll, at overvektige presser seg inn i denne gruppen.

Om man så sier seg enig i at det finnes sykdommer som betyr at man sliter mer med vektnedgang enn andre, så endrer ikke det det faktum at overvekt ikke er en naturgitt, permanent situasjon slik f.eks. hudfarve er det.

Jeg har full aksept for at det er vanskelig med fedme men det er faktisk ikke det samme som andre minoriteter og diskrimineringen de opplever.

Anonymous poster hash: 10309...c70

Nå er jeg som sagt ikke overvektig, men jeg er faktisk en av minoritetene i landet. Jeg har følt på kroppen hvordan det er å bli behandlet annerledes.

Jeg har også sett hvordan feite folk blir behandlet og det minner veldig om måten jeg selv har blitt behandlet. Det er derfor jeg kan relatere meg til de.

Er forøvrig enig i at det er selvforskyld ganske ofte, men jeg var bare inne på hvorvidt noen blir behandlet annerledes hvis de var feite. Og det blir de. Hvem som har skylda og hvor vi skal kategorisere disse feite menneskene får bli en annen diskusjon. Det endrer ikke det faktum at det faktisk forekommer.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Min hverdag er ikke enklere eller mer vanskelig enn andres.

Et par ganger om dagen føler jeg meg som verdens lykkeligste. Andre ganger drittlei av studier.

That's how it is.. Om andre vil anta ting om meg, basert på vekten min, får det være på deres kappe.

Jeg tror det beste om andre. Det eneste jeg kan håpe på, er at andre gjør det samme. :) Kan ikke bestemme hva andre sier eller gjør.

Jeg blir glad og lykkelig når jeg tenker gode tanker. Om noe negativt om andre skulle streife tankene, prøver jeg heller å se det positive i andre. :)

Anonymous poster hash: fee10...041

AnonymBruker
Skrevet

Folk gjør dumme ting og må selv ta ansvaret for de dumme valgene, men det er helt latterlig hvor ivrige enkelte er på å straffe feite mennesker for at de har latt kroppen forfalle. De skal liksom bare værsågod tåle å kjenne på hvor dumme de har vært og hvor ekkel de er som vralter rundt uten skam. Så lenge man er tjukk skal man ikke innbille seg at man er pen, man skal gjemme seg bort i potetsekker, man må ikke våge å spise noe usunt mens folk ser på og man må helst be konstant om unnskyldning for at man er så frekk å vise seg offentlig med den store kroppen. Vektnedgang er ikke noe å være stolt av før man nærmer seg normal vekt og ser normalvektig ut.

Først når man klarer å gå ned i vekt og får en kropp som ikke folk blir kvalm av, da kan man få lov til å ha god selvtillit og være stolt av seg selv. Fordi å være glad i seg selv og finne motivasjon gjennom god selvfølelse er ikke godkjent. Er man overvektig får man værsågod gå med bøyd nakke og hate seg selv frem til man klarer å nå normal vekt. Å være glad i seg selv mens man er overvektig er nemlig ensbetydende med å hylle overvekten og fronte et usunt ideal. Det samme gjelder å rose overvektige for å se pen ut eller kle seg pent, det er også helt uhørt. Knip igjen på komplimentene frem til vekta er normal!!!

Sånn er det ofte, og spesielt her inne på forumet.

Anonymous poster hash: ad84d...9c9
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært overvektig,og jeg har kommet meg ned i normal vekt. Jeg har fått høre at jeg har fått en ny glød, at jeg virker lykkeligere og at jeg smiler mer. Dette er noe som har skjedd uten at jeg har tenkt over det, jeg trodde jeg smilte like mye og var den samme når jeg var overvektig.

Man påvirkes hver dag når man er overvektig, også i underbevisstheten. Ja jeg var utilpass som større, men jeg trodde ikke jeg var så preget av det at jeg virket misfornøyd. Handler vel om at jeg følte meg ukomfortabel i min egen kropp, selv om ingen sa noe til meg, så visste jeg jo at alle andre også kunne se det jeg så i speilet hver dag. Du trenger ikke fortelle en overvektig at vekommende er det, for man vet det så veldig godt selv. Man trenger heller ikke komme med en leksjon om hva man bør og ikke bør spise, og hvordan man bør trene. De aller fleste vet dette, problemet er å utføre det i praksis, det er hardt arbeid når man vet man skal ned 20+ kilo.

Anonymous poster hash: 1964f...32a
AnonymBruker
Skrevet

Hva med oss som røyker hasj da? Kan vi også få være en undertrykket minoritet? For det er jo faktisk forbudt å være oss.

Anonymous poster hash: 4eec2...5cb
  • Liker 6
Skrevet

Overvekt er som regel alltid et resultat av en mental sykdom. Som regel depresjon. Skal man klare å gå ned i vekt må man komme ut av depresjonen først.

Jeg hadde en kompis som var ganske så feit. Og det verste var å ikke se pikken sin uten å lene deg fremover. Tung og dissende mage som gjør det vanskelig å løpe, ettersom magen er som flytende, å ekvilibriumet den skaper jobber mot den naturlige bevegelsen kroppen lager når den løper. Og alle de nedsatte evnene til å bevege kroppen. Vri seg rundt, bøye seg, sitte på huk, ligge, reise seg.

Man kan si mye om feite folk. Men ingen av de vil være feite. De har bare ikke motivasjonen til å gjøre noe med det. Fordi de trur ikke de klarer det. De føler seg ikke verdig eller at de engang fortjener å få det bedre. De føler de fortjener å være feite og dårlige.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Overvekt er som regel alltid et resultat av en mental sykdom. Som regel depresjon. Skal man klare å gå ned i vekt må man komme ut av depresjonen først.

Jeg hadde en kompis som var ganske så feit. Og det verste var å ikke se pikken sin uten å lene deg fremover. Tung og dissende mage som gjør det vanskelig å løpe, ettersom magen er som flytende, å ekvilibriumet den skaper jobber mot den naturlige bevegelsen kroppen lager når den løper. Og alle de nedsatte evnene til å bevege kroppen. Vri seg rundt, bøye seg, sitte på huk, ligge, reise seg.

Man kan si mye om feite folk. Men ingen av de vil være feite. De har bare ikke motivasjonen til å gjøre noe med det. Fordi de trur ikke de klarer det. De føler seg ikke verdig eller at de engang fortjener å få det bedre. De føler de fortjener å være feite og dårlige.

Det er jo derfor feite folk som har blitt tynne får massive avisoppslag. Det er en bragd og det sier mye om hvor mye personen har jobbet mentalt og fysisk for å endre seg.

AnonymBruker
Skrevet

På grunn av sykdom må jeg gå fast på et medikament som veldig mange blir store av, en av bivirkningene er økt appetitt, det kan man gjøre noe med (være bevisst på hva jeg spiser), en annen bivirkning er at man holder på væske og blir stor og hoven i kroppen.

Nå var jeg veldig heldig og slapp de bivirkningene og er stadig 58 kg tung.

Men jeg tenker med grøss på at folk virkelig vil bruke tiden sin til å kritisere mennesker som ikke har et greit forhold til mat, eller som er store på grunn av sykdom. Det begynner å bli vel kaldt og kynisk, men sånn blir det vel når fedmen sitter fra halsen og opp!

Anonymous poster hash: de31b...f99
Skrevet

Jeg er overvektig. Faktisk 30 kg overvektig. På mitt største var det nesten 50 kg overvekt. Det jeg merker ofte er at ukjente folk dømmer meg med engang uten å kjenne meg. Handler jeg en sjokolade i butikken en lørdag eller en burger så tror folk automatisk at jeg Gjør dette hver dag og at det er derfor jeg ser slik ut. Hadde de kjent meg så skulle de visst at jeg kanskje er på burger steder maks 4 ganger i året og sjokoladen er kun som kos av og til i helgene.

Folk tror jeg er lat og bare ligger og daffer på sofaen fordi jeg er overvektig. Om de bare visste at jeg trener 2 til 3 dager i uka. Både fordi jeg vil gå ned i vekt men mest for å få bedre helse.

Selv om jeg kanskje har bedre kvalifikasjoner enn deg som er slank til en ny jobb så vil du som regel alltid gå foran meg i køen. Den som annsetter tror jeg automatisk blir mye syk fordi jeg er stor til tross for bra kvalifikasjoner. Å røyke hadde vært mye bedre enn å være overvektig.

Alle kommentarer som ikke blir sagt men som merkes med feks konstant avising av gutter. Nå har jeg ikke hatt bruk for det på 2 år siden har fått kjæreste, men husker veldig godt hvordan det er å avises hele tiden eller at noen ikke kommer bort pga hvordan man ser ut. Å bli avist mye hjelper ikke akkurat på selvtilliten.

Den konstante påminnelsen om at du ikke er god nok. Du ser fettet mitt og ikke jeg som person. Jeg blir dømt av deg.

Å bli møtt med lite forståelse på hvorfor jeg er blitt slik, eller at du konstant maser om at jeg må gå ned i vekt. Jeg er klar over at jeg er stor. Jeg vet hva kalorier inn og ut betyr. Du trengr ikke komme med leksjon. Jeg ønsker bare at du skal være glad i meg slik jeg er. For min del har jeg endt opp som dette pga psykisk sykdom blandt annet men jobber for å gå ned. Dette tar også lang tid grunnet sykdom. Men det vet ikke du.

Men ellers er problemene mine som følger..

1. Dårlig kondis spes i bratte terreng og bakker.

2. Kan ikke kjøpe alle klær jeg har lyst på da enten klærne ikke sitter bra eller butikken har ikke så høy str.

3. Får ikke sko heller som passer. Har veldig tjukke legger og føtter så må til spesiell butikk. Mye dyrere.

4. Blir fort sliten.

5. Lite energi til tider.

6. Tror ikke jeg er bra nok ofte.

Det var det jeg kom på nå..

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg skjønner at overvektige er en stigmatisert gruppe i samfunnet, at de får blikk, kommentarer osv. At det kan føles urettferdig å bli dømt av folk før de vet noe annet om deg enn at du er overvektig. Jeg forstår at det kan ta motet fra folk, at det kan ta verdigheten og selvtiliten deres... Jeg forstår alt dette.

Det jeg derimot ikke forstår det er at de overvektige ofte ser ut til å tro at de er de eneste som blir dømt pga utsende deres.

Undervektige blir det, her inne på kg og ellers i samfunnet. Her i tråden skrives det at de overvektige ikke kan spise en sjokolade en gang i skuddåret fordi folk tror da at de spiser sjokolade hver dag. Men akkurat slik er det med de som er tynn også, "du skal ikke spise is? , hva er du på slankere n? Anorektisk?

De vet jo ikke at jeg har spist 2 is før på dagen..

"Skal du på do etter du har spist? Viss du virkelig skal på do for å tisse kan du vente en halv time, men du skal vel sikkert spy så bare gå å spy opp maten din...

Poenget er ikke å sette opp tynn mot tykk, poenget er at alle mennesker blir dømt på måten en ser ut. Absolutt alle.

Jeg er lav, går ikke en eneste uke uten at noen må komme med en kommentar ang min høyde, samme med ei venninne som er høy..

Jeg tror ikke, selv om jeg stadig må lese kommentarer om at typen min er pedofil fordi han er sammen med meg, eller at han er homofil fordi han liker tynne kvinner, eller at jeg ikke er en "ekte" kvinne, eller at bare hunder liker bein mens ekte menn liker ekte damer, eller at jeg er et vandrende skjelett, zombi eller andre "morsomme" kallenavn på tynne kvinner, eller at jeg er anorektisk, eller er et skadelig forbilde for andre kvinner fordi jeg er tynn, eller at jeg også sliter med å finne klær som passer kroppen min, fordi hver gang en klesbutikk spesialiserer seg på å selge klær til tynne kvinner får de pes og verbal juling fra Ottar tøssene og illsinte foreldre.

Jeg tror ikke dermed at jeg har det så gale i forhold til tykke mennesker, eller at jeg ønsker å ha det så gale i forhold til tykke mennesker. Det er ikke synd i meg, men jeg synes ikke det er så fryktelig synd i tykke mennesker heller.

Ja vi, vi mennesker blir dømt, ofte nord og ned pga slik vi ser ut, du og jeg, de tynne, de tykke, de lave, de høye og alle andre, sånn er dessverre verden. En velger selv sin offer status, overvektig eller ikke.

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner at overvektige er en stigmatisert gruppe i samfunnet, at de får blikk, kommentarer osv. At det kan føles urettferdig å bli dømt av folk før de vet noe annet om deg enn at du er overvektig. Jeg forstår at det kan ta motet fra folk, at det kan ta verdigheten og selvtiliten deres... Jeg forstår alt dette.

Det jeg derimot ikke forstår det er at de overvektige ofte ser ut til å tro at de er de eneste som blir dømt pga utsende deres.

Undervektige blir det, her inne på kg og ellers i samfunnet. Her i tråden skrives det at de overvektige ikke kan spise en sjokolade en gang i skuddåret fordi folk tror da at de spiser sjokolade hver dag. Men akkurat slik er det med de som er tynn også, "du skal ikke spise is? , hva er du på slankere n? Anorektisk?

De vet jo ikke at jeg har spist 2 is før på dagen..

"Skal du på do etter du har spist? Viss du virkelig skal på do for å tisse kan du vente en halv time, men du skal vel sikkert spy så bare gå å spy opp maten din...

Poenget er ikke å sette opp tynn mot tykk, poenget er at alle mennesker blir dømt på måten en ser ut. Absolutt alle.

Jeg er lav, går ikke en eneste uke uten at noen må komme med en kommentar ang min høyde, samme med ei venninne som er høy..

Jeg tror ikke, selv om jeg stadig må lese kommentarer om at typen min er pedofil fordi han er sammen med meg, eller at han er homofil fordi han liker tynne kvinner, eller at jeg ikke er en "ekte" kvinne, eller at bare hunder liker bein mens ekte menn liker ekte damer, eller at jeg er et vandrende skjelett, zombi eller andre "morsomme" kallenavn på tynne kvinner, eller at jeg er anorektisk, eller er et skadelig forbilde for andre kvinner fordi jeg er tynn, eller at jeg også sliter med å finne klær som passer kroppen min, fordi hver gang en klesbutikk spesialiserer seg på å selge klær til tynne kvinner får de pes og verbal juling fra Ottar tøssene og illsinte foreldre.

Jeg tror ikke dermed at jeg har det så gale i forhold til tykke mennesker, eller at jeg ønsker å ha det så gale i forhold til tykke mennesker. Det er ikke synd i meg, men jeg synes ikke det er så fryktelig synd i tykke mennesker heller.

Ja vi, vi mennesker blir dømt, ofte nord og ned pga slik vi ser ut, du og jeg, de tynne, de tykke, de lave, de høye og alle andre, sånn er dessverre verden. En velger selv sin offer status, overvektig eller ikke.

Tynne mennesker får langt mindre tyn i offentligheten enn overvektige! Å være tynn gir et bilde av selvkontroll og vellykkhet, mens er du overvektig så har du null selvkontorll og er mislykket.

Verden ser mye mere ned på overvektige mennesker enn tynne mennesker.

(nå var vel forresten dette en tråd om hva overvektige opplever i hverdagen av negativitet. Skal du diskutere undervektige og samme problemstilling så kan du opprette en egen tråd om det, istedet for å vri temaet for denne tråden over til noe annet. Ser du har en tendens til å gjøre det i tråder som omfatter overvektige).

Anonymous poster hash: 012da...b5c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tynne mennesker får langt mindre tyn i offentligheten enn overvektige! Å være tynn gir et bilde av selvkontroll og vellykkhet, mens er du overvektig så har du null selvkontorll og er mislykket.

Verden ser mye mere ned på overvektige mennesker enn tynne mennesker.

Anonymous poster hash: 012da...b5c

Vanskelig å være uenig i at tjukkaser får mye mer tyn enn tynnaser.

Anonymous poster hash: 4eec2...5cb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...