Gå til innhold

Er dette tvangs tanker?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er bare litt nysgjerrig på dette fordi jeg vil kalle det tvangstanker men dette er ikke noe jeg tenker over til vanlig selv om jeg gjør ting, men jeg ser ikke på det som noe stort problem enda. Så lurer jeg på om dette er helt normalt eller om dette er blitt til et problem?

I alle fall, det er ganger jeg er nødt til å skru lyset av og på, å telle fordi jeg er nødt til å gjøre det så å så mange ganger, men det er ikke så ofte.

Når jeg skal ha på lyd på tven kan jeg ikke ha på lyden på f.eks. 5, 15 eller 25.

Det er nødt til å stå på enten 10, 20, 30 osv. oppover.

Det er veldig mange små ting jeg gjør, ikke bare som lyset og tven, men det er ofte tanker som sier til meg at om jeg ikke gjør det og det, ting som egentlig ikke betyr noen ting så bringer det ulykke og det kan være litt slitsomt noen ganger.

Men som sagt er ikke dette et stort problem for meg i hverdagen. Jeg er bare litt nysgjerrig:)

Jente 16



Anonymous poster hash: 77501...7e1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slik hadde jeg det da jeg var tenåring også. Men det gikk sakte men sikkert over.



Anonymous poster hash: c0e2b...b44
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik hadde jeg det da jeg var tenåring også. Men det gikk sakte men sikkert over.

Anonymous poster hash: c0e2b...b44

Får satse på at dette går over med alderen ja!:)

Fint å høre jeg ikke er den eneste:)

Anonymous poster hash: 77501...7e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er typiske symptomer på OCD - Obsessive Compulsive Disorder. Det er ikke bare tvangstanker - som ordet tilsier er det kun med tankene. Det du gjør, er å utføre tvangshandlinger i tillegg. Det virker ikke som det er til noe hinder for deg i hverdagen, men om det blir det, tror jeg det lureste du kan gjøre er å få hjelp med det.

Det er forresten ikke unormalt i det hele tatt - selv er jeg nesten manisk opptatt av å ikke tråkke på kumlokk. Så mye at jeg til og med gjør det ubevisst. Når jeg er ute og går med venner så ler de av meg, jeg merker det ikke selv engang. Men det er ikke noe stort problem, så jeg bryr meg ikke om det :)



Anonymous poster hash: d938d...3f1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat

Jeg vil absolutt kalle dette tvangstanker og tvangshandlinger.

Mange har noen slike tanker/handlinger, uten at det går ut over hverdagen. Noen går over og noen ikke. Jeg kjenner voksne som også har liknende ritualer rundt visse tall, f.eks at termostaten i bilen stå på et partall osv. Det viktige er å huske at verden ikke går under og at det ikke skjer noen ulykke selv om "reglene" skulle brytes. (Men fy så vanskelig det er...)

Hvis de begynner å skape problemer for deg, bør du snakke med f.eks skolehelsesøster. H*n kan kanskje ikke hjelpe deg direkte, men kan gi tips om hvor du går videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil absolutt kalle dette tvangstanker og tvangshandlinger.

Mange har noen slike tanker/handlinger, uten at det går ut over hverdagen. Noen går over og noen ikke. Jeg kjenner voksne som også har liknende ritualer rundt visse tall, f.eks at termostaten i bilen stå på et partall osv. Det viktige er å huske at verden ikke går under og at det ikke skjer noen ulykke selv om "reglene" skulle brytes. (Men fy så vanskelig det er...)

Hvis de begynner å skape problemer for deg, bør du snakke med f.eks skolehelsesøster. H*n kan kanskje ikke hjelpe deg direkte, men kan gi tips om hvor du går videre :)

Ja det med lyden på tven, lyset og de tingene jeg gjør fast som er et problem for meg.

Det som er, er de små tingene jeg gjør hele tiden som ikke er faste ting jeg gjør. Det som sier til meg at om jeg ikke gjør det og det så bringer det ulykke, det vil ødelegge for meg osv, og det er slitsomt.

Anonymous poster hash: 77501...7e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sier dette på nesten hvert innlegg jeg ser om tvangstanker/handlinger: vær så snill å ta tak i det før det blir verre! Det begynte med slike små ting med meg også, og så ble det så ille at jeg ikke taklet hverdagen. Jeg unner ingen ocd - ingen. Prat med noen profesjonelle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...