AnonymBruker Skrevet 14. mai 2015 #1 Skrevet 14. mai 2015 Jeg leier for tiden en leilighet og huserierne disponerer 2 etasje. De er bortreist for et år, jobboppdrag i en annen by, og ha bestemt seg for å bruke dette året på å oppgradere sin bolig. Rett før jul fikk jeg en tlf om at det ville bli satt opp et stilas utenfor, fordi de skulle fikse peisen og pipa. Ja ja det går jo greit tenkte jeg, stillaset ble satt opp rett etter nyttår og en fyr begynte å dra av kledningen. Så har de revet ned terassen, som da er overbygget til mitt inngangsparti og som jeg i utgangspunktet har opparbeidet med blomsterkrukker og annen dekor. I hele vinter har været vært gusjent, det har blåst og siden de har revet ned vegger er min leilighet iskald og strømforbruket mitt er økt fra 1200 Kw til 4500Kw per 2 måneder. Jeg kan ikke fyre i peisen fordi pipen den er borte. Hagen min er full i glava og planker, det er spiker som flyter og dette har jeg gitt beskjed til snekkermannen om at han må rydde uten at det blir gjort. Det bankes og hamres til de rareste tider, men aldri fra 08.00- 16.00 streit i 2 uker. Neida, her blir det tatt en dag nå fra klokken 14.00- 20.00 og en dag da fra kl 17.00-19.00. Eller klokken 07.00 -09.00 dette vet jeg fordi jeg jobber turnus. Jeg er så lei, ikke har huseier sagt noe om når de blir ferdig, jeg betaler 12.000 + strøm i måneden og er såååå lei. Det ser ikke ut til at de blir ferdig ila sommeren heller, så jeg får ikke brukt uteplassen min. Kan jeg i dette tilfellet gjøre noe med husleien? Beklager langt innlegg, takk for at du gadd å lese det. Anonymous poster hash: 47db0...b13
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2015 #2 Skrevet 14. mai 2015 Folk har liv til å pusse opp, det er nok dessverre lite du får gjort, så lenge de ikke bråker om natten etc...Anonymous poster hash: 30967...ec3 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2015 #3 Skrevet 14. mai 2015 Altså skal de ikke få pusse opp fordi du bor der...?Anonymous poster hash: 588f2...ba4 3
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2015 #4 Skrevet 14. mai 2015 Kanskje det er mulig å fremstille denne situasjonen for huseier på en konkret og hyggelig måte og be om en vurdering av husleien grunnet merkostnader og begrensningene denne oppussingen medfører for deg.Anonymous poster hash: 0d59e...1d2 12
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2015 #5 Skrevet 14. mai 2015 Du trenger ikke være nebbete. Det er ikke effektiv oppussing, jeg vil tro de hadde brydd seg mer om de selv levde på denne byggeplassen. Og spørsmålet mitt er om jeg kan gjøre noe med husleien, da jeg betaler for en vare som ikke tilsvarer det jeg i utgangspunktet kjøpte. Som feks, ikke mulighet til å fyre i peisen, høyere strømutgifter, en hage som ikke kan brukes og et helsika for å få parkert på min plass, da det støtt og stadig er planker, søppel og arbeidsbiler på min plass. Anonymous poster hash: 47db0...b13 5
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2015 #6 Skrevet 14. mai 2015 Du trenger ikke være nebbete. Det er ikke effektiv oppussing, jeg vil tro de hadde brydd seg mer om de selv levde på denne byggeplassen. Og spørsmålet mitt er om jeg kan gjøre noe med husleien, da jeg betaler for en vare som ikke tilsvarer det jeg i utgangspunktet kjøpte. Som feks, ikke mulighet til å fyre i peisen, høyere strømutgifter, en hage som ikke kan brukes og et helsika for å få parkert på min plass, da det støtt og stadig er planker, søppel og arbeidsbiler på min plass.Anonymous poster hash: 47db0...b13 Står hagen, peisen og parkeringen spesifikt nevnt i kontrakten? Hvis ikke har du ingen sak.Anonymous poster hash: 30967...ec3 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2015 #7 Skrevet 14. mai 2015 Ikke spesifikt i kontrakten men muntlig er vel like bindende vil jeg tro. Jeg har fått beskjed om at hagen den skal jeg holde, med å klippe gress ol. Parkeing likedan, den til høyre er min, den til venstre er gjesteparkering. De bruker garasjen selv når de er hjemme. Peisen fikk ejg beskjed om at varmet ganske godt og anser det da som om at jeg skal kunne bruke den. Anonymous poster hash: 47db0...b13
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2015 #8 Skrevet 14. mai 2015 Ja, TS, du kan ha krav på reduksjon i husleien her. Finn frem i lovverket og send en mail til utleier. Anonymous poster hash: 81240...e22 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2015 #9 Skrevet 14. mai 2015 Ja, TS, du kan ha krav på reduksjon i husleien her. Finn frem i lovverket og send en mail til utleier. Anonymous poster hash: 81240...e22 Det er jeg uenig i, når det ikke står i kontrakten "leies ut med peis, parkering og hage," så har du i praksis leid en leilighet uten dette. Da har man ingen krav på redusert leie... Anonymous poster hash: 30967...ec3 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2015 #10 Skrevet 14. mai 2015 Men TS har jo leid en leilighet med yttervegger, og en strømregning som er deretter. Når ytterveggene forsvinner, og det da tredobler strømregningen, bør man jo få en slags godtgjørelse for dette? Anonymous poster hash: 8d494...fdf 10
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2015 #11 Skrevet 14. mai 2015 Det er jeg uenig i, når det ikke står i kontrakten "leies ut med peis, parkering og hage," så har du i praksis leid en leilighet uten dette. Da har man ingen krav på redusert leie... Anonymous poster hash: 30967...ec3 Selvfølgelig er det forskjell pris på å leie en bolig i rolige omgivelser og utsikt osv, enn et bråkete sted med stilas foran vinduene osv. Angå peis osv. boligen er å regnes i den stand den er på visning, var pipen da brukenes? Anonymous poster hash: 81240...e22 1
Gjest Blondie65 Skrevet 14. mai 2015 #12 Skrevet 14. mai 2015 Hvis peisen, hagen og parkeringsplassen har vært brukendes til nå og strømregningen helt plutselig har økt så er dette helt klart forringelse av leieobjektet. Det går jo an å sende husvert en hyggelig e-post der du forklarer ulempene. Jeg synes f.eks at det er rimelig at du får parkeringsplass som kan brukes og kompensasjon for øket strømkostnad.
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2015 #13 Skrevet 14. mai 2015 Det verste som kan skje er at du får et nei fra huseieren. Synes du skal legge det frem som du har gjort her. Anonymous poster hash: 734c3...26e
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2015 #14 Skrevet 14. mai 2015 Selvfølgelig er det forskjell pris på å leie en bolig i rolige omgivelser og utsikt osv, enn et bråkete sted med stilas foran vinduene osv. Angå peis osv. boligen er å regnes i den stand den er på visning, var pipen da brukenes?Anonymous poster hash: 81240...e22 Helt uenig, naboeners oppussing må selvfølgelig påregnes, men mycke lykke til med å prøve å få leien redusert. Anonymous poster hash: 30967...ec3 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2015 #15 Skrevet 15. mai 2015 Det er helt normalt å få redusert leie i perioder med oppussing. Anonymous poster hash: c2ec1...954 4
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2015 #16 Skrevet 15. mai 2015 Ts du må kontakte leieboerforeningen, der får du konkret svar og hjelp.Anonymous poster hash: 4e79d...e0b 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2015 #17 Skrevet 15. mai 2015 Det er helt normalt å få redusert leie i perioder med oppussing.Anonymous poster hash: c2ec1...954 i egen leilighet ja, men ikke for at naboleiligheten pusser opp... Anonymous poster hash: 30967...ec3 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2015 #18 Skrevet 15. mai 2015 Kanskje det er mulig å fremstille denne situasjonen for huseier på en konkret og hyggelig måte og be om en vurdering av husleien grunnet merkostnader og begrensningene denne oppussingen medfører for deg.Anonymous poster hash: 0d59e...1d2 Signerer! Å peise på med Leieboerforeningen, krav og advokattrussel er korteste vei til konflikt. Selvsagt må man gjøre det når ingen andre veier fører frem, men her kan jo tilfellet være at utleier ikke en gang vet hvor stor ulempe dette er for TS! Send mail i en hyggelig tone hvor du forklarer at dette faktisk har vært ganske inngripende for deg, og se hva som skjer. Veldig mange utleiere er også reale folk som skjønner når noe har vært til unødig bry Anonymous poster hash: 25c1f...476 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2015 #19 Skrevet 15. mai 2015 i egen leilighet ja, men ikke for at naboleiligheten pusser opp... Anonymous poster hash: 30967...ec3 Når TS' pipe og vegger forsvinner er det også egen leilighet som pusses opp. Krev reduksjon i husleie, og dersom du får problemer kontakter du leieboerforeningen. (Jeg har vært i forliksrådet og spart tusenvis av kroner på langt mindre ulemper enn dette.) Anonymous poster hash: 53015...e24 7
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2015 #20 Skrevet 15. mai 2015 i egen leilighet ja, men ikke for at naboleiligheten pusser opp...Anonymous poster hash: 30967...ec3 Er du vrang med vilje? Anonymous poster hash: c2ec1...954 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå