AnonymBruker Skrevet 13. mai 2015 #1 Skrevet 13. mai 2015 Jeg har en fastlege som jeg har gått til jevnlig for oppfølging og vi har snakket masse. Føler at vedkommende vet mer om meg enn jeg har sagt og tenkte kanskje tanken om legen kanskje har googlet meg? Sett på Facebook siden min etc? Gjør ikke noe hvis legen har gjort det altså, jeg bare lurer om leger gjør dette eller evt lar være selv om de er nysgjerrige. Jeg har selv en jobb der jeg ofte kan finne på å Google folk og sjekke vedkommende litt nærmere, bare fordi jeg synes det er interessant.Anonymous poster hash: 5f19b...7e8
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2015 #2 Skrevet 13. mai 2015 Hva tror du legene har tid til og gidder? Kan like gjerne være moren din eller andre som har snakket med legen og gitt info om deg. Anonymous poster hash: 21068...88b 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2015 #3 Skrevet 13. mai 2015 Tviler på at de gidder det. Du er en av kanskje par tusen pasienter. Skal de drive å Google alle så har de ikke tid til det de faktisk skal. Behandle syke mennesker. Syntes også det er spesielt at du driver å googler folk du møter gjennom jobb. Nå vet ikke jeg hva slags jobb du har, men om du har pasienter/brukere syntes jeg det virker uprofesjonelt.Anonymous poster hash: 24b86...576 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2015 #4 Skrevet 13. mai 2015 Selvfølgelig gidder de det. De er like nysgjerrige som deg og meg. Anonymous poster hash: 03e28...198 2
Minya Skrevet 13. mai 2015 #5 Skrevet 13. mai 2015 Det er egentlig større sjanse for at du faktisk har fortalt legen om de tingene du tror du kanskje ikke har nevnt. Særlig om du har snakket mye med legen om løst og fast. Det er ikke alltid like lett å huske alt man har sagt når man har sagt mye forskjellig.
Gjest Skrevet 13. mai 2015 #6 Skrevet 13. mai 2015 Tviler på at dem googler opp pasienter, men det kan hende de tilfeldigvis snubler over pasienter på f.eks facebookgrupper osv. Min fastlege er medlem av en facebookgruppe som jeg og er medlem av. Vi har flere ganger diskutert i flere tråder. Hun har aldri tatt opp dette på legetimer og alltid holdt seg veldig proffesjonell mot meg på legetimer
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2015 #7 Skrevet 13. mai 2015 Jeg googler også personer, bare av nysgjerrighet. Ikke systematisk, altså, men når jeg blir interessert i vedkommede/personens situasjon. Er saksbehandler. Googlingen påvirker ikke jobben min (har konkrete saker som ikke har noe med personfremstilling på nett å gjøre), men jeg liker å bli påminnet om at numrene i rekka er ekte mennesker. Kan godt tenke meg at flere yrkesgrupper synes det er greit å oppdatere seg om folk/forberede seg til et møte ved å bli påmint hvem det er de skal snakke med.Anonymous poster hash: 4bd1f...a58
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2015 #8 Skrevet 13. mai 2015 Vet at psykologer kan gjøre det så ja hvorfor ikke legen, om han/hun virkelig lurer Anonymous poster hash: 27cc0...73f
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2015 #9 Skrevet 14. mai 2015 Vet at psykologer kan gjøre det så ja hvorfor ikke legen, om han/hun virkelig lurer Anonymous poster hash: 27cc0...73f Dersom leger eller annet helsepersonell googler noen de har som pasienter, er dette et brudd på taushetsplikt, da søket de foretok, er lagret elektronisk og således mulig å spore. Andre kan dermed forstå at vedkommende har vært pasient hos den aktuelle legen. Dette er et alvorlig lovbrudd som må meldes til fylkeslegen dersom det oppdages. Anonymous poster hash: 5f587...f71 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2015 #10 Skrevet 14. mai 2015 Jeg googler også personer, bare av nysgjerrighet. Ikke systematisk, altså, men når jeg blir interessert i vedkommede/personens situasjon. Er saksbehandler. Googlingen påvirker ikke jobben min (har konkrete saker som ikke har noe med personfremstilling på nett å gjøre), men jeg liker å bli påminnet om at numrene i rekka er ekte mennesker. Kan godt tenke meg at flere yrkesgrupper synes det er greit å oppdatere seg om folk/forberede seg til et møte ved å bli påmint hvem det er de skal snakke med.Anonymous poster hash: 4bd1f...a58 Jeg synes dette er litt spesielt. Og det å tro at man ikke blir påvirket av googling selv om man prøver å ikke være det er ikke riktig. Ubevisst kan det være med på å danne et bilde på godt og vondt. Selv er jeg svært restriktiv med hva jeg skriver offentlig på nett, nettopp fordi jeg vil unngå sånt som du driver med. Anonymous poster hash: 503a8...ef5 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2015 #11 Skrevet 14. mai 2015 Man kan jo Google fra sin egen iPad og slette Google søkeloggen. Mener du da at det er brudd på taushetsplikten fordi de som jobber i Google kan finne det ut? Og isåfall kan jo vedkommende legen søker på være en bekjent og ikke en pasient, umulig å vite! Så synes den tolkningen var litt streng angående brudd på taushetsplikt. Min egen googling handler mer om at jeg kan være interessert i mennesker jeg møter igjennom jobben og da sjekker jeg typ linkedin (og det ser de jo på profilen sin), men kan også titte innom Facebook for å se hvordan personen er på privaten selv om Facebook kan gi ett annet bilde enn realitetene. Jeg bryr meg overhode ikke om min lege har googlet meg.Anonymous poster hash: 5f19b...7e8 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2015 #12 Skrevet 14. mai 2015 Dersom leger eller annet helsepersonell googler noen de har som pasienter, er dette et brudd på taushetsplikt, da søket de foretok, er lagret elektronisk og således mulig å spore. Andre kan dermed forstå at vedkommende har vært pasient hos den aktuelle legen. Dette er et alvorlig lovbrudd som må meldes til fylkeslegen dersom det oppdages. Anonymous poster hash: 5f587...f71 Er det deg igjen..... Sett deg inn i det du kommenterer.Anonymous poster hash: c7b07...640 4
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2015 #13 Skrevet 14. mai 2015 Dersom leger eller annet helsepersonell googler noen de har som pasienter, er dette et brudd på taushetsplikt, da søket de foretok, er lagret elektronisk og således mulig å spore. Andre kan dermed forstå at vedkommende har vært pasient hos den aktuelle legen. Dette er et alvorlig lovbrudd som må meldes til fylkeslegen dersom det oppdages.Anonymous poster hash: 5f587...f71 For noe forbanna fjas, hehe Anonymous poster hash: b020d...d1c 5
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2015 #14 Skrevet 14. mai 2015 Dersom leger eller annet helsepersonell googler noen de har som pasienter, er dette et brudd på taushetsplikt, da søket de foretok, er lagret elektronisk og således mulig å spore. Andre kan dermed forstå at vedkommende har vært pasient hos den aktuelle legen. Dette er et alvorlig lovbrudd som må meldes til fylkeslegen dersom det oppdages. Anonymous poster hash: 5f587...f71 Ja, er all elektronisk informasjon om pasienter også brudd på taushetsplikten da? Alt foregår jo elektronisk nå, så da bryter vel all helsepersonell taushetsplikten da? Det er mulig å tenke lenger enn sin egen nesetipp. Anonymous poster hash: 40afb...171
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2015 #15 Skrevet 16. mai 2015 En fastlege kan ha mange hundre pasienter på sin liste og jeg tviler på at vedkommende verken har tid eller interesse for å google noen av dem. Så interessant tror jeg faktisk ikke de syns pasientene sine er. Anonymous poster hash: 12734...366 1
mie23 Skrevet 16. mai 2015 #16 Skrevet 16. mai 2015 Legen min har lest bloggen min, så ja.. det tror jeg
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå