Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det mest sjans å få ut sonden dersom man klarer å spise samtidig eller hvis man blir enda værre? Vil ha den ut, men vet ikke om jeg skal tvinge i meg mat eller forklare at jeg blir dårligere av den(noe jeg gjør)

Anonymous poster hash: e8806...134

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er det mest sjans å få ut sonden dersom man klarer å spise samtidig eller hvis man blir enda værre? Vil ha den ut, men vet ikke om jeg skal tvinge i meg mat eller forklare at jeg blir dårligere av den(noe jeg gjør)Anonymous poster hash: e8806...134

Flott at du har fått sonden på plass så du får i deg næring.

Har de ikke sagt til deg noe om du kan eller bør prøve å spise ved siden av? Magen din bør venne seg til å få mat de første dagene med sonde, så du bør vel ikke spise så mye til å begynne med?

Tenk på hvor mange dager du har levd og skal leve, uten sonde. Den tiden du må ha sonden er småtterier i forhold til tiden du lever uten sonde. Ja, det er noe dritt, jeg vet. Men du blir vant til det og vil føle deg bedre etterhvert. Selv om jeg skjønte av den andre tråden din at du har det vanskelig. :klemmer:

Anonymous poster hash: 378a7...cf7

AnonymBruker
Skrevet

Så bra du har fått i deg sonden :hug:

De første dagene vil du merke ubehag over å få næring i magen, men dette vil gå over :) Prøv å hold ut så lenge som mulig og tenk at dette er det beste for deg

Anonymous poster hash: dabe9...538
AnonymBruker
Skrevet

Så skjønne dere er,tusen takk! Er med bedre mot nå, ligger på sykehuset. De skal trappe opp næringen ,først 25 ml/t så 40 osv. Men er det vanlig at de øker mengden også? Ligger 20 timer med første pose,men tar neste 12.5 t da,eller 25? Hva er vanlig? Sykepleieren visste ikke

http://legemiddelhandboka.no/Terapi/26023

AnonymBruker
Skrevet

Så skjønne dere er,tusen takk! Er med bedre mot nå, ligger på sykehuset. De skal trappe opp næringen ,først 25 ml/t så 40 osv. Men er det vanlig at de øker mengden også? Ligger 20 timer med første pose,men tar neste 12.5 t da,eller 25? Hva er vanlig? Sykepleieren visste ikke

http://legemiddelhandboka.no/Terapi/26023

Det vanlige er å få en pose (500ml) som et måltid. Sondeernæring finnes i flere varianter med kcal og fiber mm. Så når de øker ml/t så går tiden ned. De må begynne forsiktig for sondeernæring kan gi diare hvis man gir for mye i starten.

Anonymous poster hash: 1ae78...d6c

AnonymBruker
Skrevet

Tenker på deg, og håper dette går bra.

Skrevet

Jeg fikk næringsdrikk i sonden som en del av tilvenningsprosessen. Kanskje du klarer å drikke næringsdrikk også?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk næringsdrikk i sonden som en del av tilvenningsprosessen. Kanskje du klarer å drikke næringsdrikk også?

Jeg skal prøve vanlig mat som brødskiver :) håper det hjelper :)

AnonymBruker
Skrevet

Det vanlige er å få en pose (500ml) som et måltid. Sondeernæring finnes i flere varianter med kcal og fiber mm. Så når de øker ml/t så går tiden ned. De må begynne forsiktig for sondeernæring kan gi diare hvis man gir for mye i starten.

Takk for et godt svar! Leste på den tabellen at de øker ml også men det er kanskje bare kcal inntak som øker da? Ellers får jeg sonde 24 timer i døgnet og da blir man jo veldig låst

AnonymBruker
Skrevet

Er det mulig å få ut sonden etter 7 dager dersom man ikke har kastet opp på 7 dager og gått opp i vekt?

AnonymBruker
Skrevet

Så modig du er! Dette skal nok gå fint. :) Husk å tørre å stille spørsmål til behandlerne dine (legen f.eks.) om det du skulle lure på - ingen spørsmål skal være dumme. Riktig god bedring!

Anonymous poster hash: c624b...169
Skrevet

Er det mulig å få ut sonden etter 7 dager dersom man ikke har kastet opp på 7 dager og gått opp i vekt?

Så bra at du har fått inn sonden!

Jeg vet ikke hva som skal til for at legen vil fjerne sonden din. For min del var sonden en trygghet for at jeg fikk i meg nok næring. Jeg vennet meg til sonden etter hvert. Selv om det er litt uvant så gikk jeg både på jobb og i butikken m sonde.

Min erfaring i forhold til spørsmål om f.eks. sonde er at det ofte er vel så greit å spørre pleierne som legene. Pleierne har bedre tid og har ofte uvurderlig erfaring på områder som legene ikke er så gode på. Legene er (heldigvis) mer spesialiserte.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for et godt svar! Leste på den tabellen at de øker ml også men det er kanskje bare kcal inntak som øker da? Ellers får jeg sonde 24 timer i døgnet og da blir man jo veldig låst

De øker ml sakte men sikkert. Når ml øker, øker farten. Altså du slipper å ha sondematen hengende i så mange timer. Eller man rekker å få i seg mer enn en pose. Det kommer an på hva som er hensikten i det lange løp.

Hvis man skal øke kcal så må man bytte type. Hvis man ikke kan spise så kan man til slutt få bolus, altså få sprøytet inn mengden sondemat inn med en sprøyte, da er mengden sondemat gitt på 15 min, men du skal jo spise så det er uaktuelt for deg.

AnonymBruker
Skrevet

Får man bestemme selv når man vil ha den ut?jeg klarer å spise normalt men sliter med å svelge,puste og snakke pga slangen

AnonymBruker
Skrevet

Får man bestemme selv når man vil ha den ut?jeg klarer å spise normalt men sliter med å svelge,puste og snakke pga slangenAnonymous poster hash: e8806...134

Du må snakke med helsepersonellet der du er.

De vet og de vet hva som er bestemt, og hvordan du har det.

Skrevet

Beste er nok å snakke med de som behandler deg. Da jeg hadde sonde så lå jeg koblet til i 20 timer om gangen til å begynne med, og begynte etterhvert med bolus-doser. Først fikk jeg 300 ml over to timer, og da jeg merket at det var greit fikk jeg det på en time. Det kan også sprøytes rett inn med en sprøyte, i stede for med pumpen, men det spørs hva magen takler. Jeg spiste i tillegg til sondematen (viktig, for å gi magen noe fast å jobbe med så den holder seg i gang), men det er ikke nok å spise for å bli kvitt sonden, man må spise NOK.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...