Gå til innhold

Aioli

Fremhevede innlegg

Skrevet

Solsikkeolje? Skal man ikke bruke Extra Virgin Olivenolje? Min blir hvertfall bra hver gang med sistnevnte olje :)

Jeg bruker rapsolje og det funker kjempefint.

Jeg liker ikke smaken på aioli/majones dersom jeg bruker olivenolje

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Solsikkeolje? Skal man ikke bruke Extra Virgin Olivenolje? Min blir hvertfall bra hver gang med sistnevnte olje :)

Extra virgin olivenolje er vel det som egentlig er riktig i en ekte aioli, men jeg foretrekker rapsolje for en litt mer nøytral smak.

AnonymBruker
Skrevet

Extra virgin olivenolje er vel det som egentlig er riktig i en ekte aioli, men jeg foretrekker rapsolje for en litt mer nøytral smak.

Før har jeg som oftest laget den med en blanding av solsikkeolje og litt extra virgin olivenolje. Men jeg foretrekker å bruke mest av den nøytrale oljen og mindre av olivenoljen siden olivenoljen har en ganske markant smak som kan "ødelegge" aiolien litt. Denne gangen valgte jeg å droppe olivenoljen, siden noen av de jeg laget mat til synes det smaker fælt.

I Spania er det forøvrig også veldig vanlig å lage den kun på nøytral olje, dette vet jeg med sikkerhet, fordi hele svigerfamilien min er fra Catalonia.

Anonymous poster hash: 9565b...8fe

AnonymBruker
Skrevet

TS over, altså! Og før dere spør: Nei, mannen min kan ikke lage aioli selv om han er spansk, han kan vel strengt tatt INGENTING på kjøkkenet (annet enn å rote) :fnise:

Anonymous poster hash: 9565b...8fe

• Liker 1
Skrevet

Jeg bruker også rapsolje. Syns skikkelig olivenolje smaker alt for mye. Den er bedre å bruke helt 'ren' på salater og sånt syns jeg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...