Gå til innhold

Har ikke hatt mensen siden mars


Fremhevede innlegg

Skrevet

Overskriften sier vel det meste. Jeg har ikke hatt mensen siden mars (har ikke hatt sex siden desember så regner med at det ikke er graviditet). Sluttet på p-piller i desember, kan det være at mensen blir forstyrret av det så, selv om den har vært vanlig fra jeg sluttet?

Og når eventuelt er det grunn til å dra til legen? Jeg trener heller ikke unaturlig mye, så er nok ikke derfor :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

3 måneder uten mens og ingen voldsom vektnedgang, da kan det være på tide å dra til legen.



Anonymous poster hash: 2981a...262
AnonymBruker
Skrevet

3 måneder uten mens og ingen voldsom vektnedgang, da kan det være på tide å dra til legen.

Anonymous poster hash: 2981a...262

Nja, det er nok mest sannsynlig ikke noe spesielt som ligger til grunn for dette med mindre man har hatt store endringer når det gjelder kosthold og trening eller er preget av mye stress. Dette er helt vanlig og skjer med de fleste kvinner i løpet av livet. Jeg hadde en uforklarlig menstruasjonsfri periode på 3 måneder for et par år siden. Dersom den fortsatt er borte i 1-2 måneder til bør du definitivt oppsøke lege. Dersom du er veldig bekymret kan du også oppsøke lege nå for å være på den sikre siden. Mest sannsynlig er det nok bare hormonelle forstyrrelser, men det kan jo også selvsagt være tegn på noe annet.

Anonymous poster hash: c3a3c...786

AnonymBruker
Skrevet

Nja, det er nok mest sannsynlig ikke noe spesielt som ligger til grunn for dette med mindre man har hatt store endringer når det gjelder kosthold og trening eller er preget av mye stress. Dette er helt vanlig og skjer med de fleste kvinner i løpet av livet. Jeg hadde en uforklarlig menstruasjonsfri periode på 3 måneder for et par år siden. Dersom den fortsatt er borte i 1-2 måneder til bør du definitivt oppsøke lege. Dersom du er veldig bekymret kan du også oppsøke lege nå for å være på den sikre siden. Mest sannsynlig er det nok bare hormonelle forstyrrelser, men det kan jo også selvsagt være tegn på noe annet.

Anonymous poster hash: c3a3c...786

Legeanbefalingene er å gå til lege etter 3 mnd uten mens. :)

Anonymous poster hash: 2981a...262

AnonymBruker
Skrevet

Legeanbefalingene er å gå til lege etter 3 mnd uten mens. :)

Anonymous poster hash: 2981a...262

Kilde?

Ifølge lommelegen og helsenett (skrevet av en professor i gynekologi) kan man vente i et halvt år med uteblitt mens dersom man ikke har noen plager.

Anonymous poster hash: c3a3c...786

Skrevet

Takk for svar!

Får vel nesten legge til at jeg alltid har hatt uregelmessig mensen, men at den ikke har vært borte såpass lenge før, etter en periode der den har vært "normal".

Var også litt av og på p-piller høsten og vinteren i fjor, men vet ikke om forstyrrelsene som følge av det kan komme nå?

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar!

Får vel nesten legge til at jeg alltid har hatt uregelmessig mensen, men at den ikke har vært borte såpass lenge før, etter en periode der den har vært "normal".

Var også litt av og på p-piller høsten og vinteren i fjor, men vet ikke om forstyrrelsene som følge av det kan komme nå?

Da jeg sluttet på P-pillen gikk det rundt 5-6 mnd før mensen kom tilbake (utenom den 1. Jeg hadde med en gang jeg sluttet på pillen).

Anonymous poster hash: c7984...ea7

AnonymBruker
Skrevet

Kilde?

Ifølge lommelegen og helsenett (skrevet av en professor i gynekologi) kan man vente i et halvt år med uteblitt mens dersom man ikke har noen plager.

Anonymous poster hash: c3a3c...786

“If you’re not pregnant and you miss two or three periods, seek medical advice,” says Dr Cassidy.

http://www.nhs.uk/Livewell/menstrualcycle/Pages/DoIneedtoseeadoctor.aspx

Anonymous poster hash: 2981a...262

AnonymBruker
Skrevet

“If you’re not pregnant and you miss two or three periods, seek medical advice,” says Dr Cassidy.

http://www.nhs.uk/Livewell/menstrualcycle/Pages/DoIneedtoseeadoctor.aspx

Anonymous poster hash: 2981a...262

Det er nok lurt å følge råd fra norske leger. Det er selvsagt forskjellig praksis fra land til land.

Det står uansett her at uteblitt mens på over 3 måneder hovedsakelig skyldes hormonelle forstyrrelser, men kan også skyldes stress, p-piller eller kostholds- og treningsendringer. TS har ikke hatt noen endringer på det sistnevnte og hun har sluttet på p-piller. Dersom det er stress eller hormonelle forstyrrelser er dette noe som går over av seg selv, så jeg ser ikke helt hvorfor hun skal oppsøke lege nå. Ettersom hun sluttet på p-piller i høst kan dette også være en faktor.

Anonymous poster hash: c3a3c...786

AnonymBruker
Skrevet

Det er nok lurt å følge råd fra norske leger. Det er selvsagt forskjellig praksis fra land til land.

Anonymous poster hash: c3a3c...786

Haha, slapp av da.

Om TS er bekymret kan hun fint gå etter 3 måneder med uteblitt menstruasjon, eller hun kan vente et halvt år.

Hun sluttet på p-piller i desember og hadde flere menstruasjoner etter dette.

Anonymous poster hash: 2981a...262

AnonymBruker
Skrevet

Haha, slapp av da.

Om TS er bekymret kan hun fint gå etter 3 måneder med uteblitt menstruasjon, eller hun kan vente et halvt år.

Hun sluttet på p-piller i desember og hadde flere menstruasjoner etter dette.

Anonymous poster hash: 2981a...262

? Jeg har ikke hisset meg opp.

Ja, men det kan ta tid før hormonene kommer i balanse igjen, selv om det er en stund siden hun sluttet på p-piller. Det er helt vanlig når man har sluttet på p-piller.

Anonymous poster hash: c3a3c...786

AnonymBruker
Skrevet

Er du overvektig TS? Du kan få uregelmessig menstruasjon av det.

Anonymous poster hash: 2ba8a...78c

Skrevet

Er du overvektig TS? Du kan få uregelmessig menstruasjon av det. Anonymous poster hash: 2ba8a...78c

Er ikke overvektig, nei :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...