Gå til innhold

Hysteriske foreldre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har vi blitt en generasjon med hysteriske foreldre?

Barnet skal overvåkes 24/7, det skal ha hjelm på seg når det lærer og gå/krype så det ikke slår seg. Barnet skal ikke få lov og klatre og utforske på møbler.

Man skal ha panikk over og sende barnet i barnehagen, der skjer det jo så mange ulykker! Kanskje de ikke liker barnet mitt og behandler det som søppel. Var også ei dame som fikk barnehagen til og sage ned alle trærne for de kunne barnet falle ned fra!

Ja kunne sikkert kommet på mer også. Dette er ting jeg har hørt i barselgruppen jeg går i. Jeg må da være verdens mest uansvarlige som lar barnet mitt utforske, og jeg skal til og med sende han i barnehage med god samvittighet!

Har dere hørt noen ekstreme historier fra overbeskyttende foreldre?

Anonymous poster hash: a4b78...fdb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvem har hjelm på når de lærer å krabbe? For en konstruert problemstilling

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Skavlan har tegnet et flott bilde på det: tegning av to gutter som leker med lego, mens den ene ungen roper: pappa pappa, Jonas leker med lego uten hjelm!

Anonymous poster hash: fc591...8ba
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Aldri noensinne hørt om noen som har hjelm på unger som skal krabbe, og at noen bhg. har saget ned alle trærne, tror jeg rett og slett ikke på. I Norge har vi sterk tradisjon for naturtomter til barnehager og skoler. Dersom dette stemmer, ville det være såpass sensasjonelt at det havnet i en eller annen avis, så da kan du jo bevise det?

Anonymous poster hash: d8151...ea2
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvem har hjelm på når de lærer å krabbe? For en konstruert problemstilling

Hun var så redd for at han skulle slå hodet sitt når han faller når han skal prøve og reise seg opp og stå. Blir helt matt, å slå seg er vel litt av læringen er det ikke? Man skal jo selvfølgelig passe på, men å dra på en hjelm blir vel litt vel ekstremt?

AnonymBruker
Skrevet

Aldri noensinne hørt om noen som har hjelm på unger som skal krabbe, og at noen bhg. har saget ned alle trærne, tror jeg rett og slett ikke på. I Norge har vi sterk tradisjon for naturtomter til barnehager og skoler. Dersom dette stemmer, ville det være såpass sensasjonelt at det havnet i en eller annen avis, så da kan du jo bevise det?

Anonymous poster hash: d8151...ea2

Nå var det stregt tatt ikke jeg som sa det, det var ei i barselgruppen min, så du kan jo spørre henne om kilde?

AnonymBruker
Skrevet

Barneskolen her i byen har fått sagd ned alle trærne, i tilfelle ei grein skulle brekke.

Furulunden Skole har blitt til Furustubben Skole...

Anonymous poster hash: fc591...8ba
  • Liker 1
Skrevet

Hun var så redd for at han skulle slå hodet sitt når han faller når han skal prøve og reise seg opp og stå. Blir helt matt, å slå seg er vel litt av læringen er det ikke? Man skal jo selvfølgelig passe på, men å dra på en hjelm blir vel litt vel ekstremt? Anonymous poster hash: a4b78...fdb

det er i beste fall et enkelttilfelle, og ikke "hysteriske foreldre" som du skriver i HI
Gjest Margit Spat
Skrevet

Jeg kan garantere at dette ikke er knyttet til nåværende generasjon av småbarnsforeldre. Min svigermor var hysterisk overbeskyttende overfor sine barn, som nå er i 40-årene, og jeg husker fra egen barndom at det var svært forskjellig hva mine venner fikk lov til. Noen ble nærmest polstret, mens andre fikk "lære på egne premisser".

Forskjellen er at vi har mer sikkerhetsutstyr i dag enn den gang. Vi har også langt færre alvorlige barneulykker. Noe av det dummeste jeg ser er den Facebookstatusen om at "Vi som vokste opp på 60/70/80-tallet hadde ikke sykkelhjelm, vi hadde ikke godkjent lekeplassutstyr og vi lekte i gata. Det er blitt folk av oss likevel" osv osv. Joda; det er blitt folk av de som vokste opp, men det var en langt større andel barn som skadet seg alvorlig eller døde på den tiden.

Jeg har jobbet med skadeforebygging selv, og har gjentatte ganger hørt foreldre argumentere så flott med at det er bra at barna faller og slår seg, og gjerne brekker en arm eller et bein, for da lærer de. Vel; de samme foreldrene er de som brøler høyest om ansvarsplassering når gullet får et skrubbsår i panna i barnehagen...

Når det er sagt: jeg synes det er overkill å kle på ungen hjelm for å lære å gå! Man bør heller sikre skarpe kanter og spisse hjørner osv.

AnonymBruker
Skrevet

det er i beste fall et enkelttilfelle, og ikke "hysteriske foreldre" som du skriver i HI

Det var ett eksempel, det er flere eksempel i innlegget mitt. Er du en av disse hysteriske selv siden du kverulerer sånn?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hun var så redd for at han skulle slå hodet sitt når han faller når han skal prøve og reise seg opp og stå. Blir helt matt, å slå seg er vel litt av læringen er det ikke? Man skal jo selvfølgelig passe på, men å dra på en hjelm blir vel litt vel ekstremt?

Men hun er tydeligvis en av de ytterst få som gjør dette og neppe et utbredt problem.

Aldri hatt hjelm på ungen, heller ikke på sparkesykkel. Aldri løpt etter barnet da det lærte å gå for å avdempe fall og er i oppfatning om at dette er normen.

De aller fleste barn jeg kjenner begynner i bhg ved 10-12 mnd alder. Og i barnehagen vi har barna i er det naturområder med bratte svaberg, røtter og trær (stup rett ned bak et lavt gjerde) og høye klatrestativer (som t.o.m er litt falleferdige).

Ingen er nevneverdig bekymret over noe av dette og anser det som helt normalt!

Anonymous poster hash: 136b8...b82

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvem setter på barnet hjelm når det skal lære og krabbe eller gå? Det er når barnet skal sykle ol de trenger hjelm, ikke gå.

Å klatre i trær har de bare godt av, det lærer de mye av.

Jeg er ikke hysterisk når det kommer til fysiske utfordringer for barna mine. Men jeg var redd for å slippe dem ut av synsfeltet mitt, var redd for kidnapping og mobbing. Men man må slippe taket innimellom.

Anonymous poster hash: ba4c7...3c8
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvem setter på barnet hjelm når det skal lære og krabbe eller gå? Det er når barnet skal sykle ol de trenger hjelm, ikke gå.

Å klatre i trær har de bare godt av, det lærer de mye av.

Jeg er ikke hysterisk når det kommer til fysiske utfordringer for barna mine. Men jeg var redd for å slippe dem ut av synsfeltet mitt, var redd for kidnapping og mobbing. Men man må slippe taket innimellom.

Anonymous poster hash: ba4c7...3c8

En sånn var det hun skulle tre på babyen :P

http://www.jollyroom.no/produkter/ng-baby-panneband-bie

AnonymBruker
Skrevet

En del av de her punktene vil jeg tro er en stor overdrivelse. Litt rart at dette ikke er på skråblikkforumet?

Personlig mener jeg at hjelm er svært viktig når man sykler, bruker sparkesykkel, eller andre lignende saker med hjul som triller fort.

Jeg er for at barn skal få klatre i trær, men synes likevel det er en utfordring for meg personlig å sende barnet med på slike utfordringer når man vet at det er 50% fare for at det blir et skrubbsår ut av det. Men jeg lar jo barnet få lov til å bryne seg på slike utfordringer likevel, så sørger jeg bare for at man har plaster og pyrisept i bakhånd. Viktig å la barn få lære å kjenne at tynne greiner på trær gir en større risiko for å dette ned, enn om man holder fast i tykke grener. Viktig å la de få erfare det selv.

Anonymous poster hash: 9eb6d...d32
AnonymBruker
Skrevet

Når det er sagt: jeg synes det er overkill å kle på ungen hjelm for å lære å gå! Man bør heller sikre skarpe kanter og spisse hjørner osv.

Jeg synes det blir overkill å sikre skarpe bordhjørner o.l. også, jeg. Hva når man da kommer på besøk til folk som ikke har dette? Da har man jo ikke lært seg at man bare må passe hodet sitt litt fysisk, og tenke seg litt om før man flytter på seg når man er i nærheten av slike ting.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det blir overkill å sikre skarpe bordhjørner o.l. også, jeg. Hva når man da kommer på besøk til folk som ikke har dette? Da har man jo ikke lært seg at man bare må passe hodet sitt litt fysisk, og tenke seg litt om før man flytter på seg når man er i nærheten av slike ting.

Enig :) jeg har selv arr i panna etter ett møte med ett bordhjørne, brukket en arm i ett tre har jeg også gjort. Lever alikevell i beste vellgående i dag.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En del av de her punktene vil jeg tro er en stor overdrivelse. Litt rart at dette ikke er på skråblikkforumet?

Personlig mener jeg at hjelm er svært viktig når man sykler, bruker sparkesykkel, eller andre lignende saker med hjul som triller fort.

Jeg er for at barn skal få klatre i trær, men synes likevel det er en utfordring for meg personlig å sende barnet med på slike utfordringer når man vet at det er 50% fare for at det blir et skrubbsår ut av det. Men jeg lar jo barnet få lov til å bryne seg på slike utfordringer likevel, så sørger jeg bare for at man har plaster og pyrisept i bakhånd. Viktig å la barn få lære å kjenne at tynne greiner på trær gir en større risiko for å dette ned, enn om man holder fast i tykke grener. Viktig å la de få erfare det selv.

Hvorfor er de overdrivelse? Dette er ting som mødre har sagt til meg. JEG synest de er hysteriske, men de synest tydligvis ikke det selv. Nå lurte jeg på om andre hadde hørt om hysteriske foreldre, men det går ikke ann og ta opp noe på dette forumet for folk skal henge seg opp i all verdens bagateller. Beklager at jeg tok opp dette temaet.

Gjest Margit Spat
Skrevet

Jeg tenker først og fremst at dette er viktig akkurat i det barnet lærer seg å gå. Da har de ikke akkurat full kontroll, og derfor blir det en hel del knall og fall i begynnelsen. Knall og fall er en del av lærdommen, men det er ikke bestandig slik at barnet kan forutse hvor det skal falle. De er også såpass små at konseptene "tenke seg litt om før man flytter på seg" og "passe hodet sitt litt fysisk" ikke akkurat er intuitive.

For all del: man velger jo selv hva/hvor mye man vil sikre, men heller et par hjørnebeskyttere på utsatte steder enn hjelm på ungen :)

Gjest Margit Spat
Skrevet

Hvorfor er de overdrivelse? Dette er ting som mødre har sagt til meg. JEG synest de er hysteriske, men de synest tydligvis ikke det selv. Nå lurte jeg på om andre hadde hørt om hysteriske foreldre, men det går ikke ann og ta opp noe på dette forumet for folk skal henge seg opp i all verdens bagateller. Beklager at jeg tok opp dette temaet.

Jeg har svart deg, og jeg har svart deg seriøst:

Du spør om vi er blitt en generasjon av hysteriske foreldre: til det har jeg svart at det ikke bare er nåværende generasjon som er slik.

Videre svarte jeg i mitt første innlegg med noen betraktninger om barnesikkerhet. Hvis det er å henge seg opp i all verdens bagateller, så beklager!

Dessuten er det tydeligvis ikke så mange av oss som har hørt om hjelm på barn som skal lære å krabbe eller gå, og takk og pris for det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...