Gå til innhold

Introvert misforstått!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er så mange, hver dag her inne, som beskriver introvert feil. (Det dukker opp i annenhver tråd her)

Noen sier at det som før var utadvendt og innadvendt nå heter ekstrovert og introvert, DETTE ER FEIL!

Rart hvordan noen plukker opp noe, men ikke egentlig gidder å sette seg inn i hva det egentlig er.

Introverte personer trenger overhode ikke være sjenerte. Jeg er introvert, men langt fra sjenert, jeg tar lett ordet, skravler mye, elsker å møte nye folk.

Det som gjør meg introvert er, om jeg ikke får tid for meg selv, blir jeg sprø. Jeg trenger masse tid alene for å "lade".

Ekstroverte henter energi når de er sammen med andre. Ekstroverte kan godt være stille og sjenerte, men liker best å ha folk rund seg.

Sånn.

Anonymous poster hash: e0a28...9ea

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Irriterer meg også over dette. Introvert og innadvendt er to helt forskjellige ting. Man kan helt fint være introvert og utadvendt, og ekstroverg og innadvendt.

For ikke å snakke om når folk blander sjenerthet inn i bildet. Jeg er introvert og innadvendt, men IKKE sjenert.



Anonymous poster hash: f1806...716
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så mange, hver dag her inne, som beskriver introvert feil. (Det dukker opp i annenhver tråd her)

Noen sier at det som før var utadvendt og innadvendt nå heter ekstrovert og introvert, DETTE ER FEIL!

Rart hvordan noen plukker opp noe, men ikke egentlig gidder å sette seg inn i hva det egentlig er.

Introverte personer trenger overhode ikke være sjenerte. Jeg er introvert, men langt fra sjenert, jeg tar lett ordet, skravler mye, elsker å møte nye folk.

Det som gjør meg introvert er, om jeg ikke får tid for meg selv, blir jeg sprø. Jeg trenger masse tid alene for å "lade".

Ekstroverte henter energi når de er sammen med andre. Ekstroverte kan godt være stille og sjenerte, men liker best å ha folk rund seg.

Sånn.

Anonymous poster hash: e0a28...9ea

Enig i mye av det du skriver. Men slik du framstiller deg selv Kan det se ut som du også har misforstått. 'Skravler mye' og 'elsker å møte nye folk' er ikke særlig betegnende på introverte. Og ja, jeg vet at introvert ikke er synonym med sjenert. Bare fordi du trenger litt alenetid iblant -det gjør alle - så betyr ikke det at du er introvert. Introverte blir slitne av tilstelninger med masse nye folk (som du ser ut til å elske). Og de kan snakke mye om noe de er opptatt av, men de 'skravler' ikke.

Anonymous poster hash: 76b3d...af2

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i mye av det du skriver. Men slik du framstiller deg selv Kan det se ut som du også har misforstått. 'Skravler mye' og 'elsker å møte nye folk' er ikke særlig betegnende på introverte. Og ja, jeg vet at introvert ikke er synonym med sjenert. Bare fordi du trenger litt alenetid iblant -det gjør alle - så betyr ikke det at du er introvert. Introverte blir slitne av tilstelninger med masse nye folk (som du ser ut til å elske). Og de kan snakke mye om noe de er opptatt av, men de 'skravler' ikke.

Anonymous poster hash: 76b3d...af2

Jeg trenger ikke litt alenetid, jeg trenger mye.

Det kan gå uker mellom hver gang jeg er sosial. Men når jeg er, har jeg overhode ikke problemer med det, til jeg blir sliten og drar hjem.

Introvert kan være så mye, også sjenerte og innadvendte.

Diskusjonen er egentlig ikke hvordan du er som person, men hvordan du samler energi.

Det var det som var poenget mitt.

Anonymous poster hash: e0a28...9ea

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes innadvendt og introvert så å si er synonomer. Verken av de handler om å være sjenert.

Det at noen beskriver seg selv om innadvendt trenger ikke bety at de ikke har "evnen" i å være utadvendt til tider.



Anonymous poster hash: 9bab7...250
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes innadvendt og introvert så å si er synonomer. Verken av de handler om å være sjenert.

Det at noen beskriver seg selv om innadvendt trenger ikke bety at de ikke har "evnen" i å være utadvendt til tider.

Anonymous poster hash: 9bab7...250

De ER ikke synonymer, uavhengig av hva du synes. Ordene betyr to forskjellige ting.

Anonymous poster hash: f1806...716

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Innadvendt handler jo heller ikke om å være sjenert, men nettopp det samme som å være introvert. de er synonymer



Anonymous poster hash: 85ec7...8b0
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ER ikke synonymer, uavhengig av hva du synes. Ordene betyr to forskjellige ting.

Anonymous poster hash: f1806...716

Hva mener du er den store forskjellen?

Anonymous poster hash: 9bab7...250

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de ikke er synonyme, hvorfor angir både Store norske leksikon, Norsk Språkråd og synonymer.no dem som synonyme?

Mener dere at selv disse offentlige instansene tar feil? Da får dere klage inn til språkrådet og gi dem riktig definisjon av ordene da.

I mine øyne er innadvendt/utadvendt bare norsk oversettelse av introvert/ekstrovert som egentlig kommer fra latinsk.

Endret av Devilheart
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du er den store forskjellen?

Anonymous poster hash: 9bab7...250

Innadvendt er jo innesluttet. At man ikke er så frempå, tar ikke ordet så lett osv. Introvert handler som tidligere nevnt, hvor man henter energi. Man kan treffe folk, ja, men man nyter det ikke like mye som en ekstrovert gjør (som helst vil være med folk, nettopp fordi denne personen FÅR ENERGI AV DET.)

Innadvendt og utadvendt: hvordan de ER/OPPFØRER SEG i sosiale situasjoner

Introvert og ekstrovert: hvordan de får/tappes for energi i sosiale situasjoner

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer da. Da får du sende et skriv til alle forlag, språkråder og psykologer og be dem rette opp feilen. :opplyser::regler:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger mye tid for meg selv, og må hvile minst 3-4 hele dager i uka, men jeg er ikke introvert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger mye tid for meg selv, og må hvile minst 3-4 hele dager i uka, men jeg er ikke introvert.

Interessant :) Hva med fest osv hvor det er mye tomprat/smalltalk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Innadvendt er jo innesluttet. At man ikke er så frempå, tar ikke ordet så lett osv. Introvert handler som tidligere nevnt, hvor man henter energi. Man kan treffe folk, ja, men man nyter det ikke like mye som en ekstrovert gjør (som helst vil være med folk, nettopp fordi denne personen FÅR ENERGI AV DET.)

Innadvendt og utadvendt: hvordan de ER/OPPFØRER SEG i sosiale situasjoner

Introvert og ekstrovert: hvordan de får/tappes for energi i sosiale situasjoner

Vi har nok forskjellig definisjon på hva det å være innadvendt er, det ikke det samme som å være sjenert.

For meg handler innadvendthet om å foretrekke å vende seg innover (tenkende/grublende/drømmende) majoriteten av tiden istedenfor å vende seg utover(kommunikasjon med andre). Man kan fint være selvsikker og flink sosialt selv om man hovedsakelig er innadvendt, man bare orker/gidder ikke å bruke like mye tid på det som de utadvendte.

Det er nok en trend at de som er innadvendte i gjennomsnitt er mer sjenert enn de som er utadvendte, men det samme gjelder for introvert/ekstrovert.

Anonymous poster hash: 9bab7...250

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant :) Hva med fest osv hvor det er mye tomprat/smalltalk?

Jeg elsker det! Det ironiske er at jeg har sosial angst, men jeg elsker å prate med nye mennesker! Har sosialangst på en annen måte :) Jeg elsker også å holde foredrag!

Edit: Skal sies at jeg har bipolar, og det er en av grunnene til at jeg trenger mye hvile.

Endret av super-s
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Introvert og ekstrovert er jo det samme som innadvendt og utadvendt? Innadvendt/introvert er ikke ensbetydende med å være sjenert, men de som er sjenerte er ofte introverte i tillegg. Likeså betyr det ikke at alle introverte er det. Vi er jo forskjellige alle sammen. Ekstroverte er som regel ikke sjenerte, sånn er det bare.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg trenger ikke litt alenetid, jeg trenger mye.

Det kan gå uker mellom hver gang jeg er sosial. Men når jeg er, har jeg overhode ikke problemer med det, til jeg blir sliten og drar hjem.

Introvert kan være så mye, også sjenerte og innadvendte.

Diskusjonen er egentlig ikke hvordan du er som person, men hvordan du samler energi.

Det var det som var poenget mitt.

Anonymous poster hash: e0a28...9ea

Introvert/ekstrovert handler om mye mer enn hvordan du samler energi. Det handler om hvordan du lever livet ditt. Liker du å jobbe alene eller i grupper? Liker du å mangle i store folkemengder eller blir du sliten av det? Liker du å smalltalke med naboen eller holder det med et smil?

Anonymous poster hash: 76b3d...af2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så mange, hver dag her inne, som beskriver introvert feil. (Det dukker opp i annenhver tråd her)

Noen sier at det som før var utadvendt og innadvendt nå heter ekstrovert og introvert, DETTE ER FEIL!

Rart hvordan noen plukker opp noe, men ikke egentlig gidder å sette seg inn i hva det egentlig er.

Introverte personer trenger overhode ikke være sjenerte. Jeg er introvert, men langt fra sjenert, jeg tar lett ordet, skravler mye, elsker å møte nye folk.

Det som gjør meg introvert er, om jeg ikke får tid for meg selv, blir jeg sprø. Jeg trenger masse tid alene for å "lade".

Ekstroverte henter energi når de er sammen med andre. Ekstroverte kan godt være stille og sjenerte, men liker best å ha folk rund seg.

Sånn.

Anonymous poster hash: e0a28...9ea

Store norske skriver:

En person som sjelden tar kontakt med andre, er sky i sosiale sammenhenger, har oppmerksomheten rettet mot sine indre opplevelser og gjerne foretrekker ensomme aktiviteter kalles introvert

Wikipedia skriver:

En person som særlig kjennetegnes ved introversjon, kalles introvert (innadvendt), mens en person som særlig kjennetegnes ved ekstroversjon, kalles ekstrovert (utadvendt).

Ut i fra disse definisjonene skjønner jeg ikke at du er introvert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innadvendt er jo innesluttet. At man ikke er så frempå, tar ikke ordet så lett osv. Introvert handler som tidligere nevnt, hvor man henter energi. Man kan treffe folk, ja, men man nyter det ikke like mye som en ekstrovert gjør (som helst vil være med folk, nettopp fordi denne personen FÅR ENERGI AV DET.)

Innadvendt og utadvendt: hvordan de ER/OPPFØRER SEG i sosiale situasjoner

Introvert og ekstrovert: hvordan de får/tappes for energi i sosiale situasjoner

Jung som fant opp begrepet skriver " Den introverte er i følge Jung «tillukket, vanskelig tilgjengelig og ofte sky."

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og endelig kom Jung på banen. Dette med hvor man henter energien fra har ingenting med Jungs begrepspar å gjøre, så her har jeg en sterk mistanke om at folk lager sine egne definisjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...