Gå til innhold

bipolar og gravid

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! Jeg og mannen min planlegger å prøve til høsten. Jeg bruker 150 mg quetapin og 10 mg cipralex. Fått klarsignal fra lege, psykiater og gynekolog. . Noen erfaringer?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

så bra du snakker med lege, psykiater og gynekolog. Har dere snakket om hva som kan skje når du blir gravid? med hormoner og slikt.

Anonymous poster hash: 9e348...9ac
Skrevet

Jeg har sykdommen min under god kontroll, vært stabil i over to år og jobber hundre prosent, så vil si at jeg har fin kontroll på sykdommen. Legen begrunnet dette med medisinering i svangerskap i forhold til at hormonene kan oppleves ganske heftig om man går umedisinert og sårbar. Har du erfaring med dette?

• 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Bipolar av den milde typen m/hypomani, venter nå mitt andre barn.
Går til vanlig på lamictal 300 mg og cipralex 20 mg.

Første svangerskap gikk helt fint, men var avhengig av å øke dosen for å kompensere for at kroppen slutter å ta opp lamictal like godt. I mitt tilfelle ble det vurdert å slutte m/cipralex, men fortsette med Lamictal.
på et tidlig, paranoid tidspunkt sluttet jeg, det gikk IKKE bra og jeg gikk rett inn i en depresjon.

Denne gangen ville (nye) fastlegen at jeg ikke skulle øke, nå er jeg nede i en verdi på nesten null. Men en overlege på sykehuset som har gitt oppfølgning sa at det ikke er noen grunn til å overmedisinere, og at jeg uansett er over den "kritiske" fasen (første 12 uker) så jeg skal be fastlegen øke dosen igjen v/neste time, som er i morgen. Kjenner godt at jeg mangler medisinene, er ganske nedfor og jobber redusert akkurat nå.

Viktig å ta folat, går man på lamictal skal man ta 4 gram folat og ikke 0,4!

Jeg fikk også oppfølgning sist av en spykolog på helsestasjonen m/spesialisering på graviditet og fødselsdepresjon. Det gikk helt fint, utenom de helt normale barseltårene :)

Så lenge fagfolkene rundt deg gir klarsignal, syns jeg du skal høre på dem, lande, stole på at de vet hva de gjør og ikke tvile :)

Lykke til!

Anonymous poster hash: 6ffaf...f79

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...