Gå til innhold

6-årig sengevæter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har da en datter som hele sitt liv har tisset på seg i søvne. Dette ser da også ut til å være noe som går i arv i vår familie. Har inntil videre brukt trusebleie til henne, men disse har stadig oftere begynt å lekke, da hun tisser ganske mye.

Vi har prøvd å begrense væskeinntaket før leggetid, uten at dette har hjulpet. Har ikke lyst til å begrense dette mer, da hun allerede ikke får noe væske etter kl 18. Sørger for at hun går jevnlig på do gjennom dagen, og selvsagt at hun tømmer blæra like før leggetid. Likefullt er det lekkasjer.

Har også vært hos legen om dette, men han ser ikke ut til å ta det så alvorlig og mener dette er noe hun kommer til å vokse av seg. Vi har prøvd belønningsskjemaer og diverse andre metoder som alarm og vekking, men dette har hatt høyst varierende hell; hun våkner ikke, eller hun har allerede tisset på seg. I tillegg kan hun flere ganger tisse på seg flere ganger i søvne.

Det er en smule frustrerende, men prøver å slå oss til ro med det og ikke stresse så altfor mye med det. Derfor har vi brukt trusebleier inntil nå. Men spørs om ikke vi burde se etter andre løsninger, da stadig oftere er sengen hennes neddynket i urin. Ikke særlig moro.

Har dere noen gode forslag å komme med?


Anonymous poster hash: 98110...2c0



Anonymous poster hash: 98110...2c0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her viste det seg at barnet hadde for liten urinblære. Barnet hadde problemer på dagtid og da. Fikk konstatert for liten blære etter ul undersøkelse.

Så vi snakker mye om hvordan det kjennes å ville på do. Så øvde vi på at barnet skulle holde seg litt før det sprang på do. Plutselig var problemet borte både på dagtid og på natten.

Anonymous poster hash: cd8cd...718

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drøymer jenta di mykje? Snakker og roper i søvne?

Eg tisser fortsatt i senga, i perioder. Det er rett og slett pga. livaktige drømmer.

Helsing 24 åring..

Anonymous poster hash: af5e0...29b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest morhjertegod

Min datter hadde en venninde som slet med dette da hun var seks. Husker foreldre en periode vekket henne rundt 23 og bar henne på do, tror hun nesten tisset i søvne.

Men hva som forårsaket det, eller om det var det som hjalp vet jeg ikke.

Helsestasjon pleier hjelpe med slike ting, har hørt om en type overmadrass som varsler når barnet tisser e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tuppesjura

Dette er bare et skudd i blinde, men har dere fått sjekket jernlagrene hennes? Minstemann her tisset seg ut i perioder og det har vi funnet ut har sammenheng med lave jernlagre. Han sover så tungt da at han ikke greier å våkne for å gå på do.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å gå til kiropraktor. Jeg kjenner noen som hadde et barn som slet med det, og de ble henvist til kiropraktor. Aner ikke hva slags behandling han gav, men det funket ihvertfall for dette barnet.

Anonymous poster hash: 3276f...9e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min datter hadde en venninde som slet med dette da hun var seks. Husker foreldre en periode vekket henne rundt 23 og bar henne på do, tror hun nesten tisset i søvne.

Men hva som forårsaket det, eller om det var det som hjalp vet jeg ikke.

Helsestasjon pleier hjelpe med slike ting, har hørt om en type overmadrass som varsler når barnet tisser e.l.

Nå fraråder de å vekke ungene for å gå på do, da det heller gir dem vanen at de skal tisse da og da.

Anonymous poster hash: cd8cd...718

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest morhjertegod

Nå fraråder de å vekke ungene for å gå på do, da det heller gir dem vanen at de skal tisse da og da.

Anonymous poster hash: cd8cd...718

Ok, takk for informasjon. Nå har jo dette barnet sluttet med dette, men veldig greit å vite. :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere prøvd nesespray? Det funker for noen. Altså et hormon som skal sette den urinproduksjon som man får som nesespray som taes før leggetid.

Når barnet er så stort så får du både kladder og bleier beregnet for store barn på blåresept. Det gjør iallefall hverdagen enklere. Om dere bruker vanlige bleier så er det ikke sikkert det er nok. Bleier for store barn er beregnet på større mengder urin.

Anonymous poster hash: cd8cd...718

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter sover ganske tungt, ja. Men hun skriker ikke eller noe slikt i søvne. Sover bare veldig tungt, og våkner ikke av at sengen er våt engang. Og selv da heller ikke av alarm.

Vi har vært på helsesjekk med henne for noen måneder siden. Der kunne ikke de finne ut noe jernmangel på henne. Alt var som det skulle være.

Vurderer å gå over til teipbleier da disse har bedre oppsigningsevne og sitter bedre, men er sannelig ikke sikker på hvordan det vil bli motatt. Hun har ikke brukt dem på omtrent to år. Har ikke snakket med henne om det, og hun ligger nå og sover i sin dypeste søvn nå, så får muligens ta det opp med henne i morgen. Om ikke annet så for en midlertidig løsning. Å vaske sengetøy hver bidige morgen er ikke fullt så moro.

Skal prøve å kontakte en kiropraktor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lyst til å begrense dette mer, da hun allerede ikke får noe væske etter kl 18

Dette er rett og slett skikkelig slemt.

Jeg var sengevæter selv, og ble nektet drikke på kveldstid.

Er du klar over hvor forferdelig det er å ikke kunne drikke?

Dette har for meg resultert i et panisk behov for alltid å ha nok drikke tilgjengelig i volsen alder.

La datteren din drikke det hun trenger, det er ikke der problemet ligger.

Anonymous poster hash: 346b8...121

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er rett og slett skikkelig slemt.

Jeg var sengevæter selv, og ble nektet drikke på kveldstid.

Er du klar over hvor forferdelig det er å ikke kunne drikke?

Dette har for meg resultert i et panisk behov for alltid å ha nok drikke tilgjengelig i volsen alder.

La datteren din drikke det hun trenger, det er ikke der problemet ligger.

Anonymous poster hash: 346b8...121

Dette er noe vi ble anbefalt å gjøre, for å prøve å holde henne tørr om natten. Vi gir henne selvsagt drikke om hun virkelig er tørst; er ikke sånn at hun tørster ihjel. Og selvsagt får hun drikke nå som det begynner å bli varmere i været. Men vi har forsøkt ulike metoder, deriblant å kutte ned på væskeinntak før leggetid, uten så altfor mye hell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier det ligger til familien. Da er det sannsynlig at det skyldes manglende produksjon av et hormon på nattestid som regulerer utskillelsen av urin. Dette skjer via et senter i hjernen som modnes noe ulikt hos folk. Dette er arvelig. Dette hormonet kan tas som smeltetablett under tungen om kvelden, og vil gi mindre urin i blæra om natta. Verdt et forsøk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei. Vil bare si fra at min ene datter også tisset i søvne på samme alder. Vi tok henne i perioder opp på do på natta. Andre perioder begynte med nattbleie igjen (sånn trusebleie, men som en ordentlig bleie som ikke lekker). Nå er hun 8 år, tas ikke lenger opp på do om natta og heldigvis ingen nattbleie mer. Fortsatt kan hun ha enkelte uhell, da gjerne hvis hun har drukket mye på kvelden. Poenget mitt er at det som regel går over av seg selv. Hørte et sted at ca 10% av alle skolebarn er sengevætere. Så helt normalt :)

Anonymous poster hash: 70b8d...a1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde et tisseproblem når jeg var liten jeg også. Husker jeg fikk noen piller jeg skulle ta hver dag, så var problemet borte. Husker pillene var store kapsler som var gule og grønne :)

Anonymous poster hash: 414db...0c7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår datter fikk smeltetabletter og oppfølging av lege. Tablettene hjalp og hun sluttet med dem da hun var blitt litt eldre og kroppen moden for det.som andre sier kan det ligge i et hormon som regulerer urinproduksjon om natten. Da hjelper slike tabletter.

Anonymous poster hash: cbfdf...c1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Be legen om henvisning til urolog. Man skal bestandig undersøke om det er fysiske forhold som gjør at barnet ikke blir tørt.Der vil dere få god hjelp til videre tiltak.

Anonymous poster hash: 0ce3d...1e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...