AnonymBruker Skrevet 18. mai 2015 #1 Skrevet 18. mai 2015 Jeg er glad i god mat, og synes det er stas å spante på meg et godt måltid ute i nye og ne. Men det jeg stusser over er hvor utrolig dårlig utvalg det er i dessert alle veier? De færreste har mer enn 5 retter på dessertmenyen, og det er stort sett de samme kjedelige tingene som går igjen over alt: fristyrstekt banan med vaniljeis, brownie (bitte lite stykke), iskuler, kanskje en bitte liten sjokolademousse, eller banansplitt. Hvorfor er det slik? Hvorfor så lite fokus på en god dessertopplevelse? Anonymous poster hash: 4c80c...ff1 1
Pawn Hearts Skrevet 18. mai 2015 #2 Skrevet 18. mai 2015 Fordi restaurantene tjener mer på at du overlater bordet til nye kunder. 5
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2015 #3 Skrevet 18. mai 2015 Hva i alle dager har et lite utvalg å gjøre med "fokus på dessertopplevelsen"? Nå pleier det som regel være et godt tegn at restauranten har få ting å velge mellom. Steder med 10+ valgmuligheter for hver rett er sjeldent den helt store opplevelsen. Ellers - tja, du går vel på steder som ikke er noe flinke på dessert, da? Jeg har i ofte motsatt inntrykk egentlig - men det kan jo like gjerne bare være pga personlig preferanse som noe annet Anonymous poster hash: 662c9...727 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2015 #4 Skrevet 18. mai 2015 Fordi restaurantene tjener mer på at du overlater bordet til nye kunder. Tror Pawn Hearts har rett, det er ikke penger i det. Anonymous poster hash: dba54...6a6
Puny Skrevet 18. mai 2015 #5 Skrevet 18. mai 2015 Helt enig, er gørrlei bananasplitt! Generelt ofte lite og kjedelig utvalg på desserter, er det kanskje fordi vi er veldig konservtive i dessertsmaken er til lands? ang. overlate bordet til nye kunder, jeg kan se det litt, samtidig så er det jo mange mange restauranter som sjeldent er smekkfulle, og da gjelder det vel å tyne mest mulig penger ut av hver kunde?
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2015 #6 Skrevet 18. mai 2015 Hva i alle dager har et lite utvalg å gjøre med "fokus på dessertopplevelsen"? Nå pleier det som regel være et godt tegn at restauranten har få ting å velge mellom. Steder med 10+ valgmuligheter for hver rett er sjeldent den helt store opplevelsen. Ellers - tja, du går vel på steder som ikke er noe flinke på dessert, da? Jeg har i ofte motsatt inntrykk egentlig - men det kan jo like gjerne bare være pga personlig preferanse som noe annet Anonymous poster hash: 662c9...727 Trenger ikke så mange rettene hvert sted, men det er det at det er de samme kjedelige rettene alle veier som plager meg. De tar seg jo som regel grovt betalt for en dessert, så jeg ser ikke helt at de taper så mye penger på at jeg sitter 10 minutter lengre for å spise en knøtabrownie til 90 kr. Anonymous poster hash: 4c80c...ff1
Sheltay Retrac Skrevet 18. mai 2015 #7 Skrevet 18. mai 2015 Banansplitt, eplekake, brownie, creme brulee og iskuler. Veldig lei! 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2015 #8 Skrevet 18. mai 2015 Trenger ikke så mange rettene hvert sted, men det er det at det er de samme kjedelige rettene alle veier som plager meg. De tar seg jo som regel grovt betalt for en dessert, så jeg ser ikke helt at de taper så mye penger på at jeg sitter 10 minutter lengre for å spise en knøtabrownie til 90 kr. Anonymous poster hash: 4c80c...ff1 For meg høres det dessertutvalget du beskriver ut som typisk for menyer på Egon, Friday's og andre kjede/konseptrestauranter, og noen av dem typiske desserter på kinesiske restauranter. Kanskje du bare må velge andre typer/bedre spisesteder for å få bedre desserter? Anonymous poster hash: e4487...23f 10
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2015 #9 Skrevet 18. mai 2015 For meg høres det dessertutvalget du beskriver ut som typisk for menyer på Egon, Friday's og andre kjede/konseptrestauranter, og noen av dem typiske desserter på kinesiske restauranter. Kanskje du bare må velge andre typer/bedre spisesteder for å få bedre desserter? Anonymous poster hash: e4487...23f Jeg liker å prøve nye steder, og går tilnærmet lik aldri på slike kjeder... Det er dette man får tilbud også på finere steder jeg har prøvd. Jeg bor i Bergen, så er ganske mange steder å velge mellom, men er samme greiene over alt. Nå frekventerer jeg ikke de absolutt dyreste stedene, da, jeg renner ikke ned dørene på steder som potetkjelleren, men jeg går gjerne på steder med stiv hvit duk og tøyserviett. Er det samme over alt. Det hender man er villt heldig og støter på noen med creme brulee eller panacotta, men det er ikke akkurat spennende og hurramegrundt det heller. Anonymous poster hash: 4c80c...ff1 1
Pawn Hearts Skrevet 18. mai 2015 #10 Skrevet 18. mai 2015 Jeg fant en artikkel om det. Det skal visst mye til å servere spennende desserter og samtidig tjene penger på det: http://www.washingtonpost.com/blogs/wonkblog/wp/2015/02/10/why-restaurants-dont-always-want-you-to-order-dessert/
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2015 #11 Skrevet 18. mai 2015 Jeg liker å prøve nye steder, og går tilnærmet lik aldri på slike kjeder... Det er dette man får tilbud også på finere steder jeg har prøvd. Jeg bor i Bergen, så er ganske mange steder å velge mellom, men er samme greiene over alt. Nå frekventerer jeg ikke de absolutt dyreste stedene, da, jeg renner ikke ned dørene på steder som potetkjelleren, men jeg går gjerne på steder med stiv hvit duk og tøyserviett. Er det samme over alt. Det hender man er villt heldig og støter på noen med creme brulee eller panacotta, men det er ikke akkurat spennende og hurramegrundt det heller. Anonymous poster hash: 4c80c...ff1 Du har så rett! I tillegg er barnemenyen et sorgens kapittel de fleste steder. Helt klart NEI mat stort sett. Og når de står med tipskoppen oppe under nesa di, eller mener på alvor at du skal trykke inn beløpet over kostnaden ved betaling begynner jeg å bli litt kritisk til hvor jeg går. Anonymous poster hash: dba54...6a6
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2015 #12 Skrevet 18. mai 2015 Jeg liker å prøve nye steder, og går tilnærmet lik aldri på slike kjeder... Det er dette man får tilbud også på finere steder jeg har prøvd. Jeg bor i Bergen, så er ganske mange steder å velge mellom, men er samme greiene over alt. Nå frekventerer jeg ikke de absolutt dyreste stedene, da, jeg renner ikke ned dørene på steder som potetkjelleren, men jeg går gjerne på steder med stiv hvit duk og tøyserviett. Er det samme over alt. Det hender man er villt heldig og støter på noen med creme brulee eller panacotta, men det er ikke akkurat spennende og hurramegrundt det heller. Anonymous poster hash: 4c80c...ff1 Det gjør jeg også. Og desserter er definitivt ikke det samme overalt. Spisekroken er feks flinke og kreative med desserter, uten å ha priser på nivå med Potetkjelleren. Hanne på Høyden har i blant originale desserter. Mens jeg feks sist jeg var på Brasseriet i Litteraturhuset ble skuffet over dessertene. Og ingen av disse stedene har ting som iskuler, banansplitt og frityrstekte bananer med is, altså. Da må man på "restauranter" av typen jeg nevnte. Anonymous poster hash: e4487...23f 3
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2015 #13 Skrevet 18. mai 2015 Spisekroken er feks flinke og kreative med desserter, uten å ha priser på nivå med Potetkjelleren. Hanne på Høyden har i blant originale desserter. Mens jeg feks sist jeg var på Brasseriet i Litteraturhuset ble skuffet over dessertene. Anonymous poster hash: e4487...23f Meny Spisekroken: http://www.spisekroken.no/menu/ Meny Naboen: http://www.grannen.no/a-la-carte (Mens Hanne på Høyden ser ut til å være stengt - det var jeg ikke klar over ). Anonymous poster hash: e4487...23f
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2015 #14 Skrevet 18. mai 2015 Meny Spisekroken: http://www.spisekroken.no/menu/ Meny Naboen: http://www.grannen.no/a-la-carte (Mens Hanne på Høyden ser ut til å være stengt - det var jeg ikke klar over ). Anonymous poster hash: e4487...23f Mmmm, har vært begge stedene før, men er en stund siden sist. Kanskje noe å satse på i helgen Anonymous poster hash: 4c80c...ff1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2015 #15 Skrevet 18. mai 2015 Det gjør jeg også. Og desserter er definitivt ikke det samme overalt. Spisekroken er feks flinke og kreative med desserter, uten å ha priser på nivå med Potetkjelleren. Hanne på Høyden har i blant originale desserter. Mens jeg feks sist jeg var på Brasseriet i Litteraturhuset ble skuffet over dessertene. Og ingen av disse stedene har ting som iskuler, banansplitt og frityrstekte bananer med is, altså. Da må man på "restauranter" av typen jeg nevnte.Anonymous poster hash: e4487...23f Hanne på høyden er jo lagt ned da... Men jeg er helt enig. Selv på escalon er desserten rimelig kjedelige. Var på sumo og ville ha dessert, og det var bare kjedelige ting på kartet. Anonymous poster hash: fa639...f7a
peppermyntete Skrevet 18. mai 2015 #16 Skrevet 18. mai 2015 Jeg er enig! Kjedelig og dyrt de fleste steder!
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2015 #17 Skrevet 18. mai 2015 Hanne på høyden er jo lagt ned da... Men jeg er helt enig. Selv på escalon er desserten rimelig kjedelige. Var på sumo og ville ha dessert, og det var bare kjedelige ting på kartet.Anonymous poster hash: fa639...f7a Ja, som jeg skrev i innlegget etterpå oppdaget jeg det først nå. Utrolig synd. Bølgen og Moi har jo også forsvunnet. Anonymous poster hash: e4487...23f 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2015 #18 Skrevet 18. mai 2015 Lysverket har desserter i klasse for seg. Jeg pleier ofte å spise et sted og ta desserten et annet sted. Anonymous poster hash: 42142...8ce
Gjest Skrevet 18. mai 2015 #19 Skrevet 18. mai 2015 Jeg har aldri sett banansplit på menyen til en skikkelig restaurant med god mat, så det har nok mye med hvor man går hen. Men enig i at det går mye i det samme - ostekake, crème brulee, sjokoladefondant og hjemmelaget is. Men banan? Niks, ikke hvis du unngår kinarestaurant og Egon/peppes/Fridays. 3
Nana Skrevet 23. mai 2015 #20 Skrevet 23. mai 2015 Prøv Soya, Nama, Colonialen på Litteraturhuset eller Lysverket. Spennende sammensetninger alle de stedene
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå