Gå til innhold

Kristnet syn på onani

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva sier bibelen om onani?

Jeg er nysgjerrig på hva bibelen sier om onani og har derfor diskutert dette med flere kristne. Som oftest kommer bibelverset i første mosebok 38. 9-10 opp.

6. Juda tok en kone til Er, den førstefødte sønnen sin. Hun het Tamar. 7 Men Er, Judas førstefødte, var ond i Herrens øyne, og Herren tok livet hans. 8 Da sa Juda til Onan: «Gå inn til din brors kone og gjør din plikt som svoger, så du kan skaffe din bror etterkommere.» 9 Men Onan visste at etterkommerne ikke ville bli hans. Når han gikk inn til sin brors kone, lot han sæden gå til spille på jorden for ikke å gi broren etterkommere. 10 Men det Onan gjorde, var ondt i Herrens øyne, og han tok livet hans også.

Argumentet som gjentatte ganger blir brukt er at onan blir staffet med døden fordi han lar sin sæd gå til spille.

Når jeg leser teksten det blir referert til så kan jeg ikke si meg enig. Ja Gud straffer Onan med døden fordi det han har gjordt er ondt i herrens øyne. Men her er det jo flere alternativer som ikke blir nevnt.

1.Han har latt sæden sin gå til spille.

2. Han har hatt sex med brorens kone.

3. Han har ikke gitt broren en etterkommer

4. Det står ingenting om hva kvinners ønske er

Hvis vi tar utgangspunkt i at Gud ikke vil at han skal la sæden sin gå til spille. Da vil det jo si at det kun er menn som ikke kan onanere?

Hvis det gjelder begge kjønn så er det jo både mannens sæd og kvinnens egg som ikke må gå til spille. Dvs at det bør prøves å lage barn for hver eggløsning kvinnen har. Hvis ikke vil egget bli skyldt ut av kroppen via mensentrasjonen hver måned. Og det har jo ikke noe med onani å gjøre. Det virker jo urimelig.

Hva mener du om temaet? Tekstens mening? Og finnes det flere bibeltekster som kan rettelse oss i forbindelse med dette temaet?

Det bør kanskje også nevnes at teksten er hentet fra gamletestamentet aka den vi ser bort fra etter nåden kom.

Anonymous poster hash: 3c9cc...152

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...