Gå til innhold

Hva synes du om russetiden?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er ikke russ før neste år, men har flere gode venner som er russ i år. Jeg kan si meg enig at det er flere som gjør masse dumt som går utover andre som ikke ønsker å ta en del i russefeiringen til russen, likevel er faktisk de fleste gode folk (disse kommer ikke frem i media selvsagt, kun pingvintyver), som ønsker å få til en grei eksamen.

I min vennekrets er russetiden et påskudd på å feste og drikke litt ekstra enn resten av året. Utenom det går det ut på å gjøre en del kleine ting som å fri til folk på gata, hjelpe gamle damer over veien, og helt uskyldige knuter. Russetiden er tross alt noe som skal huskes noen år fremover.

Anonymous poster hash: d9b55...f8c
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes russetiden er en fin tid for ungdommer; en tid til å feire og kose seg, og bli kjent. Men på samme tid kan det oppstå mange ulemper pga. mye alkohol og festing. Mange går ned i karakterer, gjør det dårlig på prøver og eksamen, får høyt fravær e.l. Enkelte drikker for mye og blir syk og dårlig, noen må pumpes pga. alt for mye alkohol, noen ender opp med kjønnssykdommer pga. uforsiktig sex og noen blir i verste fall voldtatt. Klarer også å forstå hva mange foreldre går igjennom i denne tiden; spesielt foreldre til mindreårige russ. Er nok mange bekymrede foreldre der ute; og det er fullt forståelig fra min side.

Jeg var heldigvis fornuftig og ikke naiv i russetiden. Jeg drakk lite alkohol i forhold til mange andre og var forsiktig på fest/byen. Tok forholdsregler, som mange bør gjøre spesielt i denne tiden!

MIN konklusjon er at det for det meste er en fin feiring om man tar det liiiitt med ro og tar skolen seriøst ved siden av, men at det kan bli for mye for noen og gå ut over fremtiden. Jeg tror de fleste opplever en fin russetid da... :)

AnonymBruker
Skrevet

Syns ikke det er hyggelig med de som driver med tull, men det er enkeltpersoner, ikke absolutt all russ.

Meg og mine venner var ganske harmløse i russetida hvert fall:)

Jeg bor rett ved en vgs og det er noe festing der men de oppfører seg. Ikke så høy musikk at jeg ikke får sove, og de rydder opp etter seg. Egentlig ikke lagt noe særlig merke til de der jeg bor.

Anonymous poster hash: 9285a...b42

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes russetiden hadde vært helt ok jeg om det ikke hadde vært for ;

-knull x-antall for å få **knute. Finnes visstnok 3 tror jeg hvorav det går ut på å ha hatt sex med 7 forskjellige på 7 dager.

(Altså ikke oppfordre hverandre til å knulle rundt).

Kline med 10 forskjellige på så og så lang tid.

Alle russeknutene som inneholder sexualitet gjør at jeg helt har mistet respekten for russen.

SÆRLIG den som inngår å ha sex med en i russestyret!

For ikke å snakke om de som slipper seg helt løs, drekker dag ut og dag inn frem til eksamen. Godt jobba!

Russetiden er så motbydelig på alle mulige måter.. Hsr ikke vært det selv men kjæresten min var det mens vi var sammen... Det var ikke bare bare, for hun kunne drikke seg deitings hver helg, og tekste meg om at hvis jeg hentet henne kunne jeg sove over også skulle hun knulle meg. Ja faktisk.. Men endte med at vi måtte stoppe 5 ganger på veien hjem til hu bare for at hun måtte spy.. Ble maaange tomme løfter da gitt Godt den er over!!

Anonymous poster hash: 3089f...5ba

Her er et eksempel på det jeg mener. En som syter over russen, og som ikke har vært russ selv.. All russ er så fæl pga kjæresten ikke oppførte seg optimalt. Ta deg ei pære.

Anonymous poster hash: 82a90...bf5

• Liker 1
Skrevet

Russen plager ikke meg, selv om jeg bor midt i byen og rett ved siden av en vgs. Og de jeg kjenner som er russ oppfører seg pent og fokuserer på eksamen selv om det blir litt mer aktiviteter og festing denne måneden.

Men det jeg ikke forstår er hvorfor man feirer FØR man er ferdig? Hvor er logikken i det? Og hvordan ble det sånn? Egentlig har vel ikke russefeiringen noe med 17. mai å gjøre, så jeg skjønner ikke hvorfor det skal brukes som argument. Noen som vet?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det er merkelig å feire at man er ferdig med skolen før man i det hele tatt er ferdig med eksamen. Stryker man er man jo ikke ferdig med skolen.

Bortsett fra feil tidspunkt mener jeg de fleste russ oppfører seg helt greit. Ok, de kjører rundt i rare biler der musikkanlegget virker å være viktigere enn bremser men skit au. Musikken er nok ikke min smak, men som kjent er smaken som baken, så akkurat det henger jeg meg ikke opp i.

Er ellers helt enig med at knuter forbundet med sex er egentlig bare kvalme, slik burde bli erstattet med noe annet.

Anonymous poster hash: b4fd2...c29

AnonymBruker
Skrevet

Helt enig med deg TS! Og jeg var selv russ for 4 år siden.

For det første har man jo de ekstreme tingene som du nevner, som en liten del av russen står for. Ja, det er trist at det går utover ryktet til hele russen, men jeg synes uansett den årsaken alene er grunn nok til å avskaffe russefeiringen. Det er ikke, og vil aldri være, greit med voldtekter, nattebråk for andre (midt i eksamenstiden!), drepe pingvingunger (for det er mest sannsynlig det de har gjort), hærverk på hus osv, plage første- og andreklassingene på VGS (garantert mye mobbing) osv.

For det andre synes jeg måten det å være ferdig med 13 års skolegang blir feiret på, er helt meningsløs. Det aller meste av feiringen inneholder vel alkohol? Feire i 17 dager, drikke seg full nesten hver eneste dag, gjøre meningsløse ting, plage andre, dumme seg ut.. Jeg kan si meg enig i at litt artig er det vel, og ikke alt er like "meningsløst, men det aller meste er det. Det er jo ikke til å stikke under en stol at dagens ungdom (meg deriblant) blir vokst opp til å bli skikkelig bortskjemt, på flere måter. Selvfølgelig ikke alle, men mange! På toppen av det hele kommer russefeiringen, der lærere, foreldre, politi osv osv synes det er helt OK at elevene feirer hver eneste skoledag i 17 dager :sjokkert: hvordan er det mulig?!?! Det er jo ikke ferie engang! Og ikke er eksamenene overstått. Det er jo heller ingen hemmelighet at de fleste skoler (om man skal tro på media) gir seg blanke i mobbing, og på VGS skjer det jo mye skjult mobbing, noe som ekspanderer i russetiden. Trist synes jeg!

Det bidrar selvfølgelig også til klasseskille, spesielt i sør- Norge.

Anonymous poster hash: a26c3...1ca
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri forstått poenget. Hva er morsomt med å kaste bort tusenvis av kroner, risikere hørselskade og slite ut kroppen med overdrevet alkoholinntak og for lite søvn? Jeg synes det er en merkelig måte å feire at man er blitt voksen på. Det er jo ingenting voksent over dette! Jeg valgte å ikke være russ, og led virkelig ingen nød. Vennene mine som var russ gjorde det dårligere på eksamen fordi de kastet bort en hel måned på å slite ut kroppen. Jeg forstår virkelig ikke vitsen.

Anonymous poster hash: bb4f1...72f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

^ Jeg har aldri sagt at du har gjort noe galt fordi du går til personangrep ;) Jeg har sagt at det var galt fordi TS ikke hadde sagt noe spesifikt negativt om noen enkeltmennesker og iallefall ikke DEG, derfor var det galt. DU derimot har vist hvordan du er, og da er det etter min mening helt ok å sette deg på plass, og få beina dine ned på jorda ;) Du kan takke meg om 5 år.

AnonymBruker
Skrevet

Det jeg mente med at dagens ungdommer er bortskjemte, var litt dårlig forklart. Jeg mente at vi er bortskjemte (det er jo ingen hemmelighet, vi jobber vel og går på skole minst av alle her i verden - nesten).
Så mente jeg at i tillegg til at vi genrelt sett er bortskjemte, topper dette seg ved at lærere, skolesystemet, politi, foreldre osvosv synes det er helt greit at dagens ungdom fester og drikker seg full og kommer for sent til timer og møter ikke opp på skolen i 17 dager, lenge før skoleåret er ferdig

AnonymBruker
Skrevet

Og en ting til, om du skal diskutere med meg, les innleggene mine ordentlig godt først. Vanskelig å diskutere med deg når du tolker feil :)

AnonymBruker
Skrevet

Her er et eksempel på det jeg mener. En som syter over russen, og som ikke har vært russ selv.. All russ er så fæl pga kjæresten ikke oppførte seg optimalt. Ta deg ei pære.

Seriøst...?

AnonymBruker
Skrevet

"Skjerp deg"? Første innlegget ditt. TS hadde bare spurt et spm, og ytret en generell mening.. det var da voldsomt!

Hun spurte om hva vi syntes om russefeiringen, men kom med et langt essay om hvorfor hun mislikte det= hun oppfordret til en negativ debatt.

AnonymBruker
Skrevet

Seriøst...?

Jepp. Denne personen havner inn under en av disse kategoriene, og snakker stygt om russ pga kjæresten ikke oppførte seg eksemplarisk. Du kan forøvrig også ta deg ei pære.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og helt ærlig talt, foreldre med russebarn - synes du det er kult og er stolt over ditt eget barn som mest sannsynlig er til en plage for enkelte (eller mange) i området, som er ute og drikker til h*n stuper, hyler med på sanger om at det er kult å være hore og svelge sæd, har sex i buskene ute på Tryvann, og så videre? Eller ville du helst at de gikk på skolen og var på en enkel helgefest i blant i stedet for russetiden? Satt litt på spissen, det gjelder ikke alle... Men de aller fleste i hvert fall.

Anonymous poster hash: 2795f...e0c

e31.jpg

Anonymous poster hash: d9d9c...f3d

• Liker 2
Skrevet

Tror det er stor forskjell på russen rundt Oslo/Østlandet og russen ellers i landet.

Jeg er russemamma i Midt-Norge, og her har de aller fleste av russekullet vært på skolen hver dag, mange prøver og tentamener har vært gjennomført i denne perioden.

De var på Tryvann ei helg, og så har de selvfølgelig hatt grillparty/fester de andre helgene. Men det er veldig få som har vært på fylla midt i uka.

Her er det også biler/vans som gjelder, og ikke busser, og de "ruller" ikke rundt hele døgnet. Det er helt sikkert noen av kullet som har tatt den ut mer enn det som er lurt, men de aller fleste har vært fornuftig samtidig som de har hatt det moro sammen.

På onsdag fikk de vite hva de kom opp i til skriftlig eksamen, og da ble det naturlig stopp i festingen på endel.

De har heller ikke drept pingvinunger eller voldtatt hverandre, noe som gjelder bortimot 99% av resten av russen i Norge - det er noen få som står for disse sakene, og det blir derfor enkelt å dra alle russ over en kam.

Heldigvis beholder stort sett alle russ vettet sitt under russeperioden, og jeg tror flesteparten er mer enn klar for eksamen kommende uke.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg var russ for noen år siden. Mesteparten av de som klager og syter over russen, har enten gått "livets harde skole", men innerst inne er sjalu på de som faktisk klarte å fullføre skolen, eller at kua har glemt den en gang var kalv. Så er det noen særinger utenom. Noen synes sikkert det er "kult" å rakke ned på russen. Nei, du er ikke kul, du er patetisk.

Ja, det skal være lov å klage litt over NOEN russ som ikke oppfører seg, men når disse menneskene år etter år uffer seg over disse fæle russene, da blir det irriterende. Igjen, NOEN russ oppfører seg ikke, mens de fleste russ gjør det. Om du har et annet inntrykk av meg, så har vel du vært uheldig at en større andel russ som ikke oppfører seg befinner seg i nærheten av deg. Det betyr ikke at ALLE russ er så fæle, at hele russetiden bør nedlegges...

Som jeg har nevnt før, synes jeg at russetiden bør feires etter eksamen og slikt, men det er ikke russen sin feil.

Ja, akkurat som det er "kult" å rakke ned på de som valgte å ikke være russ og som ikke liker oppstyret.

Du må forstå at slike innlegg retter seg mot alle de som drar den helt ut. De som fester hver dag, forsøpler, driver med kriminalitet, ikke viser respekt for medmennesker og tror de kan gjøre hva de vil i russetiden uten noen form for regler. Dersom dette ikke gjelder deg ser jeg ikke hvorfor du føler deg så truffet av innleggene til TS. Det er greit at det er russ som ikke er slik som nevnt, og det er da ingen som har påstått at alle russ er slik, men man det er ikke å legge skjul på at dette gjelder MANGE russ. Ikke bare noen få som du så fint prøver å skissere det.

Det går an å ikke synes noe særlig om russetiden uten å være bitter, sjalu eller sær. Dette vitner om lav refleksjonsevne.

Anonymous poster hash: e0a30...008

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Og en ting til, ABbf5. Dersom du ikke kommer med en saklig respons på innleggene mine ser jeg ikke nytteverdien i å fortsette diskusjonen. Du har konsekvent vært i forsvarsposisjon i denne tråden, tatt i bruk av flere hersketeknikker og verbalt angrepet de som er uenige med deg. Dette er ikke god diskusjonsskikk.

Anonymous poster hash: e0a30...008
  • Liker 1
Skrevet

Jøss for en utvikling av en tråd a gitt :/ jeg kommenterer som meg og ikke Anonym. Vi får stå får det vi sier syns jeg.

Ja noen russ bruker tiden til å gjøre faenskap. Men det er nå et fåtall. Med sikte på de fra Ålesund...slikt er bare ikke akseptabel oppførsel..russ el ikke.

Men ellers så har jeg en datter som blir russ nå neste skoleår. Hun gleder seg og skal ha van sammen med 7 venninner. Og jeg håper de får en flott russetid med mye morro. Den tiden unner jeg henne.

Vi har allerede hatt praten om at dressen er ikke et fripass til saker du normalt ikke ville gjort.

22 år siden jeg selv fløy i rødt og hadde det morsomt med venninner. Og selvsagt har dette utviklet seg kraftig på disse årene, men det gjelder jo alt.

De er flinke og jobber dugnader og står på for å tjene inn penger til bil. Syns de er flinke jeg.

Og selv syns jeg det er greit å høre litt "bråk" noen dager i mai.

Og begynne med personangrep og stygge kommentarer fordi andre har andre meninger enn meg...det holder jeg meg for god til.

Skrevet

Jeg husker det jeg satt igjen med etter russetiden var at den var veldig oppskrytt. Og at dessverre finnes idioter også i det alderstrinnet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...