AnonymBruker Skrevet 17. mai 2015 #1 Skrevet 17. mai 2015 Vurderer å kjøpe bunad neste år, men har ikke så god råd. Synes at Lundebydrakten kan være et rimelig valg, men synes den ser litt stusselig ut i forhold til de "ordentlige" bunadene. Det er jo også en "drakt" fremfor en skikkelig bunad. Noen med synspunkter? Anonymous poster hash: 94987...78e
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2015 #2 Skrevet 17. mai 2015 Stusselig ut i forhold til "ordentlig" bunad Jeg lurer på hva du mener er en ordentlig bunad, for den ligner veldig på mange av de bunadene jeg kjenner til. Jeg synes Lundebydrakten er veldig fin, nå har jeg alt Vestoppland, men skulle jeg kjøpt ny, hadde Lundeby vært veldig aktuelt. Anonymous poster hash: cc9ff...4af
Gjest Lille-pus Skrevet 17. mai 2015 #3 Skrevet 17. mai 2015 Jeg synes den er fin Og den omtales også som Lundebybunad. Her er noen lekre bilder å samle inpirasjon med Og skulle du velge den hvite varianten så synes jeg den er litt 'til å dø for'
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2015 #4 Skrevet 17. mai 2015 Stoffet virker litt tynnere og mer kjoleaktig enn på de andre bunadene Anonymous poster hash: 94987...78e
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2015 #6 Skrevet 17. mai 2015 Jeg synes den er fin Og den omtales også som Lundebybunad. Her er noen lekre bilder å samle inpirasjon med Og skulle du velge den hvite varianten så synes jeg den er litt 'til å dø for' Takk for tips Hvilket sted bør man kjøpe bunad? Husfliden eller bunadrosen? Er "Norske bunader" sine bunader av dårligere kvalitet enn de andre? Anonymous poster hash: 94987...78e
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2015 #7 Skrevet 17. mai 2015 Lundeby har blitt en bunad, og kan kalles Lundebybunaden. Vel, jeg synes den er grei, men litt kjedelig siden det kryr av den her jeg bor. Stusser også litt over om noen velger den uten tilknytning, da så mange her har den. Den hører hjemme sør i Hedmark og i deler av Oppland. Anonymous poster hash: 58317...319
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2015 #8 Skrevet 17. mai 2015 Litt tynnere og kjoleaktig? Da lurer jeg virkelig på hva slags bunad du egentlig har sett, for søsteren min har lundebybunaden og der er ikke stoffet noe tynt nei. Det er nesten tykkere enn det stoffet på min bunad er. Synes for øvrig den er veldig fin. Anonymous poster hash: fe71d...5b9
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2015 #9 Skrevet 17. mai 2015 Litt tynnere og kjoleaktig? Da lurer jeg virkelig på hva slags bunad du egentlig har sett, for søsteren min har lundebybunaden og der er ikke stoffet noe tynt nei. Det er nesten tykkere enn det stoffet på min bunad er. Synes for øvrig den er veldig fin.Anonymous poster hash: fe71d...5b9 Lurte jeg også på. Stoffet ligner veldig på det samme som Dovre og Gudbrandsdal festdrakt, og det er da ikke særlig tynt... Anonymous poster hash: 58317...319
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2015 #10 Skrevet 17. mai 2015 Okei da har jeg tatt feil med tykkelsen Syntes bare det kunne se litt sånn ut på bilder Anonymous poster hash: 94987...78e
Skogkatten Skrevet 17. mai 2015 #11 Skrevet 17. mai 2015 (endret) Jeg synes den er fin. Om du er veldig opptatt av et en bunad skal representere en gammel draktskikk er det ikke Lundebydrakten du skal velge, men den er jo ikke på noen måte mindreverdig andre bunader. Her er et sitat av Stian Roland, leder for Norski institutt for Bunad og Folkedrakt, jeg synes du bør lese: Det du bruker som bunad er en bunad. Hvis du tar på drakten og bruker den som bunad på 17. mai, er det en bunad. Mange bunader er nyskapte. Link Om det er Lundebydrakten du vil ha så kjøper du den. Du bør kjøpe hos Husfliden, Heimen eller annen privat tilvirker. Norske Bunader og andre som har flyttet produksjonen til utlandet bør du holde deg unna. Om du kjøper hos Husfliden bør du være klar på at du ønsker skreddersøm og ikke målsøm, skreddersøm er dyrere, men enkelte sender målsøm til utlandet for produksjon. Edit: la til link Endret 17. mai 2015 av Skogkatten
Gjest Lille-pus Skrevet 17. mai 2015 #12 Skrevet 17. mai 2015 Takk for tips Hvilket sted bør man kjøpe bunad? Husfliden eller bunadrosen? Er "Norske bunader" sine bunader av dårligere kvalitet enn de andre? Anonymous poster hash: 94987...78e Jeg vet jo ikke hvor du bor, men det er ikke så viktig. Uansett så ville jeg sett etter en liten systue lokalt i området bunaden er fra (området rundt Gjøvik og Solør). En bunad skal jo prøves på, tilpasses og sluttkontrolleres mht. passform, og det er noe spesielt ved å bruke lokale ressurser i området bunaden er fra, - synes jeg. Jeg vet at ikke alle mener det samme.
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2015 #13 Skrevet 17. mai 2015 jeg valgte selv Lundebydrakten i voksen alder, og er veldig fornøyd med den. Som flere skriver har den fått bunadsstatus (dette er mindre viktig for meg, men om det teller så vet du iallfalla det). Jeg kan også bekrefte at den er god og tykk i stoffet, iallfall om du får sydd den et sted i god kvalitet! Hadde den på idag, og merket at den var endel tykkere enn flere andre faktisk, ikke noe tynn ull! Ang. stedstilknytning som flere "bunadspoliti" er så opptatt av så valgte jeg selv den uten tilknyttning til hvor Alf Lundeby selv kom fra. Dette fordi han som kunstner konstruerte denne bunaden bassert på livstakken fra østlandet generelt, med blomstermotiv inspirert av Gudbrandsdalen i rokokkostil. Den er dermed stilmessig representativ for hele østlandet, og ikke et bestemt sted. Han laget den i gave til en venninne, og den har ikke opphav som tradisjon i noe spesielt fylke. Jeg er iallfall veldig fornøyd med min og har ikke angret på det. Jeg valgte selv å ha den i hvit, ikke det mest praktiske, men har også tilhørighet til vårt lands historie da de hvite bundadsstoffene ble innført under krigen da man ikke hadde råd til å farge stoffet blått eller svart. Ang tradisjoner som svært mange "bunadspoliti" er så opptatt av er dette litt tullete spør du meg.. Bunadene kom som en oppblomstring på slutten av 1800-tallet da mange ønsket forening under nasjonalistiske symboler mot Svensk styresmakt. MEN på den tiden som idag, så var vårt lille land i nord sterkt påvirket av trender fra Paris, England og stor-Europa hvor syerkser og designere hentet sine trender.. Det er vel ikke slik at vi har så mye av f.eks. silkeormer og silke tradisjonelt i Norge, som jo finnes i mange bunader, eller tilgang på å farge rosa og lilla bånd. Mange mønstre er også continental inspirasjon blandet sammen med våre egne tradisjoner.. det er ikke slik at folk på 1800-tallet gikk rundt og samlet en drakt-nasjon slik Asbjørnsen og Moe gjorde- klærne var utformet av en flittig deisgner slik som idag. Så om du da velger en som er 30 år nyere, designet av Alf Lundeby i 1930, eller en navnløs designer i 1890 så er vel tradisjonen strengt tatt den samme- det føles bare mer "eksotisk" når vi er helt tilbake på 1800tallet! Anonymous poster hash: c0172...a1c
Skogkatten Skrevet 17. mai 2015 #14 Skrevet 17. mai 2015 jeg valgte selv Lundebydrakten i voksen alder, og er veldig fornøyd med den. Som flere skriver har den fått bunadsstatus (dette er mindre viktig for meg, men om det teller så vet du iallfalla det). Jeg kan også bekrefte at den er god og tykk i stoffet, iallfall om du får sydd den et sted i god kvalitet! Hadde den på idag, og merket at den var endel tykkere enn flere andre faktisk, ikke noe tynn ull! Ang. stedstilknytning som flere "bunadspoliti" er så opptatt av så valgte jeg selv den uten tilknyttning til hvor Alf Lundeby selv kom fra. Dette fordi han som kunstner konstruerte denne bunaden bassert på livstakken fra østlandet generelt, med blomstermotiv inspirert av Gudbrandsdalen i rokokkostil. Den er dermed stilmessig representativ for hele østlandet, og ikke et bestemt sted. Han laget den i gave til en venninne, og den har ikke opphav som tradisjon i noe spesielt fylke. Jeg er iallfall veldig fornøyd med min og har ikke angret på det. Jeg valgte selv å ha den i hvit, ikke det mest praktiske, men har også tilhørighet til vårt lands historie da de hvite bundadsstoffene ble innført under krigen da man ikke hadde råd til å farge stoffet blått eller svart. Ang tradisjoner som svært mange "bunadspoliti" er så opptatt av er dette litt tullete spør du meg.. Bunadene kom som en oppblomstring på slutten av 1800-tallet da mange ønsket forening under nasjonalistiske symboler mot Svensk styresmakt. MEN på den tiden som idag, så var vårt lille land i nord sterkt påvirket av trender fra Paris, England og stor-Europa hvor syerkser og designere hentet sine trender.. Det er vel ikke slik at vi har så mye av f.eks. silkeormer og silke tradisjonelt i Norge, som jo finnes i mange bunader, eller tilgang på å farge rosa og lilla bånd. Mange mønstre er også continental inspirasjon blandet sammen med våre egne tradisjoner.. det er ikke slik at folk på 1800-tallet gikk rundt og samlet en drakt-nasjon slik Asbjørnsen og Moe gjorde- klærne var utformet av en flittig deisgner slik som idag. Så om du da velger en som er 30 år nyere, designet av Alf Lundeby i 1930, eller en navnløs designer i 1890 så er vel tradisjonen strengt tatt den samme- det føles bare mer "eksotisk" når vi er helt tilbake på 1800tallet! Anonymous poster hash: c0172...a1c Det du skriver her er bare delvis riktig. Mange av våre bunader er basert på en gammel draktskikk, slik bøndene faktisk kledde seg i et gitt område. Flere er også siste ledd i en ubrutt drakttradisjon, som for eksempel Hardangerbunaden, Setesdalsbunaden og bunaden fra Tinn i Telemark. Andre er hentet frem igjen senere og basert på gammelt draktmateriale og andre kilder. Folkedrakttradisjonen er gammel, men bunadstradisjonen er, som du korrekt påpeker, fra slutten av 1800-tallet. Det var idealet med en livkjole med matchende broderi på liv, stakk, lomme og lue som ble mest populært og dermed designet man flere bunader fra flere steder i landet etter dette mønsteret. men alle være bunader er ikke rene designarbeider. Du har også helt rett i at bunadene er påvirket av strømninger utenfra. Broderiene på Grafferdrakten er såkalte kineserier, som kom med en motebølge som gjorde alt kinesisk populært. Åttebladrosen, som vi finner på flere bringeduker på Vestlandet blant annet, har man funnet igjen i Midtøsten. Mange av stoffene er importert, både silke og eksklusive vevde ullstoffer kom gjerne fra England. Men det betyr jo ikke at bunaden er mindre Norsk, det betyr bare at vi har fått motestrømninger utenfra og gjort det til vårt eget. Ingenting gror i vakuum.
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2015 #15 Skrevet 17. mai 2015 Det du skriver her er bare delvis riktig. Mange av våre bunader er basert på en gammel draktskikk, slik bøndene faktisk kledde seg i et gitt område. Flere er også siste ledd i en ubrutt drakttradisjon, som for eksempel Hardangerbunaden, Setesdalsbunaden og bunaden fra Tinn i Telemark. Andre er hentet frem igjen senere og basert på gammelt draktmateriale og andre kilder. Folkedrakttradisjonen er gammel, men bunadstradisjonen er, som du korrekt påpeker, fra slutten av 1800-tallet. Det var idealet med en livkjole med matchende broderi på liv, stakk, lomme og lue som ble mest populært og dermed designet man flere bunader fra flere steder i landet etter dette mønsteret. men alle være bunader er ikke rene designarbeider. Du har også helt rett i at bunadene er påvirket av strømninger utenfra. Broderiene på Grafferdrakten er såkalte kineserier, som kom med en motebølge som gjorde alt kinesisk populært. Åttebladrosen, som vi finner på flere bringeduker på Vestlandet blant annet, har man funnet igjen i Midtøsten. Mange av stoffene er importert, både silke og eksklusive vevde ullstoffer kom gjerne fra England. Men det betyr jo ikke at bunaden er mindre Norsk, det betyr bare at vi har fått motestrømninger utenfra og gjort det til vårt eget. Ingenting gror i vakuum. hehe, nei jeg mente absolutt ikke at noe ikke er norskt; jeg er STOLT bruker av bunaden min og ser på det som en videreføring av landets tradisjoner! Jeg påpekte det mer mht. kommentarer om at denne bunaden ikke er en gammel tradisjon hvorpå andre bunader (enkelte, ikke alle) er så gamle de heller. Men flott at du retter på feil- jeg synes det er fryktelig interessant hvordan slike klestradisjoner blir til! :D Anonymous poster hash: c0172...a1c
Skogkatten Skrevet 17. mai 2015 #16 Skrevet 17. mai 2015 hehe, nei jeg mente absolutt ikke at noe ikke er norskt; jeg er STOLT bruker av bunaden min og ser på det som en videreføring av landets tradisjoner! Jeg påpekte det mer mht. kommentarer om at denne bunaden ikke er en gammel tradisjon hvorpå andre bunader (enkelte, ikke alle) er så gamle de heller. Men flott at du retter på feil- jeg synes det er fryktelig interessant hvordan slike klestradisjoner blir til! :D Anonymous poster hash: c0172...a1c Jeg synes absolutt ikke at Lundebybunaden eller andre tilsvarende bunader er mindreverdige de med lengre tradisjoner. De er en like viktig del av vår kulturarv og de er solid designarbeid som ligger bak. Det var gjerne kunstnere som var involvert i designprosessen og ingenting var overlatt til tilfeldighetene. Alle burde bruke sin bunad med stolthet, uansett hva som er bunadens bakgrunn. Forresten helt enig med deg i at drakttradisjoner og drakthistorie er veldig spennende
peppermyntete Skrevet 19. mai 2015 #17 Skrevet 19. mai 2015 Synes det er en pen bunad, men ikke den hvite varianten. Synes alltid den ser litt møkkete og misfarget ut, men det er bare min mening!
Gjest Tigress Skrevet 19. mai 2015 #18 Skrevet 19. mai 2015 Åh, eg synest den kvite er så nydeleg! Eg er heilt samd med Lille-pus, den kvite er til å døy litt for, altså. Ein slektning av meg valde den svarte, og det syntest eg var så himla bortkasta - her har ein moglegheit til å ha ein av dei finaste bunadene i landet, og så vel ein den varianten som er klin lik alt anna...
Gjest Skrevet 19. mai 2015 #19 Skrevet 19. mai 2015 Jeg synes det er en av de fineste bunadene som er. Jeg har bunad, men har kjempe lyst til å sy en også. Har en slik bucket list og det å sy bunad står langt oppe på den. Om det blir til at jeg syr står det mellom sunnhordland i blå og lundebybunaden. Har forøvrig familie fra begge steder, så jeg er veldig heldig Hadde ikke tvilt på å velge den om jeg var deg!
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2015 #20 Skrevet 19. mai 2015 Jeg har hvit lundebybunad og er veldig fornøyd med den Får alltid mange komplimenter, og liker at den er litt annerledes. Anonymous poster hash: ec927...fd6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå