Gjest Vampen Skrevet 15. mai 2015 #81 Del Skrevet 15. mai 2015 Jeg finner ikke dette problematisk. For nevne ulike plattformer. For å nå ut til de man ønsker så man faktisk bruke en del ulike plattformer. For å komme gjennom med det budskaper som man har til flest mulig, så holder det rett og slett ikke med en plattform. At det brukes flere plattformer er for min del ikke et symptom på at det blir for meget eller vipper over, men heller at det er et forsøk på å spre budskapet: merking av reklame er faktisk ikke vanskelig – med utgangspunkt i en av Norges største bloggere. Du finner det ikke problematisk, flere av oss andre gjør det. Dette handler heller ikke bare om merking av reklame. Om det hadde vært det, så hadde den ekstremt personlige tonen, og alle spekulasjonene om identitet, vært helt overflødig. Og nå er det faktisk også slik at eierne av noen av plattformene har gitt tegn på at de ikke ønsker kommentarene hennes der. Allikevel fortsetter man altså. Dette handler ikke om bare at man ønsker å spre kunnskap eller å få fram et poeng, men også om at man ser ut til å kreve direkte kommunikasjon og dialog med "forbryterne" og ikke gir seg før man klarer å tvinge det gjennom. Det er å dra det langt. De som avslørte hele bilderedigeringsgreia benyttet seg av flere plattformer, f.eks. KG, SoMe og tips til media. Det synes jeg er helt uproblematisk, og jeg synes de gjorde en knakende god jobb med å sette fokus på flere ting. Noe av forskjellen der var at tonen på ingen måte var like innbitt og personlig, og omfanget var heller ikke like stort. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Olivia Benson Skrevet 15. mai 2015 #82 Del Skrevet 15. mai 2015 Om det er verdt den innsatsen hun gjør, er vel ikke opp til oss å bedømme? Det må jo den som faktisk yter innsatsen vurdere selv tenker jeg. Akkurat som jeg må vurdere selv om det var verdt det å sitte 12 timers dager for å få en A på eksamen Så lenge hun deler dette med oss, både på blogg og andre steder, så syns jeg andre også kan ha en mening om vi mener innsatsen er verdt det. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vampen Skrevet 15. mai 2015 #83 Del Skrevet 15. mai 2015 Så lenge hun deler dette med oss, både på blogg og andre steder, så syns jeg andre også kan ha en mening om vi mener innsatsen er verdt det. Dette med om det er verdt det synes jeg er et viktig og underkommunisert poeng. Er det positivt å få fokus på manglende merking av reklame? Uten tvil. Jeg synes feks den generelle manglende merking tråden er fin. Er det uproblematisk å sette fokus på det ved å kjøre så hardt på en navngitt person/bedrift? Jeg tror ikke det. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pottah Skrevet 16. mai 2015 #84 Del Skrevet 16. mai 2015 Jeg skal svare på de kommentarene jeg fikk senere, sitter på toget nå så er litt vanskelig med multisvar osv. Det jeg lurer på; er hva vil dere oppnå med denne diskusjonen? Og hvorfor mener dere antall blogginnlegg er relevante? På samme måte kan jeg vil si at du Vampen har gått alt for langt. Nå har du laget et egen tråd på KG kun for å kritisere mamsi, og har skrevet en rekke innlegg med kritikk. Har ikke du snart gått for langt? Uten at jeg vet sikkert hvor mange lesere mamsi har, så er det ikke så fryktelig mange. Et par hundre maks? Det er vel helt åpenbart at når et av målene er større fokus på for dårlig merking av reklame på blogger, så holder det ikke at 200 personer leser et innlegg. Virker ikke det minste rart at innlegg blir skrevet på Facebook og aftenposten når målet er og nå ut til flest mulig. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Olivia Benson Skrevet 16. mai 2015 #85 Del Skrevet 16. mai 2015 Mamsi har selv valgt å sette seg i søkelyset. Dersom man er uenig i fremgangsmåten, så skjønner jeg ikke hvorfor det ikke skal kunne kritiseres. På lik linje med andre bloggere her på Rampelys. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vampen Skrevet 16. mai 2015 #86 Del Skrevet 16. mai 2015 Jeg skal svare på de kommentarene jeg fikk senere, sitter på toget nå så er litt vanskelig med multisvar osv. Det jeg lurer på; er hva vil dere oppnå med denne diskusjonen? Og hvorfor mener dere antall blogginnlegg er relevante? På samme måte kan jeg vil si at du Vampen har gått alt for langt. Nå har du laget et egen tråd på KG kun for å kritisere mamsi, og har skrevet en rekke innlegg med kritikk. Har ikke du snart gått for langt? Uten at jeg vet sikkert hvor mange lesere mamsi har, så er det ikke så fryktelig mange. Et par hundre maks? Det er vel helt åpenbart at når et av målene er større fokus på for dårlig merking av reklame på blogger, så holder det ikke at 200 personer leser et innlegg. Virker ikke det minste rart at innlegg blir skrevet på Facebook og aftenposten når målet er og nå ut til flest mulig. Jeg har ikke kritisert kronikken i Aftenposten i seg selv, jeg har derimot kritisert framferd og den totale mengden. Om jeg har gått for langt, så åpner jo det for en ganske interessant debatt rundt dette forumet som helhet. Men la oss si at jeg hadde lagt meg på samme nivå som Mamsi, skrevet kronikker i avisene om at Mamsi hetser og henger ut folk på bloggen sin, tatt kontakt med folk hun har eller har hatt samarbeid med, latterliggjort både henne og de som forsvarerer henne på blogg og facebook, spekulert i identitet og teppebombet de sosiale mediene henne, i tillegg til aktivitet her inne. Hadde det vært ok? Jeg vil jo bare få oppmerksomhet rundt dårlig oppførsel på nett. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleSnupp Skrevet 16. mai 2015 #87 Del Skrevet 16. mai 2015 (endret) Jeg har ikke kritisert kronikken i Aftenposten i seg selv, jeg har derimot kritisert framferd og den totale mengden. Om jeg har gått for langt, så åpner jo det for en ganske interessant debatt rundt dette forumet som helhet. Men la oss si at jeg hadde lagt meg på samme nivå som Mamsi, skrevet kronikker i avisene om at Mamsi hetser og henger ut folk på bloggen sin, tatt kontakt med folk hun har eller har hatt samarbeid med, latterliggjort både henne og de som forsvarerer henne på blogg og facebook, spekulert i identitet og teppebombet de sosiale mediene henne, i tillegg til aktivitet her inne. Hadde det vært ok? Jeg vil jo bare få oppmerksomhet rundt dårlig oppførsel på nett. Nei, det hadde ikke vært ok. Overhode ikke! Hvorfor? Dersom det var oppmerksomhet rundt dårlig oppførsel på nett du ønsket så hadde du i dette tilfellet funnet småfisk å henge ut, og da kunne man helt legitimt stilt spørsmål med din agenda. Endret 16. mai 2015 av LilleSnupp 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Magnifique Skrevet 16. mai 2015 #88 Del Skrevet 16. mai 2015 Ryddet for tekst hentet fra blogg. - Magnifique, mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bloggleseren Skrevet 16. mai 2015 #89 Del Skrevet 16. mai 2015 Det jeg lurer på; er hva vil dere oppnå med denne diskusjonen? Hmm... dette hørtes kjent ut. I hvilken annen tråd har jeg sett forsvarere hoppe inn og stille spørsmålstegn ved motivasjonen til kritikerne, mon tro? Sånn ellers - hvis du virkelig synes én tråd om mamsi er å gå for langt, hvordan forsvarer du mamsis fremferd på egen blogg, der hun i i lengre tid og i hovedsak har drevet med uthengning av andre (bloggere, forumbrukere, politikere)? (Dersom du mener det er greit å diskutere mamsi i en tråd på KG og du bare mente å komme med et retorisk poeng, så er det fint om du avklarer det også, for det kommer ikke så godt frem av innlegget ditt.) 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vampen Skrevet 16. mai 2015 #90 Del Skrevet 16. mai 2015 Nei, det hadde ikke vært ok. Overhode ikke! Hvorfor? Dersom det var oppmerksomhet rundt dårlig oppførsel på nett du ønsket så hadde du i dette tilfellet funnet småfisk å henge ut, og da kunne man helt legitimt stilt spørsmål med din agenda. Jeg er helt enig. Det hadde ikke vært ok. Jeg skulle nok ha klart å stable sammen en begrunnelse, siden dette med å begrunne trekkes fram som et slags magisk ord som gjør alt ok. For eksempel dette med at bloggeren selv har oppsøkt offentligheten og gjort seg til del av en offentlig debatt, at hennes egen framferd mot andre er såpass tøff og at hennes arbeid med mental helse tilsier at jeg synes hun burde være en bedre rollemodell. Hvor god begrunnelsen hadde vært vet jeg ikke, men et eller annet skulle jeg ha klart å koke sammen. Det endrer ikke på det faktum at jeg fortsatt ikke hadde synes at det hadde vært greit. Og jeg tror heller ikke bloggeren hadde likt det, sett i lys av innlegget denne tråden tar utgangspunkt. Det er i grunnen en del av poenget mitt. Her er det de som mener at både tråden og tittelen er ugrei, og mener at det i seg selv er å gå for langt. Samtidig som man i en del tilfeller mener at Mamsis framferd er ok. Det er en logikk jeg ikke helt forstår. Jeg er helt for kritikk av det kritikkverdige og en generell debatt. Men i dette tilfellet mener jeg altså det personlige fokuset, tidsperspektivet, mengden og en del av det som foregår på bloggen, ikke er greit. Det finnes en grense mellom seriøs kritikk og å dra det for langt. I mitt tenke scenario, som faktisk tar utgangspunkt i Mamsis framferd, så tror jeg det er opplagt for alle at det ikke er greit. Da overrasker det meg at enkelte ikke ser at det samme kan sies i det reelle scenarioet. Og før noen trekker kortet om bedrift, joda. Det er en bedriftsdel her, og bedriften bør tåle seriøs kritikk av måten de styrer bedriften på. Men bedriften Mamsi har sett seg ut er også en liten bedrift, og det er to mennesker bak. Og jeg tror at for menneskene så kan den personlige tonen, det mindre seriøse og det å ha en person "opp i ræva" så mange steder og over så lang tid, fort bli tøft. Det perspektivet skader det ikke å ta med seg. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vampen Skrevet 16. mai 2015 #91 Del Skrevet 16. mai 2015 Og om noen var i tvil, nei, jeg har ikke tenkt å sette meg ned for å skrive kronikker, blogginnlegg eller lignende. Denne tråden holder lenge. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kollontaj Skrevet 16. mai 2015 #92 Del Skrevet 16. mai 2015 Hmm... dette hørtes kjent ut. I hvilken annen tråd har jeg sett forsvarere hoppe inn og stille spørsmålstegn ved motivasjonen til kritikerne, mon tro? Sånn ellers - hvis du virkelig synes én tråd om mamsi er å gå for langt, hvordan forsvarer du mamsis fremferd på egen blogg, der hun i i lengre tid og i hovedsak har drevet med uthengning av andre (bloggere, forumbrukere, politikere)? (Dersom du mener det er greit å diskutere mamsi i en tråd på KG og du bare mente å komme med et retorisk poeng, så er det fint om du avklarer det også, for det kommer ikke så godt frem av innlegget ditt.) Hørt om ytringsfrihet? Den trumfer det meste du mener er kritikkverdig atferd på bloggen. Heldigvis. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bloggleseren Skrevet 16. mai 2015 #93 Del Skrevet 16. mai 2015 (endret) Hørt om ytringsfrihet? Den trumfer det meste du mener er kritikkverdig atferd på bloggen. Heldigvis. Men her diskuterer vi jo ikke om det mamsi skriver faller innenfor ytringsfrihetsbegrepet? Her diskuterer vi - basert på et spørsmål hun har stilt på bloggen sin - om det kan være noen grunn til at hun ble hengt ut som mobber i kommentarfeltet til Fotballfrue, eventuelt om det kan være noe grunnlag for å kritisere henne for dårlig oppførsel på nett (ref. HI). Er det ellers slik å forstå at du mener man ikke kan kritisere noe som faller innenfor ytringsfrihetsbegrepet? For heller ikke noe av det CBE skriver kommer i konflikt med ytringsfriheten - er dermed alt hun skriver hevet over kritikk? Edit: Presering. Endret 16. mai 2015 av Bloggleseren 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vampen Skrevet 16. mai 2015 #94 Del Skrevet 16. mai 2015 (endret) Ytringsfrihet faktisk. Jeg tror at vi nå har nådd bunnen i bøtta med dårlige argumenter, slik at debatten blir god. Ingen i denne tråden har argumenter med utgangspunkt i ytringsfriheten. Nå er det jo faktisk slik at ytringsfriheten ikke gjør at man har lov til å hetse folk i offentligheten, men hvor grensene går der, feks i omtale av politikere (aka fascister), er ikke opp til meg å vurdere. Men nå er det en gang slik at ytringsfriheten ikke betyr at man ikke kan få svar på eller kritikk for det man velger å ytre eller måten man ytrer dem på. Om det ikke var lov å diskutere ytringer, eller gi uttrykk for uenighet, så hadde det ikke vært mye til ytringsfrihet. Hadde det vel? Dette er et blindspor, som jeg ikke kommer til å bruke mer energi på. Endret 16. mai 2015 av Vampen 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shopgirl2014 Skrevet 16. mai 2015 #95 Del Skrevet 16. mai 2015 (endret) Hørt om ytringsfrihet? Den trumfer det meste du mener er kritikkverdig atferd på bloggen. Heldigvis. Opplever du denne tråden som et forsøk på å kneble Mamsis ytringsfrihet? Da tror jeg i så fall du tar feil. Å foreta et inngrep i Mamsis ytringsfrihet vil heller gå i retning av å anmelde henne for trakassering (noe som faller på sin egen urimelighet!), eller for å spre usannheter om paret (igjen, urimelig). Det er heller ingen som har tatt til ordet for at hun skal legge ned bloggen (slik det f.eks har vært gjort tidligere med CBE). Mamsi har profilert seg i stor grad denne vinteren og våren som en bloggkritiker, med særlig fokus på CBE. Dette har båret frukter i den forstand at hun med jevne mellomrom blir kontaktet av større medier jf. innlegg om dette på Mamsi.no. I FF-trådene har ofte CBEs innflytelse vært diskutert. Argumentet har vært: Ja, hun er "kun" en rosablogger, men hun har stor innflytelse og må ta konsekvensene av det. Det samme kan man si om Mamsi, om enn i en mindre scala. Mamsi har selv søkt store, innflytelsesrike medier som Aftenposten og Journalisten og må, som en konsekvens av dette, tåle å bli diskutert. Edit: Skrivefeil Endret 16. mai 2015 av Shopgirl2014 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bloggleseren Skrevet 16. mai 2015 #96 Del Skrevet 16. mai 2015 I mobbeposten som det refereres til i HI, avslutter forresten mamsi med å avfeie at hun har mobbet noen, før hun går videre til å si at det kanskje heller er CBE som har mobbet henne ved å la folk "slenge dritt" om henne i kommentarfeltet. Altså mener mamsi at CBE/LKE ikke skulle ha sluppet til kritiske kommentarer om henne. Her blir dobbeltmoralen tjukk som ost for meg. For hva har mamsi gjort med en forumbruker som aldri har oppsøkt offentligheten? Jo, laget et eget innlegg om vedkommende hvor hun beskylder henne for å være en intrigemaker, en som baksnakker andre på usselt grunnlag, som aldri kan innrømme feil, og bare er litt dum. Det er ganske drøye personkarakteristikker, altså. Og i kommentarfeltet fortsetter hun å drite ut denne forumbrukeren ved å komme med påstander om at hun skriver under flere nick, påstander som bare kan verifiseres av mamsi, og lar flokken sin komme med ubegrunnede spekulasjoner om den egentlige identiteten til en rekke KG-brukere. Si meg, har ikke mamsi noe ansvar for sitt eget kommentarfelt, slik hun mener CBE har? Og hvis mamsi virkelig mener at CBE har mobbet henne ved å slippe gjennom kritiske kommentarer, hvordan i all verden vil hun karakterisere det som foregår i eget kommentarfelt? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kollontaj Skrevet 16. mai 2015 #97 Del Skrevet 16. mai 2015 Opplever du denne tråden som et forsøk på å kneble Mamsis ytringsfrihet? Da tror jeg i så fall du tar feil. Å foreta et inngrep i Mamsis ytringsfrihet vil heller gå i retning av å anmelde henne for trakassering (noe som faller på sin egen urimelighet!), eller for å spre usannheter om paret (igjen, urimelig). Det er heller ingen som har tatt til ordet for at hun skal legge ned bloggen (slik det f.eks har vært gjort tidligere med CBE). Mamsi har profilert seg i stor grad denne vinteren og våren som en bloggkritiker, med særlig fokus på CBE. Dette har båret frukter i den forstand at hun med jevne mellomrom blir kontaktet av større medier jf. innlegg om dette på Mamsi.no. I FF-trådene har ofte CBEs innflytelse vært diskutert. Argumentet har vært: Ja, hun er "kun" en rosablogger, men hun har stor innflytelse og må ta konsekvensene av det. Det samme kan man si om Mamsi, om enn i en mindre scala. Mamsi har selv søkt store, innflytelsesrike medier som Aftenposten og Journalisten og må, som en konsekvens av dette, tåle å bli diskutert. Edit: Skrivefeil Selvsagt er det forsøk på knebling. Å kritisere henne for å ytre seg fritt - og mye om en sak, er nettopp det som blir gjort, nettopp det mobbeuttalelsen i bloggen til CBE også var bygget på. Det er for mye, det er for krast osv. Beskjeden er indirekte at det er nok og hun bør holde kjeft. Hvordan skal det ellers oppfattes? Alle står fritt til å mislike det hun skriver, være uenige, protestere gjerne, men man har ingen rett til å påvirke henne til taushet, for det er jo konklusjonen på at noen mener at hun skriver for mye, hun må stoppe. Den som leser en tekst, vil reagere forskjellig fra en annen som leser samme tekst. Naturlig nok. Noen ser teksten i sammenheng med andre tekster, i sammenheng med tekster av andre forfattere, men ytringsfriheten er likevel en konstant, den gir folk rett til å skrive akkurat så mye og så lenge de vil om et tema. Så får andre mislike det, men noen av oss vil oppfatte at disse bedriver forsøk på knebling. Til HI: er det mobbing å skrive mye og over tid om det samme? Selvsagt ikke. Er det mobbing å skrive krass kritikk? Selvsagt ikke. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bloggleseren Skrevet 16. mai 2015 #98 Del Skrevet 16. mai 2015 Selvsagt er det forsøk på knebling. Å kritisere henne for å ytre seg fritt - og mye om en sak, er nettopp det som blir gjort, nettopp det mobbeuttalelsen i bloggen til CBE også var bygget på. Det er for mye, det er for krast osv. Beskjeden er indirekte at det er nok og hun bør holde kjeft. Hvordan skal det ellers oppfattes? Alle står fritt til å mislike det hun skriver, være uenige, protestere gjerne, men man har ingen rett til å påvirke henne til taushet, for det er jo konklusjonen på at noen mener at hun skriver for mye, hun må stoppe. Saklig kritikk regnes ikke som forsøk på knebling i Norge, Francis. Skulle man forfulgt resonnementet ditt, måtte man forresten også beskylde mamsi for å forsøke å kneble Fotballfrue. Mamsi er en samfunnsdebattant som må forvente å bli imøtegått og nettopp kritisert. Selve kjernen i ytringsfrihetsprinsippet, som du ser ut til å holde høyt, er å verne om den frie samfunnsdebatten. Mamsi har i offentligheten stilt spørsmålet om hun kan ansees å være en nettmobber, og vi må derfor anta at hun ønsker debatt om nettopp dette. Da er det ikke knebling av mamsi å diskutere det, heller å imøtekomme hennes ønske om diskusjon. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shopgirl2014 Skrevet 16. mai 2015 #99 Del Skrevet 16. mai 2015 Selvsagt er det forsøk på knebling. Å kritisere henne for å ytre seg fritt - og mye om en sak, er nettopp det som blir gjort, nettopp det mobbeuttalelsen i bloggen til CBE også var bygget på. Det er for mye, det er for krast osv. Beskjeden er indirekte at det er nok og hun bør holde kjeft. Hvordan skal det ellers oppfattes? Alle står fritt til å mislike det hun skriver, være uenige, protestere gjerne, men man har ingen rett til å påvirke henne til taushet, for det er jo konklusjonen på at noen mener at hun skriver for mye, hun må stoppe. Den som leser en tekst, vil reagere forskjellig fra en annen som leser samme tekst. Naturlig nok. Noen ser teksten i sammenheng med andre tekster, i sammenheng med tekster av andre forfattere, men ytringsfriheten er likevel en konstant, den gir folk rett til å skrive akkurat så mye og så lenge de vil om et tema. Så får andre mislike det, men noen av oss vil oppfatte at disse bedriver forsøk på knebling. Til HI: er det mobbing å skrive mye og over tid om det samme? Selvsagt ikke. Er det mobbing å skrive krass kritikk? Selvsagt ikke. Det er altså ikke mobbing å skrive krass kritikk, men det er derimot knebling av ytringsfriheten? Her halter logikken, synes jeg. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 16. mai 2015 #100 Del Skrevet 16. mai 2015 Personlig synes jeg Mamsi.no hadde en syltynn grunn for å oute LKE Ja, ikke sant? Å komme med enda et tydelig bevis på at bedriftens løgn og manipulasjon fortsetter er "syltynn grunn"... 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg