Gå til innhold

Raclette

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nå som grillsesongen nærmer seg slutten er det på tide å ta frem Racletten igjen.

Hva pleier du å "racle" som vi sier hos oss?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Åh, har ikke racletter, men har kjempelyst på! Har bare spist det hos ei venninne av meg, og hun pleide å servere det sammen med kokte poteter, tomater og sølvløk. Kunne tenkt meg å prøve noe mer selv. Hm... kanskje raclett-jern (jern? plate?) kan være en høstgave til meg selv...

Skrevet

Utenom osten: kokte poteter, stekt sopp, stekt løk, biffstrimler, oliven, kokt brokkoli, paprika, kokt blomkål, bacon, skinke, mais, tomat, sølvløk, sylteagurker, spekemat, asparges +++++

Skrevet

Vi kaller det å racelere vi!

Og vi bruker biter av bacon, pølser om det er unger til stede, biter av svinekjøtt og oksekjøtt og kylligbiter. Steker det vi vil ha av kjøtt i de små skålene, sammen med løk. Når det er ferdigstekt heller vi på fløte, har i masse hvitløk (for den som ønsker) og lar det koke opp. Tar på litt strimlet ost og setter skåla underst i racleten og gratinerer det hele.

Serverer sammen med ris, loff/hvitløksbaguett e.l. og en god salat!

Jammi :wow:

Skrevet

Jeg å vil ha sånn!! (ønskelista til bursdagen min begynner å bli laaaaang :wink: ).

Skrevet

Raclette er en Sveitsisk rett som består av smeltet ost, og serveres med kokte poteter og cornichons/sylteagurker (evt. sølvløk/pickles). Sånn serveres det her i huset. Noen steder i Sveits er det også tradisjon for å servere tørket/røkt kjøtt til. Ved siden av drikker man hvitvin og varm te.

Om man så ønsker å steke pølser, bacon, egg o.s.v. på raclette-"ovnen" sin eller servere masse grønnsaker i ulike varianter så er det sikkert godt det, men det har fint lite med Raclette å gjøre ;-)

Skrevet
Om man så ønsker å steke pølser' date=' bacon, egg o.s.v. på raclette-"ovnen" sin eller servere masse grønnsaker i ulike varianter så er det sikkert godt det, men det har fint lite med Raclette å gjøre ;-)[/quote']

Det er jeg klar over. På samme måte som alt det vi stapper på pizzabunnen har svært lite å gjøre med ekte pizza. Men det er nå enklere å kalle det raclette, siden det er mest nærliggende og alle vet hva man mener. :wink:

Skrevet

Og det viktigste er jo at det blir godt! (Prøv å servere "norsk" taco til en meksikaner.. :ler: )

Skrevet

jeg fikk dette til bursdagen min, men har ennå ikke brukt den - har hatt den i snart to år :oops: :oops: .

men koker dere alt av grønnsaker på forhånd?? varmer dere det opp igjen på racletten da eller??

Skrevet
Raclette er en Sveitsisk rett som består av smeltet ost, og serveres med kokte poteter og cornichons/sylteagurker (evt. sølvløk/pickles). Sånn serveres det her i huset. Noen steder i Sveits er det også tradisjon for å servere tørket/røkt kjøtt til. Ved siden av drikker man hvitvin og varm te.

Om man så ønsker å steke pølser, bacon, egg o.s.v. på raclette-"ovnen" sin eller servere masse grønnsaker i ulike varianter så er det sikkert godt det, men det har fint lite med Raclette å gjøre ;-)

Har prøvd den originale versjonen jeg og. Og en del andre forskjellige måter bruke racletten på. Kjøpte en gang en ost som het raclette ost, men synes ikke at den var det helt store. Ble kanskje litt for mektig for meg.

Uansett, er det den måten jeg beskrev i forrige innlegg som er min favoritt, og sånn vi bruker å lage :-)

Skrevet

Får man servert raclette i sveits finnes det ingen raclette ovn. Da smelter de osten i peisen, og derfor kan de ikke steke alle disse andre ingrediensene i tillegg.

Raclette ovnen er jukse versjonen.

Skrevet

Vi serverer ost (bruker Norvegia og Port Salut), bakte poteter, mais, løk, sylteagurk, bacon evt. krydrete pølser i skiver og rømme/gresk dressing til + gjerne nystekte baguetter.

Om det kalles raclett av en innfødt.. bryr jeg meg ikke om .. vi koser oss med det vi.. :sjarmor:

Skrevet

Vi steker ulike typer kjøtt oppe på plata, har kokte poteter til (helst nypoteter) og smelter ost i skålene. Og så steker vi gjerne ulike grønnsaker også oppe på plata... Jeg liker godt spekekjøtt og kyllingfilet eller svinefilet.

Men hva slags ost bruker dere?

Jeg bruker port salut eller lignende ost... (fet hvit ost) men bruker å bruke opp andre osterester også.

(Og jeg har spist raclette på restaurant i Sveits. Kult når de smelter osten i steinovn og kommer ut og skraper av til deg. Men det er jo også grunnen til at et måltid bestående av ost, poteter, sylteagurk og løk er noe av det dyreste man kan spise på sveitsiske restauranter. Det koster når de må ha en egen ostemann til å følge med på osteklumpen din.

Men jeg synes det er best med kjøtt til jeg da...)

Skrevet

Nå har det seg vel sånn at denne tingesten heter Raclette her i Norge, ihvertfall er det det det står på pappesken den ligger i.

Forøvrig pleier vi å bruke gräddeost, det er kjempegodt!

Skrevet

Vi bruker Port Salut ost i "begrene" og så steker vi svinekjøtt i strimler, røkt kjøttpølse, champignon, løk, tomater, ja det vi har lyst på oppå. Ved siden av har vi stekte poteter og saus.

Skrevet

Verden går også videre. Man prøver noe nytt og synes det er godt. Voila. hvis man først skal begynne å bli vanskelig kan man jo si at sveitserne har dårlig fantasi. Det er faktsik mye man kan bruke raclette dingsen til.

Tja er jeg så vanskelig da? Jeg synes selvsagt det er helt greit at folk steker alt mulig rart på raclettejernet sitt jeg. Spiller overhode ingen rolle for meg.

Men min matfaglige bevissthet og kunnskap gjør at jeg synes det er viktig at man kaller ting ved sitt rette navn. Eller i det minste vet hva som er opprinnelig/riktig.

Og snill som jeg er deler jeg jo gjerne kunnskapen med dere andre ;-)

Har sveitserne dårlig fantasi??? Har italienerne dårlig fantasi også da, siden de ikke har tacochips og rømmedressing på pizzaen????? I don´t think so!

Og JA man kan bruke raclette-"dingsen" til mye rart og godt, men er det blir ikke automatisk raclette fordi det er laget på raclette-ovn.

Om man lager seg et dobbelt ostesmørbrød i vaffeljernet, kaller man det jo likevel ikke for vaffel, eller hva? ;-)

Skrevet

Så lenge det står Raclette på esken må du nok bare godta at det er det folk kaller det, kunnskap eller ei.

Skrevet
Så lenge det står Raclette på esken må du nok bare godta at det er det folk kaller det' date=' kunnskap eller ei.[/quote']

Godtar det jeg, men nå vet i det minste du at det er feil og det er jo et skritt i riktig retning :ler:

Skrevet

Vi pleier å bruke kyllingstrimmler, løk og ridderost. Ellers har vi fløtegratinerte poteter eller vanlig kokte poteter!! Hm, etter å ha lest her burde vi kanskje prøve ut litt flere ting!!

Åh, nå fikk jeg lyst på raclette :sikle:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...