Gå til innhold

kan jeg være så snill....?


kvinneguide

Anbefalte innlegg

-"Kan jeg få". Eller -"kan du være så snill og gi meg...?" lyder rett i mine ører,

men "kan JEG være så snill å få, det får jeg ikke helt til å stemme. Er det riktig å si?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er feil. Men det er nok en feil som kommer fra setningen "Kan jeg, vær så snill, få...."



Anonymous poster hash: 08d5d...91a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer kanskje an på dialekten? Jeg sier begge deler tror jeg, jeg er nordlenning.



Anonymous poster hash: c3ad1...fa1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

-"Kan jeg få". Eller -"kan du være så snill og gi meg...?" lyder rett i mine ører,

men "kan JEG være så snill å få, det får jeg ikke helt til å stemme. Er det riktig å si?

Dette har jeg også merket meg mange ganger. Det er ikke riktig. Slik du skriver i første linje, er korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Det er feil. Men det er nok en feil som kommer fra setningen "Kan jeg, vær så snill, få...."

Anonymous poster hash: 08d5d...91a

Har du sett dette skrevet på denne måten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror de sluker å lyden at de egentlig sier den men at det ikke kommer frem. Sikkert på grunn av dialekt.



Anonymous poster hash: 3eee6...52c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett dette skrevet på denne måten?

Jepp. Det var helt vanlig i eldre lærebøker. Type førkrigstiden.

Anonymous poster hash: 08d5d...91a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jepp. Det var helt vanlig i eldre lærebøker. Type førkrigstiden.

Anonymous poster hash: 08d5d...91a

Så langt tilbake? Har du arvet bøker fra dine olde/besteforeldre? Det må være morsomt å ha :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Kan jeg vennligst" passer vel bedre, høres ut for meg som at folk fornorsker engelske utrykk litt for direkte. Can I please.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så langt tilbake? Har du arvet bøker fra dine olde/besteforeldre? Det må være morsomt å ha :).

Ja, pluss at jeg er lærer og interessert i lærebøker, så jeg kjøper når jeg kommer over på loppemarked også. Jeg er over middels interessert i sånt, og synes det er veldig spennende å se hvordan lærebøker og -planer har forandret seg opp gjennom årene. :fnise:

Anonymous poster hash: 08d5d...91a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Ja, pluss at jeg er lærer og interessert i lærebøker, så jeg kjøper når jeg kommer over på loppemarked også. Jeg er over middels interessert i sånt, og synes det er veldig spennende å se hvordan lærebøker og -planer har forandret seg opp gjennom årene. :fnise:

Anonymous poster hash: 08d5d...91a

Jeg er også interessert i bøker fra eldre tider, både skjønnlitteratur og lærebøker. Jeg har blant annet en lærebok i tsjekkisk skrevet på tysk, med gotisk skrift!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg kan klare å si sånt selv:)

Men språk har ingen grenser, det er jo ikke galt å si i dagligtalen sålenge man blir forstått.

Anonymous poster hash: 4725e...d35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har vokst opp med utrykket " kan jeg være så snill og få..."


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også oppvokst med "kan jeg være så snill å få...?"

Det er vel heller et fast uttrykk mer enn det er grammatisk korrekt vil jeg si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...