Gå til innhold

Hjelp til oversettelse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

- EKG: redusert R-progresjon anteroseptalt

- ekkokardiografisk eksentrisk hypertrofi med høyt fylningstrykk

- moderat forstørret venstre atium

- nedsatt kontraktibilitet basalt med rokkingbevegelse, EF 57%

- svært hypoxisk

- begrenset troponinutslipp til 17

- lett forhøyet pro-BNP til 273

Kan noen forklare meg hva dette betyr?



Anonymous poster hash: d7e14...b48
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette skal en kardiolog forklare for deg



Anonymous poster hash: 584b2...da6
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At hjertet ikke er helt i toppform og at det har vært sånn en stund ettersom det har rukket å utvikle seg hypertrofi, men hva det medfører i praksis er det kardiologen som kan forklare.

Anonymous poster hash: 08af0...068

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne ha en forklaring/oversettelse av hva ordene betyr, ikke beskjed om å snakke med kardiolog eller en veldig generell konklusjon av typen "hjertet er ikke i toppform". Jeg håper noen andre kan hjelpe meg med dette. (For ordens skyld, h*n har vært hos kardiolog, dette er ting han har skrevet til fastlegen med kopi til pasienten etter konsultasjonen.) Har jeg, til tross for hva kardiologen sa, grunn til å være bekymret?



Anonymous poster hash: d7e14...b48
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne ha en forklaring/oversettelse av hva ordene betyr, ikke beskjed om å snakke med kardiolog eller en veldig generell konklusjon av typen "hjertet er ikke i toppform". Jeg håper noen andre kan hjelpe meg med dette. (For ordens skyld, h*n har vært hos kardiolog, dette er ting han har skrevet til fastlegen med kopi til pasienten etter konsultasjonen.) Har jeg, til tross for hva kardiologen sa, grunn til å være bekymret?

Anonymous poster hash: d7e14...b48

Kjære deg. Stol på hva en kardiolog sier. En kardiolog har spesialisert seg i flere år. Hva får deg til å tro at noen på KG kan forklare bedre?

Anonymous poster hash: 584b2...da6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det hjelper deg ikke å vite hva ordene betyr. For øvrig er det ingen som kan si noe om hva dette betyr i praksis uten å kjenne hele resten av personens sykehistorie, symptomer og kliniske funn, om det er forsøkt noen medikamenter og eventuelt hva effekten var av disse, personens alder og form, og så videre. Det er bare kardiologen og eventuelt fastlegen som har sett personen og kjenner hele historien som kan si noe om personens prognose videre. For noen kan det være helt okei å ha avvikende verdier, for andre kan det være noe som skal behandles med medikamenter/kostholdsendring/livsstilsendring/operasjon.


Eksempelvis proBNP:

  • Menn og kvinner under 60 år
    • 9,9 pmol/L (84 ng/L)
  • Menn lik eller over 60 år
    • 20,3 pmol/L (172 ng/L)
  • Kvinner lik eller over 60 år
    • 26,6 pmol/L (225 ng/L)

http://nevro.legehandboka.no/prover-og-svar/klinisk-kjemi/blodprover/pro-bnp-3007.html

Bare her ser du at man må vite noe om kjønn og alder for å si hva proBNP-verdien innebærer.

Unormal R-progresjon kan f.eks. være: "V1 bør ha en liten r, v2-v5 gradvis større. Dårlig r-progresjon betyr ofte for høyt plasserte elektroder, men kan også være normalfunn. Kan også sees ved v. aksedeviasjon og ved gjennomgått forveggsinfarkt."

http://www.furst.no/analyse-og-klinikk/kliniske-problemstillinger/ekg-tolking-og-kommentarer/#D%C3%A5rlig%20r-progresjon

Generelt har personen funn som passer med hjertesvikt, men om det er mild hjertesvikt som kun behandles medikamentelt og med livsstilsendringer eller noe mer alvorlig og hva prognosen er, er det bare legene som kjenner pasienten som kan si noe om.



Anonymous poster hash: b9b20...f54
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ring fastlegen din, si du er bekymret og lurer på hva alt dette betyr. Dårlig å sende sånt til pasienten!

Anonymous poster hash: 5e7a1...522

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...