Gå til innhold

Mamsi.no - en mobber?

Gjest Vampen

Anbefalte innlegg

Gjest Olivia Benson

Jeg får en dårlig smak i munnen av outingen av LKE, av uthengingen av enkeltbrukere fra KG på egen blogg og den måten hun nærmest krever svar fra CBE og co.

Jeg mener hun har gått fra konstruktiv kritikk av et firma til en personlig vendetta mot et ektepar. Og det kalles mobbing i min bok.

Innlegg fjernet.

- Magnifique, mod.

Endret av Magnifique
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her er et annet eksempel på noe jeg synes er dårlig stil:

http://mamsi.no/kvinneguiden-og-bloggannonser/

Dette innlegget henger ut en bruker på KG. Mamsi har for øvrig hatt flere slike innlegg, dedikert til å henge ut enkeltbrukere på KG. Det er litt merkelig. Er det ikke mer nærliggende å ta diskusjonen her?

Uansett, på Facebook reklamerer mamsi for innlegget på følgende måte og virker ganske så fornøyd:

"En dame som er blodfan av Caroline Berg Eriksen har blitt litt sur fordi jeg har sagt at CBE burde merke innleggene sine i henhold til Forbrukerombudets veiledning. Dermed ville hun starte en diskusjon om reklamepraksis på mamsi-bloggen, men det lyktes hun ikke godt med :)"

Artig med uttrykket "blodfan", forresten. Uansett, jeg oppfatter mamsi og denne brukeren som litt ujevne motstandere (i det at mamsi er over snittet velformulert og talefør) og får derfor en litt emmen smak i munnen. Vet ikke om jeg skal kalle det mobbing, men er det greit å lage blogginnlegg hvor man henger ut brukere på KG? Hvor seriøst er det, liksom? Innlegget viser seg å være ispedd en aldri så liten hersketeknikk her og der, sitat: "Det blir litt komisk. Det minner meg om noe." Hva er det det minner mamsi om? Jo, de tre organisasjonstypene, "den rødglødende", "pedanten" og "intrigemakeren". Det blir opp til oss å gjette hvem av de tre typene brukeren minner om.

Så begynner kommentarfeltet som vanlig å spekulere i om brukeren er LKE/CBE, og når brukeren da lar seg lokke over til mamsi for å forsvare seg, svarer mamsi kort og godt: "Pst, du kommenterer med flere nick her ;)" til underholdning fra de andre. That's it. Det går ikke frem hva slags andre nick brukeren har kommentert med. Vedkommende har en ganske lettgjenkjennelig skrivestil, og jeg kan ikke se noe annet i det kommentarfeltet som ligner, men kanskje mamsi refererer til en tidligere kommentar, hva vet jeg? Det vet bare mamsi. Er det mobbing? Jeg vet ikke. Jeg får i hvert fall en følelse av den sterke (med ulveflokken sin) som hakker på den svake, og jeg liker det ikke.

Edit: Presisering og typo.

Fyttigrisen... :sjokkert:

Syns ikke det er så nøye om det faller inn under begrepet mobbing eller ei. Det er ikke slik at all oppførsel som ikke kan kalles mobbing er greit! Av og til oppfører man seg som en drittsekk uten å mobbe, men da er man fortsatt en drittsekk (uten å påstå at mamsi er en drittsekk).

Syns det er litt trist jeg. Det begynte som en relativt god og saklig blogg en liten stund, men så gikk det bare en vei. Nedover, nedover, nedover. Bloggen er jo bare pinlig nå, og umulig å ta seriøst. Det hjelper ikke å skrive seriøse innlegg i ny og ne og tro at man når frem med et saklig budskap når man innimellom raserer hele inntrykket ved å selv (som blogger) drive outing og spekulasjoner på høyt nivå. Mamsi ødelegger sin egen sak og tråkker på sin egen troverdighet. Mobbing eller ei, hun oppfører seg skikkelig dårlig!

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hun er ikke en mobber.

Har noen av dere som beskylder henne for det lest definisjonen av å være en mobber?

For det første må dere skille mellom Sandberg og CBE-bloggen.

Sandberg er et engangstilfelle. Det var en kjip bloggpost, absolutt.

Men det er nå en gang sånn at når man velger å gå med en t-skjorte som garantert kommer til å provosere, på et landsmøte som blir dekket av pressen, ja da må man tåle kritikk.

Uansett, et engangstilfelle kvalifiserer ikke til mobbing.

CBE-bloggen.

1) CBE bloggen består av to personer som driver den (CBE+ LKE), i tillegg til at de har et svært apparat av jurister og PR-rådigviere osv bak seg. Dessuten har bloggen rundt 30-60 000 lesere hver dag.

Det finnes dermed ikke en ubalanse i styrkeforholdet mellom CBE-bloggen og mamsi.no.
Faktisk vil jeg kanskje si at CBE-bloggen har mer styrke enn mamsi pga lesertall.

2) Mamsi skrev et innlegg der hun outet en av administratorene fra CBE-bloggen. Et engangstilfelle kan nok en gang ikke kvalifisere til mobbing. Mamsi.no har beskrevet hvorfor dette ble gjort.

Personlig mener jeg at det er viktig at man skjønner at man ikke er anonym på nettet. Ikke på KG, ikke på mamsi.no.

3) Resten av innleggene til Mamsi som omhandler spesielt CBE-bloggen, er saklig kritikk.

Hun kritiserer en bedrift som lyver om bildene, lyver om yrker i sitt eget kommentarfelt, og som konsekvent nekter å følge markedsføringsloven.

Dere mener vel ikke at det norske folk mobber NSB? Ikke heller de dagene som togene står stille er 30 min forsinket selv om folk skriver "dritt" om NSB på forskjellige sosiale medier?
Nei det mener dere mest sannsynlig ikke.

Hvorfor ikke?
Fordi det er berettiget kritikk. Når NSB ikke klarer å levere tog som går presist, har de ikke gjort jobben sin bra nok.

Sånn er det faktisk for CBE-bloggen også. Når bloggen ikke klarer å merke reklamen sin riktig, da gjør de ikke jobben bra nok.

Forøvrig mener jeg at alle som sier at mamsi.no er en blogger, pisser på oss som faktisk har mobbet.

Så da spør jeg dere, hvorfor mener dere det er greit å bagatilisere mobbing på denne måten?
Har dere noen forståelse av hvordan det er å være et mobbeoffer?

Mener dere virkelig at kritikk av en bedrift som ikke gjør jobben sin kan sammenlignes med følgende scenario:

-Det er snakk om en jente 6/7 år til rundt 10 års alderen.

- Jenta sine foreldre skilte seg da hun var 5-6 og hun sliter med skilsmissen og dårlig samvittighet, og går derfor regelmessig til helsesøster.

- En gutt på samme alder bestemmer seg for at henne skal vi ta, antageligvis fordi det er et enkelt bytte.

I de følgende årene opplever jenta:

- Å bli slått, sparket osv.

- Få stygge kommentarer som kun går på person slengt etter seg hver dag.

- Få tatt fra seg skjerfet sitt, hvor det så blir brukt til å ta kvelertak på jenta i garderoben. Dette endte med et rødt merke som gikk rundt hele halsen.

- Bli kasta stein etter.

Osv, osv. Listen er lang.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er behovet for å forsvare CBE så intenst at man må opprette en egen tråd om mamsi.no?

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Har noen av dere som beskylder henne for det lest definisjonen av å være en mobber?

Men det er nå en gang sånn at når man velger å gå med en t-skjorte som garantert kommer til å provosere, på et landsmøte som blir dekket av pressen, ja da må man tåle kritikk.

CBE-bloggen.

1) CBE bloggen består av to personer som driver den (CBE+ LKE), i tillegg til at de har et svært apparat av jurister og PR-rådigviere osv bak seg. Dessuten har bloggen rundt 30-60 000 lesere hver dag.

Det finnes dermed ikke en ubalanse i styrkeforholdet mellom CBE-bloggen og mamsi.no.

Faktisk vil jeg kanskje si at CBE-bloggen har mer styrke enn mamsi pga lesertall.

2) Mamsi skrev et innlegg der hun outet en av administratorene fra CBE-bloggen. Et engangstilfelle kan nok en gang ikke kvalifisere til mobbing. Mamsi.no har beskrevet hvorfor dette ble gjort.

Personlig mener jeg at det er viktig at man skjønner at man ikke er anonym på nettet. Ikke på KG, ikke på mamsi.no.

3) Resten av innleggene til Mamsi som omhandler spesielt CBE-bloggen, er saklig kritikk.

Hun kritiserer en bedrift som lyver om bildene, lyver om yrker i sitt eget kommentarfelt, og som konsekvent nekter å følge markedsføringsloven.

Dere mener vel ikke at det norske folk mobber NSB? Ikke heller de dagene som togene står stille er 30 min forsinket selv om folk skriver "dritt" om NSB på forskjellige sosiale medier?

Hvorfor ikke?

Fordi det er berettiget kritikk. Når NSB ikke klarer å levere tog som går presist, har de ikke gjort jobben sin bra nok.

Sånn er det faktisk for CBE-bloggen også. Når bloggen ikke klarer å merke reklamen sin riktig, da gjør de ikke jobben bra nok.

Forøvrig mener jeg at alle som sier at mamsi.no er en blogger, pisser på oss som faktisk har mobbet.

Så da spør jeg dere, hvorfor mener dere det er greit å bagatilisere mobbing på denne måten?

Mener dere virkelig at kritikk av en bedrift som ikke gjør jobben sin kan sammenlignes med følgende scenario:

- Jenta sine foreldre skilte seg da hun var 5-6 og hun sliter med skilsmissen og dårlig samvittighet, og går derfor regelmessig til helsesøster.

- En gutt på samme alder bestemmer seg for at henne skal vi ta, antageligvis fordi det er et enkelt bytte.

- Få tatt fra seg skjerfet sitt, hvor det så blir brukt til å ta kvelertak på jenta i garderoben. Dette endte med et rødt merke som gikk rundt hele halsen.

- Bli kasta stein etter.

Dette innlegget hadde funket bedre om det ikke var for innlegget Bloggleseren trekker fram. Det er ikke i nærheten av seriøs kritikk.

Dette surret om "å pisse på dere som har opplevd ordentlig mobbing" er heller ikke annet enn en tåpelig hersketeknikk. Innlegget Bloggleseren trekker frem har uten tvil trekk som kan beskrives som mobbete oppførsel. For det er faktisk også slik at mobbing kommer i forskjellig alvorlighetsgrad. Du og din opplevelse er ikke fasiten på hva mobbing er.

Nå er jeg helt enig i det som skrives lenger opp her, at det ikke må være mobbing for å være dårlig oppførsel. Og om det er mobbing pr definisjon er egentlig mindre interessant. Det interessante er at det blir hevdet at det er det, og hvorfor.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er behovet for å forsvare CBE så intenst at man må opprette en egen tråd om mamsi.no?

Hvem er det som forsvarer CBE her?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

CBE-bloggen.

Hvorfor ikke?

- Bli kasta stein etter.

2) Nå var det vel ikke derfor Mamsi outet LKE, for å vise at man aldri er 100 prosent anonym på nettet. Hun outet ham fordi hun mente at det ikke var riktig av ham å kommentere under nick på hennes blogg (noe jeg for øvrig mener er uproblematisk - det vil si å kommentere anonymt, ikke outingen.)

Mobbescenarioet du beskriver er selvfølgelig utrolig tragisk, men det betyr ikke at også andre situasjoner, med andre faktorer involvert, kan være mobbing (uten å ta stilling til om Mamsi mobber eller ikke).

Edit: presisering og skrivefeil

Endret av Shopgirl2014
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Jeg har ikke sett noen innlegg i denne tråden som forsvarer CBE. Jeg har derimot lest mange som kommer med seriøs kritikk av Mamsi.no.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2) Nå var det vel ikke derfor Mamsi outet LKE, for å vise at man ikke aldri er 100 prosent anonym på nettet. Hun outet ham fordi hun mente at det ikke var riktig av ham å kommentere under nick på hennes blogg (noe jeg for øvrig mener er uproblematisk.)

Mobbescenarioet du beskriver er selvfølgelig utrolig tragisk, men det betyr ikke at også andre situasjoner, med andre faktorer involvert, kan være mobbing (uten å ta stilling til om Mamsi mobber eller ikke).

2) Det er riktig at det ikke var grunnen til mamsi. Men det er den viktigste grunnen til at jeg mener innlegget var uproblematisk.

Dette innlegget hadde funket bedre om det ikke var for innlegget Bloggleseren trekker fram. Det er ikke i nærheten av seriøs kritikk.

Dette surret om "å pisse på dere som har opplevd ordentlig mobbing" er heller ikke annet enn en tåpelig hersketeknikk. Innlegget Bloggleseren trekker frem har uten tvil trekk som kan beskrives som mobbete oppførsel. For det er faktisk også slik at mobbing kommer i forskjellig alvorlighetsgrad. Du og din opplevelse er ikke fasiten på hva mobbing er.

Nå er jeg helt enig i det som skrives lenger opp her, at det ikke må være mobbing for å være dårlig oppførsel. Og om det er mobbing pr definisjon er egentlig mindre interessant. Det interessante er at det blir hevdet at det er det, og hvorfor.

Det er på ingen måte en herseteknikk.

Jeg sier ikke jeg har en fasit. Mobbing finnes i mange forskjellige grader.

Det er likevel underlig at en type mobbing ikke i det hele tatt kan sammenlignes med en en annen type mobbing.

Jeg ser ikke en eneste likhet mellom det mamsi har skrevet, og det jeg har sett av eksempler på mobbing. Både mine opplevelser og andres.

Selvfølgelig må det ikke være mobbing for å være dårlig oppførsel, det er jo noe av det sentrale i i mitt første innlegg! Dere misbruker begrepet mobbing, når dere egentlig mener "det er litt dårlig gjort...".

Jeg synes faktisk ikke at det er mindre interessant om det pr definisjon er mobbing.

Jeg står fortsatt ved at jeg mener begrepet mobbing misbrukes på det sterkeste ved å kalle mamsi en mobbing.

Jeg synes faktisk det er dårlig oppførsel av "dere" (de som mener mamsi mobber) å misbruke mobbebegrepet slik.

Dersom dere egentlig vil komme med seriøs kritikk av mamsi.no, da foreslår jeg at dere bytter navn på tråden. Den insuinierer jo at dere skal diskutere om mamsi.no er en mobber eller ikke.

Jeg har til gode å se gode grunner for å kalle mamsi en mobber.

Edit: endret formuleringen

Endret av Pottah
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2) Jeg er enig i det. Det siste var kun min personlige mening om hvorfor det innlegget var uproblematisk.

Det er likevel underlig at en type mobbing ikke i det hele tatt kan sammenlignes med en en annen type mobbing.

Jeg ser ikke en eneste likhet mellom det mamsi har skrevet, og det jeg har sett av eksempler på mobbing. Både mine opplevelser og andres.

Selvfølgelig må det ikke være mobbing for å være dårlig oppførsel, det er jo noe av det sentrale i i mitt første innlegg! Dere misbruker begrepet mobbing, når dere egentlig mener "det er litt dårlig gjort...".

Jeg synes faktisk ikke at det er mindre interessant om det pr definisjon er mobbing.

Jeg står fortsatt ved at jeg mener begrepet mobbing misbrukes på det sterkeste ved å kalle mamsi en mobbing.

Jeg synes faktisk det er dårlig oppførsel av "dere" (de som mener mamsi mobber) å misbruke mobbebegrepet slik.

Dersom dere egentlig vil komme med seriøs kritikk av mamsi.no, da foreslår jeg at dere bytter navn på tråden. Den insuinierer jo at dere skal diskutere om mamsi.no er en mobber eller ikke.

Tråden har jo denne tittelen fordi den spiller videre på Mamsis egen tittel. Hvis Mamsi kan stille spørsmålet om hun er en mobber i sin egen bloggtittel, så må vel en diskusjonstråd få stille det samme spørsmålet?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2) Jeg er enig i det. Det siste var kun min personlige mening om hvorfor det innlegget var uproblematisk.

Jeg ser at det kunne se ut som jeg mener at Mamsis outing var uproblematisk - det mener jeg altså ikke. Jeg har presisert hva jeg mente i innlegget, dersom du vil moderere ditt utsagn om hvorvidt du er enig eller ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyttigrisen... :sjokkert:

Syns ikke det er så nøye om det faller inn under begrepet mobbing eller ei. Det er ikke slik at all oppførsel som ikke kan kalles mobbing er greit! Av og til oppfører man seg som en drittsekk uten å mobbe, men da er man fortsatt en drittsekk (uten å påstå at mamsi er en drittsekk).

Tråden har jo denne tittelen fordi den spiller videre på Mamsis egen tittel. Hvis Mamsi kan stille spørsmålet om hun er en mobber i sin egen bloggtittel, så må vel en diskusjonstråd få stille det samme spørsmålet?

Ja, klart dere kan. Men jeg ser at tråden også er brukt til kritikk av mamsi.no.

Dersom dere vil kritisere mamsi.no (som dere selvfølgelig kan), så synes jeg det er et misvisende trådnavn.

Du skriver jo selv at det ikke er så nøye om det faller inn under definisjonen mobbing eller ikke.

Da forstår jeg ikke hvorfor du skriver i denne tråden, for den er jo nettopp for å diskutere om mamsi kommer inn under definisjonen eller ikke.

Jeg kan forstå at dere mener at det er kjip oppførsel på flere av blogginnleggene til mamsi.

Sandberg-innlegget, samt det Bloggleseren viste til er eksempler jeg kan forstå at noen mener er problematiske.

Men det blir ikke mobbing av å skrive et enkelt innlegg om Sandberg, eller en bruker her inne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Jeg kommer ikke til å bytte navn på tråden. Det er heller ikke "vi" som påstår at Mamsi er en mobber. De beskyldningene har andre kommet med, det skriver Mamsi om i innlegget denne tråden tar utgangspunkt i. Tittelen på denne tråden spiller på både overskriften i Mamsis innlegg og påstandene som har kommet. Og det er det som diskuteres her. Om du leser tråden så finner du nok heller ingen innlegg som bombastisk påstår at Mamsi er en mobber.

Med all respekt å melde, jeg forstår at det du har opplevd er tøft, men du bruker faktisk din opplevelse på en måte som ser ut til å ha til hensikt å diskvalifisere en del av argumentasjonen her. Mobbebegrepet er i dag mer nyansert, bla på grunn av at nettmobbing nå er et reelt problem. Det vil naturlig nok arte seg annerledes enn mobbing i feks skolegården. Som nevnt, jeg påstår ikke at Mamsi ER en mobber, men jeg står for det jeg skrev om at det ene innlegget i hvert fall har trekk som minner om mobbete oppførsel.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du skriver jo selv at det ikke er så nøye om det faller inn under definisjonen mobbing eller ikke.

Da forstår jeg ikke hvorfor du skriver i denne tråden, for den er jo nettopp for å diskutere om mamsi kommer inn under definisjonen eller ikke.

Beklager, men her henger jeg ikke med på logikken din. Diskusjoner på KG går ikke i sort-hvitt. Jeg ønsker å diskutere saken fordi jeg mener at uavhengig av om Mamsis oppførsel faller inn under en språklig definisjon, så fortjener oppførselen kritikk. Jeg tolker ikke HI eller tittel som at tråden kun legger opp til ja/nei-svar, men at det er lov å følge opp spørsmålet utover ja/nei. Det er lov å komme med nyanser. Hvis ikke måtte vi laget utrolig mange tråder om en og samme blogger.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer ikke til å bytte navn på tråden. Det er heller ikke "vi" som påstår at Mamsi er en mobber. De beskyldningene har andre kommet med, det skriver Mamsi om i innlegget denne tråden tar utgangspunkt i. Tittelen på denne tråden spiller på både overskriften i Mamsis innlegg og påstandene som har kommet. Og det er det som diskuteres her. Om du leser tråden så finner du nok heller ingen innlegg som bombastisk påstår at Mamsi er en mobber.

Med all respekt å melde, jeg forstår at det du har opplevd er tøft, men du bruker faktisk din opplevelse på en måte som ser ut til å ha til hensikt å diskvalifisere en del av argumentasjonen her. Mobbebegrepet er i dag mer nyansert, bla på grunn av at nettmobbing nå er et reelt problem. Det vil naturlig nok arte seg annerledes enn mobbing i feks skolegården. Som nevnt, jeg påstår ikke at Mamsi ER en mobber, men jeg står for det jeg skrev om at det ene innlegget i hvert fall har trekk som minner om mobbete oppførsel.

Vil bare poengete at jeg ikke sier at DU sier at mamsi er en blogger. Men det er jo tydeligvis endel som mener hun er det.

Jeg synes det er fair å mene at noen av innleggene har trekk som minner om mobbete oppførsel, selv om jeg altså ikke er enig.

Jeg prøver ikke å diskvalifisere noens argumentasjon. Det var antageligvis dumt å trekke inn egne erfaringer i dette.

Hovedpoengene mitt er likevel:

- Det krever en ubalanse i styrkeforholdet for at noe som helst skal vær mobbing. Det mener jeg ikke det er mellom cbe.no og mamsi.no

- Sanberg-innlegget og innlegget om en forumdeltager her inne er enkelthendelser og kan derfor ikke være mobbing, ettersom mobbing foregår over tid.

- Selv om det er forskjeller på mobbing, også med nettmobbing, mener jeg likevel man må kunne se noen likheter mellom et tilfelle av mobbing og et annet tilfelle. Jeg kan ikke se noen likheter mellom mamsi.no sine innlegg, og det jeg har sett og hørt av mobbing.

Beklager, men her henger jeg ikke med på logikken din. Diskusjoner på KG går ikke i sort-hvitt. Jeg ønsker å diskutere saken fordi jeg mener at uavhengig av om Mamsis oppførsel faller inn under en språklig definisjon, så fortjener oppførselen kritikk. Jeg tolker ikke HI eller tittel som at tråden kun legger opp til ja/nei-svar, men at det er lov å følge opp spørsmålet utover ja/nei. Det er lov å komme med nyanser. Hvis ikke måtte vi laget utrolig mange tråder om en og samme blogger.

Selvfølgelig er det ikke svart-hvitt.

Jeg krever ikke at dere endrer tittelen, eller hva dere vil diskutere.

Jeg fikk bare inntrykk av at dere ønsket å diskutere om mamsi.no var en mobber eller ikke.

Når man da ikke ønsker å diskutere om mamsi.no er en mobber eller ikke, blir det for meg en avsporing å kritisere mamsi.no uavhengig av mobber/ikke mobber. Det virker bare mer ryddig å ha et trådnavn ala "Kritikk av mamsi.no".

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk bare inntrykk av at dere ønsket å diskutere om mamsi.no var en mobber eller ikke.

Når man da ikke ønsker å diskutere om mamsi.no er en mobber eller ikke, blir det for meg en avsporing å kritisere mamsi.no uavhengig av mobber/ikke mobber. Det virker bare mer ryddig å ha et trådnavn ala "Kritikk av mamsi.no".

Mitt inntrykk er at man ønsker å diskutere Mamsis oppførsel overfor brukere og bloggere og om den kan knyttes opp mot mobbing, ikke å komme med en bastant konklusjon. Da er det også relevant med meninger som kommenterer at selv om oppførselen ikke faller perfekt inn i en språklig definisjon, så er den uakseptabel. Det er ikke en avsporing, det er å bringe inn flere nyanser i diskusjonen.

Jeg syns ikke det er mer ryddig å ha en krikk av mamsi-tråd, for da risikerer man at den ender opp som CBE-tråden: En haug av brukere som skal kritisere skrivefeil, farger, hår, bilder og hva man drakk til middag på søndag. Da er det lett for tråden å bli usaklig. Denne tråden er ganske tydelig på hva man ønsker å diskutere - mamsis oppførsel mot både bloggere og andre nettbrukere. Her er det ikke rom for å diskutere frokosten til mamsi.

Er ikke det ryddig, så vet ikke jeg.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Vampen

Vil bare poengete at jeg ikke sier at DU sier at mamsi er en blogger. Men det er jo tydeligvis endel som mener hun er det.

Jeg synes det er fair å mene at noen av innleggene har trekk som minner om mobbete oppførsel, selv om jeg altså ikke er enig.

Jeg prøver ikke å diskvalifisere noens argumentasjon. Det var antageligvis dumt å trekke inn egne erfaringer i dette.

Hovedpoengene mitt er likevel:

- Det krever en ubalanse i styrkeforholdet for at noe som helst skal vær mobbing. Det mener jeg ikke det er mellom cbe.no og mamsi.no

- Sanberg-innlegget og innlegget om en forumdeltager her inne er enkelthendelser og kan derfor ikke være mobbing, ettersom mobbing foregår over tid.

- Selv om det er forskjeller på mobbing, også med nettmobbing, mener jeg likevel man må kunne se noen likheter mellom et tilfelle av mobbing og et annet tilfelle. Jeg kan ikke se noen likheter mellom mamsi.no sine innlegg, og det jeg har sett og hørt av mobbing.

Selvfølgelig er det ikke svart-hvitt.

Jeg krever ikke at dere endrer tittelen, eller hva dere vil diskutere.

Som sagt, det er innlegget hvor hun henger ut en forumbruker som jeg mener har trekk som minner om mobbete oppførsel, og jeg kan godt begrunne det litt bedre.:)

Mamsi viser i innlegget at hun både har og har benyttet seg av anledningen til å svare vedkommende direkte. Der er tonen grei, og styrkeforholdet er jevnt, iom at begge har samme mulighet til å svare og må forholde seg til samme regler. Men det stopper ikke der, med den ene hendelsen. Mamsi løfter det over på hjemmebane og skriver et blogginnlegg om det. Da er ikke lenger styrkeforholdet jevnt. Mamsi bestemmer på bloggen, og styrer både framstilling og brukerens mulighet til å forsvare seg. Narrativet i innlegget er Mamsis, og innlegget er fullt av latterliggjøring, og hun både styrker sin egen troverdighet og angriper den andres. Deretter presenteres det hele på Facebook, på Mamsis side, med en ny latterliggjøring. Før man til slutt fortsetter i bloggene kommentarfelt, hvor flere henger seg på, og brukerens forsøk på å avkrefte spekulasjonene om egen identitet også latterliggjøres.

Alt i alt mener jeg at dette ikke kan betegnes som en enkeltstående hendelse, det er gjentatt latterliggjøring på flere steder. I tillegg er styrkeforholdet ujevnt, brukeren har liten mulighet til å komme med et reelt forsvar, og til slutt er det også flere mot en. Mobbing er et viktig stikkord i min jobb, og hadde dette vært en konflikt vi hadde fått presentert, så måtte vi ha tatt tak i det, av de årsakene jeg har beskrevet.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for persondebatt, spekulasjoner, hets og svar.

- Magnifique, moderator.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Jeg har valgt å oppdatere HI med en påminnelse om at tråden handler om blogger, ikke bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest morhjertegod

Pottah skriver "Dersom dere vil kritisere mamsi.no (som dere selvfølgelig kan), så synes jeg det er et misvisende trådnavn."

Da har jeg lyst å spørre tilbake. Mamsi.no hadde denne overskriften" jeg omtales som en mobber i en av Norges største blogger" Er den misvisende?

Jeg antok sporenstreks at det var bloggeren Cbe som hadde omtalt henne som mobber, etter kun ha lest overskriften,men det var jo en anonym kommentar i kommentarfeltet.

Jeg definerer ikke Mamsi.no som mobber, men mye ufint det er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...