Gå til innhold

Gaver til naboungene


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har flotte naboer her vi bor, holder øye med hjemmene til hverandre når noen er bortreist, og hjelper hverandre med å passer katter og lignende når naboen trenger det.

Vi bor i en blindvei med 6 hus og det fungerer bra.

Men så er det et men, den ene naboens sønn fylte 18 i fjor og jeg ga 200 kr som en liten oppmerksomhet. Jeg tenkte det var koselig og det er noe vi naboer har gjort når ungene fyller 18, å stikke til dem en liten seddel. Men mora til gutten som ble 18 syntes jeg hadde vært ualminnelig kjip (de er nye, flytta inn i fjor vinter, men har brukt meg som kattepasser et par ganger)som bare ga 200 kr til en 18 åring.

Har skjønt at det bare var meg som ga i nabolaget, siden de akkurat var flyttet inn når ungen ble 18.

Jeg er uføretrygdet og har ikke stor inntekt og kunne veldig gjerne brukt de pengene på meg selv, men det er en glede å kunne gi også :).

Nå skal det andre barnet konfirmeres og jeg teller på knappene over hva jeg skal gjøre, skal jeg bare late som ingenting eller må jeg gi så det svir i lomma?

Jeg vil jo ikke falle ut med en nabo, spesielt siden vi har det så bra her.

Vet at en annen naboen kommer til å gi 200 kr, og jeg burde vel fortelle min henne om at det blir oppfattet som gjerrighet å bare gi 200 kr, men er så usikker.

Hadde dere bare gitt gutten 200 kr i gave og gitt blaffen i mora?



Anonymous poster hash: 860e9...78b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest iGirl

Vi har flotte naboer her vi bor, holder øye med hjemmene til hverandre når noen er bortreist, og hjelper hverandre med å passer katter og lignende når naboen trenger det.

Vi bor i en blindvei med 6 hus og det fungerer bra.

Men så er det et men, den ene naboens sønn fylte 18 i fjor og jeg ga 200 kr som en liten oppmerksomhet. Jeg tenkte det var koselig og det er noe vi naboer har gjort når ungene fyller 18, å stikke til dem en liten seddel. Men mora til gutten som ble 18 syntes jeg hadde vært ualminnelig kjip (de er nye, flytta inn i fjor vinter, men har brukt meg som kattepasser et par ganger)som bare ga 200 kr til en 18 åring.

Har skjønt at det bare var meg som ga i nabolaget, siden de akkurat var flyttet inn når ungen ble 18.

Jeg er uføretrygdet og har ikke stor inntekt og kunne veldig gjerne brukt de pengene på meg selv, men det er en glede å kunne gi også :).

Nå skal det andre barnet konfirmeres og jeg teller på knappene over hva jeg skal gjøre, skal jeg bare late som ingenting eller må jeg gi så det svir i lomma?

Jeg vil jo ikke falle ut med en nabo, spesielt siden vi har det så bra her.

Vet at en annen naboen kommer til å gi 200 kr, og jeg burde vel fortelle min henne om at det blir oppfattet som gjerrighet å bare gi 200 kr, men er så usikker.

Hadde dere bare gitt gutten 200 kr i gave og gitt blaffen i mora?

Anonymous poster hash: 860e9...78b

Ja.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitt blaffen i å gi noe. Det er utrolig frekt å klage på en gave man får. 200 kr fra en nabo er IKKE lite. Når de er så utakknemlige får de rett og slett la være å få noe. Man er overhodet ikke pliktig til å gi noe til nabounger.



Anonymous poster hash: f4ef4...fba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chiki

Vi gir bare 100kr til nabokonfirmanter, dere kan jo ikke gi mer enn 200kr å gjøre forskjell på nabobarna fordi moren har altfor høye forventninger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy flate, kjenner jeg blir irritert på denne utakknemlige moren på dine vegne. Det å i hele tatt gi nabobarna gaver er kjempesnilt og omtenksomt!

Hva med å undersøke om det er flere av dere i nabolaget som vurderer å gi gave. Så kan dere spytte inn en hundrings hver, f.eks. hvis dere er fem husstander som bidrar, legg en femhundrelapp inni et fint kort og skriv en fin hilsen fra nabodamene.



Anonymous poster hash: b418e...dde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :).

Har tenkt at ungene kan ikke gjøre noe for at mora syntes jeg burde gi mer, vet ikke hva hun mener jeg bør gi.

Skal høre med naboene, jeg har ikke fortalt om mora til de andre naboene, en gave sammen er en god ide :)



Anonymous poster hash: 860e9...78b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Margit Spat

Jeg ville gitt 200 kroner og gitt blaffen i mora.

I området jeg bor er det ganske vanlig å gi 200 i konfirmasjonsgave til naboer som man har litt å gjøre med og ingen ting til de man ikke har noe med å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på morens reaksjon hadde jeg nesten latt være å gi noe, men det er jo ikke konfirmantens feil. Ettersom de er nyinnflyttet så burde de vært fornøyd bare ved å få. Uansett hva en person hadde gitt mine barn så hadde jeg vist takknemlighet. Hadde aldri funnet på å si at det var for lite, herregud, hva slags samfunn er det vi lever i?



Anonymous poster hash: 43be2...f34
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sikker på at 18-åringen ble glad for gaven, selv om moren ikke ble det. Når jeg var konfirmant fikk jeg 200-300 kroner fra vår nabo. Vi har aldri hatt et tett forhold, så jeg ble både overrasket og veldig glad over oppmerksomheten. Selv om beløpet ikke var spesielt stort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på morens reaksjon hadde jeg nesten latt være å gi noe, men det er jo ikke konfirmantens feil. Ettersom de er nyinnflyttet så burde de vært fornøyd bare ved å få. Uansett hva en person hadde gitt mine barn så hadde jeg vist takknemlighet. Hadde aldri funnet på å si at det var for lite, herregud, hva slags samfunn er det vi lever i?

Anonymous poster hash: 43be2...f34

Det verste var vel at sønnen stod å hørte på at mora kalte meg kjip. Men nå skal jeg høre med naboene om vi kan gå sammen, jeg trenger ikke å fortelle om moras utbrudd. Har ikke lyst til å lage dårlig stemning.

Anonymous poster hash: 860e9...78b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste var vel at sønnen stod å hørte på at mora kalte meg kjip. Men nå skal jeg høre med naboene om vi kan gå sammen, jeg trenger ikke å fortelle om moras utbrudd. Har ikke lyst til å lage dårlig stemning.

Anonymous poster hash: 860e9...78b

Stakkars unge (er vel ikke unge lenger da, men han er uansett mora sin unge)!! Hva måtte han tenke? Jeg strør iallefall ikke om meg med penger, det har jeg ikke råd til. Jeg ga ikke mer enn 400 til datteren min nå da hun var 17. Jeg ser at du bor i et flott nabolag, det har jeg aldri gjort, så for meg er det helt unaturlig å gi penger til ungene i nabolaget bare de har bursdag. Eneste er hvis man blir invitert på kake. Og konfirmasjon etc er jo noe annet da.

Anonymous poster hash: 43be2...f34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det er rart at Ts ikke reagerer på hvor vanvittig det er av moren å klage på gaven!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det dummeste jeg har hørt, for en utakknemlig dame. Kan banne på at ungdommen ikke forventet så mye som et gratulerer med dagen fra naboene, så han ble nok veldig glad for pengene han fikk. Tviler på at konfirmanten også forventer noe til dagen sin, så gi det du føler for å gi :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Problemet er at moren er utakknemlig og ikke holder det for seg selv! 200 kr er en helt flott sum som de fleste andre ville satt pris på, og jeg synes ikke du skal la den kommentaren presse deg til å gi mer.

Å gå sammen med flere høres ut som en fin ide. Og jeg synes også det er fint av deg å ikke fortelle om morens kommentar til de andre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vant til at folk som er "bare" naboer gir summer i den klassen du beskriver til større dager som konfirmasjon og lignende. 100-200 kr. Man forventer liksom ingenting annet enn kanskje et kort eller en muntlig hilsen fra naboer, så da er enhver pengesum en hyggelig overraskelse. Ikke gi mer enn du føler deg komfortabel med.



Anonymous poster hash: ebc04...b3b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det verste var vel at sønnen stod å hørte på at mora kalte meg kjip.

Anonymous poster hash: 860e9...78b

Ærlig talt.. Hun kjerringen der er ikke bare ualminnelig utakknemlig, hun er rett og slett hårreisende frekk og uhøflig! 😳 (Jeg ville ikke passet kattene hennes igjen for å si det slik..)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...