Gjest Vampen Skrevet 14. mai 2015 #21 Del Skrevet 14. mai 2015 (endret) Sitat fjernet. - Magnifique, mod. For å låne et uttrykk som har vært brukt i omtalen av kommentarfeltet til CBE, så er kommentarfeltet på dette innlegget preget av en ulveflokk som gyver lys. Ett kritisk innlegg, og både blogger og forsvarere setter i gang. Det er "mange mot en", i spedd høy "Ærlig talt og himle med øya"-faktor i språket og man gir seg ikke før kritikeren beklager og gir seg. Dette kommentarfeltet har en dynamikk som minner om kommentarfeltet til en annen blogger man liker å diskutere, men en fast kjerne av kommentatorer som forsvarer bloggeren mot all kritikk, fordi de liker henne. Min personlige favoritt er at all form for usaklig kritikk av politikere framstilles som greit, fordi de har valgt å være politikere. Det trenger man liksom ikke å tenke på den menneskelige faktoren. Endret 15. mai 2015 av Magnifique 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest morhjertegod Skrevet 14. mai 2015 #22 Del Skrevet 14. mai 2015 (endret) Mitt ønske er at man kan diskutere bloggere på generelt grunnlag, hvor går grensene, hva er greit. Hvorfor må man sette hverandre i bås, om man er uenig med noen så betyr ikke dette at man er en fiende. Om man er kritisk til kritikken av Cbe, da er man plutselig en fan eller CBE Defense Leauge. Er man uenig i noe som blir gjort i Mamsi.no sin blogg, da er man en mobber osv. Må man velge side forde man er kritisk til noen hendelser? Jeg er en av de som ikke vil kommentere på mamsi sin blogg, forde jeg da ville følt meg som mamsi i Cbe sin blogg., om dere skjønner.Hvorfor er leserne så opptatt av å forsvare sin "favoritt" blogger? Edit: Om en leser legger igjen en kommentar i en blogg, er ikke denne kommentaret rettet mot bloggen/bloggeren. Er det da greit at en som legger igjen en kommentar , blir hudflettet av andre lesere osv. Er det greit at man som anonym på nett, skal frykte at man blir outet senere.(for meg er dette galskap) da mister jo "anonym" hele sin hensikt om bloggere skal spore opp komentatoren. Er dette overhode mulig? Noen som vet? Endret 14. mai 2015 av morhjertegod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bloggleseren Skrevet 14. mai 2015 #23 Del Skrevet 14. mai 2015 (endret) Hvorfor skriver du "tilsynelatende"? Alle kommentarer slipper gjennom uten å godkjennes. Hvis man ser bort ifra kommentarer som etterspør mer informasjon for å forstå en definisjon, stiller spørsmål, kommer med egne meninger og argumenter, hva konkret er det du mener inngår i det "massive angrepet fra alle kanter" mot de "kritiske røstene som våger seg frempå"? Setning fjernet. - Magnifique, mod. Jeg fikk CBE-vibber av det kommentarfeltet og har også snakket med iallfall to andre som opplevde det på samme måte. Jeg aner ikke om alle kommentarer slipper igjennom - det kan det godt hende de gjør - men kommentarfeltet hennes virker ikke som noe åpent og inkluderende sted uansett. Det er spekulasjoner i om den og den er LKE/CBE der stadig vekk (også under mobbeposten hintes det om noe sånt), og det har forekommet redigering i ettertid; blant annet var det en kommentar der om meg i går som er borte nå. Endret 15. mai 2015 av Magnifique 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest morhjertegod Skrevet 14. mai 2015 #24 Del Skrevet 14. mai 2015 (endret) Innlegg fjernet. - Magnifique, mod. Men er det mobbing? Vet ikke om det er mobbing. Jeg reagerte på outingen og Tskjorte stuntet, men da kommer diskusjonen. De er offentlige personer/bedrift/oppsøkt det selv. Hvor går grensen, når er man kjent nok til å henges ut, hvor mye må man være i det offentlige for å være offentlig nok til å svertes. Hmm spørr ikke meg. Endret 15. mai 2015 av morhjertegod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vampen Skrevet 14. mai 2015 #25 Del Skrevet 14. mai 2015 Men er det mobbing? Det er et interessant spørsmål. I kommentarfeltet avfeies bare tanken på at det KAN oppfattes som mobbing kategorisk. Jeg vil ikke svare bombastisk ja eller nei, for jeg synes ikke det er min jobb. Men jeg synes mye på bloggen er drøy oppførsel, som jeg vil tro mottakeren av oppmerksomheten opplever som ubehagelig. Det er noe med både mengde, omfang og tidsperspektiv, samt måten det blir gjort på, som gir meg en dårlig magefølelse. Jeg kan forstå det om de som utsettes for dette opplever det som mobbing, og at andre kan mene at det minner om mobbing. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleSnupp Skrevet 14. mai 2015 #26 Del Skrevet 14. mai 2015 (endret) Setning fjernet. - Magnifique, mod. Jeg fikk CBE-vibber av det kommentarfeltet og har også snakket med iallfall to andre som opplevde det på samme måte. Jeg aner ikke om alle kommentarer slipper igjennom - det kan det godt hende de gjør - men kommentarfeltet hennes virker ikke som noe åpent og inkluderende sted uansett. Det er spekulasjoner i om den og den er LKE/CBE der stadig vekk (også under mobbeposten hintes det om noe sånt), og det har forekommet redigering i ettertid; blant annet var det en kommentar der om meg i går som er borte nå. Helt seriøst? Du er 100% sikker altså? Endret 15. mai 2015 av Magnifique 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hold the door Skrevet 14. mai 2015 #27 Del Skrevet 14. mai 2015 (endret) - Endret 9. juni 2018 av Hold the door Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vampen Skrevet 14. mai 2015 #28 Del Skrevet 14. mai 2015 Takk for svar. Da skjønner jeg hva du mener. Med åpent kommentarfelt mente jeg forresten åpent som i at det ikke filtreres kommentarer eller at de må godkjennes. (Jeg kan jo heller ikke vite hundre prosent at alt slippes gjennom, men velger å tro på mamsi når hun sier det. Den kommentaren om deg så jeg ikke, så jeg vet ikke hva det gikk ut på at den nå er borte.) Om kommentarfeltet oppleves som åpent og inkluderende kommer jo an på hvem man spør. Jeg har ikke vært en av de som har ropt høyt om dette når det gjelder kommentarfeltet hos CBE, så derfor reagerer jeg ikke så veldig på det her heller. Jeg synes ikke det gjør noe at det er "mange mot én" dersom det ikke utvikler seg til angrep på personen eller usakligheter i stedet for motargumenter/meninger. Hvis ti ulike personer er uenig med én, synes jeg det er greit at alle sier sin mening selv om det for den ene kanskje kan oppleves som voldsom motbør. Med tanke på det siste du skriver, så synes jeg tonen spiller en rolle. Jeg opplevde måten det ble skrevet på som aggressiv og ubehagelig, og jeg er bare en observatør på sidelinja. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vampen Skrevet 14. mai 2015 #29 Del Skrevet 14. mai 2015 Mitt ønske er at man kan diskutere bloggere på generelt grunnlag, hvor går grensene, hva er greit. Hvorfor må man sette hverandre i bås, om man er uenig med noen så betyr ikke dette at man er en fiende. Om man er kritisk til kritikken av Cbe, da er man plutselig en fan eller CBE Defense Leauge. Er man uenig i noe som blir gjort i Mamsi.no sin blogg, da er man en mobber osv. Må man velge side forde man er kritisk til noen hendelser? Jeg er en av de som ikke vil kommentere på mamsi sin blogg, forde jeg da ville følt meg som mamsi i Cbe sin blogg., om dere skjønner.Hvorfor er leserne så opptatt av å forsvare sin "favoritt" blogger? Edit: Om en leser legger igjen en kommentar i en blogg, er ikke denne kommentaret rettet mot bloggen/bloggeren. Er det da greit at en som legger igjen en kommentar , blir hudflettet av andre lesere osv. Er det greit at man som anonym på nett, skal frykte at man blir outet senere.(for meg er dette galskap) da mister jo "anonym" hele sin hensikt om bloggere skal spore opp komentatoren. Er dette overhode mulig? Noen som vet? Jeg er veldig enig i det første du skriver. Det blir en skyttergravkrig, ikke en debatt. Når det gjelder om det er mulig, så vil man vel kunne se IP-adresse? Og med det kan man vel finne sånn cirka info om hvor i verden den som skriver befinner seg. I tillegg til å kunne sammenligne og finne flere kommentarer med samme IP. Det er mulig det finnes andre spor også, men de har ikke jeg teknisk kunnskap til å uttale meg om. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hold the door Skrevet 14. mai 2015 #30 Del Skrevet 14. mai 2015 (endret) - Endret 9. juni 2018 av Hold the door Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bloggleseren Skrevet 14. mai 2015 #31 Del Skrevet 14. mai 2015 Helt seriøst? Du er 100% sikker altså? Ja, jeg tror ikke den står der lenger? Den handlet stort sett om at jeg burde gå i meg selv for mamsi-kritikken. Nicket mitt ble ikke nevnt, men jeg ble referert til som den personen som stilte spørsmål om hvordan behandle mamsi-kritikk på Ris&ros, og det var jo meg. Ingen big deal det, altså. Jeg vil tro at personen som skrev den ba om å få den tatt vekk igjen, og det er jo greit. Det var bare ment som et random eksempel på at kommentarfeltet ikke er helt uredigert. Jeg synes faktisk det er langt verre med det hun slipper igjennom enn det hun eventuelt ikke måtte slippe igjennom, som det naturlig nok er umulig for meg å si noe særlig om. Sandberg-innlegget var langt over streken - både selve innlegget og noen av kommentarene. Som blogger har man et redaktøransvar for hvordan kommentarfeltet arter seg, og det er etter mitt syn dårlig redaktørpolicy å slippe igjennom hva som helst av personangrep under det flagget at man slipper gjennom nettopp hva som helst. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vampen Skrevet 14. mai 2015 #32 Del Skrevet 14. mai 2015 Jeg også synes tonen spiller en rolle, men jeg synes det ofte er vanskelig å lese riktig tone kommentarer er ment skrevet i. Derfor prøver jeg å ta utgangspunkt i det som står og prøver å ikke legge så mye mer i det og lese en kommentar som "angrep" dersom det faktisk bare blir stilt et spørsmål hvis man leser det helt bokstavlig. Når det gjelder det aktuelle kommentarfeltet opplever jeg få av kommentarene som agressive og ubehagelige. Men nå har ikke jeg deltatt i det kommentarfeltet, så jeg vet ikke hvordan f.eks Karin opplevde det, eller hvordan kommentarene fra de andre skal leses på "riktig" måte. Sånn rent skriveteknisk, så er det flere formuleringer som bruker formuleringer/virkemidler som skaper en aggressiv tone. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bloggleseren Skrevet 14. mai 2015 #33 Del Skrevet 14. mai 2015 (endret) Her er et annet eksempel på noe jeg synes er dårlig stil: http://mamsi.no/kvinneguiden-og-bloggannonser/ Dette innlegget henger ut en bruker på KG. Mamsi har for øvrig hatt flere slike innlegg, dedikert til å henge ut enkeltbrukere på KG. Det er litt merkelig. Er det ikke mer nærliggende å ta diskusjonen her? Uansett, på Facebook reklamerer mamsi for innlegget på følgende måte og virker ganske så fornøyd: "En dame som er blodfan av Caroline Berg Eriksen har blitt litt sur fordi jeg har sagt at CBE burde merke innleggene sine i henhold til Forbrukerombudets veiledning. Dermed ville hun starte en diskusjon om reklamepraksis på mamsi-bloggen, men det lyktes hun ikke godt med :)" Artig med uttrykket "blodfan", forresten. Uansett, jeg oppfatter mamsi og denne brukeren som litt ujevne motstandere (i det at mamsi er over snittet velformulert og talefør) og får derfor en litt emmen smak i munnen. Vet ikke om jeg skal kalle det mobbing, men er det greit å lage blogginnlegg hvor man henger ut brukere på KG? Hvor seriøst er det, liksom? Innlegget viser seg å være ispedd en aldri så liten hersketeknikk her og der, sitat: "Det blir litt komisk. Det minner meg om noe." Hva er det det minner mamsi om? Jo, de tre organisasjonstypene, "den rødglødende", "pedanten" og "intrigemakeren". Det blir opp til oss å gjette hvem av de tre typene brukeren minner om. Så begynner kommentarfeltet som vanlig å spekulere i om brukeren er LKE/CBE, og når brukeren da lar seg lokke over til mamsi for å forsvare seg, svarer mamsi kort og godt: "Pst, du kommenterer med flere nick her ;)" til underholdning fra de andre. That's it. Det går ikke frem hva slags andre nick brukeren har kommentert med. Vedkommende har en ganske lettgjenkjennelig skrivestil, og jeg kan ikke se noe annet i det kommentarfeltet som ligner, men kanskje mamsi refererer til en tidligere kommentar, hva vet jeg? Det vet bare mamsi. Er det mobbing? Jeg vet ikke. Jeg får i hvert fall en følelse av den sterke (med ulveflokken sin) som hakker på den svake, og jeg liker det ikke. Edit: Presisering og typo. Endret 14. mai 2015 av Bloggleseren 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vampen Skrevet 14. mai 2015 #34 Del Skrevet 14. mai 2015 (endret) Her er et annet eksempel på noe jeg synes er dårlig stil: http://mamsi.no/kvinneguiden-og-bloggannonser/ Det innlegget henger ut en bruker på KG. Mamsi har for øvrig hatt flere slike innlegg, dedikert til å henge ut enkeltbrukere på KG. Det er litt merkelig. Er det ikke mer nærliggende å ta diskusjonen her? Uansett, på Facebook reklamerer mamsi for innlegget på følgende møte og virker ganske så fornøyd: "En dame som er blodfan av Caroline Berg Eriksen har blitt litt sur fordi jeg har sagt at CBE burde merke innleggene sine i henhold til Forbrukerombudets veiledning. Dermed ville hun starte en diskusjon om reklamepraksis på mamsi-bloggen, men det lyktes hun ikke godt med :)" Artig med uttrykket "blodfan", forresten. Uansett, jeg oppfatter mamsi og denne brukere som litt ujevne motstandere (i det at mamsi er over snittet velformulert og talefør) og får derfor en litt emmen smak i munnen. Vet ikke om jeg skal kalle det mobbing, men er det greit å lage blogginnlegg hvor man henger ut brukere på KG? Hvor seriøst er det, liksom? Innlegget viser seg å være ispedd en aldri så liten hersketeknikk her og der, sitat: "Det blir litt komisk. Det minner meg om noe." Hva er det det minner mamsi om? Jo, de tre organisasjonstypene, "den rødglødende", "pedanten" og "intrigemakeren". Det blir opp til oss å gjette hvem av de tre typene brukeren minner om. Så begynner kommentarfeltet som vanlig å spekulere i om brukeren er LKE/CBE, og når brukeren da lar seg lokke over til mamsi for å forsvare seg, svarer mamsi kort og godt: "Pst, du kommenterer med flere nick her ;)" til underholdning fra de andre. That's it. Det går ikke frem hva slags andre nick brukeren har kommentert med. Vedkommende har en ganske lettgjenkjennelig skrivestil, og jeg kan ikke se noe annet i det kommentarfeltet som ligner, men kanskje mamsi refererer til en tidligere kommentar, hva vet jeg? Det vet bare mamsi. Er det mobbing? Jeg vet ikke. Jeg får i hvert fall en følelse av den sterke (med ulveflokken sin) som hakker på den svake, og jeg liker det ikke. Edit: Presisering. .... Det der er så drøyt at jeg faktisk er litt stum. Her vil jeg faktisk påstå at vi begynner å nærme oss mobbing. Dette er ren utdriting. Det er også et glimrende eksempel på det jeg allerede har nevnt, at uenigheter bevisst løftes over på "hjemmebane" hvor man selv har full kontroll på hvordan ting framstilles. Her er det heller ikke snakk om ett tilfelle, men gjentatte svar. Direkte holdt ikke, så det følges opp med utdriting på blogg og fb. Styrkeforholdet mellom disse to er ikke lenger jevnt, i det det løftes over på bloggen. I tillegg er det ingen tvil om at dette innlegget er fullt av hersketeknikker. Her fremhever man seg selv positivt, samtidig som msn driter ut den andre og sender noen sleivspark til en tredjepart. Det har blitt påstått her at kritikken mot Mamsi.no er ufortjent og urettferdig. Jeg vil faktisk påstå at det er helt på sin plass. Dette er IKKE greit! Edit: Det er også en himla god bekreftelse på at man gjør lurt i å ikke kommentere på bloggen. Endret 14. mai 2015 av Vampen 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleSnupp Skrevet 14. mai 2015 #35 Del Skrevet 14. mai 2015 .... Det der er så drøyt at jeg faktisk er litt stum. Her vil jeg faktisk påstå at vi begynner å nærme oss mobbing. Dette er ren utdriting. Det er også et glimrende eksempel på det jeg allerede har nevnt, at uenigheter bevisst løftes over på "hjemmebane" hvor man selv har full kontroll på hvordan ting framstilles. Her er det heller ikke snakk om ett tilfelle, men gjentatte svar. Direkte holdt ikke, så det følges opp med utdriting på blogg og fb. Styrkeforholdet mellom disse to er ikke lenger jevnt, i det det løftes over på bloggen. I tillegg er det ingen tvil om at dette innlegget er fullt av hersketeknikker. Her fremhever man seg selv positivt, samtidig som msn driter ut den andre og sender noen sleivspark til en tredjepart. Det har blitt påstått her at kritikken mot Mamsi.no er ufortjent og urettferdig. Jeg vil faktisk påstå at det er helt på sin plass. Dette er IKKE greit! Edit: Det er også en himla god bekreftelse på at man gjør lurt i å ikke kommentere på bloggen. Jeg må innrømme jeg er litt målløs her. Er vel egentlig mest trist over det jeg leste. Trist å se hva som ble skrevet på bloggen og i kommentarfeltet av de som deltok der. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vampen Skrevet 14. mai 2015 #36 Del Skrevet 14. mai 2015 Jeg glemte å lese kommentarfeltet. Ble jeg overrasket over å se spekulasjoner om identiteten til flere navngitte KG-brukeres identitet? Nei. Ble jeg sjokkert over å se at en bruker som prøver å avkrefte spekulasjonen blir latterliggjort? Nei. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bloggleseren Skrevet 14. mai 2015 #37 Del Skrevet 14. mai 2015 Edit: Det er også en himla god bekreftelse på at man gjør lurt i å ikke kommentere på bloggen. Ja, det er ikke godt klima i det kommentarfeltet, og det inngir langt ifra tillit med tanke på å skulle overgi personlige opplysninger til mamsi. I tillegg til det jeg har trukket frem over, spekuleres det over en lav sko i om diverse KG-brukere er LKE/CBE, og mamsi gjør ingenting for å stoppe det, heller det motsatte. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vampen Skrevet 14. mai 2015 #38 Del Skrevet 14. mai 2015 Jeg må innrømme jeg er litt målløs her. Er vel egentlig mest trist over det jeg leste. Trist å se hva som ble skrevet på bloggen og i kommentarfeltet av de som deltok der. Ja, det er regelrett trist. Og til tross for at jeg var kritisk før jeg leste det innlegget, så ble jeg faktisk sjokkert. Dette hadde jeg faktisk ikke forventet. Jeg liker ikke å slenge rundt meg med begrepet mobbing, men etter å ha lest både innlegget og kommentarfeltet et par ganger til, så begynner jeg faktisk å helle mot at dette er mobbing. Eller i hvert fall farlig nært. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vampen Skrevet 14. mai 2015 #39 Del Skrevet 14. mai 2015 Ja, det er ikke godt klima i det kommentarfeltet, og det inngir langt ifra tillit med tanke på å skulle overgi personlige opplysninger til mamsi. I tillegg til det jeg har trukket frem over, spekuleres det over en lav sko i om diverse KG-brukere er LKE/CBE, og mamsi gjør ingenting for å stoppe det, heller det motsatte. Nei, hun setter vel heller tonen, både i innlegget og kommentarfeltet. Beskrivelsen av Intrigemakeren er ikke akkurat hyggelig. "Så har du hun som bare vil lage kvalm. Som verken er opptatt av saken eller av at det som gjøres er riktig. Dette er hun som bruker de midlene hun har til å bakvaske på usselt grunnlag, som aldri vil innrømme feil, men som gjerne henger ut andre. Som blir sur og smålig, og som verken er brennende god eller irriterende petimeter, men bare litt dum." Denne adresseres faktisk til både en navngitt bruker og en mer generell gruppe brukere. Da er det ikke rart kommentarfeltet blir som det er, hun legger jo opp til det, og er med på leken når kommentarene kommer. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Salmonella Skrevet 15. mai 2015 #40 Del Skrevet 15. mai 2015 Nei, det er et ønske om å mobbe og trakassere noen med åpenbare usannheter om hva som har skjedd. Tillate meg å respondere på dette med ett svar du selv har gitt jeg; Tullprat. Legitim, saklig kritikk er det motsatte av mobbing. Du må slutte å prøve å undergrave kritikk ved å spre usannheter om kritikerne. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg