HeidiLjos Skrevet 12. mai 2015 #1 Del Skrevet 12. mai 2015 For ikke lenge siden ble sønnen til en god venninne av meg drept i en billulykke. Han ble bare 19 år. Dessverre var for stor fart grunne til dette. Jeg spør meg selv: hvordan kan vi forhindre dette? Hvilke tanker har dere om å kjøre for fort? Er det vi som foreldre som kan påvirke dette? Da uten å bruke pekefinger. Hvordan skal jeg forklare til min sønn at for stor fart øker risikoen for å dø i en ulykke betraktelig. Jeg har hatt mange søvnløse netter før jeg har kunnet sove godt når jeg hører bilen bli parkert utenfor huset. Har dere søvnløse netter? Er dere bekymret? Kjenner dere dere igjen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2015 #2 Del Skrevet 12. mai 2015 Det at din sønn har opplevd at en bekjent har omkommet burde bidra til at han tenker med hodet. Anonymous poster hash: 355ec...baa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2015 #3 Del Skrevet 12. mai 2015 Hva er galt med pekefinger? http://www.tv2.no/v/784092/ Anonymous poster hash: 2c127...618 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 12. mai 2015 #4 Del Skrevet 12. mai 2015 Din sønn er nok ikke dum. Han vet at farten dreper. Jeg har en på 20 og en på 18 som begge har relativt ferske førerkort og jeg kommer selvfølgelig med noen bekymrede alvorstaler innimellom, men jeg må stole på at de har fått med seg en ganske stor porsjon fornuft i gjennom oppveksten. Jeg tror også at det at de er oppmerksomme på at de får doble prikker i førerkortet ved overtredelser bidrar til at de er litt forsiktige med gassen. Har vi ikke oppdratt barna våre før de får førerkortet så er det kanskje litt sent... Så her må vi som foreldre stole på at vi har gjort en god jobb fra starten av. Vi har ikke bidratt til førerkortene. Dette er helt bevisst fordi det skal svi litt når/hvis de mister det pga høy fart eller annet. Men vi har bidratt til kjøp av bil til begge og da har vi kunnet påvirke litt slik at de kjører rundt i trygge biler som tåler litt mer enn dårlige ungdomsbiler hvis uhellet skulle være ute. Jeg er sjelden bekymret når de er ute på tur og sover godt om natten. Man må stole på ungdommene. De fleste er jo tross alt ganske fornuftige. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2015 #5 Del Skrevet 12. mai 2015 http://www.liveleak.com/browse?q=car+accident Anonymous poster hash: d98f9...2ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Coolaid Skrevet 12. mai 2015 #6 Del Skrevet 12. mai 2015 Er din sønn uansvarlig bak rattet eller er dette bare dine bekymringer ? Det er litt vesentlig her... På generell basis så kan vi foreldre bekymre oss for alt mellom himmel og jord. Som foreldre må du stole på at jobben du har gjort er god nok. Du har forhåpentlig vis formidlet holdninger, verdier osv som ditt nå "voksne" barn har tatt til seg. Stol på deg selv, og det grunnlaget du har lagt, Stol også på at sønnen din har egen fornuft og er kapabel i trafikken og livet ellers. "Hønemor" strategi hjelper ikke. Vis at du stoler på sønnen din, gi ansvar så tar han ansvar. Behandler man unge voksne som barn forblir de barn. Har selv et barn som nettopp har fylt 18 og skal flytte hjemmefra etter sommeren. Jeg kan velge å bekymre meg grå, men velger heller en kjekkere strategi, å stole på oppdragelsen vi har gitt, og vise at vi stoler på poden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå