AnonymBruker Skrevet 14. mai 2015 #1 Skrevet 14. mai 2015 2,5 åringen sier heeele tiden, på vei til barnehagen. "jeg vil ikke si hei til den og den" H*n får ikke se på matboksen etc min" Hvordan kan jeg unngå dette. Når tantene sier " hei *****" Så er det bare "syyyyyt, neeei, ....." jeg har prøvd og si at sånn sier vi ikke, og at det er viktig og si hei og være go mot de andre og eksempel fortelle at hun ville blitt lei seg om de ikke sa hei til henne osv.. Også har jeg prøvd og overse henne når hun sier det. Det er jo bare en bagatell på en måte, men synes det virker så tullete liksom, sytete. Eller må jeg bare innse at barn er barn og vil hun ikke si nei så er det også greit? (dette er ikke bare barnehagen. generelt når folk sier Hei. Sjenert er hun heller ikke. Utenom det en veldig empatisk, leken og glad unge som ikke har noe store dele problemer osv. Anonymous poster hash: abacd...cd8
Rysiseal Skrevet 14. mai 2015 #2 Skrevet 14. mai 2015 Kanskje kan det hjelpe å velge et bedre tidspunkt for å forklare ungen det. Gjør du det når hun er rolig og ikke rett etter at hun har nektet å si hei / klaget over det. Viktig også at hun ikke avslører at det stresser deg. Innleder du samtale med en rolig stemme og med å si til henne at du gjerne vil forstå hvorfor det plager henne, vil hun kanskje komme med en begrunnelse som gjør det lettere for deg å overbevise henne om å endre atferd. Har hun ikke noen spesiell begrunnelse, blir uansett stemningen bedre tilpasset til at hun hører og tar hensyn til det du sier og mener siden du selv nettopp har hørt henne og tatt hensyn til hennes mening. Selv ville jeg ikke gi opp pga at barn er barn... Barn tester grensene og trenger at de er tydelig fastsatt. Og det kan man gjøre uten å være streng (noen ganger er det vanskeligere å få det itl enn andre selvsagt)
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2015 #3 Skrevet 14. mai 2015 Jenta mi er snart tre og har begynt å si høyt hvem hun liker og ikke. Gjerne ropt ut på butikken "jeg liker ikke han". Jeg gir henne altrnativer å si som "jeg kjenner ikke ham" eller når hun sier "gå vekk" kan hun heller si "jeg vil være i fred". Det å lære sosiale egenskaper tar tid, og en del slike flauheter vil komme men det er vår jobb som foreldre å påpeke hvorfor dette er galt og gi bedre alternativer for hvordan de løses situasjonen. Men inne forvent at dette går over ganske kjappt. Det er viktig å ikke kjefte eller avfeie, men forklare rolig og hjelpe dem med å finne alternative måter å håndtere situasjonen på. Anonymous poster hash: 55d28...270 2
Xanadus Skrevet 14. mai 2015 #4 Skrevet 14. mai 2015 Jeg må bare spørre: Er du flink selv å hilse på ansatte og barn ved barnehagen? Jeg spør fordi jeg vet at mange voksne ikke pleier å hilse på de ansatte ved levering, mens de maser til barnet om at DE skal si hei til de ansatte. Barn kopierer oss nemlig. Praksis er mer effektivt enn teori. Du kan jo evt. spørre de ansatte om hva de gjør vedr. å lære barna vanlig høflighet. Om de ikke har tenkt over det, så spør om de kan ha det på dagsplanen en stund. Og henvis til ditt barn. Høflighet og folkeskikk er veldig viktig. Og både foreldre og barnehagen har her en viktig jobb å gjøre sammen. 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2015 #6 Skrevet 14. mai 2015 Jeg er veldig streng med min 3-åring, iallefall etter norsk standard ser jeg. Her oppfører vi oss eller så får det konsekvenser som står i proposisjoner til handlingen. Operer med advarsler og slikt, og forklarer nøye på forhånd hva som skjer om han velger å gjøre det han gjør en gang til. Han både elsker meg og har respekt for meg. Jeg er en trygg omsorgsperson, som er rolig og setter tydelige grenser. I barnehagen tar jeg meg god tid, hilser, prater og spøker med de ansatte. Har en god tone og tar meg alltid tid til å utveksle noen ord uansett hvor sent ute jeg måtte være. Har fullstendig hetta for at sønnen min skal ende opp som en mobber, eller på annen måte være ekkel gjennom feks ekskludering. Det er å så viktig at jeg går foran som et godt eksempel, og jeg er veldig tydelig på at man skal være høflig og takknemlig hele tiden. "nå har mamma lyst til at du skal være litt snill altså... det er fint om du klarer å hilse pent i dag" - slikt sier jeg ikke her heter det "du skal være hyggelig og grei med alle. Du skal si hei og du skal behandle alle fint" Anonymous poster hash: 6f501...5f7 10
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2015 #7 Skrevet 14. mai 2015 2,5 åringen sier heeele tiden, på vei til barnehagen."jeg vil ikke si hei til den og den"H*n får ikke se på matboksen etc min" Hvordan kan jeg unngå dette.Når tantene sier " hei *****"Så er det bare "syyyyyt, neeei, ....." jeg har prøvd og si at sånn sier vi ikke, og at det er viktig og si hei og være go mot de andre og eksempel fortelle at hun ville blitt lei seg om de ikke sa hei til henne osv..Også har jeg prøvd og overse henne når hun sier det. Det er jo bare en bagatell på en måte, men synes det virker så tullete liksom, sytete.Eller må jeg bare innse at barn er barn og vil hun ikke si nei så er det også greit? (dette er ikke bare barnehagen. generelt når folk sier Hei.Sjenert er hun heller ikke.Utenom det en veldig empatisk, leken og glad unge som ikke har noe store dele problemer osv. Anonymous poster hash: abacd...cd8 Hun er flink til å snakke for 2,5 år å være? Barn tester grenser og egen vilje/bestemmer selv, noe dette er et begynnende eksempel på. Anonymous poster hash: f00e2...7e8 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2015 #8 Skrevet 14. mai 2015 Jeg må bare spørre: Er du flink selv å hilse på ansatte og barn ved barnehagen? Jeg spør fordi jeg vet at mange voksne ikke pleier å hilse på de ansatte ved levering, mens de maser til barnet om at DE skal si hei til de ansatte. Barn kopierer oss nemlig. Praksis er mer effektivt enn teori. Du kan jo evt. spørre de ansatte om hva de gjør vedr. å lære barna vanlig høflighet. Om de ikke har tenkt over det, så spør om de kan ha det på dagsplanen en stund. Og henvis til ditt barn. Høflighet og folkeskikk er veldig viktig. Og både foreldre og barnehagen har her en viktig jobb å gjøre sammen. skjlnner godt du spør, har tenkt det selv og. Men ja jeg vil si det, kjenner alle der godt og jeg er generelt sett en sosial person. Sitter nesten alltid ett sekund ned og slår av en prat. Ikke sant. Anonymous poster hash: bda9d...5c5 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2015 #9 Skrevet 14. mai 2015 Hun er flink til å snakke for 2,5 år å være? Barn tester grenser og egen vilje/bestemmer selv, noe dette er et begynnende eksempel på.Anonymous poster hash: f00e2...7e8 ja det tror jeg. Hun har pratet slik ganske lenge. Gjør seg veldg forstått. Vi pratet stort sett til henne som en voksen. (om du skjønner) Ja det er jo det. Blir bare usikker på hvor streng man kan være. men mange gode tips her. Har nok sagt slik som at "nå må du være snill".... det høres jo bare helt teit ut..egentli. tusen takk for nyttige svar Anonymous poster hash: bda9d...5c5 1
minister-mio Skrevet 14. mai 2015 #10 Skrevet 14. mai 2015 Hvordan holdninger har du selv til de ansatte i barnehagen og andre?
Fleur Delacour Skrevet 14. mai 2015 #11 Skrevet 14. mai 2015 Hvordan holdninger har du selv til de ansatte i barnehagen og andre? Ha ha, lurer jeg også på. 1
Yzma Skrevet 14. mai 2015 #12 Skrevet 14. mai 2015 (endret) ææh, jeg går barnehagelærer, og vi har fått streng beskjed om å si ifra når folk kaller oss tanter eller barnehagetanter, det heter barnehagelærer eller pedagog Så, dette er meg som sier ifra. Læreren min hadde blitt stolt! Endret 14. mai 2015 av Yzma 6
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2015 #13 Skrevet 14. mai 2015 I vår barnehage er det en mannlig ansatt. I en periode ville ikke min treåring si hei til han. Selv om han var kjempehyggelig. Jeg har alltid sagt hei til de personalet i barnehagen, men hver gang jeg sier Hei til han, svarer han ikke. Ser bare sur ut. Min datter (dengang tre år) nekta å si hei til han. Kanskje merket hun at han ikke var så veldig responsgivende i kontakt fra moren sin side? Det går begge veier. Anonymous poster hash: 7c341...38e 2
Gjest Seajewel Skrevet 14. mai 2015 #14 Skrevet 14. mai 2015 ææh, jeg går barnehagelærer, og vi har fått streng beskjed om å si ifra når folk kaller oss tanter eller barnehagetanter, det heter barnehagelærer eller pedagog Så, dette er meg som sier ifra. Læreren min hadde blitt stolt! Å rette på foreldrene er jo en fin plattform for god kommunikasjon... Da vil jeg heller råde deg til å bruke ordet "pedagog" i en annen setning eller samtalesituasjon, f eks ved neste henting; "idag har vi pedagogene gjort sånn og sånn..." slik at forelderen får det inn i samtalesituasjonen på en positiv måte, istedenfor å drive og rette og korrigere på en travel forelder. 5
Yzma Skrevet 14. mai 2015 #15 Skrevet 14. mai 2015 Å rette på foreldrene er jo en fin plattform for god kommunikasjon... Da vil jeg heller råde deg til å bruke ordet "pedagog" i en annen setning eller samtalesituasjon, f eks ved neste henting; "idag har vi pedagogene gjort sånn og sånn..." slik at forelderen får det inn i samtalesituasjonen på en positiv måte, istedenfor å drive og rette og korrigere på en travel forelder. Ja, du har helt rett. Men syntes ikke det er feil å gjøre de oppmerksom på det her, gjør du? Rettet vel heller ikke, informerte 4
Gjest Seajewel Skrevet 14. mai 2015 #16 Skrevet 14. mai 2015 Ja, du har helt rett. Men syntes ikke det er feil å gjøre de oppmerksom på det her, gjør du? Rettet vel heller ikke, informerte Neida, går vel greit å si ifra her? Men ser for meg en klein situasjon om en pedagog hadde begynt å rette på en forelder ved valg av ord. 2
Batteri Skrevet 14. mai 2015 #17 Skrevet 14. mai 2015 (endret) Men hvis søstrene dine jobber i barnehagen er det vel bare å snakke med dem om det? Endret 14. mai 2015 av Batteri 7
Xanadus Skrevet 14. mai 2015 #18 Skrevet 14. mai 2015 I vår barnehage er det en mannlig ansatt. I en periode ville ikke min treåring si hei til han. Selv om han var kjempehyggelig. Jeg har alltid sagt hei til de personalet i barnehagen, men hver gang jeg sier Hei til han, svarer han ikke. Ser bare sur ut. Min datter (dengang tre år) nekta å si hei til han. Kanskje merket hun at han ikke var så veldig responsgivende i kontakt fra moren sin side? Det går begge veier. Anonymous poster hash: 7c341...38e Er det den mannlige ansatte som ser sur ut? Det er ikke bra, da forstår jeg det er vanskelig å si hei. Smil , glede og iver er smittsomt. I min perfekte verden burde alle voksne rundt barn hilse pent, være hensyn fulle og høflige. Da tar barna etter på ett eller annet tidspunkt. Vi må alle være så gode forbilder for barna våre som mulig. Det smitter.
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2015 #19 Skrevet 14. mai 2015 jaja.. "tanter" eller ikke... Det var fordi jeg skulle formidle til dere hvem jeg snakket om... ikke akkurat flertallet i bhg som er pedagoger, så vil ikke si det er noe mere riktig jeg da men.. Og en diskusjon om hva man kaller det, kan vel tas ett annet sted.. mener jeg.. Enhver oppegående person skjønner vel at det ikke er min søstre som alle jobber i barnehagen vel...! Man trenger el ikke spille dum.... Uansett.. ja jeg vil si jeg er imøtekommende mot de, og sier hei. Jeg kjenner jo veldig mange der og. Heller ingen som ikke er hyggelige eller imøtrekommende tilbake, så tror ikke det er problemet Det er vel som flere av dere sier, viktig og påpeke til jenta hva som er "god oppførsel" og hva jeg forventer av henne. Men ikke på den måten at "jeg synes du skal være snill". Har nok og sagt de siste 5 meterne føre vi går inn at "NÅ MÅ DU SI HEI DA!" haha så utrolig teit egentlig....... uff må nok prøve og ikke vise jeg påvirkes sånn av det og snakke med henne om det utenom situasjonen og. Anonymous poster hash: bda9d...5c5 1
Batteri Skrevet 14. mai 2015 #20 Skrevet 14. mai 2015 Enhver oppegående person skjønner vel at det ikke er min søstre som alle jobber i barnehagen vel...! Man trenger el ikke spille dum. Så du mener det er mer oppegående å kalle barnehageansatte for "tanter"? 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå