AnonymBruker Skrevet 16. mai 2015 #1 Skrevet 16. mai 2015 Jeg er medlem i en ''Hva skjer på *stedsnavn*''-gruppe på FB. Titt og ofte er det noen som (i mine øyne rettmessig) klager over noe russen har gjort, men jeg blir stadig vekk overrasket over responsen - godt voksne mennesker som avfeier det meste og sier noe ala ''de skal jo ha det gøy, russen er en flott gjeng'', osv. Det enkelte klager på er f.eks.; - Ekstremt høylytt musikk natten lang som ødelegger nattesøvn for de som bor rett ved. - Mye forsøpling. Ølflasker og pizzaesker i rundkjøringer og rundt omkring. For meg med hund er spesielt knuste ølflasker skummelt... - Noen har kastet ungdomsskoleelever i havet og dratt uten å se om det gikk bra/om de kan svømme. - Legger til min egen opplevelse - innbrudd i vårt hus på internatskole som ødela vindu og kastet mat og diverse utover alt vi hadde. Bare det jeg kom på i farta. Legg til et miljø som legger opp til overdrevet alkoholinntak, der ting lett går over styr mtp. sex/slagsmål/det meste, i verste fall voldtekt eller andre forferdelige ting (f.eks. pingvinstjelingen som nettopp skjedde)... Et slikt miljø medfører at mange blir med på ting de angrer på i etterkant. Er det virkelig slik at de aller fleste synes at russetid er lurt og fint for ungdommene? Jeg synes virkelig det er en uting, at de fleste slipper unna for mye fordi de er russ eller fordi ''fylla har skylda'', men det merkeligste er - jeg er selv 20. Ikke unormal sådan. Men jeg synes ikke man skulle kunne oppføre seg hensynsløst og uansvarlig bare for å ha det gøy, bare fordi man er ung. Og helt ærlig talt, foreldre med russebarn - synes du det er kult og er stolt over ditt eget barn som mest sannsynlig er til en plage for enkelte (eller mange) i området, som er ute og drikker til h*n stuper, hyler med på sanger om at det er kult å være hore og svelge sæd, har sex i buskene ute på Tryvann, og så videre? Eller ville du helst at de gikk på skolen og var på en enkel helgefest i blant i stedet for russetiden? Satt litt på spissen, det gjelder ikke alle... Men de aller fleste i hvert fall. Anonymous poster hash: 2795f...e0c 3
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2015 #3 Skrevet 16. mai 2015 Har du noen gang vært russ? Greit, det er ENKELTE russ som ikke oppfører seg, men fleste parten er greie og hyggelige mennesker. Skjerp deg. Anonymous poster hash: 82a90...bf5 12
Gjest Hofmann Skrevet 16. mai 2015 #5 Skrevet 16. mai 2015 Jeg er medlem i en ''Hva skjer på *stedsnavn*''-gruppe på FB. Titt og ofte er det noen som (i mine øyne rettmessig) klager over noe russen har gjort, men jeg blir stadig vekk overrasket over responsen - godt voksne mennesker som avfeier det meste og sier noe ala ''de skal jo ha det gøy, russen er en flott gjeng'', osv. Det enkelte klager på er f.eks.; - Ekstremt høylytt musikk natten lang som ødelegger nattesøvn for de som bor rett ved. - Mye forsøpling. Ølflasker og pizzaesker i rundkjøringer og rundt omkring. For meg med hund er spesielt knuste ølflasker skummelt... - Noen har kastet ungdomsskoleelever i havet og dratt uten å se om det gikk bra/om de kan svømme. - Legger til min egen opplevelse - innbrudd i vårt hus på internatskole som ødela vindu og kastet mat og diverse utover alt vi hadde. Bare det jeg kom på i farta. Legg til et miljø som legger opp til overdrevet alkoholinntak, der ting lett går over styr mtp. sex/slagsmål/det meste, i verste fall voldtekt eller andre forferdelige ting (f.eks. pingvinstjelingen som nettopp skjedde)... Et slikt miljø medfører at mange blir med på ting de angrer på i etterkant. Er det virkelig slik at de aller fleste synes at russetid er lurt og fint for ungdommene? Jeg synes virkelig det er en uting, at de fleste slipper unna for mye fordi de er russ eller fordi ''fylla har skylda'', men det merkeligste er - jeg er selv 20. Ikke unormal sådan. Men jeg synes ikke man skulle kunne oppføre seg hensynsløst og uansvarlig bare for å ha det gøy, bare fordi man er ung. Og helt ærlig talt, foreldre med russebarn - synes du det er kult og er stolt over ditt eget barn som mest sannsynlig er til en plage for enkelte (eller mange) i området, som er ute og drikker til h*n stuper, hyler med på sanger om at det er kult å være hore og svelge sæd, har sex i buskene ute på Tryvann, og så videre? Eller ville du helst at de gikk på skolen og var på en enkel helgefest i blant i stedet for russetiden? Satt litt på spissen, det gjelder ikke alle... Men de aller fleste i hvert fall. Anonymous poster hash: 2795f...e0c Jeg vet ikke om det bare er fordi jeg har blitt gammel og grumpy, men jeg er helt enig med deg. Kan ikke huske at jeg gjorde det av noen annen grunn enn gruppementalitet heller, men det begynner å bli en stund siden.
Fiolinisten Skrevet 16. mai 2015 #6 Skrevet 16. mai 2015 Russen er helt grei så lenge de oppfører seg og følger de reglene som finnes. Men det jeg ikke liker med russetiden er at det er mange (ikke alle) som ser dette som en mulighet til å lage så mye faenskap som overhodet mulig. Det oppstår også en del voldshendelser og lignende, og det virker som om russen aldri blir tatt for noe som helst, bare fordi de har russebukse på. Det er det jeg ikke liker med russen. Så fremst de greier å oppføre seg som voksne ansvarlige mennesker kan de få være i fred.
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2015 #7 Skrevet 16. mai 2015 Litt ledende spørsmål det der Selvsagt, jeg har en klar mening. Det er lov å være uenig. Har du noen gang vært russ? Greit, det er ENKELTE russ som ikke oppfører seg, men fleste parten er greie og hyggelige mennesker. Skjerp deg. Anonymous poster hash: 82a90...bf5 Nei, jeg valgte å ikke være russ. Men jeg har selvsagt hatt haugevis av venner og bekjente som har vært det, senest for noen år siden. Mitt inntrykk er absolutt ikke at det kun er noen få som bråker alt for mye/forsøpler/alt annet jeg har nevnt, selv om ikke alle nødvendigvis gjør alt på en gang. Anonymous poster hash: 2795f...e0c
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2015 #8 Skrevet 16. mai 2015 Det er min erfaring at russ prøver å lage mest mulig kvalme, kaster vann-ballonger på alle dem f¨r øye på, og generelt oppfører seg som noen forbanna drittunger hele tiden.... Men dette er kanskje den siste muligheten som disse ungdommene har for å gjøre dette, før dem faktisk skal bli ordentlig voksne - og forhåpentligvis begynner å ta litt ansvar.... Anonymous poster hash: 2bcec...15f
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2015 #9 Skrevet 16. mai 2015 Jeg synes russefeiringen har tatt helt av og at den bør avskaffes. Flaut å se hvordan bortskjemte, navlebeskuende norske ungdommer oppfører seg Anonymous poster hash: 7b14c...b5b 5
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2015 #10 Skrevet 16. mai 2015 Jeg elsket å være russ (bortsett fra den første uka som rødruss da jeg var blitt forkjølt allerede på russedåpen og måtte holde meg inne en stund etter det ), men jeg har også vært både rosa-, orange-, og rødruss da. Skal også sies at jeg aldri drakk en dråpe alkohol da jeg var russ (mye på grunn av min religion), men at jeg fint klarte å ta en god del knuter likevel. Nå gikk jeg på en kristen internatskole på vgs., men du slette min tid hvor mange sprell vi fant på MOT russen da vi gikk i første klasse der!! Det var russekrig fra ende til annen , svartelister ble skrevet på begge sider, og de som ville unngå dette prøvde å holde seg borte fra det. Likevel var dette en skole som kom svært godt ut av det karaktermessig på landsbasis i løpet av de årene, men det har muligens noe å gjøre med at flertallet hos oss klarte å gjøre alle disse rampestrekene uten å være skikkelig festruss med alkohol i blodet samtidig. Når mitt barn en gang blir russ/generelt sett når det blir større kommer jeg aldri til å være stolt om det blir en person som liker å feste dersom han ikke får noen grenser i forhold til alkohol. Vi kommer selvsagt til å oppfordre til måtehold dersom han over hodet bestemmer seg for å smake på alkohol. Samtidig tenker jeg at de som er unge, de får ha det gøy så lenge det ikke går ut over andres helse. Men jeg kommer absolutt til å glede meg sammen med ham over russetida, og kommer også til å snakke om hvilke rampestreker vi utførte den gangen da jeg var ung. Hilsen en som fikk russenavnet R.U.S.S. (Russ Uten Særlig Samvittighet) Anonymous poster hash: f6c02...20e
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2015 #11 Skrevet 16. mai 2015 Jeg gadd ikke være russ da jeg gikk ut av vgs, fordi jeg syntes det var meningsløst, dustete og grusomt harry. Akkurat det sier jeg ikke direkte til ungene mine, men jeg legger ikke skjul på at jeg synes det er en merkelig feiring.Nå for tiden ligger det ikke an til at noen av dem vil bli russ. Tiden får vise, det kan hende det endrer seg, men ærlig talt blir jeg rimelig lettet dersom de lar være. Det har ikke blitt bedre siden nittitallet, liksom. Anonymous poster hash: df5f3...18e 1
Gjest Kaffelattn Skrevet 16. mai 2015 #12 Skrevet 16. mai 2015 Forkastelig med en SÅ voldsom feiring som foregår over så lang tid, som er så vulgær og som starter før alle eksamener er over! Alle eksamener unna først, så feiring med middag og vin etc.
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2015 #13 Skrevet 16. mai 2015 Forkastelig med en SÅ voldsom feiring som foregår over så lang tid, som er så vulgær og som starter før alle eksamener er over! Alle eksamener unna først, så feiring med middag og vin etc. Tror du ikke at russen hadde satt pris på russefeiring ETTER eksamen? Dessverre er det ikke noe de kan bestemme. Håper det blir sånn i fremtiden Anonymous poster hash: 82a90...bf5 1
MinnisMus Skrevet 16. mai 2015 #14 Skrevet 16. mai 2015 Beste jeg har opplevd. Til og med fått meg en pingvin til kjæledyr. 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2015 #15 Skrevet 16. mai 2015 Problemet med hele russe-greiene er jo at de slipper unna med hva som helst fordi de har på seg russedress og kjører rundt i kassebiler! Om russetiden skal fortsette mener je at det helt klart burde bli jobbet aktivt med holdninger rundt russefeiring. Jeg er sykepleier og jobbet fem år på mottaket på legevakten, og hadde folk sett hva som skjer der i denne perioden hadde de nok endret mening om at de fleste russ oppfører seg! Jeg bor i en mellomstor by og aldri er det så stor pågang av "normale" ungdommer som i russetiden. Det er alt fra promillekjøring (politiet trenger blodprøve), alkosjokk, slossing/skader, illebefinnende pga alkohol, voldtekt til andre skader som skyldes ene og alene alkohol. Dette er ofte ungdommer som ikke har vært borti den typer problemer før og derfor opplever de dette som ganske dramatisk (som det jo er). Det er bare trist å se at en tid som de har hledet seg til og som egentlig skal være morro blir ødelagt pga forventingene russen har til denne utagerende festingen. Så selv om de selfølgelig skal kunne slippe seg litt løs å finne på litt sprell, så må det gå an å tenke litt forebyggende her og faktisk ha to tanker i hodet samtidig. -det ene utelukker jo nødvendigvis ikke det andre.Anonymous poster hash: 1342f...c1d 4
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2015 #16 Skrevet 16. mai 2015 Synes det er helt fint. Men det er synd at noen skal ødelegge for andre. Å stjele pingviner (!!), voldta (!!) og diverse andre greier er IKKE greit. De fleste russ oppdører seg innenfor rammene.Anonymous poster hash: eec08...0f7
Fireflies Skrevet 16. mai 2015 #17 Skrevet 16. mai 2015 Ikke alle russ er sånn! Nå er det noe år siden jeg var russ og det er alltid noen som skal være jævlig - men folk må slutte å legge skylden på en hel gruppe. 2
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2015 #18 Skrevet 17. mai 2015 Jeg er medlem i en ''Hva skjer på *stedsnavn*''-gruppe på FB. Titt og ofte er det noen som (i mine øyne rettmessig) klager over noe russen har gjort, men jeg blir stadig vekk overrasket over responsen - godt voksne mennesker som avfeier det meste og sier noe ala ''de skal jo ha det gøy, russen er en flott gjeng'', osv. Det enkelte klager på er f.eks.; - Ekstremt høylytt musikk natten lang som ødelegger nattesøvn for de som bor rett ved. - Mye forsøpling. Ølflasker og pizzaesker i rundkjøringer og rundt omkring. For meg med hund er spesielt knuste ølflasker skummelt... - Noen har kastet ungdomsskoleelever i havet og dratt uten å se om det gikk bra/om de kan svømme. - Legger til min egen opplevelse - innbrudd i vårt hus på internatskole som ødela vindu og kastet mat og diverse utover alt vi hadde. Bare det jeg kom på i farta. Legg til et miljø som legger opp til overdrevet alkoholinntak, der ting lett går over styr mtp. sex/slagsmål/det meste, i verste fall voldtekt eller andre forferdelige ting (f.eks. pingvinstjelingen som nettopp skjedde)... Et slikt miljø medfører at mange blir med på ting de angrer på i etterkant. Er det virkelig slik at de aller fleste synes at russetid er lurt og fint for ungdommene? Jeg synes virkelig det er en uting, at de fleste slipper unna for mye fordi de er russ eller fordi ''fylla har skylda'', men det merkeligste er - jeg er selv 20. Ikke unormal sådan. Men jeg synes ikke man skulle kunne oppføre seg hensynsløst og uansvarlig bare for å ha det gøy, bare fordi man er ung. Og helt ærlig talt, foreldre med russebarn - synes du det er kult og er stolt over ditt eget barn som mest sannsynlig er til en plage for enkelte (eller mange) i området, som er ute og drikker til h*n stuper, hyler med på sanger om at det er kult å være hore og svelge sæd, har sex i buskene ute på Tryvann, og så videre? Eller ville du helst at de gikk på skolen og var på en enkel helgefest i blant i stedet for russetiden? Satt litt på spissen, det gjelder ikke alle... Men de aller fleste i hvert fall. Anonymous poster hash: 2795f...e0c Synes russetiden hadde vært helt ok jeg om det ikke hadde vært for ; -knull x-antall for å få **knute. Finnes visstnok 3 tror jeg hvorav det går ut på å ha hatt sex med 7 forskjellige på 7 dager. (Altså ikke oppfordre hverandre til å knulle rundt). Kline med 10 forskjellige på så og så lang tid. Alle russeknutene som inneholder sexualitet gjør at jeg helt har mistet respekten for russen. SÆRLIG den som inngår å ha sex med en i russestyret! For ikke å snakke om de som slipper seg helt løs, drekker dag ut og dag inn frem til eksamen. Godt jobba! Russetiden er så motbydelig på alle mulige måter.. Hsr ikke vært det selv men kjæresten min var det mens vi var sammen... Det var ikke bare bare, for hun kunne drikke seg deitings hver helg, og tekste meg om at hvis jeg hentet henne kunne jeg sove over også skulle hun knulle meg. Ja faktisk.. Men endte med at vi måtte stoppe 5 ganger på veien hjem til hu bare for at hun måtte spy.. Ble maaange tomme løfter da gitt 😂 Godt den er over!! Anonymous poster hash: 3089f...5ba 1
Puny Skrevet 17. mai 2015 #19 Skrevet 17. mai 2015 (endret) Har du noen gang vært russ? Greit, det er ENKELTE russ som ikke oppfører seg, men fleste parten er greie og hyggelige mennesker. Skjerp deg.Anonymous poster hash: 82a90...bf5 Dette! Jeg syntes det er helt greit at man hever toleransen for hva de får gjøre LITT, innen for rimelighetens grenser så syntes jeg man skal være litt storsinnet med russen. De aller aller fleste oppfører seg veldig bra. Da jeg var russ selv hadde jeg det helt fantastisk, og det er et fint minne å tenke tilbake på. Endret 17. mai 2015 av Zereta 2
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2015 #20 Skrevet 17. mai 2015 Jeg var anti russ.Anonymous poster hash: 63030...2f6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå