Gå til innhold

Brødbakemaskin


mocci

Anbefalte innlegg

Heia!

Jeg vurderer å skaffe meg en brødbakemaskin.

Syns det virker utrolig deilig å våkne opp til ferskt brød dagen etter :)

Hva har dere opplevd som positivt og negativt med en sånn maskin??

Hvilket merke kan dere anbefale??

tusen takk for svar :)

hilsen mocci

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Vi har hatt brødbakemaskin i snart et år, og er veldig fornøyde. Vi har en Wilfa, det fantes to størrelser og vi valgte den største. Den minste lager ganske små brød. Vet ikke modellnr, men den kostet ca 1200 kr på Elprice.

Det mest positive synes jeg er at nå kan jeg endelig få skikkelig grovt og mørkt brød, som jeg elsker (jeg er en elendig baker, og hadde aldri orket å bake brød på vanlig måte). Vi bruker som oftest ferdige melblandinger som "dansk rugbrød" eller "solsikkebrød". Duften av nybakt brød er jo heller ikke å forakte.

Maskinen kan også brukes til å lage deig (f.eks til pizza, boller m.m.) og vi har også forsøkt å lage sjokoladekake, den ble helt grei.

Eneste negative jeg kommer på er at eltingen høres ganske godt, og maskinen piper noen ganger under bakeprosessen. Ettersom vi har soverom vegg i vegg med kjøkkenet, har vi flere ganger blitt vekket av dette, og vi pleier derfor ikke å bake om natten. Men det er jo ikke et problem for dem som sover lengre unna kjøkkenet! :-)

Jeg kan absolutt anbefale deg å kjøpe en brødbakemaskin. Lykke til med avgjørelsen! :tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nettopp kjøpt en Wilfa BMC 20 og er veldig fornøyde! :-). Men som det blir sagt her så bråker den litt, men ikke mye. Men det høres veldig godt når man har soverom vegg i vegg med kjøkkenet og benken som bakemaskina står på er mot soverommet. Men har blitt vant til den nå, så våkner ikke så mye nå som de første dagene. Vi er utrolig fornøyde med den. Og den kan brukes til så mye! Denne kan lage syltetøy, pizzadeig, pasta, kaker og brød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også brødbakemaskin! Jeg pleier ikke å bake brød i den så ofte, men den lager helt perfekte deiger! Å lage brød av en slik "ferdigblanding" gjør deigen kjempegod å jobbe med! - ikke noe kliss i det hele tatt..så da er det bare å bake dem ut og slenge dem i ovnen...samme med pizzadeig! - ikke no' kliss i det hele tatt!

Vår har så merkelig form, blir slike DIGRE skiver! - men jeg er veldig fornøyd med min jeg og ja! (kommer ikke på merket nå, men det er temmelig ukjent:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma har en Wilfa, hun bruker den masse. Vi vurderte også å kjøpe en, men fant ut at en god eltemaskin var enda bedre for oss. Er ikke store jobben å tømme deigen over i brødformene, og det er jo plass til mye større deiger i eltemaskinen enn i brødbakemaskinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg skal ønske meg en brødbakemaskin til bursdagen min. :) Fyller rundt tall, så da er det kanskje håp? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Broren min hadde en slik maskin. (Hører til historien at han klarte å kaste et brød med elte-kroken inni...)

Men han var rimelig fornøyd. Det eneste er at brødet ble helt firkantet, og skivene ble kjempestore. Men det finnes kanskje maskiner som har en litt mer fornuftig form :)

Personlig vil jeg heller ha en skikkelig kjøkkenmaskin, er ikke store jobben å sette brødet i ovnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svogeren min er kontrollør i E-verket her i byen. Han sier at han ALDRI ville hatt en brødbakemaskin i huset på grunn av brannfaren. De fleste mennesker har den jo på om natten mens de sover.

Han er ellers en veldig laid-back person uten nevrotiske tilbøyeligheter av noe slag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår Wilfa har vi brukt snart i 3 år - daglig!

Vi har vel kjøpt kanskje 10 brød i butikken etter det.

Rundstykker kjøpes til helgene!! :)

Vi har aldri brukt disse ferdig-blandingene - faktisk ikke tenkt på at de kan brukes... :-)

Vi er kjempe-fornøyde! :Nikke:

Ingen ulemper egentlig, vi har ikke soverommet vegg i vegg... :wink:

Ja, også spiser vi aldri varmt brød.

Ikke er det godt for kroppen og så er det vanskelig og skjære... :-? :wink:

Anbefales på det sterkeste!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, også spiser vi aldri varmt brød.

Ikke er det godt for kroppen...

:klø:

Hvorfor er ikke varmt brød godt for kroppen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klø:

Hvorfor er ikke varmt brød godt for kroppen?

Et eller annet med at brødet "legger" seg som en deig i magen - tyngre å fordøye!

Det merker en også om en spiser for mye "varmt" brød!

Innimellom er det nok ikke skadelig, men man skal visst ikke spise det for ofte og i store mengder.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er ikke varmt brød godt for kroppen?

Kanskje fordi varmt, nybakt brød er så vanvittig godt at man gjerne spiser flere skiver enn man "trenger" for å bli mett (snakker av erfaring her altså :sjarmor: ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte vår Wilfa brødbakemaskin for to-tre år siden, fordi vi ville gjøre det enkelt å ha tilgang til brød på hytta!!

Har brukt den mest til å lage brød/loff med..størrelsen på brødet er noe ukurant, men smaken er fortreffelig.

Ellers har jeg laget både bolle-, pizza, og kakedeig i maskinen med godt resultat..

Har ingen betenkeligheter med å la den lage brød til oss over natten, alle elektriske artikler medfører fare for brann, og så lenge en tar forholdsregler og har forskriftsmessig godkjent utstyr (stikkontakter, brannvarslere etc..)så føler jeg meg rimelig trygg!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Moren min kjøpte en brødbakemaskin for flere år siden, som bare samlet støv, så nå har vi fått den. Blir spennende å se om den kommer til å bare samle støv hos oss også.

Etter som jeg ikke har brukt den ennå er det eneste negative at den tar veldig mye plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...