AnonymBruker Skrevet 17. mai 2015 #1 Skrevet 17. mai 2015 Mulig at jeg er ganske uviten og dum nå, men likevel spør jeg. Hadde det vært mulig å sende Hennig Olsen en epost der jeg spør om det er en mulighet for at de heller kan bruke vegetabilsk gelatin istedenfor animalsk i sorbetene(eventuelt iskremen også), er synd at jeg og flere andre iselskere ikke kan spise sorbeten siden vi avstår animalsk protein. Hennig Olsen har selv skrevet på nettsiden at gelatinen kommer fra okse og er tilsatt for å gi en myk og fin konsistens, men er det ikke mulig å oppnå samme resultat med vegetabilsk gelatin også? Anonymous poster hash: 1207b...76a 2
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2015 #2 Skrevet 17. mai 2015 Er vel bare å sende en henvendelse det istedet for å spørre her... Anonymous poster hash: 51df4...f90
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2015 #3 Skrevet 17. mai 2015 Herregud, for et i-landsproblem. Anonymous poster hash: e8a01...8fc 9
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2015 #4 Skrevet 17. mai 2015 Herregud, for et i-landsproblem. Anonymous poster hash: e8a01...8fc Jeg er enig, å putte unødvendige kjemikalier og proteiner i mat er et i-landsproblem Anonymous poster hash: 1207b...76a 5
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2015 #5 Skrevet 17. mai 2015 Jeg er enig, å putte unødvendige kjemikalier og proteiner i mat er et i-landsproblem Anonymous poster hash: 1207b...76a Ja, de gjør det nok bare for moro skyld, hadde klart seg heeeelt fint uten! Anonymous poster hash: d1dca...48a
Berit Skrevet 17. mai 2015 #6 Skrevet 17. mai 2015 Det er bare fint om du gjør det Tror ikke det blir helt den samme smaken med vegetabilsk gelatin, men det hadde vært fint om de ville lage det også. Du kan jo prøve å lage din egen versjo n av sorbet is. Så deilig med hjemmelavet. Du finner sikkert gode oppskrifter på nettet.
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2015 #7 Skrevet 17. mai 2015 Det er bare fint om du gjør det Tror ikke det blir helt den samme smaken med vegetabilsk gelatin, men det hadde vært fint om de ville lage det også. Du kan jo prøve å lage din egen versjo n av sorbet is. Så deilig med hjemmelavet. Du finner sikkert gode oppskrifter på nettet. Takk for seriøst svar Gelatin smaker jo heller ikke noe, det gir bare litt stivelse og i følge Hennig Olsen en finere overflate. Er dessuten bare Hennig Olsen jeg vet om som tilsetter gelatin i iskrem, yoghurt is og sorbeter, så det må jo være fullt mulig å endre litt på oppskriften? Elsker å lage is, men avogtil er det litt godt med enkel kjøpeis også som kan fryses ned igjen uten at det dannes en masse krystaller. Anonymous poster hash: 1207b...76a
Rumle Skrevet 17. mai 2015 #8 Skrevet 17. mai 2015 Takk for seriøst svar Gelatin smaker jo heller ikke noe, det gir bare litt stivelse og i følge Hennig Olsen en finere overflate. Er dessuten bare Hennig Olsen jeg vet om som tilsetter gelatin i iskrem, yoghurt is og sorbeter, så det må jo være fullt mulig å endre litt på oppskriften? Elsker å lage is, men avogtil er det litt godt med enkel kjøpeis også som kan fryses ned igjen uten at det dannes en masse krystaller. Anonymous poster hash: 1207b...76a Er det ikke gelantin i Diplomis sine?
Rumle Skrevet 17. mai 2015 #9 Skrevet 17. mai 2015 (endret) Her er en liste over vegansk iskrem, ser ikke når den sist er oppdatert, så hvor fullstendig den er vet jeg ikke. Men, tror nok de fleste vanlige iskrem går ut, ikke bare pga. animalsk gelantin, men pga mysepulver osv. Endret 17. mai 2015 av Rumle
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2015 #10 Skrevet 17. mai 2015 Er det ikke gelantin i Diplomis sine? Gikk inn på hjemmesiden til Diplomis for å dobbeltsjekke. Diplomis bruker karragenan som er en type vegetabilsk gelantin. Anonymous poster hash: 1207b...76a 1
Rumle Skrevet 17. mai 2015 #11 Skrevet 17. mai 2015 Gikk inn på hjemmesiden til Diplomis for å dobbeltsjekke. Diplomis bruker karragenan som er en type vegetabilsk gelantin. Anonymous poster hash: 1207b...76a Ok, men de bruker mysepulver - i alle fall på den iskremmen jeg sjekket (kronesis jordbær). Tror det oftest er animalsk basert, ellers ville de nok spesifisert det?
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2015 #12 Skrevet 17. mai 2015 Ok, men de bruker mysepulver - i alle fall på den iskremmen jeg sjekket (kronesis jordbær). Tror det oftest er animalsk basert, ellers ville de nok spesifisert det? Vet at i Hennig Olsen bruker de sitronsyre som surhetsregulerendemiddel og dette er et alternativ for løpe. Mysepulver er som regel vegetarisk, men i f.eks. osteproduksjon blir det også tilsatt løpe fra animalske kilder og er dermed ikke vegetar. Likevel kan jeg jo spørre Hennig Olsen om de bruker mysepulver(animalsk opprinnelse) og om melkeproteinet de bruker er vegetarisk. Anonymous poster hash: 1207b...76a
Gjest Caress Skrevet 17. mai 2015 #13 Skrevet 17. mai 2015 Send han en mail da?? Send meg en pm om hva du skriver så kan jeg gjøre det samme ^^
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2015 #14 Skrevet 17. mai 2015 Ts igjen. Pæresorbet i utgaven Dugg fra Hennig Olsen inneholder gelatin og utenom det er den vegansk. Dream Sorbet Mango fra Diplomis er faktisk helt vegansk! Anonymous poster hash: 1207b...76a
Rumle Skrevet 17. mai 2015 #15 Skrevet 17. mai 2015 Vet at i Hennig Olsen bruker de sitronsyre som surhetsregulerendemiddel og dette er et alternativ for løpe. Mysepulver er som regel vegetarisk, men i f.eks. osteproduksjon blir det også tilsatt løpe fra animalske kilder og er dermed ikke vegetar. Likevel kan jeg jo spørre Hennig Olsen om de bruker mysepulver(animalsk opprinnelse) og om melkeproteinet de bruker er vegetarisk. Anonymous poster hash: 1207b...76a Jeg trodde det var omvendt, at myse stort sett er animalsk - men mulig jeg husker feil Sikkert like greit å sende en mail ja
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2015 #16 Skrevet 17. mai 2015 Jeg trodde det var omvendt, at myse stort sett er animalsk - men mulig jeg husker feil Sikkert like greit å sende en mail ja Etter det jeg har forstått så er myse hovedsaklig vegetarvennlig, men blir ofte tatt i bruk slik at den mister det vegetarvennlige preget. Mulig jeg tar feil da, men flere av produktene på veg-veg inneholder myse Anonymous poster hash: 1207b...76a
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2015 #17 Skrevet 17. mai 2015 Hvordan kan mysepulver og melkeprotein være vegetarisk? Myse er jo et biprodukt fra osteproduksjon, altså det som blir igjen av melka når ostemassen er skilt fra, og melkeprotein er jo proteinet som er i melka. Begge er altså animalske produkter, men kan fremstilles uten å drepe dyr. Eller har jeg misforstått noe her? Anonymous poster hash: efb55...4e3 3
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2015 #18 Skrevet 17. mai 2015 Hvordan kan mysepulver og melkeprotein være vegetarisk? Myse er jo et biprodukt fra osteproduksjon, altså det som blir igjen av melka når ostemassen er skilt fra, og melkeprotein er jo proteinet som er i melka. Begge er altså animalske produkter, men kan fremstilles uten å drepe dyr. Eller har jeg misforstått noe her? Anonymous poster hash: efb55...4e3 Joda du har riktig med fremgangsmåten din, men det er vegetarisk så lenge det ikke har tatt noen dyreliv. Vegansk er det derimot ikke siden melk er et animalsk biprodukt. Likevel er det flere kjeder som bruker animalsk løpe(magesyre fra kyr og gris) når de skal skille mysen fra osten, og dermed vil ikke produktet være vegetarisk lengre. Går likevel fint an å lage ost uten å bruke animalsk løpe(som sunnøve finden), mens tine velger å bruke animalsk løpe til fremstilling av ost. Tror at man ikke bruker animalsk løpe når man skal fremstille melkeprotein til iskrem og diverse da Anonymous poster hash: 1207b...76a 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2015 #19 Skrevet 17. mai 2015 Dersom de skal gjøre dette må de ha en økonomisk vinning på det. Nå vet ikke jeg hvor mange veganere i Norge som ville ha kjøpt dette, men dersom det ikke er mange nok vil de jo ikke få noe økonomisk utbytte av det. Gelatin i iskrem ødelegger ikke for iselskere. Det ødelegger for iselskende veganere. De fleste er glad i iskrem, men gelatinen er ødeleggende for de færreste. Anonymous poster hash: b1abd...1c6 2
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2015 #20 Skrevet 17. mai 2015 Dersom de skal gjøre dette må de ha en økonomisk vinning på det. Nå vet ikke jeg hvor mange veganere i Norge som ville ha kjøpt dette, men dersom det ikke er mange nok vil de jo ikke få noe økonomisk utbytte av det. Gelatin i iskrem ødelegger ikke for iselskere. Det ødelegger for iselskende veganere. De fleste er glad i iskrem, men gelatinen er ødeleggende for de færreste. Anonymous poster hash: b1abd...1c6 Er snakk om vegetarianere generelt, ikke veganere. Vegetarianere kan konsumere melk og andre animalske biprodukter, men ikke gelatin. Er klar over at økonomi for Henning Olsen har en del å si, men vil ikke tro at det er så mye dyrere med vegetabilsk gelatin. Tror heller det kan være billigere. Anonymous poster hash: 1207b...76a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå