Gå til innhold

Mors eller fars etternavn?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er så merkelig at det er så mange som er så opptatt av etternavnet sitt og krever at barnet skal ha sitt etternavn. Dette er vel noe av det siste man bør lage en diskusjon ut av.

Anonymous poster hash: bea4f...e93

Man må jo nesten diskutere det for å kunne gi ungen navn.
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er så merkelig at det er så mange som er så opptatt av etternavnet sitt og krever at barnet skal ha sitt etternavn. Dette er vel noe av det siste man bør lage en diskusjon ut av.

Hvorfor det? For meg er det viktig, og noe jeg syns det er helt naturlig å ta en diskusjon på hvis foreldrene er uenige. Navnet følger tross alt barnet hele livet, eller i alle fall opp i godt voksen alder.

Skrevet

Datteren min har mitt etternavn. Faren har tre barn fra før med hans etternavn (som er et vanlig "-sen-navn"). Mitt etternavn har 150 i Norge (ikke at det er så få, men færre enn hans.... I tillegg er både min far og jeg enebarn, og dermed hadde navnet dødd litt ut om jeg ikke brukte det.

Må legge til at dette ikke var noe diskusjonstema, da jeg sa hva jeg tenkte var han enig umiddelbart....

Hadde vi giftet oss, hadde jeg beholdt mitt etternavn (men det har jeg sagt siden jeg gikk på barneskolen, at jeg ikke skulle bytte navn, og har ingenting med hans etternavn å gjøre).

Skrevet

Her får barna mitt etternavn, heldigvis ble det bestemt uten at det var behov for diskusjon. Det er snakk om slektsnavn eller et navn som slutter på -sen.

Jeg har selv min mors etternavn :)

AnonymBruker
Skrevet

Dropp de kjedelge -sen-navnene og bruk navn som gir identitet uten å være belastende. Uansett hvem av foreldrene som hadde det opprinnelig.<br /><br />Det dårligste alternativet etter min mening er å sette bindestrek (Olsen-Nilsen) Hvor skal de gjøre av alle navnene i neste omgamng?

Anonymous poster hash: 671b4...004

AnonymBruker
Skrevet

Mitt etternavn er sjeldent, hans helt normalt (typ breivik eller ødegård). Hadde nok uansett tatt hans sist da det er det jeg er vant med, men hans navn tilslutt klinger best uansett. (mitt navn er mellomnavn)

Anonymous poster hash: 3d661...a9e
Skrevet

Her har barnet vårt begges navn, men fars til sist . Får vi ei jente neste gang kommer vi til å ha mitt navn til sist :jepp:

AnonymBruker
Skrevet

Før var det slik at navnet besto av et fornavn som gikk på individ og et etternavn som gikk på familie.

Nå virker det som at noen bruker to "fornavn" med oppkalling - Ingen i familien får samme etternavn.

Jeg likte godt systemet der en familie hadde felles etternavn.

Anonymous poster hash: 671b4...004
Gjest Daenerys
Skrevet

Fremtidige barn får vårt etternavn, når vi giftet oss tok vi hverandres. Det er hans, så mitt til slutt.

Jeg har hatt pappas fra jeg var liten til jeg giftet meg.

AnonymBruker
Skrevet

Dette er faktisk en veldig stor greie i vårt hjem. Begge to har navn fra gårder, ganske sjeldne navn. Fars navn er mer sjeldent enn mitt, og han vokste opp på gården han har navn fra, mens jeg ikke var på "min" gård annet enn i ferier. Men, hans navn har samtlige særnorske vokaler, og er totalt ubrukelig i all utenlands sammenheng, noe som kan bli et problem siden vi for tiden bor i England. Mitt fungerer bra på engelsk, og vil gjøre livet til vårt kommende barn enklere all den tid vi bor her.

Ja, det er en liten detalj. Samtidig er det noe som MÅ avgjøres, fordi ungen må ha et navn. Og ingen av foreldrene vil gi slipp på sitt eget navn, og begge vil ha samme navn som ungen..

Anonymous poster hash: b5550...85c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...