AnonymBruker Skrevet 14. mai 2015 #1 Skrevet 14. mai 2015 En som jobber innen helse påstod bestemt at jeg, som har faktor V leiden mutasjon og som har hatt blodpropper tidligere, kan bruke Cerazette som prevensjon. Flere som har hørt om det? De andre legene jeg har snakket med har sagt at ingen piller kan brukes, men de virker egentlig ganske inkompetente (tatt mye feil)....Anonymous poster hash: a5faa...5f2
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2015 #2 Skrevet 14. mai 2015 Vet ikke selv, men har to venninner som har samme mutasjon som har /går på cerazette med velsignelse av fastlegen. En annen venninne har alvorlig hjertesykdom og går også på cerazette. Går selv på cerazette siden det skal være best mht hormonmengden man får, og av den enkle grunn at de ikke har påvist økt fare for blodpropp ved bruk av cerazette. Minipiller er tryggere å bruke enn vanlige ppiller, er jo blant annet ikke østrogen i disse pillene. Legestanden tar vel alltid et forbehold selv om man ikke har klart å påvise en sammenheng mellom minipille og blodpropp vet man jo ikke 100%sikkert. Fikk bl a info om blodpropp av fastlegen når jeg først begynte på pillene grunnet føre var-prinsippet. Snakk med fastlegen din om du er usikker! Anonymous poster hash: 6ba42...029
Gjest morhjertegod Skrevet 14. mai 2015 #3 Skrevet 14. mai 2015 Jeg kunne ikke gå på disse, har hatt blodpropp. Men hormonspiral kan jeg bruke, da den gir ut minimalt med hormoner av gangen.
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2015 #4 Skrevet 14. mai 2015 Jeg kunne ikke gå på disse, har hatt blodpropp. Men hormonspiral kan jeg bruke, da den gir ut minimalt med hormoner av gangen. Hva når jeg går på blodfortynnende resten av livet? Det minsker jo risikoen ytterligere. Kobberspiral kan jeg ikke bruke.Anonymous poster hash: a5faa...5f2
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2015 #5 Skrevet 14. mai 2015 Vet ikke selv, men har to venninner som har samme mutasjon som har /går på cerazette med velsignelse av fastlegen. En annen venninne har alvorlig hjertesykdom og går også på cerazette. Går selv på cerazette siden det skal være best mht hormonmengden man får, og av den enkle grunn at de ikke har påvist økt fare for blodpropp ved bruk av cerazette. Minipiller er tryggere å bruke enn vanlige ppiller, er jo blant annet ikke østrogen i disse pillene. Legestanden tar vel alltid et forbehold selv om man ikke har klart å påvise en sammenheng mellom minipille og blodpropp vet man jo ikke 100%sikkert. Fikk bl a info om blodpropp av fastlegen når jeg først begynte på pillene grunnet føre var-prinsippet. Snakk med fastlegen din om du er usikker! Anonymous poster hash: 6ba42...029 Han kan absolutt ingenting om emnet og forhører seg med sykehuset hver gang, så bedre om jeg ringer sykehuset. Men de tør ikke anbefale noe som ikke er 100% sikkert. Må nevnes at jeg gikk på Microgynon i ett år uten å få blodpropper. Det er vanskelig med prevensjon. Jeg må ikke bli gravid enda flere ganger, og jeg er så ung at jeg ikke tør sterilisere meg enda. Kan ikke slå opp med kjæresten heller.Anonymous poster hash: a5faa...5f2
Gjest morhjertegod Skrevet 14. mai 2015 #6 Skrevet 14. mai 2015 Jeg går også på blodfortynnende for reste av livet, vet legen min og gynekologen min kontakten spes rundt hele landet, om hva slags prevansjon jeg burde bruke. Det falt på hormonspiral, kan eller ikke ha kobber, da jeg vil blø for mye.
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2015 #7 Skrevet 14. mai 2015 Snakk med en annen/flere leger, og få god informasjon hvorfor legene mener det ene eller det andre. Hun ene venninnen min med mutasjonen ble nektet spiral fordi hun ikke hadde hatt barn, mens hun andre fikk det av sin lege når hun ble lei av cerazette selv om hun ikke har fått barn. Er ulik praksis fra ulike leger ut i fra vedkommendes kunnskap og erfaringer. Snakk med flere leger/gynekologer og ta en avgjørelse etter det vedr hva som passer for deg og din kropp. Håper du finner ut av det ☺ du skal ikke gå rundt å være redd for å bli gravid eller være redd for blodpropp grunnet prevensjonen du går på ☺Anonymous poster hash: 6ba42...029
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2015 #8 Skrevet 14. mai 2015 Jeg går også på blodfortynnende for reste av livet, vet legen min og gynekologen min kontakten spes rundt hele landet, om hva slags prevansjon jeg burde bruke. Det falt på hormonspiral, kan eller ikke ha kobber, da jeg vil blø for mye. Jeg blir frarådet hormonspiral, pga hormonene. De er litt hysteriske. Skulle ønske jeg kunne ta minipiller! Hadde gjort livet enklere..Snakk med en annen/flere leger, og få god informasjon hvorfor legene mener det ene eller det andre. Hun ene venninnen min med mutasjonen ble nektet spiral fordi hun ikke hadde hatt barn, mens hun andre fikk det av sin lege når hun ble lei av cerazette selv om hun ikke har fått barn. Er ulik praksis fra ulike leger ut i fra vedkommendes kunnskap og erfaringer. Snakk med flere leger/gynekologer og ta en avgjørelse etter det vedr hva som passer for deg og din kropp. Håper du finner ut av det ☺ du skal ikke gå rundt å være redd for å bli gravid eller være redd for blodpropp grunnet prevensjonen du går på ☺Anonymous poster hash: 6ba42...029 Ja. Kanskje en gynekolog? Hvor mye koster time uten/med henvisning? Hvis andre med Leiden går på Cerazette, hvorfor kan ikke jeg? Uansett går jeg jo på blodfortynnende, og i mitt hode vil det minske risikoen ganske kraftigAnonymous poster hash: a5faa...5f2
Gjest morhjertegod Skrevet 14. mai 2015 #9 Skrevet 14. mai 2015 Jeg blir frarådet hormonspiral, pga hormonene. De er litt hysteriske. Skulle ønske jeg kunne ta minipiller! Hadde gjort livet enklere.. Ja. Kanskje en gynekolog? Hvor mye koster time uten/med henvisning? Hvis andre med Leiden går på Cerazette, hvorfor kan ikke jeg? Uansett går jeg jo på blodfortynnende, og i mitt hode vil det minske risikoen ganske kraftigAnonymous poster hash: a5faa...5f2 Man betaler egenantel på 350-375, må ha henvisning. Jeg fikk blodpropp som følger av p piller, så for meg var det uaktuelt. Spes på riksen, mente at en hormonspiral, slipper ut veldig lite hormoner i forhold til piller. Men sjekk det ut, jeg vet bare hva jeg fikk beskjed om.. Er en del andre ting som spiller inn, om du røyker, hvor sterk dose blodfortynnende og type.
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2015 #10 Skrevet 14. mai 2015 Ta kontakt med gynekolog, de vet jo mer om emnet en den gjennomsnittlige fastlege (mener ikke å være nedlatende mot fastleger, men en konkret spesialisering gir mer kunnskap om et enkelt emne enn det fastlegespesialiseringen gjør). Siden mine to venninner med samme tilstand også har fått ulike vurderinger kan det av og til være lurt å få en second opinion, men man skal aldri gå imot klare anbefalinger fra helsepersonell (om flere leger er enige om at cerazette ikke er bra for deg med din sykehistorie kan det være lurt å styre unna, men få info av noen som kan gi deg en god faglig vurder! ) ☺Anonymous poster hash: 6ba42...029
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2015 #11 Skrevet 14. mai 2015 (Må bare legge til en ting om det ikke har blitt sagt tydelig nok: ppille og minipille er to ulike ting. Men kan selvsagt være grunner til at enkelte heller ikke bør bruke minipille.) ☺Anonymous poster hash: 6ba42...029
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2015 #12 Skrevet 14. mai 2015 Man betaler egenantel på 350-375, må ha henvisning. Jeg fikk blodpropp som følger av p piller, så for meg var det uaktuelt. Spes på riksen, mente at en hormonspiral, slipper ut veldig lite hormoner i forhold til piller. Men sjekk det ut, jeg vet bare hva jeg fikk beskjed om.. Er en del andre ting som spiller inn, om du røyker, hvor sterk dose blodfortynnende og type. Jeg røyker ikke, og går på 20mg Xarelto. Den justerer seg selv.. Har frgminsprøyter liggende, i tilfelle rottefelle jeg fikk blodpropp som konsekvens av fødsel. Og jeg føder ikke hver mnd akkurat. Men det var nok 90% uflaks også. Ta kontakt med gynekolog, de vet jo mer om emnet en den gjennomsnittlige fastlege (mener ikke å være nedlatende mot fastleger, men en konkret spesialisering gir mer kunnskap om et enkelt emne enn det fastlegespesialiseringen gjør). Siden mine to venninner med samme tilstand også har fått ulike vurderinger kan det av og til være lurt å få en second opinion, men man skal aldri gå imot klare anbefalinger fra helsepersonell (om flere leger er enige om at cerazette ikke er bra for deg med din sykehistorie kan det være lurt å styre unna, men få info av noen som kan gi deg en god faglig vurder! ) ☺Anonymous poster hash: 6ba42...029 Ja, sikkert lurt å snakke med en gynekolog. De kan endel om prevensjon. Jeg har snakket med et par overleger, og en karkirurg, men ingen gynekolog. Fastlegen spør jeg ikke om sånt lenger.Anonymous poster hash: a5faa...5f2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå