Amantheia Skrevet 13. mai 2015 #1 Skrevet 13. mai 2015 Eg har ganske nylig bestilt ein flybillett gjennom sas for kjærasten min, men fekk ikkje med meg nokon plass eg kunne skrive inn namn på reisande. Det endte jo med at det er mitt eige namn som står i billetten, og eg må endre det. Men tingen er, eg finn ingen plass på nett der eg kan fikse det sjølv, eg *må* liksom ringe inn, og be dei fikse det for meg. Og ettersom det kjem eit gebyr på 500 kr i tillegg for å fikse dette (som er ein latterleg pris for å endre på nokre bokstavar om du spør meg), så må dei belaste kortet mitt. For å gjere dette krev dei at eg oppgjer kortnummer, utløpsdato og CVC-koden. Altså har dei all min betalingsinformasjon, og har ganske lett mogelegheit til å rett og slett misbruke den, om dei skulle få lyst til det. I tillegg vert telefonsamtalen lagra i opptil 30 dagar, så andre og kan få tak i denne informasjonen. Er det verkeleg ingen annan måte å gjere dette på?
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2015 #2 Skrevet 14. mai 2015 Har bare gjort det på den måten selv.. Anonymous poster hash: 3e8cd...a49
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2015 #3 Skrevet 15. mai 2015 Betalingsinfoen fikk de jo da du bestilte billetten, så jeg ser ikke problemet med å oppgi det en gang til? Har endret reise på nett hos SAS, høres rart ut at det ikke skal være like enkelt med navn?Anonymous poster hash: 0f898...574
Fireflies Skrevet 15. mai 2015 #4 Skrevet 15. mai 2015 Det er ganske strenge regler for slike ting. Hvis en bedrift har lov til å ta i mot kortopplysninger, så er det ikke lov å ha penner eller mobiler inne i lokalene der de tar i mot disse opplysningene. Har de det kan de miste sertifiseringen sin. 1
Amantheia Skrevet 15. mai 2015 Forfatter #6 Skrevet 15. mai 2015 Eg har jo ikkje gjeve vekk den informasjonen til personar når eg bestiller på nett. Det er ingen som kan sjå den infoen når eg betaler. Det er noko anna å måtte seie det til ein framand over telefon. At SAS i seg sjølv ikkje svindlar er jo greitt nok, men ein kan jo vere uheldig å treffe på ein person som veljer å utnytte den informasjonen han får. Likar uansett ikkje å gje vekk denne informasjonen. Men er tydeligvis ingen andre som reagerar på dette?
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2015 #7 Skrevet 15. mai 2015 Har aldri måttet gi fra meg csv-koden når jeg har endret billetter over telefon. Er du sikker på de må det? Anonymous poster hash: 0b4a3...f00
Amantheia Skrevet 15. mai 2015 Forfatter #8 Skrevet 15. mai 2015 Har aldri måttet gi fra meg csv-koden når jeg har endret billetter over telefon. Er du sikker på de må det? Anonymous poster hash: 0b4a3...f00 Dei ba i alle fall om den når eg ringte...
QueenOfTheSidewalk Skrevet 15. mai 2015 #9 Skrevet 15. mai 2015 Ta deg sammen da, ingen i SAS kommer til å utnytte informasjonen din. 1
Amantheia Skrevet 15. mai 2015 Forfatter #10 Skrevet 15. mai 2015 Å unnskyld meg for at eg er litt forsiktig med å gje ut informasjonen min til kven som helst over telefon... Det er jo ikkje sånn at eg reknar med at den vil bli misbrukt, men sjansen er jo der. Så eg tykkjer det er rart at dette ikkje kan ordnes på andre måtar.
juliane Skrevet 15. mai 2015 #11 Skrevet 15. mai 2015 Reagerte ikke systemet da det sto samme navn på begge billettene? Du kan jo spørre SAS på telefonen om det er mulighet for å endre på noen annen måte? Ellers er det helt greit å oppgi info til et så stort og seriøst selskap. Og at samtalen blir lagret er jo bare en sikkerhet for din del, da har du jo bevis for at kundebehandleren har fått oppgitt disse opplysningene hvis du nå mot formodning skulle bli trukket for mye. (Og de samtalene er selvfølgelig bare tilgjengelig i svært spesielle tilfeller.) 1
Amantheia Skrevet 15. mai 2015 Forfatter #12 Skrevet 15. mai 2015 Eg kjøpte berre ein billett, til han. Eg sjølv skal ikkje reise, så systemet reagerte ikkje noko på det. Sendte spørsmål til dei og spurte om det kan endres på annan måte, men det var visst den einaste måten å gjere det på. Men no er det i alle fall ordna opp i, og eg sjølv skal vere mykje meir nøye i framtida om eg skal kjøpe flybillett til andre enn meg sjølv!
juliane Skrevet 15. mai 2015 #13 Skrevet 15. mai 2015 Da skjønner jeg ikke hvorfor i alle dager du endte med å skrive ditt eget navn og ikke hans? Men bra det ordnet seg! Ja, er lurt å sjekke og dobbeltsjekke når man bestiller flybilletter, er mange som har brent seg på navn som er feilstavet eller ikke matcher navnet i passet! 1
reiseglad Skrevet 16. mai 2015 #14 Skrevet 16. mai 2015 Husk at du på SAS kan gå inn og slette bookingen innen 24 timer, om noe ble feil. Da er det bare å bestille billetten på nytt. 1
Amantheia Skrevet 16. mai 2015 Forfatter #15 Skrevet 16. mai 2015 Da skjønner jeg ikke hvorfor i alle dager du endte med å skrive ditt eget navn og ikke hans? Men bra det ordnet seg! Ja, er lurt å sjekke og dobbeltsjekke når man bestiller flybilletter, er mange som har brent seg på navn som er feilstavet eller ikke matcher navnet i passet! Eg skreiv aldri inn noko namn. Men hadde logga inn med Eurobonus-kontoen min, så eg trur det blei sånn automatisk. Kan som sagt ikkje hugse at det var noko felt der eg kunne skrive inn namn på reisande, men det kan vere at eg rett og slett ikkje har fått det med meg. Så skal vere meir nøye neste gong.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå