AnonymBruker Skrevet 17. mai 2015 #1 Skrevet 17. mai 2015 Jeg har hengt den opp på henger nå, men merket den er altfor tung og det sliter på sømmen. Så hva gjør dere andre? Om den henges opp, hvilken henger brukes?Anonymous poster hash: c6fc0...408
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2015 #2 Skrevet 17. mai 2015 Med stakk, mener du bunad? Jeg oppbevarer den brettet i en pappeske. Bunad og forkle. Skjorten henger på henger. Anonymous poster hash: 6fca8...af5
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2015 #3 Skrevet 17. mai 2015 Min bretter jeg livet ned i stakken, sånn at den blir som et skjørt. Linningen lukker jeg med hektene og har en skjørtehenger jeg putter inni, av den typen som holder fordi det er en fjær som presser de to "vingene" på kleshengeren utover. Ogsågår hele stakken inn i en møll og støvtett pose. Ikke bruk plast, ullstakker liker å kunne puste, sa bestemor. Anonymous poster hash: 145ee...22e 2
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2015 #4 Skrevet 17. mai 2015 Stakken min henger på innsydde hemper med innsiden ut på en henger med "kroker". Skjorten henger på en plasthenger. Begge henger i en tøypose. Har hørt at man ikke skal bruke trehengere i farge på grunn av faren for fargesmitte om man har hvit skjorte, og ikke på metallhenger fordi det sliter på skjorten. Bunaden skal visstnok heller ikke henge i plastpose av en eller annen grunn, og brettes så lite som mulig på grunn av bretteslitasje siden mange bunader bare er ute og lufter seg en gang i året. Kommer vel an på hvor mye man ønsker å gjøre ut av det.. Anonymous poster hash: a30bd...72d
Gjest Tigress Skrevet 18. mai 2015 #5 Skrevet 18. mai 2015 Min heng på ein plasthengar med ei klype foran for å halde endene på livet saman. Han har blitt oppbevart slik sidan 60-talet, og ser ikkje ut til å ta skade av det...
Emelisse Skrevet 18. mai 2015 #6 Skrevet 18. mai 2015 Jeg vrenger min og henger den etter hempene på innsiden som skal benyttes til dette. For øvrig med spesialhenger og stoffpose og alt det der.
Sølvrosen Skrevet 18. mai 2015 #7 Skrevet 18. mai 2015 Bunaden min er todelt i vest og stakk. Jeg lukker stakken og bruker de to påsydde hempene til å henge den på en helt normal kleshenger i tre. Så henger jeg vesten på samme henger rundt stakken og lukker den øverste hempa. Til slutt henger jeg capen rundt det igjen og putter alt i en bunadspose. Den har vært oppbevart slik i 60 år, så det virker som om den tåler det. Jeg har hørt at bunader der livet henger fast på stakken ikke skal henges opp etter skuldrene.
Gjest O.G. Skrevet 18. mai 2015 #8 Skrevet 18. mai 2015 Hvordan oppbevarer du stakken? Jeg leste feil et øyeblikk og trodde du skrev Staken.
Gjest Canario Skrevet 19. mai 2015 #9 Skrevet 19. mai 2015 Jeg vrenger hele greia og henger opp på henger jeg fikk med når jeg kjøpte den, er sydd inn hemper på innsiden av stakken. Henges i tøypose fra husfliden, aleine.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå