Gå til innhold

Fotsopp?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lenge trodd at jeg har veldig tørr hud på føttene, men nå har jeg blitt redd for at det kanskje er fotsopp. På oversiden og i mellom tærne har jeg tørr hud som er litt gulaktig, og som ligger litt "utenpå" huden. Det klør ikke. Jeg har ikke tørr hud/sprekker under føttene. Det klør ikke og lukter ikke.

Jeg steller aldri beina mine, bruker aldri fotkrem, fotfil eller annet. Derfor har jeg tenkt at dette bare er et resultat av dårlig pleie. Ble litt usikker på om det kan være fotsopp, og i såfall, finnes det noe reseptfritt mot fotsopp på apoteket, eller må jeg til legen først? Hvordan blir det behandlet? Må jeg desinfisere sokker, dusj, sengeklær?

Anonymous poster hash: 8a8e0...29c
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lenge trodd at jeg har veldig tørr hud på føttene, men nå har jeg blitt redd for at det kanskje er fotsopp. På oversiden og i mellom tærne har jeg tørr hud som er litt gulaktig, og som ligger litt "utenpå" huden. Det klør ikke. Jeg har ikke tørr hud/sprekker under føttene. Det klør ikke og lukter ikke.

Jeg steller aldri beina mine, bruker aldri fotkrem, fotfil eller annet. Derfor har jeg tenkt at dette bare er et resultat av dårlig pleie. Ble litt usikker på om det kan være fotsopp, og i såfall, finnes det noe reseptfritt mot fotsopp på apoteket, eller må jeg til legen først? Hvordan blir det behandlet? Må jeg desinfisere sokker, dusj, sengeklær?

Ta en fotbehandling, så ser terapeuten om du har det eller ikke. Du får kjøpt middel reseptfritt om du trenger.

Anonymous poster hash: 630a1...313

AnonymBruker
Skrevet

Da går jeg heller til legen, siden det er gratis. Ikke har jeg noe lyst at noen andre skal ta på føttene mine helller.

AnonymBruker
Skrevet

Bumper denne - er det noen som vet om jeg må desinfisere noe dersom det viser seg å være fotsopp?

AnonymBruker
Skrevet

Bumper denne - er det noen som vet om jeg må desinfisere noe dersom det viser seg å være fotsopp?

Du trenger bare vaske ting... Men du vasker vel sokker/sengetøy til vanlig ;)? 60 grader bør vel holde.

Ville kanskje kloret dusjgulvet også.

AnonymBruker
Skrevet

Du trenger bare vaske ting... Men du vasker vel sokker/sengetøy til vanlig ;)? 60 grader bør vel holde.

Men det hjelper jo ikke om du ikke får behandlet det da.. Du må jo først gå i gang med behandling, så vaske..

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vasker sokker og sengetøy på 60 grader, men jeg var usikker på om det var nok. Men når klorer jeg dusjen? Og må jeg vaske sengetøyet hver dag mens jeg behandler føttene? Vil jeg kunne smitte meg selv igjennom dusj eller sengetøy mens jeg blir behandlet?

AnonymBruker
Skrevet

Gå til legen og ikke gå i svømmehall eller bruk fellesdusj.

Anonymous poster hash: d5fb9...ffc
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vasker sokker og sengetøy på 60 grader, men jeg var usikker på om det var nok. Men når klorer jeg dusjen? Og må jeg vaske sengetøyet hver dag mens jeg behandler føttene? Vil jeg kunne smitte meg selv igjennom dusj eller sengetøy mens jeg blir behandlet?

Litt usikker, men det vet legen. Bestill deg time, så tar du det derfra.

Det meste blir drept hvis man vasker på 60 grader..

AnonymBruker
Skrevet

Da går jeg heller til legen, siden det er gratis. Ikke har jeg noe lyst at noen andre skal ta på føttene mine helller. Anonymous poster hash: 8a8e0...29c

Er det gratis å gå til legen for deg?

Uansett, gå og få legen til å se på beina dine og si om du har sopp eller andre plager og hva du bør gjøre med dette, sokker og dusjgulvet.

Dusjgulvet bør du vaske minst ukentlig med vanlige vaskemidler.

Anonymous poster hash: 3fb6e...534

AnonymBruker
Skrevet

Vask det på 90. Klor kan du jo bare spraye på gulvet på badet etter at du har gått barføtt der. I hvilken grad du kan smitte deg selv igjen, vet legen. Middel for å behandle fotsopp virker ofte kjapt. Forutsatt at det faktisk er det du har.

Anonymous poster hash: d5fb9...ffc

AnonymBruker
Skrevet

Men det hjelper jo ikke om du ikke får behandlet det da.. Du må jo først gå i gang med behandling, så vaske..Anonymous poster hash: 630a1...313

vaske etter første behandling og fortsette med gjevnlig vasking av dusjgulvet. Holder i massevis.

Anonymous poster hash: 3fb6e...534

AnonymBruker
Skrevet

Er det gratis å gå til legen for deg?

Ja.

Jeg kan ta det med legen, men fikk tips her oppe om at det fantes reseptfri behandling. Da hadde jeg egentlig ikke trengt å kaste bort tiden til legen dersom jeg ikke trenger resept.

AnonymBruker
Skrevet

Ja.

Jeg kan ta det med legen, men fikk tips her oppe om at det fantes reseptfri behandling. Da hadde jeg egentlig ikke trengt å kaste bort tiden til legen dersom jeg ikke trenger resept.

Men er jo fryktelig unødvendig å bruke det middelet om du ikke har sopp?

Tror det er forholdsvis dyrt det middelet også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...