AnonymBruker Skrevet 12. mai 2015 #1 Skrevet 12. mai 2015 Tenkte på en ting. Når man har gått mye til en fastlege, og så blir man feks lagt inn på sykehuset eller fulgt opp på sykehuset. Er det noen fastleger som da følger med på pasienten? Da mener jeg bare sånn vi gjør på face, "lenge siden jeg har sett noe til han/hun ,lurer på hvordan det går" feks? Eller har de kun lov å se i journal når pasienten kommer?Anonymous poster hash: d261b...425
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2015 #2 Skrevet 12. mai 2015 Leger/helsepersonell som deltar i behandling av en pasient, har lov til å se på pasientens journal. Det betyr nok at en fastlege har lov til å gå inn på sine fastlegepasienter sine journaler når som helst, selv om det er en stund siden sist besøk. Når det gjelder sykehusbesøk, så er det slik de fleste steder at et sykehusbesøk resulterer i at det sendes en epikrise bl.a. til henvisende lege og/eller fastlege (ofte er det samme person). Det er ikke slik at sykehusjournalen kommer rett inn i fastlegens journal, det er to helt atskilte journalsystemer og -databaser. Anonymous poster hash: 6eae4...791
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2015 #3 Skrevet 12. mai 2015 Fryktelig vanskelig å forstå hva du egentlig spør om, men fastlegene følger ikke pasientent til sykehus og kan heller ikke se i pasientjournalen på sykehuset. Sykehuset sender epikrise til fastlegen når behandlingen er oevr.Anonymous poster hash: f8a96...f8a 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2015 #4 Skrevet 12. mai 2015 Sykehuset sender epikrise til fastlege når man blir innlagt, men trur sykehuset får vite om sykdommer åsånt som du har for å vite om det er foreks om du er noen medisiner du ikke kan ta sånn at de ikke gir feil medisiner til jeg var innlagt for jeg hadde operert i øret og da ville de for eks ikke gi meg smertestillende som ibux fordi jeg har astmaAnonymous poster hash: 3ac36...a00
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2015 #5 Skrevet 13. mai 2015 Tenkte på en ting. Når man har gått mye til en fastlege, og så blir man feks lagt inn på sykehuset eller fulgt opp på sykehuset. Er det noen fastleger som da følger med på pasienten? Da mener jeg bare sånn vi gjør på face, "lenge siden jeg har sett noe til han/hun ,lurer på hvordan det går" feks? Eller har de kun lov å se i journal når pasienten kommer?Anonymous poster hash: d261b...425 Hvordan mener du en fastlege skal kunne følge med på hva som skjer på f.eks. sykehuset? Dette er to forskjellige journalsystemer og umulig for en fastlege på et fastlegekontor å logge seg inn på en sykehusjournal. Anonymous poster hash: e39f7...2b6 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2015 #6 Skrevet 13. mai 2015 Så hvis sykehuset finner ut av at en er gal så får legen vite det?? Anonymous poster hash: 22f9f...859
J_9 Skrevet 13. mai 2015 #7 Skrevet 13. mai 2015 Jeg var innlangt på sykehuset for å ta et par utvidet tester (ble sendt dit av legen som var på vakt på legesenteret). Da jeg neste uke dro til fastlegen min for noe annet, satt han på kontoret helt sjokkert over at jeg var på sykehuset for en uke siden. Ja, jeg tror han så det i journalen min
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2015 #8 Skrevet 13. mai 2015 Så hvis sykehuset finner ut av at en er gal så får legen vite det?? Anonymous poster hash: 22f9f...859 Sykehusene sender en kopi av journalen eller en oppsummering av journalnotatet for det aktuelle dere har vært innlagt for til fastlegene, når sykehusoppholdet er avsluttet. Det går som regel elektronisk og dermed rett inn i journalen, men med et varsel til legen på samme måte som dere får varsel om ny epost i innboksenni mailen deres. Det er ingen lov som sier at sykehusleger sksl sende epikriser rundt omkring, det er en innarbeidet "uvane", som egentlig strider mot sykehusets taushetsplikt i følge både pasientombud og advokater, så pasienten kan gi beskjed om at de ikke vil at det skal sendes epikrise til fastlege og innleggende lege. Neste gang dere er på sykehus og hos fastlegen bør dere begynne å spørre!!Anonymous poster hash: e39f7...2b6 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2015 #9 Skrevet 13. mai 2015 Sykehusene sender en kopi av journalen eller en oppsummering av journalnotatet for det aktuelle dere har vært innlagt for til fastlegene, når sykehusoppholdet er avsluttet. Det går som regel elektronisk og dermed rett inn i journalen, men med et varsel til legen på samme måte som dere får varsel om ny epost i innboksenni mailen deres. Det er ingen lov som sier at sykehusleger sksl sende epikriser rundt omkring, det er en innarbeidet "uvane", som egentlig strider mot sykehusets taushetsplikt i følge både pasientombud og advokater, så pasienten kan gi beskjed om at de ikke vil at det skal sendes epikrise til fastlege og innleggende lege. Neste gang dere er på sykehus og hos fastlegen bør dere begynne å spørre!!Anonymous poster hash: e39f7...2b6 Den "uvanen" sikrer at helsetilstanden din kan følges opp. Man kan nekte sykehuset å sende epikrise, men man bør også informeres om konsekvensene av det. Hvorfor er det negativt at noen med taushetsplikt får et bredere vurderingsgrunnlag for å følge opp helsetilstanden din? Det strider ikke mot taushetsplikten å informere fagpersonell som er involvert i pasientens behandling. Anonymous poster hash: 126ec...d9a
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2015 #10 Skrevet 13. mai 2015 Tenkte på en ting. Når man har gått mye til en fastlege, og så blir man feks lagt inn på sykehuset eller fulgt opp på sykehuset. Er det noen fastleger som da følger med på pasienten? Da mener jeg bare sånn vi gjør på face, "lenge siden jeg har sett noe til han/hun ,lurer på hvordan det går" feks? Eller har de kun lov å se i journal når pasienten kommer?Anonymous poster hash: d261b...425 Det er det helt uinteressant for fastleger å gjøre, fordi det kun er de selv som skriver i egen journal (evt. vikarer og turnuskandidater, og det må han lese uansett). Alt som kommer utenfra må legen lese og godkjenne før det legges inn i journalen. En lege har selvsagt rett til å lese journal for egne pasienter, men finner ikke noe der som han ikke selv har skrevet eller godkjent. Fastleger har ikke tilgang til sykehusjournaler uten pasientens samtykke. Det er mye bedre å få en epikrise.Anonymous poster hash: 126ec...d9a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå