Gå til innhold

Storbritannia eller USA ?


Gjest Jean Valjean

DDDDD  

30 stemmer

  1. 1. DDD

    • Storbritannia
      20
    • USA
      10


Anbefalte innlegg

Gjest Jean Valjean

Hvilket av disse to landene liker du best.

Storbritannia eller USA ?

For min del liker jeg Storbritannia best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvilket av disse to landene liker du best. Storbritannia eller USA ? For min del liker jeg Storbritannia best.

Liker helt klart USA best, kulturen, folket og konstitusjonen landet er bygget på :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storbritannia. Humoren, menneskene, kulturen, LONDON.



Anonymous poster hash: 639e5...b9f
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ELSKER USA :)

Anonymous poster hash: 407a2...4b4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så glad i USA. Overfladiske og masete folk, dårlig økonomisk styring, forurensende.

Velger derfor å gi min stemme til GB, selv om jeg ikke er kjempefan av dem heller.



Anonymous poster hash: 3bce3...15c
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av Engelsk-talende land så er Australia og New Zealand mine klare favoritter.

Endret av kjærligbåttur
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Liker helt klart USA best, kulturen, folket og konstitusjonen landet er bygget på :)

Kultur? Amerikansk underholdnings- og popkultur mangler jo helt dybde og innhold! (Noen unntak, såklart.)

Anonymous poster hash: 51ba4...0fd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kultur? Amerikansk underholdnings- og popkultur mangler jo helt dybde og innhold! (Noen unntak, såklart.)Anonymous poster hash: 51ba4...0fd

Det er din mening, heldigvis er det slik at folk har forskjellige meninger :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jean Valjean

Det er din mening, heldigvis er det slik at folk har forskjellige meninger :)

Den virkelgie kulturen i USA er den indianske kultruen. Alt det andre er tatt fra alle de Europeere og andre raser som invandret eller ble tvangt sent til USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hofmann

Da jeg var yngre, likte jeg Storbritannia best. Og USA var mer sånn "æsj, dume, dume USA". Men etterhvert så har jeg tenkt mer at det er fort gjort å glemme at idéen om USA, og tanken bak samfunnet deres (selv om det oftest ikke gjennomføres i praksis) er ganske unik, interessant og jeg vil også si bra. Og USA får jo så mye tyn uansett, ikke at det er urettmessig heller, men for meg tipper det over til å bli litt mer sånn "ååå, dakkars USA".

Så nå misliker jeg Storbrittania mye mer, for jeg føler liksom at britene slipper unna hele tiden. Ikke på noe tidspunkt kan jeg huske at det har vært "in" å kritisere Storbrittania, slik det har vært med både USA og Russland. Men Storbrittania er jo faktisk en av de som har størst skyld i mange konflikter her på jorda, i lys av sin rolle som kolonimakt. Israel-Palestina-konflikten, for eksempel. Storbrittanias feil alt sammen. Men dem hører man aldri et kvekk om.

USA: Tommel opp

Storbrittania: Tommel ned

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker begge to. Kulturelt har vi ganske mye til felles, menneskene du møter er hyggelige begge steder, og alt i alt har jeg klart mer godt enn vondt å si om dem som geopolitiske maktfaktorer.

Jeg liker meg best på ferie i USA, med alle mulighetene og variasjonene det gir, og jeg kunne godt bodd der en stund. Veldig mye ved det amerikanske samfunnet jeg setter pris på, og det hadde vært kult å tilbringe en stund der. Jeg har også en del familie i USA.

Skulle jeg valgt nytt bosted permanent hadde det derimot blitt Storbritannia. I USA er det selvsagt store forskjeller på øst og vest, nord og sør, by og land, men alt i alt hadde jeg blitt litt for lei av noen ting over tid. At man kjører bil overalt, at gud prises i enhver sammenheng, et politisk klima helt uten hemninger og annet også. Jeg liker USA veldig godt, og amerikanere er veldig gjestfrie, men jeg er litt for europeisk av meg til at jeg personlig hadde trivdes like godt der over tid som jeg gjør her i Nord-Europa.

Foretrekker nå uansett Norge. Men det er to land jeg har sans for.



Anonymous poster hash: 835eb...8cd
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skottland <3



Anonymous poster hash: 0edbd...125
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bor i USA og elsker det. Tror de som snakker negativt om kulturen tenker på det litt overfladiske som ofte fremstilles i filmer osv ikke egentlig har opplevd hvordan det er å leve her.

USA foran GB



Anonymous poster hash: 8a581...31d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i USA og elsker det. Tror de som snakker negativt om kulturen tenker på det litt overfladiske som ofte fremstilles i filmer osv ikke egentlig har opplevd hvordan det er å leve her.

USA foran GB

Anonymous poster hash: 8a581...31d

Hva er det som er så bra med å leve der om jeg kan spørre?:)

Anonymous poster hash: afd75...65a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som er så bra med å leve der om jeg kan spørre? :)

Anonymous poster hash: afd75...65a

Selvfølgelig kan du spørre! Jeg bor i Portland.

Folk er generelt utrolig gjestfrie, nysgjerrige/interesserte (holder seg ikke for seg selv, hilser på fremmede), de kan masse om amerikansk historie, de fleste har reist mye, engasjerer seg masse i veldedig arbeid, er stolte av seg selv og landet sitt (ingen Jantelov.) Portland er fantastisk, med mye fokus på organisk og kortreist mat, det er mye indie-filmproduksjoner, ekstremt bra uteliv, masse konserter, diktopplesninger på cafeer, utekino i parkene osv.

Anonymous poster hash: 8a581...31d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Selvfølgelig kan du spørre! Jeg bor i Portland.

Folk er generelt utrolig gjestfrie, nysgjerrige/interesserte (holder seg ikke for seg selv, hilser på fremmede), de kan masse om amerikansk historie, de fleste har reist mye, engasjerer seg masse i veldedig arbeid, er stolte av seg selv og landet sitt (ingen Jantelov.) Portland er fantastisk, med mye fokus på organisk og kortreist mat, det er mye indie-filmproduksjoner, ekstremt bra uteliv, masse konserter, diktopplesninger på cafeer, utekino i parkene osv.

Anonymous poster hash: 8a581...31d

Det høres jo veldig bra ut da:) Har du bodd der hele livet ditt eller flyttet du dit når du ble eldre? Tror du at du kommer til å flytte tilbake i nærmeste fremtid?

Anonymous poster hash: afd75...65a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo veldig bra ut da:) Har du bodd der hele livet ditt eller flyttet du dit når du ble eldre? Tror du at du kommer til å flytte tilbake i nærmeste fremtid?

Anonymous poster hash: afd75...65a

Har bodd her i snart seks år, og har ingen planer om å flytte til Norge, men så vet man jo aldri, kanskje endrer jeg mening om noen år. Jeg kommer opprinnelig fra Oslo, og savner ikke miljøet derfra. Jeg var en del av et miljø der det var viktig å være som alle andre, passe inn, kle seg likt osv og her er det motsatte tilfelle, folk aksepterer alle som dem de er og det liker jeg veldig godt. Dessuten er det en fin fokus på barneoppdragelse osv som jeg føler (utifra hva jeg leser om her, bl.a.) er mer avslappet, uten fokus på å fremstå perfekt eller kjøpe dyre ting. Folk er generelt mer opptatte av å nyte livet, hjelpe hverandre og jeg trives bedre med det enn å prøve å passe inn i den boksen jeg pleide å prøve å passe inn i. Dette ble rotete, merker at norsken min ikke flyter så godt :fnise:

Anonymous poster hash: 8a581...31d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke stor fan av USA, blir veldig oppgitt over mye som foregår der. Men jeg elsker Storbritannia. Har vært i England flere ganger, og håper å en dag få reise rundt litt og besøke bl.a. Wales og Skottland, samt nord-Irland (og resten av Irland for dne saks skyld). Vidunderlige mennesker (med unntak selvfølgelig, slik som de fleste land) og vakker natur. Søte hus, og pene byer - og det kommer fra en som egentlig hater byer. Finnes ikke så altfor mye i Amerika som ser fristende ut for meg. Canada og Alaska* derimot...

^Denne meningen har jeg hatt mesteparten av livet. Men en annen grunn til at jeg foretrekker Storbritannia er at jeg en gang hadde en liten greie med en amerikansk soldat. Varte ikke så lenge, da han var veldig patriotisk - kvalmende patriotisk. Helt blind på andre lands... Ja - alt. Ble veldig fort for mye.

Er nå sammen med en kjempeflott brite som er villig til å flytte til Norge for å være sammen med meg. (I motsetning til amerikaneren.) Dette har nok gjort at jeg er enda mer glad i Storbritannia. :)

(* Ja, Alaska er en del av Amerika. Men vidt forskjellig når det kommer til naturen, og om jeg har forstått det rett; kulturen er mer lik Canada sin?)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angofil som jeg er, så er det UK her :) Bodd der og liker å reise dit.

Mye med amerikansk kultur jeg liker også. Gleder meg til å reise dit etter hvert, og oppleve litt av landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...