Tabris Skrevet 13. mai 2015 #41 Del Skrevet 13. mai 2015 Det forandrer likevel ikke hvordan samfunnet ser på dere. Spes ikke når dere maser om det i alle mulige sammenhenger. Blir bare dumt. Anonymous poster hash: 92cfe...81c Det er slett ikke slik at "samfunnet" har et bestemt syn på introverte. Samfunnet består av alle oss som er med i det, og ulike mennesker har ulike syn. Heldigvis er ikke alle like dømmende og negative som andre er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2015 #42 Del Skrevet 13. mai 2015 Drit nå i dette introvertgreiene. Anonymous poster hash: 92cfe...81c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neeli00 Skrevet 13. mai 2015 #43 Del Skrevet 13. mai 2015 Jeg er introvert. Jeg føler det med hele meg. Jeg er ikke i tvil. Jeg trives best alene. Jeg har ett stort og rik indre liv og grubler mye på ting. jeg liker best å sitte stille og lese. Romaner eller faktabøker. Jeg setter pris på noen få venner, men ser de sjelden og liker ha dem på avstand. Jeg er ikke meg selv med andre, selv om jeg prøver. Det er ett innimellom ett handikap, fordi mange av målene jeg vil nå innebærer jeg må forholde meg mer til folk enn jeg klarer. Anonymous poster hash: db1cc...8a9 Dette er en beskrivelse de fleste introverte kjenner seg igjen i. Jeg er enig i at introversjon handler om hvordan man henter energi, lader batteriene. Men ordet i seg selv betyr versjere - vende seg, intro - innover, og er direkte relatert til 'innadvendt'. Introverte mennesker har ofte et rikt indre liv, og det er nettopp derfor de henter energi fra alenetid. Det er så mye som foregår "på innsiden" at det å ta inn nye impulser blir til tider slitsomt. Introversjon er ikke det samme som sjenanse, men det er visse sammenhenger. Det sier seg selv at når mye av deg er bygget opp fra innsiden av tar det tid, og er til tider slitsomt, å dele alt med andre. De fleste introverte kan si seg enige i at det er mye av dem selv andre ikke ser. Introverte og innadvendte har mye som foregår inne i hodet. Det er som en spillefilm eller et talk show som går hele tiden. Har man måttet forholde seg til mennesker hele dagen, er det som om man mister litt av seg selv. Blir det for mye lyd, lys, lukt, inntrykk og omgang blir det overveldende, og man "sjekker ut". Ulike ord eksisterer for å beskrive ulike ting, og det er viktig å vite. Men det er klart de overlapper, og det finnes mange ord som kan beskrive 90% av introverte, akkurat som at det finnes mange ord som kan beskrive 90% av ekstroverte. Det at noen av dem er negative, er noe man må tåle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neeli00 Skrevet 14. mai 2015 #44 Del Skrevet 14. mai 2015 Det forandrer likevel ikke hvordan samfunnet ser på dere. Spes ikke når dere maser om det i alle mulige sammenhenger. Blir bare dumt. Anonymous poster hash: 92cfe...81c Det er ikke mye snakk om introversjon i samfunnet. I hvert fall ikke sammenliknet med viktigheten av ekstroversjon, at man er en "team player" og alt det der. Susan Cain fikk mye oppmerksomhet for sin bok (og derav TED talk) nettopp fordi hun tok opp noe som ikke var snakket tilstrekkelig om. At det er flere tråder på KG om det stemmer, men KG er ikke "samfunnet", selv om det for enkelte tydelig er hele verden. Om temaet er av liten interesse for deg, er du heller ikke pliktig å lese eller svare i trådene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå