Gå til innhold

Introvert misforstått!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Og endelig kom Jung på banen. Dette med hvor man henter energien fra har ingenting med Jungs begrepspar å gjøre, så her har jeg en sterk mistanke om at folk lager sine egne definisjoner.

Hmm! Takk for innspill! Skal lese mer om Jung. Jeg har bare lest litt "info" fra klikk.no sin artikkel, så jeg forstår at begrepene er videre enn først antatt!

Men: å ikke like gruppearbeid gjelder vel for både introverte og innadvendte? Hvor går skillet, dere som kan litt mer enn meg..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg trodde at introvert og innadvendt betydde det samme, men at ingen av de nødvendigvis betyr at de er sjenerte/folkesky/usosiale.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jean Valjean

Jeg tror det er alt for mange mennesker som faktisk ikke vet hva introvert er for noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er introvert. Jeg føler det med hele meg. Jeg er ikke i tvil. Jeg trives best alene. Jeg har ett stort og rik indre liv og grubler mye på ting. jeg liker best å sitte stille og lese. Romaner eller faktabøker. Jeg setter pris på noen få venner, men ser de sjelden og liker ha dem på avstand. Jeg er ikke meg selv med andre, selv om jeg prøver. Det er ett innimellom ett handikap, fordi mange av målene jeg vil nå innebærer jeg må forholde meg mer til folk enn jeg klarer.

Det jeg lurer på er om f.eks Jung sa noe om det å være introvert eller ekstrovert var medfødt eller tillært. Brukt Googels, men finner det ikke.

Anonymous poster hash: db1cc...8a9
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Glem det. Fant det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Glem det. Fant det.

Hva var svaret?

Anonymous poster hash: 66714...1ec

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Eysenck foreslo i sin biologisk baserte personlighetsteori at introverte har høyere hvile- eller baseline nivå av «cortical arousal» (nevrofysiologisk aktivering) enn ekstroverte.[10] Introverte har en introvert atferd fordi de trenger å kontrollere et i utgangspunktet for høyt nivå og bringe det ned mot et optimalt nivå. Ekstroverte har derimot et hvilenivå som i utgangspunktet er for lavt, og har en ekstrovert atferd for å øke sitt nivå og bringe det nærmere det optimale.

Wikepedia

;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva var svaret?

Jung hevdet at ens type var like mye bestemt av genetiske som miljømessige faktorer.[8] Når det gjelder forholdet mellom arv og miljø, finner tvillingstudier en genetisk komponent på mellom 39 % og 58 %. Det delte familiemiljøet synes å være mindre viktig enn de individuelle miljømessige faktorene som ikke deles mellom søsken.[9]

Wikepedia

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eysenck foreslo i sin biologisk baserte personlighetsteori at introverte har høyere hvile- eller baseline nivå av «cortical arousal» (nevrofysiologisk aktivering) enn ekstroverte.[10] Introverte har en introvert atferd fordi de trenger å kontrollere et i utgangspunktet for høyt nivå og bringe det ned mot et optimalt nivå. Ekstroverte har derimot et hvilenivå som i utgangspunktet er for lavt, og har en ekstrovert atferd for å øke sitt nivå og bringe det nærmere det optimale.

Wikepedia

;)

I følge boken til Cain så blir hjernen til introverte raskere overstimulert enn ekstroverte. Dvs, det skal mindre til før en introvert får for mye stimuli enn en ekstrovert. Basert blant annet på forskning gjort hos små barn og deres reaksjon på stimuli.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jung hevdet at ens type var like mye bestemt av genetiske som miljømessige faktorer.[8] Når det gjelder forholdet mellom arv og miljø, finner tvillingstudier en genetisk komponent på mellom 39 % og 58 %. Det delte familiemiljøet synes å være mindre viktig enn de individuelle miljømessige faktorene som ikke deles mellom søsken.[9]

Wikepedia

Betyr dette at miljø er av større betydning enn arv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I følge boken til Cain så blir hjernen til introverte raskere overstimulert enn ekstroverte. Dvs, det skal mindre til før en introvert får for mye stimuli enn en ekstrovert. Basert blant annet på forskning gjort hos små barn og deres reaksjon på stimuli.

Det står mulig noe slikt nedover siden jeg siterer også. Noe i nærheten

Les artikkelen. Det er spennende lesning og den virker troverdig :

http://no.wikipedia.org/wiki/Introversjon_og_ekstroversjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet skille på ekstrovert og introvert (Jung) er at ekstroverte ofte snakker før/mens de tenker, mens introverte tenker seg godt om før de snakker. Jeg er ekstrovert og snakker MYE når jeg er trygg, men er sjenert og kan nok virke innadvendt i sosiale settinger hvor jeg ikke kjenner noen. Trenger ikke være noen motsetning mellom ekstrovert og sjenert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen er vel bare det ene eller det andre, bestandig, men mest noe.

Dette er hentet fra Wikipedia-siden nevnt over her:

"I trekkteoriene er introversjon den ene siden av et kontinuum fra introversjon til ekstroversjon, hvor høy verdi på det ene nødvendigvis gir lav verdi på det andre."

Og der flyttet jeg tilbake inn i mitt skall og ett forsøk på stillhet ;)

Retting: ting og tang

Endret av fjærestein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Er blitt så mange tulleting å forholde seg til, at det er umulig å skille på hva som er hva lengre.

Folk feiler alt mulig og har alt mulig.

Whatever it takes to make an identity....

Anonymous poster hash: 92cfe...81c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er blitt så mange tulleting å forholde seg til, at det er umulig å skille på hva som er hva lengre.

Folk feiler alt mulig og har alt mulig.

Whatever it takes to make an identity....

Dette er ikke noe man feiler eller noe man har. Det er et personlighetstrekk. Jeg forstår ikke hvorfor det er viktig for deg å kalle det en tulleting.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er ikke noe man feiler eller noe man har. Det er et personlighetstrekk. Jeg forstår ikke hvorfor det er viktig for deg å kalle det en tulleting.

Kan godt hende det er et personlighetstrekk.

Jeg forstår ikke hvorfor det er viktig å mase om det hele tiden. Et et titalls tråder om dette her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan godt hende det er et personlighetstrekk.

Jeg forstår ikke hvorfor det er viktig å mase om det hele tiden. Et et titalls tråder om dette her inne.

Litt pga folk som deg - folk som dømmer og kaller oss rare, sære, enstøinger og som tar det personlig at vi noen ganger sier nei til noe sosialt fordi vi trenger alenetid. Og fordi vi endelig får frem i lyset at det er andre som oss, at det ikke er noe galt med å være slik, selv om hele samfunnet i dag forherliger det å være ekstrovert.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Litt pga folk som deg - folk som dømmer og kaller oss rare, sære, enstøinger og som tar det personlig at vi noen ganger sier nei til noe sosialt fordi vi trenger alenetid. Og fordi vi endelig får frem i lyset at det er andre som oss, at det ikke er noe galt med å være slik, selv om hele samfunnet i dag forherliger det å være ekstrovert.

Det forandrer likevel ikke hvordan samfunnet ser på dere. Spes ikke når dere maser om det i alle mulige sammenhenger.

Blir bare dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er innadvendt og sjenert, men jeg er ekstrovert.

Anonymous poster hash: 3d8d4...9a6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det forandrer likevel ikke hvordan samfunnet ser på dere. Spes ikke når dere maser om det i alle mulige sammenhenger.

Blir bare dumt.

Har aldri lagt merke til at introverte har mast om det i alle mulige settinger? Det jeg derimot har lagt merke til er at ekstroverte tar det som en personlig fornærmelse om noen takker nei til en invitasjon fra dem pga at de må lade opp.

Jeg har alltid hatt dårlig samvittighet om jeg har takket nei til invitasjon om jeg ikke orket pga at jeg hadde fått overdose av sosialt. Av og til har jeg gått selv om jeg ikke orket, og ikke skjønt hvorfor jeg ikke ble superhappy og gira av å være med andre folk *hele tiden*. "Alle andre" synes jo det var gøy å være mest mulig med andre (ihvertfall så det slik ut). Men så etter at jeg leste om introvert, så skjønte jeg jo at det ikke var noe galt med meg - at det bare er forskjellig måte å reagere på sosiale sammenkomster på.

Men nå var vel ikke denne diskusjonen om introvert vs. ekstrovert og om vi likte å skryte av det. Men forskjellen (om det er det) mellom introvert og innadvendt.

Anonymous poster hash: 11b5e...1b1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...