Gå til innhold

Aioli

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skulle lage aioli til tapasbord nå i helgen, men det skar seg fullstendig :( (Rakk heldigvis innom butikken så neg fikk kjøpt ferdig!)

Jeg har laget aioli mange ganger før, men det er noen år siden nå, så jeg fant ikke igjen oppskriften jeg pleide å bruke. Jeg googlet meg derfor frem til oppskrift og fremgangsmåte, og fant en jeg mente at liknet på den jeg pleide å lage.

Men jeg greide ikke å få den stiv, jeg endte bare opp med en tyntflytende masse som smakte hvitløk :(

Jeg prøvde enda tre(!) ulike oppskrifter til, men fikk samme resultat med alle- aiolien ville ikke bli tykk og kremete sånn den skal være. Jeg hadde tomtempererte egg, så det er i hvert fall ikke problemet. Og jeg pisket med stavmikser, som er det jeg har gjort når jeg har laget det før.

Likevel ble det altså ikke bra, og jeg forstår ikke hvorfor. Noen som vet hva jeg kan ha gjort feil? Eller eventuelt har en helt foolproof oppskrift? For dette irriterer meg, og jeg vil gjerne få til å lage aioli igjen :fnise:

Anonymous poster hash: 9565b...8fe

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det eneste jeg kan tenkte meg er at du har hatt oljen for fort i? Jeg sper veldig sakte, og med veldig lite olje, til å begynne med, og har aldri hatt problemer, selv om jeg sjelden gidder å romtempere eggene før jeg begynner. Og om du ikke gjør det allerede kan det hjelpe på emulgeringsprosessen om du har bittelitt (Dijon)sennep i sammen med eggeplommene før du begynner å tilsette olje. :)

Anonymous poster hash: f0ff8...73f
  • Liker 1
Gjest Ennasus
Skrevet

Her i heimen har vi en bombesikker oppskrift, men den er litt "jalla" da :P

1pk majones, 1 beger lettrømme, en dæsj sukker og lime + en hvitløk :)

Skrevet

Rømme finnes ikke i ekte aïoli ;)

Eneste grunnene til at det ikke stivner er vel ulik temperatur eller helt i oljen for fort. Kan ikke komme på noen andre grunner.

Bare vet at det kan skje en gang i blandt. Skulle lage majones i går, og endte opp med at 2 ble rennende og den tredje ble bra. Enda jeg gjorde det samme hver gang :P

Gjest Ennasus
Skrevet

Rømme finnes ikke i ekte aïoli ;)

Eneste grunnene til at det ikke stivner er vel ulik temperatur eller helt i oljen for fort. Kan ikke komme på noen andre grunner.

Bare vet at det kan skje en gang i blandt. Skulle lage majones i går, og endte opp med at 2 ble rennende og den tredje ble bra. Enda jeg gjorde det samme hver gang :P

Vet det, var derfor jeg kalte den "jalla" :P
Skrevet

Jeg bruker denne oppskriften. Blir bra hver gang.

Jeg heller oljen i kjempe raskt- er ikke forsiktig eller noe. Ikke alltid jeg bruker romtempererte egg heller. Tror det viktige er at miksen står nedi sånn at oljen legger seg på toppen når man heller den på.

Ofte justerer jeg med litt mer eddik om den blir for fast.

Da jeg laget den i går hadde jeg 2 fedd hvitløk oppi. Alt ble spist opp!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker denne oppskriften. Blir bra hver gang.

Jeg heller oljen i kjempe raskt- er ikke forsiktig eller noe. Ikke alltid jeg bruker romtempererte egg heller. Tror det viktige er at miksen står nedi sånn at oljen legger seg på toppen når man heller den på.

Ofte justerer jeg med litt mer eddik om den blir for fast.

Da jeg laget den i går hadde jeg 2 fedd hvitløk oppi. Alt ble spist opp!

Ser ingen oppskrift? Glemte du kanskje lenken? :)

Uansett, nå prøvde jeg å lage det igjen, og helte så sakte jeg bare kunne (og jeg helte sakte da jeg forsøkte å lage det på lørdag også, altså!) Og det skar seg selvsagt igjen :sukk: Bare tynn suppe som måtte slås ut...

Skrevet

Kan det være at eggene ikke er ferske nok?

Eller at det blir for varmt når du bruker mikseren?

Eller kanskje du blander med feil forhold?

AnonymBruker
Skrevet

Kan det være at eggene ikke er ferske nok?

Eller at det blir for varmt når du bruker mikseren?

Eller kanskje du blander med feil forhold?

Tja, eggene var i hvert fall kjøpt på lørdag alle sammen, så de burde være forholdsvis ferske (regner med at det har gått mye egg i butikkene de siste dagene også pga 17. mai, så de har nok ikke hatt eggene stående lenge der).

Og det er rart hvis det skal skyldes at det blir varmt med stavmikseren, for det er akkurat den samme stavmikseren jeg brukte da jeg laget det tidligere, og da fikk jeg det jo til.

Tror heller ikke jeg blander med feil forhold, for aioli lages jo på den måten at man pisker eggeplommene, og så sper med litt og litt olje hele tiden. Det skal tykne ganske raskt mens man pisker, og før man har hatt i den mengden olje som står i oppskriften, så den totale mengden olje vil jo sånn sett ikke ha noen betydning (for hvorvidt det emulgerer eller ikke).

Skrevet

Dette er jo den aller beste oppskriften!! :biggrin: Får sykt mange komplimenter for aiolien - putter i litt salt også, og bruker to små kinesiske hvitløk.

Skrevet

Ser ingen oppskrift? Glemte du kanskje lenken? :)

Uansett, nå prøvde jeg å lage det igjen, og helte så sakte jeg bare kunne (og jeg helte sakte da jeg forsøkte å lage det på lørdag også, altså!) Og det skar seg selvsagt igjen :sukk: Bare tynn suppe som måtte slås ut...

Huff ja sorry.... Her er oppskriften:

http://ordentligmat.no/2009/11/hjemmelaget-majones-pa-to-minutter/

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk :blomst: Men dette er altså én av de fire ulike oppskriftene jeg forsøkte på lørdag, og det ble bare tull... Skjønner ikke hva det er je gjør feil når alle dere andre får det til :sukk: Og jeg fikk det jo til før selv også...

Skrevet

Hvis du bruker en idiotsikker oppskrift som du attpåtil har fått til før høres det jo kanskje ut som det er noe galt med råvarene?

Eventuelt stavmikseren?

AnonymBruker
Skrevet

Vi fikk det ikke til med stavmikser fordi det ble for varmt. Nå gjør vi det med ballongvisp i KitchenAid. Finkutte hvitløken først, da.

Anonymous poster hash: e2229...09c
Skrevet

Passet du på å få knust eggene godt nok først? Hvis jeg et litt utålmodig og ikke pisker eggene lenge nok (pleier å vispe) går det dårlig her..

Skrevet

Det er viktig og ha en stavmikser som snurrer motsatt vei av jordkloden, ellers blir det krøll.

Ellers, om den først har skjært seg kan man fikse det med en ny eggeplomme har jeg erfart en gang i hvert fall. Ta en ny romtemperert eggeplomme i en beholder, kjør den litt med stavmikseren og så tilsett den tynne og mislykkede suppen av en aioli sakte, men sikkert. Dette skal som regel kunne gi en helt fin og perfekt aioli.

Skrevet

Jeg bruker den oppskriften med stavmikser over her.. Har laget det mange ganger, alltid perfekt majones på 2 minutter, men da jeg skulle lage aioli på søndag fikk jeg det ikke til. Forstår ikke hva som skjedde, gjorde alt nøyaktig likt som tidligere.

Jeg ble så sur at jeg satte samboeren på saken istedet, han måtte forsøke to ganger på gamlemåten før det ble et tålelig greit resultat.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker den oppskriften med stavmikser over her.. Har laget det mange ganger, alltid perfekt majones på 2 minutter, men da jeg skulle lage aioli på søndag fikk jeg det ikke til. Forstår ikke hva som skjedde, gjorde alt nøyaktig likt som tidligere.

Jeg ble så sur at jeg satte samboeren på saken istedet, han måtte forsøke to ganger på gamlemåten før det ble et tålelig greit resultat.

Åh, ble faktisk litt glad over å høre at det er flere som har opplevd å plutselig ikke få det til selv om de har fått det til før :fnise:

Når jeg har laget det tidligere, har jeg også fått det til med den metoden med å dra stavmikseren opp, så det forundrer meg veldig at jeg ikke fikk det til nå. Jeg prøvde også å piske inn to eggeplommer til den ene gabgen jeg lagde det på lørdag, men det funket heller ikke :(

Kan ikke forstå at det skal ha med råvarene å gjøre heller, for nå har jeg prøvd å lage det med egg fra tre forskjellige pakker, og fra to forskjellige leverandører. Oljen er en helt standard solsikkeolje fra Eldorado, så den er det neppe noe galt med.

Har lyst til å prøve en siste gang i dag, bare fordi det irriterer meg sånn at jeg ikke får det til... Nå har jeg kastet bort 11(!) egg og nesten en liter olje på dette her, så jeg kan jo like gjerne søle bort enda litt til :rolleyes:

Skrevet

Haha høres ut som min!! Majones, rømme/kezam/yougurt, salt, pepper og hvitløkskrydder.. Er jo mer rømmedressing enn aioli, men veldig godt! :danse:

Bør lære meg skikkelig aioli :plystre:

Skrevet

Åh, ble faktisk litt glad over å høre at det er flere som har opplevd å plutselig ikke få det til selv om de har fått det til før :fnise:

Når jeg har laget det tidligere, har jeg også fått det til med den metoden med å dra stavmikseren opp, så det forundrer meg veldig at jeg ikke fikk det til nå. Jeg prøvde også å piske inn to eggeplommer til den ene gabgen jeg lagde det på lørdag, men det funket heller ikke :(

Kan ikke forstå at det skal ha med råvarene å gjøre heller, for nå har jeg prøvd å lage det med egg fra tre forskjellige pakker, og fra to forskjellige leverandører. Oljen er en helt standard solsikkeolje fra Eldorado, så den er det neppe noe galt med.

Har lyst til å prøve en siste gang i dag, bare fordi det irriterer meg sånn at jeg ikke får det til... Nå har jeg kastet bort 11(!) egg og nesten en liter olje på dette her, så jeg kan jo like gjerne søle bort enda litt til :rolleyes:

Solsikkeolje? Skal man ikke bruke Extra Virgin Olivenolje? Min blir hvertfall bra hver gang med sistnevnte olje :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...