AnonymBruker Skrevet 11. mai 2015 #1 Skrevet 11. mai 2015 Jeg har ikke oul før i uke 21 og synes det er fryktelig lenge å vente til. Har to spørsmål. 1. Jeg har hatt 3 tidlig ul tidligere, er det negativt å da ta enda en dør selve oul? Føler at ul ikke er bra å ta for mye. Men ser det er ulike meninger om dette. Men på statens strålevern står det vel at ul bør kun taes av helsemessige årsaker? 2. Er det for tidlig med ul når man er 15 fulgåtte? Vil gjerne se mest mulig av babyen og få en god opplevelse. Ser det står at det er best å ta fra uke 22. Da er jeg jo like langt. ..Anonymous poster hash: 3fb02...9d6
graving Skrevet 11. mai 2015 #2 Skrevet 11. mai 2015 Selv fikk jeg mye bedre bilder i uke 12 enn uke 22 (som jeg hadde OUL i). Termin skal jo helst fastsettes mellom uke 17-19 for å være mest mulig nøyaktig, så du kan jo ta en ultralyd da? Om det er 3d/4d du vil ta, så har jeg lest at dette er best rundt uke 28.. Jeg har selv tatt flere ultralyder og tror ikke det er farlig. I risikosvangerskap får man jo tett oppfølging med ultralyd, det samme ved IVF.. Venter du tvillinger er vanlig praksis ultralyd annenhver uke etter uke 24 f.eks. De hadde ikke gjort dette om det var skdelig.
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2015 #3 Skrevet 11. mai 2015 Nå skriver jeg en eksamen om UL. Vanlig ultralyd er ikke dokumentert farlig for hverken foster eller mor. 3D ultralyd derimot har vi begynt å fatte mistanke da kroppstemperaturen til fosteret kan øke med inntill 1-2 grader (!) Dette KAN skape misdannelser etc i fosteret. Siden dette ikke er dokumentert enda vil ikke Statens Strålevern gå ut med en offentlig advarsel, men de oppfordrer ikke radiologer og jordmødre til å tilby dette vordende mødre frem til det er dokumentert at det IKKE er skadelig. Private institutter ol ignorerer helst dette, da 3D ultralyd skaper gode penger i kassa... Anonymous poster hash: 7e72a...325
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2015 #4 Skrevet 11. mai 2015 Nå skriver jeg en eksamen om UL. Vanlig ultralyd er ikke dokumentert farlig for hverken foster eller mor. 3D ultralyd derimot har vi begynt å fatte mistanke da kroppstemperaturen til fosteret kan øke med inntill 1-2 grader (!) Dette KAN skape misdannelser etc i fosteret. Siden dette ikke er dokumentert enda vil ikke Statens Strålevern gå ut med en offentlig advarsel, men de oppfordrer ikke radiologer og jordmødre til å tilby dette vordende mødre frem til det er dokumentert at det IKKE er skadelig. Private institutter ol ignorerer helst dette, da 3D ultralyd skaper gode penger i kassa...Anonymous poster hash: 7e72a...325 Har du noe å linke til? Kunne gjerne tenke meg å lese mer om det. Har vært usikker på om jeg skal ta 3DUL, men etter å ha lest dette er jeg helt sikker på at jeg ikke skal ta det i hvert fall.Anonymous poster hash: 06bc5...1ee
miore Skrevet 11. mai 2015 #5 Skrevet 11. mai 2015 Jeg tviler litt (og med litt mener jeg veldig) på det AB over skriver. 3D-ultralyd utføres med akkurat de samme lydbølgene som 2D-ultralyd, men de sendes i litt flere vinkler slik at signalbehandlingen (som er matematisk, og dermed definitivt ikke påvirker fosteret ) kan generere et 3D-bilde av resultatet. Ultralyd har blitt brukt ca 50 år nå, og fremdeles har ingen klart å påvise at det er skadelig for fosteret. Jeg har lest mange studier om UL, inkludert 3D. Det store flertallet konkluderer med at det ikke påvirker fosteret på noen som helst måte. Én svensk studie konkluderte med at guttefostere hadde en marginalt større sannsynlighet for å bli venstrehendte ved veldig stor ultralydbruk under svangerskapet. Det er riktig at det kan føre til mild oppvarming ved bruk av ultralyd, men studiene jeg har sett konkluderer med at terskelen for skade er en temperaturstigning på fire grader i minst 5 minutter - altså langt over det man opplever ved ultralyd av fosteret. Jeg har for øvrig fått 3D-UL på Rikshospitalet, så det er bare tull at dette kun gjøres av private klinikker som vil ha penger i kassen. Hva med å sjekke kilder selv og høre på medisinsk personnel fremfor å tro på ukjente mer eller mindre anonyme brukere på KG? Jada, det inkluderer meg - anbefaler deg å undersøke på egen hånd, og å være litt kildekritisk. Det at noe står på internett betyr ikke at det er sant. Helsevesenet er jo der for å hjelpe oss, de er ikke med på en slags kjempekonspirasjon for å skade ditt kommende barn.
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2015 #6 Skrevet 11. mai 2015 Jeg tviler litt (og med litt mener jeg veldig) på det AB over skriver. 3D-ultralyd utføres med akkurat de samme lydbølgene som 2D-ultralyd, men de sendes i litt flere vinkler slik at signalbehandlingen (som er matematisk, og dermed definitivt ikke påvirker fosteret ) kan generere et 3D-bilde av resultatet. Ultralyd har blitt brukt ca 50 år nå, og fremdeles har ingen klart å påvise at det er skadelig for fosteret. Jeg har lest mange studier om UL, inkludert 3D. Det store flertallet konkluderer med at det ikke påvirker fosteret på noen som helst måte. Én svensk studie konkluderte med at guttefostere hadde en marginalt større sannsynlighet for å bli venstrehendte ved veldig stor ultralydbruk under svangerskapet. Det er riktig at det kan føre til mild oppvarming ved bruk av ultralyd, men studiene jeg har sett konkluderer med at terskelen for skade er en temperaturstigning på fire grader i minst 5 minutter - altså langt over det man opplever ved ultralyd av fosteret. Jeg har for øvrig fått 3D-UL på Rikshospitalet, så det er bare tull at dette kun gjøres av private klinikker som vil ha penger i kassen. Hva med å sjekke kilder selv og høre på medisinsk personnel fremfor å tro på ukjente mer eller mindre anonyme brukere på KG? Jada, det inkluderer meg - anbefaler deg å undersøke på egen hånd, og å være litt kildekritisk. Det at noe står på internett betyr ikke at det er sant. Helsevesenet er jo der for å hjelpe oss, de er ikke med på en slags kjempekonspirasjon for å skade ditt kommende barn. Jeg fant veldig mye som var skrevet om at det kan være skadelig da jeg søkte på Google, så hvorfor ta den sjansen? Så viktig er det ikke for meg. Hvis du har tatt/skal ta 3D UL og føler deg truffet på en eller annen måte så får det være ditt problem. Anonymous poster hash: 06bc5...1ee
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2015 #7 Skrevet 11. mai 2015 Jeg fant veldig mye som var skrevet om at det kan være skadelig da jeg søkte på Google, så hvorfor ta den sjansen? Så viktig er det ikke for meg. Hvis du har tatt/skal ta 3D UL og føler deg truffet på en eller annen måte så får det være ditt problem. Anonymous poster hash: 06bc5...1ee hvilke kilder fant du på at det er farlig?Anonymous poster hash: e3882...29a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå