AnonymBruker Skrevet 16. mai 2015 #1 Skrevet 16. mai 2015 Hei, Lurer på om det er vanligst å ha mors eller fars etternavn? Er det en selvfølge at barnet skal få fars? Har selv et veldig spesielt etternavn som jeg at barnet skal hete. Stooor klem, og takk for svar Hilsen jente Anonymous poster hash: 0ae0e...b91
Lillemini Skrevet 16. mai 2015 #2 Skrevet 16. mai 2015 Her ble det begge, men mitt (altså mors) sist. Jeg ville faktisk ha fars navn sist, men han følte det klingte så mye bedre den andre veien rundt, og jeg var egentlig enig. Så da ble det sånn. I vennegjengen ser jeg det er vanligst med fars navn sist. Jeg tenker dette har litt med at når man eventuelt gifter deg er det mange som tar mannens navn, og i såfall er det jo greit at barna heter det samme. Dette tenkte vi på først i ettertid, så den dagen vi gifter oss får vi se hvordan vi løser det.
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2015 #3 Skrevet 16. mai 2015 Her ble det begge, men mitt (altså mors) sist. Jeg ville faktisk ha fars navn sist, men han følte det klingte så mye bedre den andre veien rundt, og jeg var egentlig enig. Så da ble det sånn. I vennegjengen ser jeg det er vanligst med fars navn sist. Jeg tenker dette har litt med at når man eventuelt gifter deg er det mange som tar mannens navn, og i såfall er det jo greit at barna heter det samme. Dette tenkte vi på først i ettertid, så den dagen vi gifter oss får vi se hvordan vi løser det. Takk for utfyllende svar :-) Har du hørt om noen tilfeller hvor mannen bytter til damas? Jeg er så fornøyd med navnet mitt, og ser ikke helt hvorfor det "automatisk" skal være dama som bytter til mannens :-P Anonymous poster hash: 0ae0e...b91
Serenity_ Skrevet 16. mai 2015 #4 Skrevet 16. mai 2015 Her er det med bindestrek, mitt først. Vi er/var ikke sammen, og etternavnet var min idé.
minister-mio Skrevet 16. mai 2015 #5 Skrevet 16. mai 2015 Jeg var i din situasjon, bare at faren til min hadde barn fra før. Derfor valgte jeg hans navn fordi jeg ville at søsknene skulle ha samme etternavn. Hvis det var hans første hadde jeg tatt mitt
Bolla* Skrevet 16. mai 2015 #6 Skrevet 16. mai 2015 Jeg ville ha mitt sist, da familien min er de eneste i Norge som heter det, men samboer ville ha sitt.. Her ble vi aldri enige, så vi måtte trekke lodd om det. Så her ble det mitt etternavn til slutt og samboer sitt som mellomnavn. Glad det ble slik, da det hele klinger mye bedre
juliane Skrevet 16. mai 2015 #7 Skrevet 16. mai 2015 Det vanligste er vel fremdeles at de får farens etternavn, evt at de får mors som mellomnavn og fars som mellomnavn. Men det er absolutt ingen selvfølge at barnet får fars navn, hvertfall ikke når du har et spesielt etternavn du gjerne vil føre videre! Hvorfor skulle far ha noe mer rett på å få kalle barnet sitt etternavn enn det du har? Hos oss blir det fars navn som mellomnavn og mitt som etternavn. For meg har det alltid vært viktig å ha samme etternavn som mine barn. Jeg har alltid vært klar på at jeg helst vil gifte meg før jeg får barn, mens det ikke har vært noe viktig for min samboer. Hadde vi giftet oss hadde vi hatt en diskusjon om etternavn i den forbindelse, og dermed sikkert også funnet ut hva fremtidige barn skulle hete. Når han nå fikk viljen sin og "slapp å gifte seg" er det dermed uaktuelt for meg at mine barn skal hete et navn jeg ikke selv heter eller engang har fått mulighet til å bytte til. Samboer syns nok det er litt kjipt, men forstår argumentene, og forstår også at dette er så viktig for meg at han rett og slett ikke klarer å få overtalt meg til noe annet.
Beccy87 Skrevet 16. mai 2015 #8 Skrevet 16. mai 2015 Vår blir å få begges etternavn, men med mitt som siste. Mitt navn er sjeldent og vil derfor gjerne videreføre det, mens hans er like vanlig som Olsen og Hansen. Det klinger også bedre med mitt tilslutt, og det er jo en fin bonus. Vi har heldigvis vært enige om det hele veien.
Gjest Trolletrine Skrevet 16. mai 2015 #9 Skrevet 16. mai 2015 (endret) Jeg har også et veldig spesielt etternavn, mens samboer har et veldig, veldig ordinært etternavn. Begge ville at barnet vårt skulle ha sitt navn. Derfor valgte vi mitt navn først, og hans navn som nr to med bindestrek. Dette fordi at man må bruke begge navnene ved bruk av bindestrek. Men det skal sies at jeg har opplevd ofte at mange bare bruker mitt etternavn på offentlige brev osv. Endret 16. mai 2015 av Trolletrine
Fireflies Skrevet 16. mai 2015 #10 Skrevet 16. mai 2015 Etternavnet mitt er fra mamma sin side. Hun hadde et mer spesielt navn enn faren min - så det var ikke noe rom for pappa sitt etternavn der
Lillemini Skrevet 16. mai 2015 #11 Skrevet 16. mai 2015 (endret) Takk for utfyllende svar :-) Har du hørt om noen tilfeller hvor mannen bytter til damas? Jeg er så fornøyd med navnet mitt, og ser ikke helt hvorfor det "automatisk" skal være dama som bytter til mannens :-PAnonymous poster hash: 0ae0e...b91 Kjenner et par der han byttet. De tok begge navnene, men hennes sist. Hun er ellers i forholdet den som alltid har siste ordet, så det overrasket ingen at de løste det på den måten. Ellers er det vel vanligst å enten ta mannens, eller bare beholde sitt eget, i alle fall blant de jeg kjenner. Regner med at i vårt tilfelle kommer jeg bare til å beholde mitt eget navn den dagen det blir aktuelt. Det er jo uansett bare et navn, og så lenge kjæresten din er med på det er det jo ingen ting i veien for å gi barnet ditt. Edit: det burde for øvrig ikke være noen automatikk i at barna får fars navn, men det er vel bare tradisjon. Regner med det blir mer og mer likt med årene. Endret 16. mai 2015 av Lillemini
Sushi Skrevet 16. mai 2015 #12 Skrevet 16. mai 2015 Våre barn har mitt etternavn. Det betydde mer for meg enn for mannen, og ingen av oss synes det er noen selvfølge at mannens navn alltid skal føres videre. Jeg vet om flere menn som krever å få sitt etternavn på barna fordi det er "tradisjon", og det synes jeg lite om!
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2015 #13 Skrevet 16. mai 2015 Om du ikke melder inn noe etternavn blir det mors etternavn Anonymous poster hash: 487e9...c8b
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2015 #14 Skrevet 16. mai 2015 Takk for utfyllende svar :-) Har du hørt om noen tilfeller hvor mannen bytter til damas? Jeg er så fornøyd med navnet mitt, og ser ikke helt hvorfor det "automatisk" skal være dama som bytter til mannens :-P Anonymous poster hash: 0ae0e...b91 Hei, her har mannen byttet til mitt etternavn :-) Anonymous poster hash: 5d076...76a 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2015 #15 Skrevet 16. mai 2015 Vi har bare mitt ( mors)Anonymous poster hash: c92f3...6ac 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2015 #16 Skrevet 16. mai 2015 Jeg fødte barna, så da fikk de mitt etternavn, og så var mitt spesielt i forhold til fars vanlige norske. Anonymous poster hash: c6ac7...2bf 2
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2015 #18 Skrevet 17. mai 2015 Jøss, visste ikke det var sånn at ungene fikk morens etternavn med mindre man sa ifra :-) Har faktisk aldri hørt om noen med farens etternavn :-o Men, da er det håp, hoho :-D Anonymous poster hash: 0ae0e...b91
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2015 #19 Skrevet 17. mai 2015 Her fikk alle tre etternavnet til far fordi jeg ikke ønsket å videreføre mitt familie navn. Navnet er så vanlig der jeg kom fra men pga dårlig assosiasjon (mobbing) og dårlig forhold til mine egne foreldre så ble det slikt. Anonymous poster hash: 33d1f...d9e
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2015 #20 Skrevet 17. mai 2015 Det er så merkelig at det er så mange som er så opptatt av etternavnet sitt og krever at barnet skal ha sitt etternavn. Dette er vel noe av det siste man bør lage en diskusjon ut av. Anonymous poster hash: bea4f...e93
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå