Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ei jente på 22 år. Vet ikke hva maxpulsen min er men ifølge en kalkulator skal den være omtrent 204.

Har kjøpt meg pulsklokke nå og lurer på hva pulsen skal ligge på når jeg jogger en 45minutters runde? (Er nybegynner)... Har hørt at den skal ligge rundt 80%?

Dvs 163? Kan det stemme?

Anonymous poster hash: dc9f1...c74

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal du trene utholdenhet og er forholdsvis utrent og uvant skal du ligge i sone 1-2. Hvis du skal vite med god grad av nøyaktighet hvilken puls det tilsvarer må du teste deg i et idrettslaboratorium der du måler laktat (stikk på fingeren) under stigende belastning.

Det er jo heller ikke sikkert at makspulsen din er 204, 220 minus alder (200 for menn) er jo bare en tommelfingerregel.

Syreterskelen er den terskelen der du produserer like mye melkesyre som du klarer å bryte ned. For en som er veldig godt trent kan den ligge på nærmere 90% av makspuls, men for deg som er ganske utrent tipper jeg den ligger under 80%, kanskje litt over 70%.

Poenget med trening er nettopp å flytte syreterskelen, slik at du kan ligge på fettforbrenning på en høyere intensitet. Det oppnås best ved å trene mye rolig langkjøring og noe intervall.

Det er dyrt og for mosjonister unødvendig å teste seg i et laboratorium, så til å begynne med kan du bruke pusten som indikasjon. Du skal forholdsvis uanstrengt klare å snakke med en (imaginær) treningspartner. Etterhvert kjenner du på kroppen hvor høy intensitet du kan ligge på over lengre tid.

AnonymBruker
Skrevet

Wiggins, når mener du en hobbymosjonist bør ta en laboratorietester for å finne maksverdier?

Hvilket nivå bør man være på?

Anonymous poster hash: ce392...232

Skrevet

Wiggins, når mener du en hobbymosjonist bør ta en laboratorietester for å finne maksverdier?

Hvilket nivå bør man være på?

Da bør man drive med konkurranser og ha som mål å vinne dem.

Skrevet

Jeg er ei jente på 22 år. Vet ikke hva maxpulsen min er men ifølge en kalkulator skal den være omtrent 204.

Har kjøpt meg pulsklokke nå og lurer på hva pulsen skal ligge på når jeg jogger en 45minutters runde? (Er nybegynner)... Har hørt at den skal ligge rundt 80%?

Dvs 163? Kan det stemme?

Anonymous poster hash: dc9f1...c74

Å ha over 200 i makspuls, høres veldig mye ut, så jeg tror du bare skal se bort ifra det der.

Hvis du ikke har jogga noe særlig før, er 163 en grei puls å ligge på, når du har jogga en liten stund.

Drit i makspuls og den slags, og begynn å jogg intervaller, så får du opp kondisen fort som faan.

Gå fort i 6 minutter, så jogger du i 4 minutter, går i 3 minutter så melkesyra blir borte, jogger i 4 minutter, går i 3 minutter til melkesyra er borte... Gjør det til du har jogga 4 ganger.

Skrevet

Å ha over 200 i makspuls, høres veldig mye ut, så jeg tror du bare skal se bort ifra det der.

Hvis du ikke har jogga noe særlig før, er 163 en grei puls å ligge på, når du har jogga en liten stund.

Drit i makspuls og den slags, og begynn å jogg intervaller, så får du opp kondisen fort som faan.

Gå fort i 6 minutter, så jogger du i 4 minutter, går i 3 minutter så melkesyra blir borte, jogger i 4 minutter, går i 3 minutter til melkesyra er borte... Gjør det til du har jogga 4 ganger.

Er ikke unormalt å ha over 200 i makspuls.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Er ikke unormalt å ha over 200 i makspuls.

Jo, det er unormalt. Jeg var å målte min, profesjonelt, og min var innenfor 5% av befolkningen. Jeg hadde 195 i makspuls.

Jeg glemte at alder har noe å si. Den synker jo, etter hvert som man blir eldre.

Endret av Yme
AnonymBruker
Skrevet

Her står det litt om makspuls: https://www.ntnu.no/cerg/hfmax-info

Ny formel for makspuls, basert på denne undersøkelsen, er: 211 - 0,64 x alder

I undersøkelsen fant de et standardavvik på 11 slag/min. Dvs at for en kvinne på 22 år vil makspuls sannsynligvis ligge mellom 186 og 208 slag/min, der de fleste har rundt 197 slag/min.

Den eneste måten å finne ut dette helt eksakt er en makspulstest som innebærer å løpe til du stuper i en bakke. Dette er fysisk meget krevende og er ikke anbefalt for utrente personer.

Anonymous poster hash: c64f2...53e
Skrevet

Jo, det er unormalt. Jeg var å målte min, profesjonelt, og min var innenfor 5% av befolkningen. Jeg hadde 195 i makspuls.

Jeg glemte at alder har noe å si. Den synker jo, etter hvert som man blir eldre.

Har ikke sett noe statistikk på det. Fikk maks på 207 da jeg testa O2-opptaket på st. Olav. Ingen som stussa på det. Kjenner mange som har makspuls over 200.

Skrevet

Har ikke sett noe statistikk på det. Fikk maks på 207 da jeg testa O2-opptaket på st. Olav. Ingen som stussa på det. Kjenner mange som har makspuls over 200.

Den mest nøyaktige formelen for å regne ut puls, om man ikke tester det direkte, med pulsbelte og alt mulig, er alderen din ganger 0,64, for så å trekke resultatet fra 211.

Dette fungerer bra for de aller fleste, og fungerer fint som et gjennomsnitt.

Jeg er 30 år gammel, så i følge denne metoden, skal jeg ha en makspuls på 191, som ikke er så langt unna min faktiske makspuls, som er 195.

Hos yngre mennesker, vil det selvfølgelig være mer normalt å ha en makspuls på over 200, og som sagt glemte jeg det da jeg skrev innlegget mitt, så det er riktig at det ikke er veldig unormalt.

AnonymBruker
Skrevet

Da bør man drive med konkurranser og ha som mål å vinne dem.

Er ikke helt enig. Hvis man trener etter puls og ønsker det optimale så er en slik test viktig. Selv om man ikke er en seierskandidat.

Jeg vil nesten sammenligne det med å kjøpe seg langrennsski eller tilpasset utstyr, du måler høyde og vekt for å finne det som passer best til deg med tanke på spenn i skien :-)

Skrevet

Er ikke helt enig. Hvis man trener etter puls og ønsker det optimale så er en slik test viktig. Selv om man ikke er en seierskandidat.

Jeg vil nesten sammenligne det med å kjøpe seg langrennsski eller tilpasset utstyr, du måler høyde og vekt for å finne det som passer best til deg med tanke på spenn i skien :-)

Jeg har trent sykling i mange år, og aldri testa laktatverdier og maks O2-opptak i laboratorium. Jeg kjenner derimot kroppen min godt etter å ha trent i mange år.

Ikke bare koster det nærmere to laken å ta en slik test, laktatverdiene ved forskjellig belastning vil endre seg etterhvert som man kommer i bedre eller dårligere form. Skal det være noe vits i å teste slikt bør man f. eks. gå På Melkesyrefabrikken som gjør slike tester, ta testen, få et treningsopplegg, og så teste seg 4-6 uker seinere. Da må man justere treningsopplegget siden terskelen forhåpentligvis er blitt høyere. Spørsmålet er hvor mye høyere, det må man måle for å finne ut. To nye laken takk!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har over 200 i makspuls (er 20 år), er over 200 i puls både titt og ofte.

Anonymous poster hash: e995f...7ce

Skrevet

Jeg har over 200 i makspuls (er 20 år), er over 200 i puls både titt og ofte.

Anonymous poster hash: e995f...7ce

Det høres veldig fint ut.

Skrevet

Dvs 163? Kan det stemme?Anonymous poster hash: dc9f1...c74

http://www.nrk.no/livsstil/hvor-hoy-kan-pulsen-vaere_-1.1318158

http://www.kk.no/livsstil/så-høy-bør-pulsen-være-under-trening-22491

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...